ג'ים יונג קים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ים יונג קים
김용金勇
לידה 8 בדצמבר 1959 (בן 64)
סיאול, קוריאה הדרומית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק אוניברסיטת הרווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד נשיא קבוצת הבנק העולמי (1 ביולי 20124 באפריל 2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Younsook Lim עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • Great Immigrants Award (2009)
  • פרס הנסיך מחידול (2013)
  • עמית האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים
  • עמיתי מקארתור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ים יונג קיםקוריאנית: 김용金勇, באנגלית: Jim Yong Kim, מוכר גם בשם קים יונג; נולד ב-8 בדצמבר 1959) הוא רופא קוריאני-אמריקני אשר כיהן כנשיא הבנק העולמי. יונג קים שימש הנשיא ה-17 של דארטמות' קולג', הוא היו"ר לשעבר של המחלקה לבריאות גלובלית ורפואה חברתית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד והיה גם מייסד ומנכ"ל של ארגון Partners In Health. ב-2 במרץ 2009 מונה קים למשרת נשיא דארטמות' קולג', תפקיד אותו החל למלא למעשה ב-1 ביולי אותה השנה. קים הוא האסיאתי-אמריקאי הראשון שעמד אי פעם בראש אחת מאוניברסיטאות ליגת הקיסוס. ב-2010 נבחר לחבר באקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים[1].

ב-23 במרץ 2012 הודיע נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי ארצות הברית תקדם את מועמדותו של קים למשרת נשיא הבנק העולמי[2][3]. ב-16 באפריל 2012 פורסם כי קים יחליף את רוברט זליק וישמש כנשיא הבנק[4]. ב-1 ביולי נכנס קים לתפקידו. הוא פרש מתפקידו ב-1 בפברואר 2019 והוחלף זמנית על ידי קריסטלינה גורגייבה עד שדייוויד מלפאס נכנס לתפקיד באפריל 2019.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

קים נולד בסיאול, קוריאה הדרומית. כשהיה בן חמש עבר עם הוריו לארצות הברית וגדל באיווה. אביו לימד רפואת שיניים באוניברסיטת איווה בעוד שאִמוֹ קיבלה את הדוקטורט שלה בפילוסופיה סינית. קים למד בתיכון המקומי שם היה התלמיד המצטיין, רכז קבוצת הכדורסל והקוורטרבק של קבוצת הפוטבול. לאחר שנה וחצי באוניברסיטת איווה עבר קים לאוניברסיטת בראון שם סיים ב-1982 תואר ראשון בהצטיינות. ב-1991 קיבל תואר דוקטור לרפואה מאוניברסיטת הרווארד וב-1993 קיבל דוקטורט באנתרופולוגיה, גם כן מהרווארד.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Partners In Health[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצד פול פארמר, אופיליה דאל, טוד מק'קורמק ותומאס ג'יי ווייט נמנה קים עם מייסדי Partners In Health ב-1987. הארגון החל בהאיטי בתוכנית בריאות חדשנית ורדיקלית הממוקדת בקהילה ואשר התבססה על הצרכים המקומיים ועל הכשרת חברי הקהילה ליישמם. בראשית שנות ה-90 של המאה ה-20 שירתה התוכנית מעל 100,000 איש. התוכנית זכתה להצלחה מרשימה בטיפול במחלות זיהומיות בעלות נמוכה, כאשר היא מצליחה להביא לריפוי חולי שחפת בבתיהם בעלות של 150–200 דולר, בעוד שבבתי החולים בארצות הברית היה עולה טיפול כזה בין 15,000 ל-20,000 דולר. לקים היה תפקיד חשוב בעיצוב פרוטוקולי טיפול והשגת עסקאות שיניבו תרופות זולות ויעילות יותר.

