אטילה שומפלבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אטילה שומפלבי
Somfalvi Attila
לידה 31 במרץ 1979 (בן 44)
רומניהרומניה באיה מארה, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך עלייה 1990
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה הקריה האקדמית אונו
תקופת הפעילות מ-1998
מעסיק עיתונאי עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
טוויטר attilus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אטילה שומפלבי מראיין את משה גאון באירוע "שבתרבות" ברמת גן

אַטִילַה שׁוֹמְפַלְבִיהונגרית: Somfalvi Attila; נולד ב-31 במרץ 1979) הוא עיתונאי ישראלי, המשמש כמגיש בערוץ דמוקרטTV. מאז נובמבר 2023 עובד בחברת ייעוץ תקשורת AS Consulting שייסד[1]. בעבר היה כתב ופרשן פוליטי באתר החדשות ynet והגיש את התוכנית "המשחק המרכזי" בערוץ הכנסת.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאנל במסגרת אירוע "תוכנית הניצחון הישראלי" בהנחיית מעיין אדם. (משמאל): אדם, יוסי יהושוע, אטילה שומפלבי, ויואב לימור, ינואר 2020
מימין: שרה העצני-כהן, גלעד שר, יגאל דילמוני, טליה ששון ואטילה שומפלבי

שומפלבי נולד ב-1979 בבאיה מארה שבטרנסילבניה אשר ברומניה. הוא עלה עם הוריו לישראל ב-1990, והשתקע עם משפחתו בחיפה. למד בבית הספר התיכון "עירוני א'" בעיר, ובשנות התיכון החל לכתוב במקומונים של חיפה וכן לשדר בטלוויזיה הקהילתית. ב-1998 התגייס לצה"ל ושירת בשבועון "במחנה", במגוון תפקידים, בהם כתב בלבנון, כתב צבאי ועורך בעמודי החדשות של השבועון.

לאחר השחרור מצה"ל, עבד ככתב ב"חדשות מת"ב" בחיפה. בספטמבר 2001 החל לשמש ככתב ynet לענייני משטרה בתל אביב, ובמשך כמה חודשים הגיש פינה בערוץ 1 בענייני נימוסים והליכות. ככתב לענייני משטרה סיקר, בין השאר, את פרשת המעילה בבנק למסחר ואת הפריצה לבנק דיסקונט בדרום תל אביב, שבמהלכה חדרו השודדים דרך קיר לתוך חדר כספות ורוקנו אותו.

בבחירות לכנסת השש עשרה בשנת 2003, סיקר את מפלגת העבודה ואת הליכוד, ולאחר מכן מונה לכתב לענייני מפלגות של ynet. בסוף שנת 2003 דיווח על הסכם ז'נבה. כתב על פרישתו של עמרם מצנע מהפוליטיקה, על תנאי העסקתם של העוזרים האישיים של עמיר פרץ בהסתדרות, ועל "הפרוטוקולים הגנוזים"[2] של עדויות ראש הממשלה[3] בוועדת וינוגרד. דיווח על החלטתו של ח"כ חיים אורון (ג'ומס) לרוץ לראשות מרצ ולא לפרוש מהפוליטיקה, על כניסתו של העיתונאי דניאל בן סימון[4] לפוליטיקה, ואת פרשת "עשרת המיליונים"[5] של חברת אדלר-חומסקי ומפלגת "קדימה"[6]. חשיפתו הגדולה של שומפלבי הייתה בשנת 2009, אז פרסם כי ח"כ עמיר פרץ עוזב את שורות מפלגת העבודה ומגייס פוקדים למפלגת "קדימה". בעקבות הפרסום סוכלה היוזמה, ופרץ נשאר במפלגת העבודה עד לחבירתו ללבני בבחירות 2013.

שומפלבי שימש בעברו ככתב ופרשן פוליטי באתר האינטרנט "ynet". בינואר 2013 פורסם כי הושעה למשך חודש מכתיבת פרשנות באתר, עקב פגישה שקיים עם אלדד יניב, שתקף את המו"ל ובעלי האתר נוני מוזס בסדרת סרטונים בשם "השיטה". בעקבות הפרסומים הכחישו עורכי האתר כי שומפלבי נענש[7]. מגיש את התוכנית "המשחק המרכזי" בערוץ הכנסת, ומשמש פרשן בתוכניות טלוויזיה ורדיו שונות, בערוץ 1, בערוץ 2 ובערוץ 10, וכן בתחנות רדיו אזוריות רבות. בנוסף, הוא מרצה לתקשורת ופוליטיקה במכללת אורנים, ומנחה פאנלים אקטואליים בפורומים שונים.

ב-2008 נבחר על ידי מגזין "Time Out תל אביב" לאחד מ-30 האנשים המצליחים בישראל מתחת לגיל 30.

