אני חושבת לגמור עם זה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אני חושבת לגמור עם זה
I'm Thinking of Ending Things
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על אני חושבת לגמור עם זה עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי צ'ארלי קאופמן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סטפני אזפיאזו
אנטוני ברגמן
רוברט סלרנו
צ'ארלי קאופמן
איאן ריד
תסריט צ'ארלי קאופמן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה רוברט פרייזן
שחקנים ראשיים ג'סי פלמונס
טוני קולט
ג'סי באקלי
דייוויד ת'יוליס עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'יי וודלי
צילום לוקאש ז'אל[1]
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Likely Story עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 4 בספטמבר 2020 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 134 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מותחן, סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אני חושבת לגמור עם זהאנגלית: i'm thinking of ending things) הוא סרט דרמה פסיכולוגי-סוריאליסטי[2] אמריקאי משנת 2020, שנכתב, בוים והופק על ידי צ'ארלי קאופמן. העלילה היא עיבוד חופשי לרומן הביכורים של הסופר הקנדי איאן ריד באותו השם, משנת 2016.[3][4]

הסרט יצא לבתי קולנוע נבחרים בארצות הברית ב-28 באוגוסט 2020, והופץ בשירות הזרמת המדיה של "נטפליקס" ב-4 בספטמבר באותה שנה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחורה צעירה (ג'סי באקלי) נמצאת בזוגיות בת שישה שבועות עם ג'ייק (ג'סי פלמונס). במהלך נסיעתם במזג אוויר מושלג לבקר את הוריו של ג'ייק בחווה הנידחת שלהם, הבחורה שוקלת בינה לבין עצמה האם לסיים את הקשר שלה עם ג'ייק. לבחורה אין שם, ולאורך הסרט היא נקראת בשמות שונים, ובהתאם לכך, תחומי העיסוק והעניין שלה משתנים תדיר. לצופים בסרט נרמז שג'ייק שומע את מחשבותיה. ג'ייק מתחיל לדקלם פואמה בשם "Ode: Intimations of Immortality from Recollections of Early Childhood" (אנ') שקרא כשהיה צעיר יותר, על אודות אישה בשם "לוסי", והבחורה מעירה "כמוני", ומציינת שאיננה אוהבת שירה. הדקלום מופסק כאשר הבחורה מקבלת שיחת טלפון ממישהי ששמה אף הוא לוסי, אך לא עונה לטלפון. השלג היורד מטריד אותה, משום שלמחרת היא צריכה לסיים לכתוב מאמר בביולוגיה, ולכן עליהם לחזור הביתה עוד באותו ערב. באופן מוזר, ג'ייק בקי לחלוטין בתחומי הדעת שלה.

החל מסצנת הנסיעה ובמשך הסרט, משולבות בעלילה העיקרית תמונות משגרת יומו של שרת קשיש בבית ספר תיכון. דבריו של ג'ייק מצטלבים עם מחשבות השרת: ג'ייק מדבר על הפקות מחזמר שמוצגות בבית הספר מדי שנה, כאילו הבחורה מכירה את בית הספר וההפקות שלו, וכן מדבר על עיר הולדתו כאילו הוא עדיין מתגורר בה, ומספר שלעיתים הוא פוגש מבוגרים שהוא זוכר אותם כתלמידים. במהלך השיחה הזו, נראה השרת צופה בחזרה להפקה החדשה, ותלמידים מתאמנים בריקוד במסדרון בית הספר.

כעת הבחורה היא משוררת (קודם אמרה שהיא לא אוהבת שירה), נאותה להפצרותיו של ג'ייק ומדקלמת פואמה מבעיתה שכתבה בשם "Bonedog"[5] על אודות חזרה הביתה, ולכאורה, זו חזרת ג'ייק לביתו. בהגיעם לבית החווה, פוגשת הבחורה את ההורים (טוני קולט ודייוויד ת'יוליס), וכן כלב בשם "ג'ימי" שגופו רועד. במהלך שהותם בחווה, הכלב נעלם ומופיע חליפות באופן אבסורדי. ג'ייק לוקח אותה לבקר באסם, שם יש טלאים מתים קפואים בשלג ומכלאת חזירים ריקה, והוא מספר שאביו שנאלץ להרדים את החזירים מכיוון שרימות אכלו אותם חיים.

