הלל שמיד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הלל שמיד
הלל שמיד, 2013
הלל שמיד, 2013
לידה 11 ביולי 1944 (בן 79)
נס ציונה, ישראל
מקום לימודים האוניברסיטה העברית בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הלל שמיד (נולד ב-11 ביולי 1944) הוא פרופסור אמריטוס לעבודה סוציאלית, חוקר ומוביל מדיניות בתחום ילידים ונוער בסיכון. החל משנת 2006 שמיד מנהל את המרכז לחקר הפילנתרופיה בישראל. בין השנים 2003 ל-2006, כיהן כדיקן בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד באוניברסיטה העברית בירושלים. באותה תקופה התמנה על ידי ראש הממשלה ושר הרווחה והשירותים החברתיים לעמוד בראש "הוועדה הציבורית לבדיקת מצבם של ילדים ובני נוער בסיכון ובמצוקה". המלצות הוועדה אומצו על ידי ממשלת ישראל והן מיושמות במסגרת התוכנית הלאומית לילדים ובני נוער בסיכון הידועה גם בשמה החדש "תוכנית 360".

פרופ' שמיד הוא המייסד והמנהל הראשון של תוכנית המוסמך לניהול ארגונים ללא מטרות רווח וארגונים קהילתיים ע"ש ד"ר יוסף שורץ. בשנים 20082011 עמד בראש מכון חרוב.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלל שמיד (מימין) בעת שירותו הצבאי

שמיד נולד ב-11 ביולי 1944 בנס ציונה לישראל ויהודית שמיד, זוג חלוצים ציוניים שעלו לארץ ישראל מפולין בגיל צעיר, כבן השני והאחרון מבין הילדים. בילדותו גדל והתחנך בנס ציונה, ובתיכון למד ב"תיכון מאוחד רחובות". שמיד היה ספורטאי מצטיין. הוא היה אלוף נס ציונה בריצת 60 מ', שחקן כדורגל מצטיין, ואף שיחק בקבוצת הכדורגל המקומית לנוער "סקציה נס ציונה". בהיותו נער השתייך לתנועת "הנוער העובד והלומד".

עם סיום התיכון התגייס שמיד לצבא ושירת בנח"ל. הוא סיים את שירותו בדרגת רב-סמל פלוגתי. שמיד שירת במילואים עד לגיל הפרישה מהצבא וסיים את שירות המילואים במסגרת חיל הרפואה כמדריך ומנחה של קציני בריאות הנפש.

לאחר שירותו הצבאי פנה שמיד ללימודים באוניברסיטה העברית בירושלים שם השלים תואר ראשון ב-1969[1], תואר שני ב-1972[2] ודוקטורט. בעת לימודיו באוניברסיטה פגש שמיד את אשתו לעתיד, תקוה שמיד (חסון) לה נישא בשנת 1967. לזוג שלושה ילדים ושבעה נכדים.

פעילות אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלל שמיד, ~1975

תחומי העניין, ההתמחות והמחקר של שמיד מתייחסים לתהליכי ניהול וקביעת מדיניות בארגונים חברתיים ללא כוונת ריווח, וארגוני רווחה המספקים שירותי אנוש. במיוחד מתעניין שמיד בתהליך ההסתגלות וההתאמה של הארגונים לשינויים המתרחשים בסביבות הפוליטיות, הכלכליות והחברתיות במסגרתן פועלים ארגונים אלה. במחקריו בחן את השינויים הארגוניים איתם מתמודדים הארגונים ודרכי ההתמודדות איתם. כן חקר את תחום המנהיגות המובילה ארגונים אלה. שמיד ליווה במחקריו את אחד מהתהליכים שהשפיעו בצורה משמעותית על ארגוני שירותים: תהליכי הפרטת השירותים חברתיים והעברתם מידי הממשלה לעמותות וארגונים פרטיים למטרות ריווח. הוא בחן את התפקוד של ארגונים ללא כוונת ריווח לעומת ארגונים לכוונת ריווח ואת יחסי השותפות בין הממשלה וארגונים שונים.