ב-1994 הורחב המודל של PIH לפרו. ב-1998, תוצאות מוצלחות ביותר בריפוין של מחלות, הן מחלות נפוצות והן מחלות חמורות, הניעו את ארגון הבריאות העולמי לאמץ את המודל, ולתמוך בהתאמת טיפול קהילתי לקהילות עניות ברחבי העולם. הצלחה מיוחדת בטיפול בשחפת עמידה לתרופות גרמה לארגונים בינלאומיים להקדיש מחדש מאמצים למיגור המחלה וביוני 2002, ארגון הבריאות העולמי אימץ מרשמים להתמודדות עם המחלה, שהיו כמעט זהים לאלו בהם השתמש PIH בפרו. עבודתו של קים עם PIH לטיפול בשחפת עמידה לתרופות, הייתה המקרה הראשון בקנה מידה רציני לטפל במחלה במדינה ענייה ומתכונת דומה של מאמצים שוכפלה ליותר מ-40 מדינות ברחבי העולם.

כיום מועסקים ב-PIH למעלה מ-13,000 עובדים ב-12 מדינות. קים עזב את הארגון כמנכ"ל ב-2003.

ארגון הבריאות העולמי (2003 - 2006)[עריכת קוד מקור | עריכה]

קים עזב את PIH ב-2003 לטובת ארגון הבריאות העולמי, שם החל לשמש כעוזר למנכ"ל. במרץ 2004 הוא מונה כמנהל מחלקת האיידס בארגון, לאור הצלחתו ביצירת תוכניות למלחמה במחלה בעת עבודתו ב-PIH. קים פיקח על כל הפעילויות הקשורות לאיידס בארגון הבריאות העולמי, תוך התמקדות ביוזמות שמטרתן לסייע למדינות מתפתחות להרחיב את תוכניות הטיפול והמניעה שהן מציעות. בכך נכללה יוזמת ה-"3X5" השאפתנית שנועדה להציע טיפול לשלושה מיליון חולי איידס עד שנת 2005. המטרה לא הושגה עד 2007, אך לדברי ארגון הבריאות העולמי סייעה לדחוף את אסטרטגיות הטיפול במחלת האיידס באפריקה מהר יותר ורחוק יותר משניתן היה לצפות להשיג בכל דרך אחרת. נכון ל-2012 התוכנית טיפלה בלמעלה משבעה מיליון חולי איידס באפריקה.

אוניברסיטת הרווארד (1993 - 2009)[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מ-1993 שימש ד"ר קים כמרצה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, כשבסופו של דבר הפך לפרופסור ברפואה, רפואה חברתית וזכויות אזרח. בעת פרישתו ב-2009 החזיק קים במשרת יו"ר מחלקת הבריאות העולמית והרפואה החברתית, ראש אגף Global Health Equity בבית החולים בריגהאם אנד וימנ'ס ומנהל מרכז בריאות וזכויות האדם François Xavier Bagnoud בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הרווארד.

במהלך קריירה שנפרשה על פני שני עשורים ואשר מטרתה להביא לשיפור הבריאות במדינות מתפתחות, היה קים מעורב במספר מאמצים מחקריים ואקדמיים. בשנים האחרונות הוביל קים את פיתוחו של שדה חדש שהתמקד בשיפור היישום והאספקה של התערבויות בתחומי הבריאות בקהילות עניות ברחבי העולם. תוכניותיו פועלות בהתאם לפילוסופיה על פיה התקדמות בפיתוח תוכניות בריאות עולמיות יעילות יותר התעכבה בשל מיעוט גישות בקנה מידה גדול לשיפור עיצובן של תוכניות התערבות. תחום חדש זה יאסוף, ינתח ויפיץ בהרחבה גוף מקיף של תובנות מעשיות על אספקה יעילה של בריאות עולמית. לצורך קידום מטרות אלו היה קים אחד ממייסדי Global Health Delivery Project, יוזמה משותפת של המחלקה לרפואה חברתית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד ושל המכון לאסטרטגיה ותחרותיות בבית הספר למנהל עסקים של הרווארד.