בינתיים, השרת בבית הספר צופה בקומדיה רומנטית שביים רוברט זמקיס[6] ומספרת על אישה בשם איבון (קולבי מיניפי) שמפוטרת מעבודתה כמלצרית אחרי שהחבר שלה (ג'ייסון ראלף) מחולל מהומה בבית הקפה כשהוא בא להצהיר על אהבתו אליה, וצועק על אחד הלקוחות במקום (טדי קולוקה).

בחזרה בתוך בית החווה. הבחורה רואה שריטות על דלת המרתף הנעולה, שלכאורה הכלב ג'ימי עשה אותן. היא מדברת על בית החווה כאילו זה הבית הכפרי שהיא גדלה בו, אך מיד אומרת שהיא גדלה בדירה עירונית, ולא מכירה בית בסגנון כזה. בארוחת הערב עם הורי ג'ק, מוגש בשר חזיר צלוי מן החווה, לכאורה, אחד החזירים נגועי הרימות. ההורים פונים אליה בשם "לואיזה", והיא ציירת. בתוך כך, היא מקבלת שיחות שלא נענו מ"לואיזה". הבחורה מראה להורים תצלומים של ציורי הנוף שלה, והאב תוהה איך אפשר לצייר נוף ללא בני אדם. אחר כך השיחה עוסקת בעיסוקה של הבחורה בתחום מכניקת הקוונטים, ובסופו של דבר, ג'ייק מתפרץ כלפי אימו. הבחורה מספרת כיצד הכירה את ג'ייק לראשונה במהלך ערב חידון טריוויה שהתקיים בפאב סמוך לאוניברסיטה, אך הסיפור לוקה בחוסר עקביות. תוך כדי הארוחה ממשיכה הבחורה לקבל שיחות טלפון מ"חברותיה" לוסי ולואיזה, כולן מאותו מספר טלפון וכביכול באותה שעה. אחרי הארוחה מבחינה הבחורה בתצלום של ג'ייק בהיותו ילד, אך בטוחה שזו היא עצמה בתצלום. בעודם אוכלים את מנת הקינוח, אימו של ג'ייק מספרת שהיא סובלת מטנטון שבעטיו היא שומעת צפצופים ללא הרף. הבחורה מקבלת שיחת טלפון נוספת, הפעם מ"חברה" בשם איבון, עונה לטלפון ושומעת גבר (אוליבר פלאט) האומר כאילו לעצמו שנותרה שאלה אחת לענות עליה. היא מנתקת וטוענת שהחברה התקשרה לדרוש בשלומה. ג'ייק מספר לאביו שהבחורה עובדת כמלצרית, והם הכירו כאשר שרתה אותו, פרט המזכיר את "איבון" מהסרט של זמקיס שהשרת צפה בו מוקדם יותר.

הוריו של ג'ייק משתנים חליפות לדמויות הצעירות של עצמם ולישישים לוקים בשיטיון, ואילו ג'ייק מספר שהבחורה, כעת שמה "לוצ'יה", לומדת גרונטולוגיה. לבקשת האם בדמותה הצעירה, הבחורה לוקחת כבסים למרתף ומוצאת במכונת הכביסה רק את מדיו של השרת. היא מגלה גם את חדר נעוריו של ג'ייק ומוצאת ספר שירה ישן שבו מופיעה הפואמה "Bonedog" שכתבה ודיקלמה לג'ייק. כמו כן, היא רואה גלריה לאמנות ובה הדפסים המציגים את ציורי הנוף שלה עצמה, ונוכחת שהם צוירו על ידי ראלף אלברט בלייקלוק. שוב היא מקבלת שיחת טלפון מהגבר האלמוני החוזר על הדברים שאמר קודם. כאשר היא עולה חזרה מהמרתף, האמא, כעת ישישה, שוכבת על ערש דווי, והאבא צעיר.

