איש ללא היגיון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איש ללא היגיון
Irrational Man
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי וודי אלן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי לטי ארונסון
סטפן טננבאום
אדוארד וולסון
תסריט וודי אלן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה אליסה לפסלטר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים חואקין פיניקס
אמה סטון
פארקר פוזי
צילום דריוש חאנג'י עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברה מפיצה Sony Pictures Classics, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 16 במאי 2015 (קאן); 17 ביולי 2015 (ארצות הברית)
משך הקרנה 95 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט בלשי, סרט דרמה, קומדיה רומנטית, סרט פשע עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו irrationalman
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איש ללא היגיוןאנגלית: Irrational Man) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 2015 בכתיבתו ובבימויו של וודי אלן ובכיכובם של חואקין פיניקס ואמה סטון.

תמצית העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופ' אייב לוקאס (חואקין פיניקס) מגיע לניופורט כדי ללמד פילוסופיה במכללת בריילין. ללוקאס מוניטין כחוקר רדיקלי וככובש נשים, אך עם הגיעו הוא מתגלה כאדם מריר שאינו מוצא טעם לחייו, המתמכר לשתיית ויסקי. הוא קושר קשרי ידידות עם אחת מתלמידותיו, ג'יל (אמה סטון). אחת מחברות הסגל, פרופ' ריטה ריצ'רדס, מגלה בו עניין מיוחד, ובליל חורף מגיעה לביתו ומפתה אותו לשכב אתה, אך מגלה שהוא סובל מאין-אונות.

בעת פגישה של לוקאס עם ג'יל בבית קפה השניים מצותתים לשיחה בשולחן סמוך, שבה מספרת אישה הנתונה במשפט גירושין שהיא עומדת להפסיד את המשמורת על ילדיה משום שהשופט בבית המשפט למשפחה מוטה בעליל לטובת בעלה לשעבר. לוקאס מחליט לסייע לאישה באמצעות רציחתו של השופט. התוכנית מחזירה טעם לחייו, והוא מגיע ליחסי מין מהנים עם פרופ' ריצ'רדס. חרף התנגדותו, גם ג'יל מצליחה להגיע למיטתו, ונפרדת מחברהּ רוי (ג'יימי בלקלי).

לוקאס בוחן תוכניות שונות לביצוע הרצח כפשע מושלם. הוא עוקב אחר סדר היום של השופט, ומגלה שמדי שבת הוא נוהג לרוץ בפארק, ולנוח בקריאת עיתון ושתיית מיץ תפוזים שהוא קונה בקיוסק בפארק. בהתאם לכך, לוקאס מחליט להשתמש בציאניד לשם הרעלת השופט. הוא מגיע למעבדת הכימיה במכללה, ולוקח שם מעט ציאניד. לסטודנטית שמגיעה באקראי למעבדה הוא מסביר שהוא אוסף מידע לספר שהוא כותב. את הציאניד הוא שם בכוס זהה לזו שמקבל השופט, ובעת שהשופט נח בפארק הוא מחליף את הכוס שלו בכוס המורעל ומסתלק. בחדשות הוא שומע שהשופט בן ה-61 מת מהתקף לב. לוקאס ממשיך בחייו, וכלל אינו חשוד, שהרי לא היה כל קשר בינו ובין השופט. ריצ'רדס מעלה השערה פרועה שלוקאס הוא הרוצח, אך אינה מייחסת לה חשיבות. ההשערה מגיעה לידיעת ג'יל, והיא אוספת פרט לפרט ומשתכנעת שלוקאס הוא הרוצח. היא מתעמתת איתו בנושא, ומוציאה ממנו הודאה.