מקרי הבוחן בשדה הבריאות העולמית שנוצרו על ידי הפרויקט הזה היוו את הגרעין לתוכנית לימודים חדשה שנלמדת כעת בבית הספר לבריאות הציבור של הרווארד.

צוותו של קים גם פיתח "קהילת תרגול" מבוססת אינטרנט GHDonline.org, על מנת לאפשר למתרגלים ברחבי העולם גישה נוחה למומחיות, לשיתופי מידע ולמעורבות בפתרון בעיות בזמן אמת.

במהלך שהותו בהרווארד פרסם קים מספר מאמרים מדעיים בכתבי עת מדעיים מובילים ביניהם, New England Journal of Medicine Science ו-The Lancet; כמו כן, לקח חלק בכתיבת או עריכת מספר ספרים. כמומחה לשחפת כיהן קים או אף עמד בראש מספר ועדות בנושא המדיניות הבינלאומית להתמודדות מול השחפת.

דארטמות' קולג' (2009 - 2012)[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2009 פורסם שמו של קים כנשיא ה-17 של דארטמות' קולג' כשהוא הופך בכך לאמריקני ממוצא אסיאתי הראשון ליטול תפקיד של נשיא מוסד הנמנה עם ליגת הקיסוס. קים ליווה פיתוח תוכניות חדשניות בדארטמות', תוך שהוא עושה שימוש בניסיונו בתחומי הבריאות ובנושאים בינלאומיים. בינואר 2010 סייע קים, יחד עם סטודנטים ומרצים אחרים מדארטמות' ועם ארגון PIH וארגונים אחרים, להגיב לרעידת האדמה בהאיטי (2010) כשכוננו את ה-Dartmouth Haiti Response. הישגי היוזמה הסתכמו בגיוס תרומות של מעל מיליון דולר, אספקת 18 טון של ציוד רפואי, שליחתם להאיטי של 25 אנשי מקצוע מתנדבים מתחום הרפואה ומאות סטודנטים שהתנדבו לתרום בקמפוס.

באפריל 2010 השיק קים את הפרויקט הלאומי לשיפור הבריאות במכללות (NCHIP), אשר מכנס מספר מוסדות מומחים על מנת לפתח שיטות כמותיות לצורך טיפול בבעיות בריאות של סטודנטים. באפריל 2011 השיק הפרויקט את תוכנית הבכורה שלו, מאמץ להתמודד עם שתייה מופרזת. במאי 2010 סייע קים בהשגת מענק אנונימי בסך 35 מיליון דולר להקמת ה-Dartmouth Center for Health Care Delivery Science. המרכז יוצר שדה חדש פורץ דרך המטפח שיתוף פעולה בין חוקרים ואנשי מקצוע מתחום הרפואה, על מנת לתכנן, ליישם ולכונן דגמים חדשים של טיפול רפואי בעלות נמוכה ובאיכות גבוהה.

ב-2012, בעקבות חששות משמעותיים ומאמץ נרחב של קים לטפל באלימות מינית בקמפוס, אימץ דארטמות' יוזמה חדשה לחנך סטודנטים באשר לחשיבות של התערבות עוברי אורח במקרי תקיפה מינית, כחלק מתוכנית גדולה יותר של מודעות לנושא תקיפה מינית.

מחלוקות בתקופת כהונתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2011 ספג קים ביקורת על סירובו לפרסם את תקציב דארטמות'. קים השיב לביקורת בכך ששחרר דו"ח משלים נרחב ובקיום פגישה פומבית עם הסגל, שלאחר מכן הביע שביעות רצון מתגובתו של קים. עם זאת, קים לא התייחס לבקשת אספת הסטודנטים לקבל גישה למידע על כל סעיף תקציבי העולה על 10,000 דולר. באותה שנה התפרסמו בעיתון הסטודנטים מאמרי מערכת שהביעו אי שביעות רצון מנשיאותו של קים, כאשר אחד המאמרים תיאר את קים כ"לא פופולרי בקרב סטודנטים רבים בימים אלו".