ספריו עוסקים בהתארגנויות קהילתיות בישראל ובמדינות שונות בעולם, במדיניות וניהול של ארגונים ללא כוונת ריווח. תחום מחקר אחר בו התעניין שמיד וחקר אותו במשך כ-15 שנה הוא תחום אספקת שירותי טיפול ביתי לזקנים סיעודיים על פי חוק הסיעוד המבטיח טיפול לזקנים הזקוקים לו.

פרופ' שמיד היה חבר הוועד המנהל של האוניברסיטה העברית בירושלים בין השנים 20072010.

פעילות ציבורית-חברתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 מונה הלל שמיד על ידי ראש הממשלה, אריאל שרון, ושר הרווחה, זבולון אורלב, ליו"ר הועדה הציבורית לבדיקת מצבם של ילדים ובני נוער בסיכון (הקרויה על שמו "ועדת שמיד"), אשר המלצותיה אומצו ויושמו על ידי ממשלת ישראל. בעקבות הדו"ח הוחלט על הקמת ועדת מנכ"לים בין - משרדית אשר תהיה אחראית על יישום עיקרי המלצות. הדו"ח מציג מתאר את מצבם של ילדים ונוער בסיכון ומביא נתונים והמלצות בנושא.

הלל שמיד כיהן בתפקידים ציבוריים מגוונים ובניהם:

נשיא התאגדות המרכזים הקהילתיים בישראל

• מייסד והמנהל של המכון למנהיגות של עמותת ידידים

• בשנת 2011 כיו"ר הוועדה המעניקה פרס ישראל לחקר העבודה הסוציאלית

• חבר בהנהלות ציבוריות של ארגונים חברתיים שונים.

הוקרה ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

2000-1999: פרס הרקטור למצוינות במחקר והוראה על מעורבותו בחיים האקדמיים באוניברסיטה העברית בירושלים.

2019: אות המופת שהוענק לו על ידי ממשלת ישראל במלאת 70 שנה למדינת ישראל על תרומה מיוחדת לעיצוב העבודה הסוציאלית ומדינת הרווחה הישראלית[3].

2020: אות הוקרה מטעם ארגון ESPAnet Israel על תרומה ייחודית למחקר בתחום המדיניות החברתית בישראל.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים מאת הלל שמיד

  • Organizational Change and Development in Human Service Organizations.Haworth Press, 1992
  • Community Councils: Trends and Changes. Tel Aviv: Hemed Publishers, 1997
  • Neighborhood Self Management: Experiments in Civil Society. New York: Plenum Series on Nonprofit and Civil Society Studies, 2001
  • Organizational and Structural Dilemmas in Nonprofit Human Service Organizations. New York: Haworth Press, 2004

פרקים בספרים מאת הלל שמיד

  • Agency-environment relations: Understanding external and natural environments .In R.Patti (Ed.), The Handbook of Human Service Management (p.411-433) Thousand Oaks, CA, 2009
  • Organizational change in human service organizations: Theories, boundaries, strategies and implementation. In Y.Hasenfeld (Ed), Human Service Organizations as Complex Organizations, (2nd edition,pp.455-479) Newbury Park, CA, 2010
  • Leadership styles and leadership change in human and community service organizations. In Y.Hasenfeld (Ed.), Human Service Organizations as Complex Organizations (2nd edition,pp.193-206) Newbury Park, CA, 2010

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הלל שמיד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חוג במדעי הרוח וחוג במדעי החברה, דבר, 10 בפברואר 1969
  2. ^ תואר מוסמך במדעי החברה, דבר, 19 ביוני 1972
  3. ^ משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, גאים בעבר – עו"סים לעתיד. 70 שנה לעבודה הסוציאלית בישראל, באתר www.molsa.gov.il, ‏19/03/2019