המרכז הנשיאותי ע"ש ג'ורג' ווקר בוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המרכז הנשיאותי ע"ש ג'ורג' ווקר בוש
George W. Bush Presidential Center
סמל המרכז הנשיאותי
מידע כללי
סוג ספרייה, מוזיאון, הספריות הנשיאותיות בארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם ג'ורג' ווקר בוש עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת דאלאס, טקסס
מיקום דאלאס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
נשיא ג'ורג' ווקר בוש
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–2013
תאריך פתיחה רשמי 2013 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל Robert A. M. Stern
קואורדינטות 32°50′29″N 96°46′39″W / 32.8414°N 96.7776°W / 32.8414; -96.7776
http://www.bushcenter.org/
http://www.georgewbushlibrary.smu.edu/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המרכז הנשיאותי ע"ש ג'ורג' ווקר בושאנגלית: George W. Bush Presidential Center) הוא מתחם הכולל את הספרייה והמוזיאון הנשיאותיים של נשיא ארצות הברית ה-43, ג'ורג' ווקר בוש. מלבד ספרייה נשיאותית ומוזיאון, המקום כולל גם מכון למדיניות על שם בוש, ואת משרדי ההנהלה של קרן בוש.

בניית המרכז החלה בשנת 2010 והסתיימה לאחר כשלוש שנים, אז המקום נפתח לציבור. המרכז משתרע על פני כעשרים אלף מטרים רבועים בתחומי הקמפוס של האוניברסיטה המתודיסטית הדרומית (SMU), בסמוך לדאלאס, טקסס. המרכז הוקם ונבנה במימון קרן ג'ורג' ווקר בוש.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טקס חנוכת המרכז הנשיאותי, אפריל 2013. לצד ג'ורג' ווקר בוש, כיבדו את המעמד בנוכחותם כל נשיאי ארצות הברית החיים: הנשיא המכהן ברק אובמה והנשיאים לשעבר ביל קלינטון, ג'ורג' הרברט ווקר בוש וג'ימי קרטר. ברקע במרכז התמונה: מישל אובמה; בקצה השמאלי של התמונה: ברברה בוש.

כאשר ג'ורג' ווקר בוש התמנה לנשיא, היה ברור לכל כי יבחר למקם את מרכזו הנשיאותי במדינת טקסס, מדינת הבית שלו ועיקר משפחתו. כבר באותה התקופה פקידים באוניברסיטה ביילור בוייקו, החלו לעבוד על גיבוש הצעה לספרייה נשיאותית עבור בוש. הם האמינו שקרבתם לחווה הפרטית של בוש בקרופורד ולאוסטין בירת טקסס, תקנה להם סיכויים טובים לזכות באירוח הפרויקט. זמן לא רב לאחר מכן, גם פקידים באוניברסיטה המתודיסטית הדרומית בדאלאס החלו מנסחים הצעה דומה. לאחר שבמהלך שנותיו הראשונות של בוש בבית הלבן הוא סירב לעסוק בנושא, בשלהי שנת 2005 הציע הבית הלבן לשישה מוסדות להשכלה גבוהה ועיר אחת להגיש הצעות. ששת המוסדות היו אוניברסיטת ביילור, האוניברסיטה המתודיסטית הדרומית, אוניברסיטת המדינה של טקסס באוסטין, אוניברסיטת טקסס טק בלאבק, אוניברסיטת דאלאס ומידלנד קולג' במידלנד, והעיר הייתה ארלינגטון בטקסס. בחודשים הבאים הסירו מוסדות הלימוד אוניברסיטת טקסס טק ומידלנד קולג' וכן העיר ארלינגטון את הצעותיהם. ב-20 בדצמבר 2006 נבחרה הצעתה של האוניברסיטה המתודיסטית הדרומית,[1] ולמרות קולות ביקורת מסוימים של גורמים באוניברסיטה שקראו לסגת מההחלטה,[2][3][4] לבסוף נחתם בפברואר 2008 הסכם סופי בנושא.[5]

בינואר 2009, עם סיום תפקידו של ג'ורג' ווקר בוש בבית הלבן, הודיעה קרן בוש כי היא גייסה את הסכום הנדרש לצורך הקמת הפרויקט - 300 מיליון דולר.[6] לצורך תכנון הפרויקט נשכר משרד האדריכלות Robert A. M. Stern, בראשות דיקן בית הספר לאדריכלות של אוניברסיטת ייל, האוניברסיטה שבה למד בוש בצעירותו.[7] אבן הפינה הונחה ב-16 בנובמבר 2010,[1] ועבודות הבנייה הסתיימו בראשית 2013. ב-25 באפריל באותה שנה, נחנך המרכז הנשיאותי בטקס בנוכחותם של כל נשיאי ארצות הברית החיים: הנשיא המכהן ברק אובמה והנשיאים לשעבר ביל קלינטון, ג'ורג' הרברט ווקר בוש וג'ימי קרטר.[8]

