ג'פרי קומבס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'פרי אלן קומבס
Jeffrey Combs
ג'פרי קומבס, 2010.
ג'פרי קומבס, 2010.
לידה 9 בספטמבר 1954 (בן 69)
אוקסנרד, קליפורניה, ארצות הברית
שם לידה Jeffrey Alan Combs עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מדע בדיוני, אימה, קומיקס
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1971
מקום לימודים
צאצאים Catherine Combs עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מועמד לשני פרסי סטורן
www.jeffreycombs.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'פרי קומבס (שמו המלא באנגלית: Jeffrey Alan Combs; נולד ב-9 בספטמבר 1954) הוא שחקן אמריקאי הידוע בגילום תפקידים שונים בסרטי אימה, בזיכיון "מסע בין כוכבים" (בעיקר כוואיון וכבראנט ב-"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" וכקומנדר שרן ב-"מסע בין כוכבים: אנטרפרייז") וכן בסדרות האנימציה של זיכיון DC קומיקס, כמדבב.

שנותיו הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קומבס נולד באוקסנרד, קליפורניה וגדל בלומפוק, קליפורניה. אבותיו הגיעו מדבון שבאנגליה. הוא למד בקונסרבטוריון לאמנויות הבמה, ומאוחר יותר פיתח את כישורי המשחק שלו בתוכנית לימודים עבור שחקנים מקצועיים בבית הספר לדרמה של אוניברסיטת וושינגטון.

אחרי שבילה כמה שנים בהופעות על במות תיאטרון לכל אורך החוף המערבי, קומבס עבר ללוס אנג'לס בשנת 1980 וקיבל את תפקידו הראשון בסרט באורך מלא בשנת 1981, בשם "Honky Tonk Freeway", בו גילם קופאי ללא שם. תפקידו הראשון בסרט אימה הגיע כשנתיים מאוחר יותר, בסרט "Frightmare" משנת 1983.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקיד האימה הידוע ביותר של קומבס היה כד"ר הרברט ווסט, הדמות הראשית בסרט "Re-Animator" (על פי הספר "הרברט ווסט – מחיה המתים"), דמות שהוא שב לגלם בשני סרטי המשך של הסרט. בשנת 1986 הוא שיחק בסרט נוסף שצולם על בסיס סיפור של לארקרפט "בעבר". הוא גם גילם את תפקיד הסופר הווארד פיליפס לאבקרפט (היוצר של הדמות הרברט ווסט) בסרט " Necronomicon: Book of the Dead" משנת 1993. קומבס כיכב בשמונה אדפטציות ליצירות של ה. פ. לאבקרפט. עוד הופיע בסרטי הקולנוע "FeardotCom" (משנת 2002), "House on Haunted Hill" (משנת 1999), "אני עדיין יודע מה עשית בקיץ האחרון" (משנת 1998), "Dark House"‏[1] ו-"The Frighteners" (משנת 1996).

בטלוויזיה, קומבס זכה להצלחה רבה, הן בקרב המבקרים והן בקרב הצופים, בגין משחק דמויות חייזרים שונות, במגוון סדרות ספין אוף מודרניות של "מסע בין כוכבים", החל בשנת 1994 עם "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", "מסע בין כוכבים: וויאג'ר" בשנת 2000, "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז בשנת 2001 ו"מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים" בשנת 2021. על אף שמעריצים רבים של הסדרה לא מכירים את פניו האנושיות של קומבס (כלומר: ללא איפור של חייזר), הם מזהים אותו מיד בשל הקול המיוחד שלו. באופן אירוני, קולו הייחודי של קומבס, בו הוא משתמש בכל תפקידיו על המסך, הוא לא קול הדיבור הטבעי שלו. במקור, קומבס נבחן לתפקיד של קומנדר ויליאם רייקר ב-"מסע בין כוכבים: הדור הבא", אבל הפסיד לג'ונתן פרייקס, אף על פי שהמפיקים עדיין זכרו אותו, במהלך תהליך הליהוק של סדרות מאוחרות יותר.

קומבס גילם עשר דמויות שונות על המסך, ביקום של "מסע בין כוכבים". עד כה, תפקידו הגדול ביותר, בסרט או בסדרת מדע בדיוני, היה בדמותו של האנטגוניסט וואיון, שיבוט של וורטה, אשר הופיע במספר עונות של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9". קומבס אמר כי וואיון היה התפקיד האהוב עליו ביותר שגילם ב-"מסע בין כוכבים", והייתה לו השפעה רבה מאוד בפיתוח הדמות.[2]

עוד באותה הסדרה, קומבס גילם תפקיד של דמות חוזרת נוספת - פרנגי בשם בראנט. בפרק "The Dogs of War" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", קומבס מגלם שתי דמויות - וואיון ובראנט - ובכך עושה היסטוריה בתולדות "מסע בין כוכבים", כשחקן הראשון שמגלם על המסך שתי דמויות שונות, שאינן קשורות זו לזו, באותו הפרק.

בסדרה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", לקומבס היה תפקיד חוזר ופופולרי מאוד כקומנדר שרן, קצין צבא אנדוריאני. מפיק "אנטרפרייז" מני קוטו ציין פעם בראיון כי הוא קיווה שקומבס יהפוך לשחקן קבוע בסדרה, אילו הסדרה הייתה מחודשת לעונה חמישית (אולם הסדרה בוטלה בתום העונה הרביעית שלה).