ג'יל אינה מסגירה את לוקאס, אך כאשר המשטרה עוצרת חשוד ברצח, ג'יל מציבה ללוקאס אולטימטום להסגיר עצמו עד יום שני, כדי לחלץ את החשוד החף מפשע. לוקאס, המעוניין לשמור על חירותו, זומם רצח נוסף. הוא ניגש לבניין שבו ג'יל מקבלת שיעורי נגינה בפסנתר, מוריד את המעלית לתחתית פיר המעלית ומשתק אותה, וכאשר ג'יל יוצאת אל המעלית בסוף השיעור, הוא פותח את דלת הפיר ומנסה לדחוף את ג'יל לתוך הפיר. ג'יל נאבקת בו, ותוך כדי כך תכולת התיק שלה נופלת לרצפה, ולוקאס מחליק על פנס שנפל מהתיק ונופל אל מותו בפיר המעלית.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פארקר פוזי, וודי אלן ואמה סטון בפסטיבל קאן

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2 במאי 2014 פורסם שאלן יכתוב ויביים סרט חדש, שבו יככב חואקין פיניקס.[1] כעבור ארבעה ימים הצטרפה אמה סטון לצוות השחקנים. זהו סרט שני של אלן שבו היא מככבת, לאחר סרטו הקודם, "קסם לאור ירח".[2] ב-24 ביולי הצטרפו פארקר פוזי וג'יימי בלקלי לצוות השחקנים.[3]

צילומי הסרט החלו ב-7 ביולי בניופורט שברוד איילנד,[4] והם נמשכו עד סוף אוגוסט.

ב-29 בינואר 2015 פורסם שחטיבה של סרטי סוני רכשה את זכויות ההפצה של הסרט, שייקרא "איש ללא היגיון".[5] זהו סרט שמיני של אלן שמופץ על ידי חטיבה זו.

הקרנת הבכורה של הסרט נערכה ב-16 במאי 2015 בפסטיבל קאן,[6] והפצתו בארצות הברית החלה ב-17 ביולי 2015.[7]

סוגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבקר הקולנוע יאיר רוה ציין:

בתוך גוף העבודות של וודי אלן יש תת-סקציית של סרטי רצח, דרמות מוסר אפלות: "פשעים ועבירות קלות", "נקודת מפגש", "תעלומת רצח במנהטן", "צללים וערפל" ועכשיו "איש ללא היגיון".[8]

מבקר הקולנוע גידי אורשר חיבר את הסרט לקבוצה שונה מעט של סרטי אלן:

זהו אחד הסרטים שנעשה בכוונה ברורה לטור של הסרטים הרציניים של אלן. סרט המתייצב ליד "חנה ואחיותיה", "האשה האחרת", "צללים וערפל", "בעלים ונשים", "יסמין הכחולה" ובייחוד "פשעים ועבירות קלות", "נקודת מפגש" ו"חלומה של קסנדרה" (אני יודע שיש עוד...). סרטים שמנסים לברור במוסריות, במקריות, בקלות של הפשע המושלם כשרוחו של "החטא ועונשו" של דוסטויבסקי מרחפת מעל.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Fleming Jr, Mike (2 במאי 2014). "Joaquin Phoenix Set For Starring Role In Next Woody Allen Movie". Deadline.com. נבדק ב-8 ביולי 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Kroll, Justin (6 במאי 2014). "Emma Stone Joins Joaquin Phoenix in Woody Allen's Next Film". Variety. נבדק ב-8 ביולי 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Kroll, Justin (24 ביולי 2014). "Parker Posey and Jamie Blackley Join Woody Allen's Next Film". Variety. נבדק ב-28 ביולי 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ "Woody Allen Film in RI Begins Production". GoLocalProv.com. 7 ביולי 2014. נבדק ב-8 ביולי 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ McNary, Dave (29 בינואר 2015). "Sony Classics Buys Woody Allen's Irrational Man for North America". Variety. נבדק ב-30 בינואר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Scott Foundas (2015-05-06). "Irrational Man Review: Woody And Joaquin Plot The Perfect Murder". Variety. נבדק ב-2015-05-18.
  7. ^ Maane Khatchatourian (2015-04-11). "Emma Stone in Woody Allen's Irrational Man". Variety. נבדק ב-2015-05-18.
  8. ^ יאיר רוה, ״איש ללא הגיון״ של וודי אלן, ביקורת, בבלוג הקולנוע "סינמסקופ", 31 ביולי 2015
  9. ^ גידי אורשר, ‏איש ללא הגיון - אבל עם עקביות, באתר גלי צה"ל, 2 באוגוסט 2015