המוזיאון הנשיאותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פני המתחם

במרכז המתחם מתנשא לגובה של כעשרים מטר "היכל החירות", המשמש כלובי הכניסה למרכז הנשיאותי. תצוגת הקבע של המוזיאון משתרעת על פני כ-1,300 מטרים רבועים, ומסקרת את סיפור חייו של ג'ורג' ווקר בוש, תוך התמקדות באירועים השונים שפקדו את נשיאותו ובהכרעותיו המדיניות של בוש כנשיא. התצוגה כוללת מוצגים שונים לרבות חפצים, מסמכים, תמונות וקטעי וידאו. המוזיאון כולל גם העתק בגודל מלא של החדר הסגלגל וגן הוורדים שבבית הלבן, ויסודות פלדה שהובאו משרידי מרכז הסחר העולמי. מלבד תצוגת הקבע, במוזיאון שוכנים גם גלריה גדולה של נשיאי ארצות הברית לאורך ההיסטוריה, כמו גם מספר חדרי תצוגה לתצוגות מתחלפות.[9] בתחומי המוזיאון פועלים חנות מזכרות, בית קפה, ומסעדה. מחוץ למקום יש פארק בגודל של כשישים אלף מטרים רבועים ורחבה חיצונית לטקסים רשמיים.[10]

הספרייה הנשיאותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספרייה הנשיאותית במרכז הנשיאותי משתרעת על פני 19,200 מטרים רבועים, דבר המציב אותה במקום השני בגודלה ביחס לשאר הספריות הנשיאותיות בארצות הברית, לאחר הספרייה הנשיאותית והמוזיאון על שם רונלד רייגן.[11] הספרייה כוללת רשומות מהארכיון הלאומי של ארצות הברית הקשורות לג'ורג' ווקר בוש, לרבות מאגרי מידע טקסטואליים ואלקטרוניים. בין השאר אפשר למצוא בה חומר של מעל 70 מיליון עמודי טקסט, 80 טרה-ביתים של חומר אלקטרוני ו-4 מיליון תמונות.[12]

מכון בוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס קנת גלקסמן, יושב ראש מכון בוש

מכון בוש הוקם בספטמבר 2009 על מנת להציע ולגבש כיווני מדיניות לבעיות לאומיות ועולמיות.[13] במכון שוכנים מספר כיתות לימוד לאירוח סמינרים, ואודיטוריום לאירועים והרצאות הכולל 360 מקומות ישיבה. במקום נמצאים גם משרדי ההנהלה של קרן ג'ורג' ווקר בוש. המכון עוסק בחלוקת מלגות לסטודנטים על מנת לתמוך בקידום מחקרים אקדמיים בתחומי עיסוקו של המכון.[14]

לפי כוונותיו הרשמיות, המכון פועל "לקדם את החירות בעולם ולהרחיב את ההזדמנויות לאנשים בארצות הברית וברחבי העולם". המכון מגדיר בהתאם לכך שישה יעדים אותם הוא רוצה לקדם:[14]

  • צמיחה כלכלית, באמצעות קידום רעיונות של קפיטליזם, שוק חופשי ואינטגרציה כלכלית של ארצות הברית עם מדינות אחרות ברחבי העולם.
  • חירות האדם, באמצעות תמיכה בתנועות דמוקרטיות ברחבי העולם והפצת רעיונות של דמוקרטיה ליברלית וחופש כלכלי.
  • הבריאות העולמית, עם דגש לפעילות נגד איידס וסרטן צוואר הרחם במדינות העולם השלישי באפריקה ובאמריקה הלטינית.
  • רפורמה בחינוך, באמצעות מחקר מערכות חינוכיות וקידום רפורמת החינוך של הנשיא בוש (No Child Left Behind Act).
  • שירות צבאי, באמצעות תמיכה בחיילים משוחררים ועידוד אמריקאים להתגייס לכוחות המזוינים.
  • יזמות נשית, באמצעות קידום תוכניות להרחבת הנגישות של נשים בעולם לחינוך והשכלה גבוהה. תחום זה מרוכז על ידי לורה בוש.

ראש המכון הוא ג'יימס גלקסמן, אשר בתקופת כהונתו של ג'ורג' ווקר בוש כנשיא כיהן כתת-מזכירת המדינה.[13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Statement by Donald L. Events on Bush Presidential Library". George W. Bush Presidential Library Site Selection Committee. December 21, 2006. Retrieved 2006-12-21.
  2. ^ "Dean at SMU weighs in on Bush Library". Denny Burk.com. February 14, 2007.
  3. ^ Blumenthal, Ralph (January 10, 2007). "S.M.U. Faculty Complains About Bush". The New York Times. Retrieved 2009-03-10.
  4. ^ Brown, Angela K. (January 18, 2007). "Methodists: No Bush Library at SMU". The Washington Post.
  5. ^ "Timeline of Bush Presidential Center Site Selection Process". Southern Methodist University. Retrieved 2015-08-10.
  6. ^ Isensee, Laura (February 17, 2009). "Details emerge about Bush library, policy center". Dallas Morning News. Retrieved 2009-02-22.
  7. ^ "Robert A.M. Stern Architects Selected to Design the George W. Bush Presidential Library and Museum" (Press release). Robert A.M. Stern Architects. August 28, 2007.
  8. ^ Holley, Joe (April 26, 2013). "Bush Presidential Library dedicated in style at SMU". Houston Chronicle.
  9. ^ "MUSEUM EXHIBIT", George W. Bush Presidential Library and Museum
  10. ^ "Plan Your Visit", George W. Bush Presidential Center
  11. ^ Isensee, Laura (February 17, 2009). "Details emerge about Bush library, policy center". Dallas Morning News. Retrieved 2009-02-22.
  12. ^ "RESEARCH", George W. Bush Presidential Library and Museum
  13. ^ 1 2 "Former Think Tank Scholar and State Department Official James K. Glassman Named to Head Bush Institute". GeorgeWBushLibrary.com (Press release). March 3, 2010. Retrieved 2015-08-10.
  14. ^ 1 2 "George W. Bush Institute", George W. Bush Presidential Center