בנוסף לתפקידיו החוזרים במסע בין כוכבים, קומבס גילם תפקידים חד-פעמיים כגון חייזר חור תולעת / נביא של הבאג'ורנים; כבן-אדם, השוטר קווין מולקאהיי;‏[3] החייזר טירון ב-"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"; החייזר פנק ב-"מסע בין כוכבים: וויאג'ר"; הפיראט הפרנגי קרם ("מסע בין כוכבים: אנטרפרייז")'; מחשב על מרושע "מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים"; יחד עם שחקנים רבים אחרים, כותבים ויוצרים של הסדרה, קומבס הופיע בהופעת קמאו כגנגסטר הולוגרפי בהולודק, בפרק "What You Leave Behind" - הפרק האחרון של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9; כמו כן, קומבס מגלם את דמותו של המפקד הרומולאנים סולדוק במשחק הווידאו הנקרא "Star Trek: Elite Force II".

פרט למגוון הדמויות שביצע עבור זיכיון "מסע בין כוכבים", לקומבס היו תפקידים בסדרות מדע בדיוני רבות אחרות. הוא כיכב כטלפת הארימן גריי ב-"Eyes" (בשנת 1994), פרק מהעונה הראשונה של "בבילון 5". בחודש אוגוסט 2005, הוא הופיע בפעם הראשונה בסדרת המדע בדיוני "ה-4400" כד"ר קווין בורקהוף; בשנת 2006 תפקיד זה הפך לתפקיד חוזר. בתחילת שנת 2007 הוא שיחק את דמותו הבדיונית ביותר של אדגר אלן פו ב-"The Black Cat", פרק מתוך "Masters of Horror".‏[4] הן בעולם המדע בדיוני, הן בעולם האימה והן מחוץ לשני ז'אנרים פופולריים אלו - לקומבס יש מגוון מגוון של מעריצים.

קומבס עשה עבודות רבות של דיבוב; בין יתר, דיבב קומבס את הדחליל בשנת 1997 עבור "באטמן - הסדרה המצוירת". קומבס המשיך את עבודתו יקום סדרות האנימציה של DC קומיקס מספר שנים מאוחר יותר, עם תפקיד חוזר - דמותו של השאלה בסדרת האנימציה "ליגת הצדק ללא גבולות". גרסתו לשאלה נחשבת למוצלחת מאוד, הן על ידי המעריצים והן על ידי צוות הכותבים, והוא זכה להכרה כי שהחיה את העניין בדמות. כמו כן, קומבס מספק את קולו של ראצ'ט בסדרת האנימציה החדשה, "Transformers: Prime". קומבס גם מבצע עבודת קריינות עבור חגיגות 25 שנה של "Re-Animator".‏[5]

בחודש יולי 2009, קומבס חזר לשורשי הבמה שלו וגילם שוב את דמותו של אדגר אלן פו בהצגה-של-איש-אחד בשם "Nevermore...an Evening with Edgar Allan Poe" אשר הועלתה ב-"The Steve Allen Theater", הוליווד, קליפורניה.[6] אף על פי שההצגה הייתה אמורה לרוץ רק במשך חודש אחד, היא זכתה להצלחה רבה, והוארכה ארבע פעמים. "Nevermore" - שמה של ההצגה כפי שהיא מוכרת כעת - ירדה מבימת לוס אנג'לס ב-19 בדצמבר 2009. בחוף המזרחי ההצגה עלתה לראשונה ב-23 בינואר 2010 באולם וסטמינסטר בבולטימור, מרילנד, מקום מנוחתו האחרון של פו.[7] סיבוב הופעות של "Nevermore", המועמדת לפרס סטורן,[8] מתוכנן להתקיים, עם עצירות צפויות בשיקגו, ניו יורק, סיאטל וסן דייגו.[9]

בשנת 2012, קומבס כיכב, יחד עם אנדרו דוויוף, בסרט "Night of the Living Dead 3D: Re-Animation", פריקוול ללהיט משנת 2006 "Night of the Living Dead 3D" בבימויו של ג'ף ברודסטריט. בריאיון לאתר האינטרנט "Dread Central" (העוסק באימה) בשנת 2011, ברודסטריט שיבח את עבודתו של קומבס בסרט, ואמר: "אני חושב שזו העבודה הטובה ביותר שלו מזה שנים". אף על פי ששם הפריקוול משנת 2012 כולל בתוכו את הביטוי "Re-Animation", אין לסרט שום קשר שהוא עם "Re-Animator", סרטו המוכר ביותר של קומבס.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Voisin, Scott, "Character Kings: Hollywood's Familiar Faces Discuss the Art & Business of Acting." BearManor Media, 2009. ISBN 978-1-59393-342-5.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'פרי קומבס בוויקישיתוף


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Visit a Dark House Online".
  2. ^ Jeffrey Combs (2004). StarTrek.com First Person. Paramount Pictures. נבדק ב-12 במאי 2012. {{cite AV media}}: (עזרה)
  3. ^ Startrek.com Deep Space Nine - Far Beyond the Stars
  4. ^ Jeffrey Combs, Star of "The Black Cat", UGO
  5. ^ "Fantasia 2010: Days 5 Through 9".
  6. ^ Stebe Allen Theater - Nevermore
  7. ^ Baltimore Poe Bicentennial Celebration
  8. ^ "Fantasia 2010: Days 10 and 11".
  9. ^ "Nevermore Heading to San Diego for Two Performances".