לבסוף יוצאים בני הזוג חזרה הביתה. במהלך הנסיעה מדבר ג'ייק על אירועים שהתרחשו במהלך הערב, והבחורה לא זוכרת אותם. השיחה מתפתחת באופן אסטוציאטיבי לדיון על סרטו של ג'ון קסאווטס, "אישה תחת השפעה". השניים נקלעים לסופת שלג ועוצרים בחנות לממכר גלידה בשם "טולסי טאון", שם עובדות מספר צעירות שהן תלמידות בבית הספר שבו עובד השרת. בעודה קונה קינוח, עובדת מצולקת מנסה להזהיר את הבחורה מלהמשיך הלאה, דבר שהבחורה לא יודעת להסביר. ג'ייק סבור שמזג האוויר קר מכדי לאכול גלידה, עוצר במגרש החניה של בית הספר התיכון להשליך את הגביעים המלאים כמעט, והבחורה מוחה על כך. הם מתווכחים אך מתפייסים ומתמזמים. ג'ייק מבחין בשרת הצופה במעשיהם מתוך בית הספר, הולך להתעמת איתו ועוזב את הבחורה הכועסת לבדה במכונית. אחרי שהיא ממתינה זמן-מה, הבחורה נכנסת לבית הספר לחפש את ג'ייק. היא פוגשת את השרת ומספרת לו שבערב שבו הכירה את ג'ייק, היא סברה שהוא חלאה, לא הייתה מעוניינת בו ודבר לא קרה ביניהם (בניגוד למה שהיא סיפרה להוריו של ג'ייק). השרת מציע לה זוג נעלי בית זהות לנעלי הבית שג'ייק נתן לה בעבר. היא דוחה את הצעתו בנימוס, הם מתחבקים, והשרת מתיר לה להמשיך לחפש את ג'ייק.

הבחורה מוצאת את ג'ייק בקצה מסדרון, ויחד הם צופים בבני זוג לבושים כמותם, כפילים הרוקדים ריקוד בלט שמזכיר את הריקוד במחזמר "אוקלהומה!": כפילת הבחורה בתפקיד לורי ויליאמס, וכפילו של ג'ייק בתפקיד קרלי מקלין. כאשר שני הכפילים עומדים להינשא, מופיע כפיל השרת בתפקיד ג'אד פריי, שני הגברים נאבקים על לבה של הבחורה, וכפיל השרת רוצח בסכין את הכפיל של ג'ייק.

השרת מנקה את בית הספר ועוזב את הבניין. בהיותו במכוניתו, הוא לוקה בהתמוטטות עצבים והוזה את זכרונותיו של ג'ייק מילדותו בבית הוריו ואת זמריר הפרסומת של "טולסי טאון", באופן שממנו נרמז שהוא גרסה קשישה של ג'ייק. השרת מתפשט מבגדיו, נכנס חזרה לתוך בית הספר כשהוא עירום לגמרי, והולך אחרי הזיה של חזיר רוחש רימות. החזיר מסביר לשרת שמישהו צריך להיות חזיר רוחש רימות, ובאותה המידה זה יכול להיות הוא עצמו. החזיר מוסיף שהשרת ורעיונותיו אחד הם, ועליו להתלבש.

