הפועל חיפה במפעלים האירופיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפועל חיפה באירופה
מספר הופעות 18
מלך השערים עמיר תורג'מן (6)
הניצחון הגבוה 3-0 מול TVMK טאלין (2001)
ההפסד הגבוה 4-0 מול שטוטגרט (1996)
הופעה ראשונה 1996
דירוג אופ"א 263 (28 בפברואר 2022)

מועדון כדורגל הפועל חיפה הוא מועדון כדורגל ישראלי שהרבה להופיע במפעלים האירופיים בין השנים 19962001, שנים שבהן התחרה מדי שנה על תארים בכדורגל הישראלי. אולם, מאז שנת 2001 נעה הקבוצה בין שתי הליגות הבכירות ונאבקה כמעט מדי שנה על הישארות בליגה, ועד לשנת 2018, שבה השתתפה במוקדמות הליגה האירופית, לא השתתפה במפעלים האירופיים בין לבין.

חיפה, שבשיאה דורגה במקום ה-159 בדירוג אופ"א, הייתה הקבוצה הישראלית הראשונה שהגיעה לסיבוב המוקדמות השלישי בליגת האלופות המוביל לשלב הבתים של המפעל.

הופעות ראשונות באינטרטוטו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמיר תורג'מן, מלך השערים של הקבוצה במפעלים האירופיים

קבוצות ישראליות השתתפו בגביע האינטרטוטו עוד בטרם הצטרפה התאחדות הכדורגל הישראלית ב-1992 כעמיתה באופ"א, מהלך שבעקבותיו החלו קבוצות ישראליות להשתתף במפעלים האירופיים הבכירים. אולם, הפועל חיפה הופיעה לראשונה במפעל אירופי בעונת 1996/1997 במסגרת האינטרטוטו לאחר שסיימה את העונה הקודמת, 1995/1996 במקום הרביעי בליגה הלאומית, אז הליגה הבכירה.

בשנה זו, גביע האינטרטוטו פעל בשיטת הבתים. חיפה הוגרלה לבית א' עם אולבורג בולדספילקלאב הדנית, קליפטונוויל מצפון אירלנד, סטנדרד לייז' מבלגיה ושטוטגרט מהבונדסליגה. בסגל חיפה נכללו מספר שחקנים מסגל נבחרת ישראל, ביניהם השוער רפי כהן, הבלם רן בן שמעון, הקשרים טל בנין וראובן עטר והחלוץ עמיר תורג'מן. חיפה סיימה בתיקו עם קליפטונוויל וליאז', אולם הפסידה לאולבורג 5-4 ולשטוטגרט 4-0, הפסדה הגבוה ביותר של הקבוצה במפעלים האירופיים, סיימה את הבית במקום הרביעי והודחה.

את עונת 1997/1998 סיימה חיפה במקום השלישי בליגה וזכתה בכרטיס להופעה שנייה באינטרטוטו. בשנה זו בוטל שלב הבתים וחיפה הוגרלה לשלב הנוק אאוט הראשון מול נציונל בוקרשט מרומניה. חיפה התחזקה משמעותית בעונה הקודמת כשבעמדת השוער החליף דודו אוואט הצעיר את רפי כהן הוותיק, את ההגנה עיבו המגן נג'ואן גרייב והבלם אלון חלפון אך החיזוק המשמעותי ביותר נעשה בחוליית הקישור על ידי הזרים דמיטרי אוליאנוב, גוראן מילנקו וג'ובאני רוסו שהגיע מהפועל באר שבע יחד עם המאמן אלי גוטמן כשבאמתחתו גביע המדינה. חיפה הפסידה לקבוצה הרומנית פעמיים, 3-1 ו-2-1 והתפנתה למאבקיה בליגה המקומית, בסופם זכתה באליפות המדינה לראשונה בתולדותיה.

לאחר הזכייה באליפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלי גוטמן, תחת הדרכתו רשמה חיפה את הישגיה המשמעותיים באירופה

בעונת 1999/2000, לאחר שזכתה באליפות המדינה, חיזק בעלי הקבוצה רובי שפירא את הסגל הקיים בדוד אמסלם במקומו של גרייב שעבר לאסטון וילה, באמיר שלח ובחלוצים ניר סביליה ועמיר תורג'מן ששב לקדנציה שנייה בקבוצה כמו גם ראובן עטר.

חיפה הוגרלה לשלב המוקדמות השני של ליגת האלופות נגד בשיקטש הטורקית. המשחק הראשון נערך באיסטנבול ב-28 ביולי 1999. רוסו כבש ראשון בדקה ה-72 אך הקבוצה ספגה בדקה ה-89 מרגלי אייהאן אקמן. המשחק שנערך שבוע לאחר מכן באצטדיון קריית אליעזר הסתיים בתוצאה 0-0 וחיפה עלתה בזכות חוק שערי החוץ. בכך, הייתה חיפה לקבוצה הראשונה המעפילה לסיבוב המוקדמות השלישי המוביל לשלב הבתים של ליגת האלופות.

בסיבוב הבא הוגרלה נגד קבוצה בכירה וחזקה ממנה, ולנסיה מספרד. חיפה לא התבטלה מול יריבתה והפסידה בתוצאה 2-0 בשני המשחקים, במסטאייה ובקריית אליעזר והודחה לגביע אופ"א לסיבוב הראשון הבא לאחר הסיבוב המוקדם. ולנסיה העפילה לשלב הבתים והגיעה באותה עונה עד לשלב הגמר בו הפסידה לריאל מדריד.