ביקורת נוספת נמתחה על מנהיגותו של קים עקב שערוריית זובור שהביאה להגשת כתבי אישום כנגד האחווה ולהקמת כוח משימה לטיפול במסורת הזובור.

ביקורת אחרת טענה כי קים לא מבלה מספיק זמן בקמפוס.

מועמדותו למשרת נשיא הבנק העולמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-23 במרץ 2012 הודיע נשיא ארצות הברית ברק אובמה על מועמדותו של קים למשרת הנשיא הבא של הבנק העולמי. באותו היום שלח קים מכתב לסגל דארטמות' באומרו:

אני כותב כדי לחלוק את החדשות שהנשיא ברק אובמה ביקש ממני לעמוד בראש הבנק העולמי. זהו אחד המוסדות החשובים ביותר למלחמה בעוני ולסיוע למדינות מתפתחות כיום. לאחר מחשבה ארוכה קיבלתי את המינוי לשירות האומה והעולם.

כאשר שקלתי לקבל את תפקיד נשיא דארטמות', עשיתי זאת מתוך אמונה מלאה ועמוקה שהמשימה של השכלה גבוהה היא להכין אותנו לחיים של מנהיגות ושירות במקצועות ובקהילות שלנו. בעוד שקריאתו של הנשיא אובמה היא מחייבת, הציפייה לעזיבת דארטמות' היא קשה מאד. עם זאת, אם תבחר בי מועצת המנהלים של הבנק העולמי למשרת הנשיא הבא, אאמץ את האחריות.

הכלכלן הנודע ג'פרי סאקס, מנהל מכון כדור הארץ (Earth Institute) באוניברסיטת קולומביה אשר קידם במוצהר את מועמדותו הוא למשרה, הסיר את מועמדותו לתפקיד לאחר ההודעה באומרו:

אני תומך במינוי ב-100%, בהתלהבות מלאה. ד"ר קים הוא מנהיג יוצא דופן בתחום הפיתוח, אחד המומחים הגדולים בימינו בתחום בריאות הציבור. הוא יתרום תרומה היסטורית במאבק נגד העוני, הרעב והמחלות. הוא בדיוק סוג המקצוען שצריך שיתייצב ליד ההגה של הבנק העולמי. אני מברך בחום את הנשיא אובמה על הבחירה הזו.

בתוך כך, ויליאם איסטרלי, פרופסור באוניברסיטת ניו יורק ולשעבר כלכלן ויועץ בכיר לאגף הצמיחה ומקרו-כלכלה של הבנק העולמי, הביע דאגה מחוסר ניסיונו של קים בכלכלה באומרו:

אתה חייב שיהיה לך את הלך המחשבה להקצאת סכומי הכסף המצומצמים ולא לגשת לבעיה כאילו יש לנו משאבים בלתי מוגבלים להפנות לאנשים הסובלים. בכנות, אני רואה כמה סימנים מסוכנים בסוג כזה של בחירה.

ב-16 באפריל, משאושרה מועמדותו, היה קים לאמריקני ממוצא אסיאתי הראשון, הרופא הראשון והפרופסור הראשון בתחום הפיתוח שיוביל את הבנק העולמי מאז נוסד ב-1944.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קים נשוי לרופאת ילדים ואב לשני בנים. הוא לוקח חלק פעיל במגוון ענפי ספורט, בהם כדורסל, גולף, כדורעף וטניס.

פרסים ותפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2003 קיבל קים מענק עמיתי מקארתור[5], ב-2005 נבחר על ידי U.S. News & World Report לאחד מ-25 המנהיגים המובילים באמריקה וב-2006 נבחר לרשימת 100 האנשים המשפיעים בעולם על ידי טיים מגזין[6]. קים הוא גם חבר במכון לרפואה של האקדמיה הלאומית האמריקנית. ב-2010 נבחר קים לחבר באקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ים יונג קים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]