השרת הולך אחרי החזיר אל במת אודיטוריום בית הספר, שם ג'ייק הקשיש מקבל פרס נובל[7] ושר לקהל באולם את השיר "Lonely Room" (אנ') מהמחזמר "אוקלהומה!".[8] בקהל נוכחים גם הוריו של ג'ייק, שתי עובדות מטולסי טאון, וגם הבחורה, מאופרת כקשישה יותר, וכולם מעניקים לו קימת כבוד. בתמונת הסיום נראית מכוניתו של השרת למחרת בבוקר במגרש החניה של בית הספר, קבורה תחת ערימת שלג. לקראת סוף כתוביות הסיום נשמעים צלילים של ניסיון להניע מנוע.

סצנות הסיום מבהירות שג'ייק, השרת והבחורה הם ישות אחת, ולא שלושה אנשים שונים: השרת הוא למעשה ג'ייק הקשיש בסוף חייו. הבחורה כלל לא קיימת כבת-זוגו, אלא היא פנטזיה שג'ייק המציא בדמיונו, ומבטאת את כל הדברים שהוא רצה והיה יכול להיות, אך לא מימש.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים דמויות
ג'סי באקלי בחורה
ג'סי פלמונס ג'ייק
טוני קולט אמא של ג'ייק
דייוויד ת'יוליס אבא של ג'ייק
גאי בויד (אנ') השרת
קולבי מיניפי (אנ') איבון, מלצרית בבית קפה בסרט של זמקיס
ג'ייסון ראלף החבר של איבון בסרט של זמקיס
טדי קולוקה (אנ') לקוח בבית קפה שאיבון עובדת בו
אוליבר פלאט גבר בטלפון
ראיין סטיל (אנ') הכפיל הרוקד של ג'ייק
יוניטי פיילן[9] הכפילה הרוקדת של הבחורה
פרדריק וודין[10] הכפיל הרוקד של השרת
הדלי רובינסון[11] צעירה בדוכן הגלידה "טולסי טאון"
לורי ויליאמס מהמחזמר "אוקלהומה!"
גאס בירני[12] צעירה ב"טולסי טאון"
הדודה אלר
אבי קווין (אנ') צעירה ב"טולסי טאון"

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח וליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2018, הוכרז כי הבמאי והתסריטאי צ'ארלי קאופמן יעבד ויביים את הרומן "אני חושבת לגמור עם זה" עבור נטפליקס.[13] בדצמבר, ברי לארסון וג'סי פלמונס לוהקו לתפקידים הראשיים של הסרט.[14][15] במרץ 2019, ג'סי באקלי, טוני קולט ודייוויד ת'יוליס לוהקו לצוות השחקנים של הסרט, ובמקביל נודע שבאקלי תחליף את לארסון.[16]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלב הצילומים החל ב-13 במרץ 2019 בעיירה פישקיל (אנ') שבניו יורק,[17] והסתיים ב-29 באפריל 2019.[18] ב-7 בנובמבר 2019 הסרט היה עדיין בשלבי גמר ההפקה שלו.[19]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט יצא לבתי קולנוע נבחרים בארצות הברית ב-28 באוגוסט 2020, והופץ לצפייה בשירות הזרמת המדיה "נטפליקס" ב-4 בספטמבר באותה שנה.[20][21]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר Metacritic זוכה הסרט בציון 78/100, בשקלול 46 ביקורות המוגדרות כאוהדות באופן כללי.[22] במאגר ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes זוכה הסרט לדעות חיוביות בשיעור של 82%, עם דירוג ממוצע של 7.60/10 בשקלול 267 ביקורות. סיכום הביקורות הוא שצ'ארלי קאופמן מטפל בצבים אנושיים כפי שרק הוא יכול, בסיוע משחק מצוין של באקלי ופלמונס.[23]