ביולי 2014 החל להגיש את מהדורת האקטואליה המרכזית של ערוץ 20. לאחר מכן החליף אותו בהגשת התוכנית אברי גלעד.

החל מדצמבר 2017 החל שומפלבי לפרסם בעקביות ברשתות החברתיות את משנתו החברתית, לפיה המחלוקת בישראל אינה יותר מחלוקת בין ימין ושמאל מדיניים, אלא חלוקה ערכית בין שמרנים וליברלים, במניפיסט שפרסם בחשבון הטוויטר שלו סיכם את התזה:

״ישראל בעיצומה של מלחמת תרבות בין ליברלים לשמרנים, לא בין ימנים לשמאלנים. הסמול נולד כשהוא היה תקוע עם הראש חזק בחול של הפנטזיה המדינית חסרת העתיד עם הפלסטינים. מאז חלו שינויים, השמאל ימין מת. אבל המאבק בין חושך לאור, בין שמרנים לליברלים, בין חירות לכפיה, בין נקי למושחת - בעיצומו״

במאי 2018 לאחר פרסום מסמכי תוכנית הגרעין האיראנית, קרא שומפלבי בחשבון הטוויטר שלו לשלול את פרס נובל לשלום שהוענק לנשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה. בשנת 2019 קיבל שומפלבי ציון לשבח מטעם המרכז העולמי של בני ברית, המוענק לעיתונאים מדי שנה על מצוינות בסקירה יהודית תפוצתית. אות הוקרה זה ניתן לו בעקבות סדרת כתבות ומאמרים שהכין על יחסי מדינת ישראל ויהדות ארצות הברית[8].

במרץ 2021 החל להגיש את "הכותרת" - הסכת האקטואליה של ynet.

שומפלבי מגיש מגוון פודקאסטים ב"רשת עושים היסטוריה" - ביניהם "עושים משפט"[9], והפודקאסטים הממותגים "מסע בין כוכבים"[10] של ארגון מסע, "תבנו עלינו"[11] של התאחדות הקבלנים בוני ישראל ושל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל, "יוצאים בשאלה"[12] של ארגון הלל יוצאים בשאלה. בעבר גם הגיש את הפודקאסט "עושים חשבון"[13].

בשנת 2023 סיים שומפלבי את עבודתו במערכת ynet, במסגרת הליך קיצוצים שנעשה במקום[14][15]. לאחר שעזב את ynet‏, הצטרף ל"דמוקרטTV", שם הוא משמש כמגיש.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שומפלבי נשוי ואב לשני ילדים[16]. מתגורר ברמת אביב ג'.

למד מדע המדינה אך לא השלים את התואר, וכיום[דרושה הבהרה] הוא סטודנט בפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אטילה שומפלבי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אטילה שומפלבי, דף אישי, באתר Linkedin.com, ‏Nov 2023
  2. ^ אטילה שומפלבי ואבירם זינו, מקורבי אולמרט: המחמאות של וינוגרד נגנזו, באתר ynet, 25 בינואר 2008
  3. ^ אטילה שומפלבי, מחמאות וביקורת בווינוגרד: היה צריך לכבוש, באתר ynet, 27 בינואר 2008
  4. ^ אטילה שומפלבי, האם העיתונאי דניאל בן סימון בדרך לפוליטיקה?, באתר ynet, 23 במרץ 2008
  5. ^ אטילה שומפלבי, למה ביטל רה"מ את חוזה המיליונים עם אדלר?, באתר ynet, 22 בפברואר 2008
  6. ^ אטילה שומפלבי, קדימה: מבקר המפלגה יבדוק החוזה עם אדלר, באתר ynet, 4 במרץ 2008
  7. ^ דוד אברהם‏, ב-ynet מכחישים השעיית אטילה שומפלבי; "לא היה ולא נברא", באתר וואלה!‏, 8 בינואר 2013
  8. ^ פרסי העיתונות: אטילה שומפלבי זכה בציון לשבח, באתר ynet, 4 באפריל 2019
  9. ^ עושים משפט עם אטילה ומתן, באתר רשת עושים היסטוריה
  10. ^ פודקאסט מסע בין כוכבים של מסע, באתר רשת עושים היסטוריה
  11. ^ תבנו עלינו, באתר רשת עושים היסטוריה
  12. ^ הפודקאסט, באתר הלל
  13. ^ פודקאסט עושים חשבון, באתר רשת עושים היסטוריה
  14. ^ אחרי 23 שנה: המגיש הבכיר ב-Ynet צפוי לעזוב, באתר כיפה, 19 בספטמבר 2023
  15. ^ קובי עוזיאלי, תם עידן: הפרשן והמגיש הוותיק פורש אחרי 23 שנים, באתר בחדרי חרדים, 9 בנובמבר 2023
  16. ^ אטילה שומפלבי, נופש בטורקיה: ישראלים, אל תבואו. אנחנו נהנה לבד, באתר ynet, 27 באוגוסט 2017