המבקר אורון שמיר כתב בסקירה באתר "סריטה", שכמקובל אצל קאופמן, בסרט אין משמעות לזמן והוא נע אקראית, ובסיכום, זוהי כשלעצמה חוויה סוריאליסטית שמצדיקה צפייה.[24]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Oscars: What the Crafts Nominees Are Doing Next
  2. ^ Han, karen (September 4, 2020). Charlie Kaufman’s I’m Thinking of Ending Things uses surrealism to feel painfully real. Polygon. Retrieved September 8, 2020
  3. ^ Kohn, Eric (september 4, 2020). Charlie Kaufman’s Guide to ‘I’m Thinking of Ending Things’: The Director Explains Its Mysteries. Retrieved september 6, 2020
  4. ^ ריד, איאן. "אני חושבת לגמור עם זה", עברית: יואב כ"ץ. מודן הוצאה לאור, הוצאת הכורסא. ישראל, 2017. ISBN 9789659256099
  5. ^ בתרגום חופשי: כלב גַּרְמִי
  6. ^ יצירה בדיונית.
  7. ^ נאומו של ג'ייק מצוטט מנאום קבלת פרס נובל של ג'ון נאש לפי הסרט "נפלאות התבונה". תקליטור הסרט נראה בחדר ילדותו של ג'ייק בבית הוריו.
  8. ^ את השיר במחזמר שר ג'אד פריי, ובו הוא מכריז על יציאתו מבית העישון שהוא מתגורר בו, כדי להשיג את לורי ויליאמס להיות שלו.
  9. ^ Unity Phelan. IMDb. Retrieved September 8, 2020
  10. ^ Frederick Wodin. IMDb. Retrieved September 5, 2020
  11. ^ Hadley Robinson. IMDb. Retrieved september 5, 2020
  12. ^ Gus Birney. IMDb. Retrieved September 5, 2020
  13. ^ "Charlie Kaufman Adapting Novel by Canadian Author Iain Reid for Netflix". The National Post. January 25, 2018. Retrieved July 31, 2018.
  14. ^ Brie Larson To Star In Charlie Kaufman's Netflix Movie 'I'm Thinking Of Ending Things'
  15. ^ Jesse Plemons in Talks to Star in Charlie Kaufman's 'I'm Thinking of Ending Things' (EXCLUSIVE)
  16. ^ Kroll, Justin (March 26, 2019). "Toni Collette, Jessie Buckley and David Thewlis Join Charlie Kaufman's Netflix Movie (EXCLUSIVE)". Variety. Retrieved March 26, 2019.
  17. ^ Howland, Jack (March 21, 2019). "Charlie Kaufman movie for Netflix filming in Fishkill, Hudson Valley". Poughkeepsie Journal. Retrieved March 22, 2019.
  18. ^ Robinson, Jacob (November 7, 2019). "Netflix Movie 'I'm Thinking of Ending Things': Release Date, Cast, Plot & More". Netflix. Retrieved November 17, 2019.
  19. ^ Lattanzio, Ryan (November 7, 2019). "Charlie Kaufman's Brain-Bending New Movie Made for a 'Delirious' Shoot, Says Jesse Plemons". IndieWire. Retrieved November 17, 2019.
  20. ^ "Police cars revolving lightNew Charlie Kaufman alert! I'M THINKING OF ENDING THINGS—an exploration of regret, longing & the fragility of the human spirit—comes to Netflix on 4 September. Inspired by Iain Reid's novel, Kaufman's latest stars Jessie Buckley, Jesse Plemons, Toni Collette & David Thewlis". Twitter. July 1, 2020. Retrieved July 1, 2020.
  21. ^ Ehrilch, David (August 27, 2020). ‘I’m Thinking of Ending Things’ Review: Kaufman’s Brilliant Existential Netflix Drama Defies Every Convention. Indie Wire. Retrieved October 26, 2020
  22. ^ i'm thinking of ending things 2020. Metacritic. Retrieved September 8, 2020
  23. ^ I'm Thinking of Ending Things. Metacritic. Retrieved October 26, 2020
  24. ^ שמיר, אורון. ״אני חושבת לגמור עם זה״, סקירת נטפליקס. באתר סריטה. 5 בספטמבר 2020