הקבוצה שהוגרלה לשחק מול חיפה הייתה קלאב ברוז' הבלגית. במשחק הראשון שנערך בקריית אליעזר הפתיעה חיפה את יריבתה והובילה כבר במחצית 3-0 מצמד של תורג'מן ושער נוסף של סביליה משני בישולים של רוסו, אך עד סוף המשחק הספיקה ברוז' לצמק את התוצאה ל-3-1. המשחק נכלל ברשימת ההופעות הגדולות של קבוצות ישראליות במפעלים האירופיים שערך "ידיעות אחרונות" ב-2014[1]. במשחק הגומלין עלתה חיפה ראשונה ליתרון משער של רוסו, אולם בתוך 7 דקות הפכה ברוז' את התוצאה. בדקה ה-52 כבשה ברוז' את השער השלישי שקבע 4-4 בסיכום שני המשחקים, תוצאה המובילה להארכה. בדקה ה-78 כבש תורג'מן שער מצמק שקבע כי על מנת להעפיל, על ברוז' לכבוש 2 שערים בגלל חוק שערי החוץ המעניק יתרון לחיפה במצב של שוויון בסיכום שני המשחקים. סמוך לשריקת הסיום כבשה ברוז' שער נוסף אך חיפה היא שהעפילה לשלב הבא.

בשלב השני פגשה חיפה את אייאקס אמסטרדם מחזיקת הגביע ההולנדי. במשחק הראשון שנערך בקריית אליעזר הובסה חיפה בתוצאה 3-0. בגומלין שנערך באמסטרדם ארנה השיגה חיפה ניצחון יוקרתי משער של ג'ובאני רוסו, לא לפני שהחמיץ פנדל, אך הודחה מהמפעל. את העונה סיימה חיפה במקום השביעי בליגת העל ולא השתתפה במפעלים האירופיים בעונת 2000/2001.

שנות השפל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונת 2000/2001 מונה גיא לוי למאמן במקומו של גוטמן שעבר לבית"ר ירושלים יחד עם ג'ובאני רוסו. מהשלד שהוביל את חיפה בשנים הקודמות נותרו עופר טלקר, אלון חלפון, דמיטרי אוליאנוב, עמיר תורג'מן ואורן נסים, שחוזקו בארבעה זרים איכותיים בהם החלוץ ויקטור פאצ'ה. חיפה סיימה את העונה במקום השלישי והשתתפה בעונת 2001/2002 בגביע האינטרטוטו בפעם השלישית בתולדותיה.

בקיץ 2001 פורסם כי שפירא החליט להפחית את השקעתו במועדון בצורה משמעותית. תקציב המועדון צומצם, עסקאות רכש שהיו מתוכננות בוטלו והשחקנים מובילים נוספים, בהם השוער דודו אוואט, קפטן הקבוצה רן בן שמעון ועמיר תורג'מן, שוחררו. עם הזמן התברר כי מצבו הכלכלי של שפירא הידרדר וכי הוא נתון בחובות ועסקיו על סף פשיטת רגל. נכסי המועדון ובהם כרטיסי השחקן של כמה מהשחקנים הבולטים בקבוצה שועבדו לחברת דיג הולנדית לה היה חייב שפירא כספים.

באינטרטוטו הוגרלה חיפה לשחק מול TVMK טאלין, מולה רשמה את הניצחון הגבוה ביותר שהשיגה מאז החלה להשתתף במפעלים האירופיים מספר שנים קודם לכן. חיפה ניצחה 2-0 ו-3-0 והעפילה לשחק מול דינמו מינסק מבלארוס. חיפה הפסידה למינסק בתוצאות זהות לאלו שבהן ניצחה בשלב הקודם והודחה מהמפעל.

ב-14 בדצמבר 2001 התאבד שפירא בעקבות הקשיים הכלכליים אליהם נקלע, ומיד לאחר התאבדותו, פסק בית המשפט בחיפה כי הפועל חיפה תועבר לאחריות של מפרקים זמניים. בסיום אותה עונה ירדה הקבוצה לליגה השנייה ומאז נעה ונדה בין ליגת העל לליגה הלאומית ולא שבה להשתתף במפעלים האירופיים.

לאחר הזכייה הרביעית בגביע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונת 2017/2018 זכתה בגביע המדינה הרביעי בתולדותיה וחזרה להתמודד במפעלים האירופיים, 17 שנה לאחר הפעם הקודמת. היא החלה את דרכה בסיבוב המוקדמות השני של הליגה האירופית, בו הוגרלה לשחק מול הפנרפיירדיר. המשחק הראשון התקיים באצטדיון סמי עופר והסתיים בתיקו 1-1, כשאת שער השוויון לזכות חיפה כובש בדקה ה-66 חלוץ הרכש היווני ת'נאסיס פאפאזוגלו, שנכנס כמחליף על ידי המאמן ניר קלינגר רק דקה קודם לכן, וכבש בנגיעה הראשונה שלו בכדור. במשחק הגומלין באיסלנד, שוב היה זה חילוף של קלינגר בדקה ה-65 שהוביל לשער, כאשר הפעם כבש אלי אלבז את השער היחיד במשחק, 3 דקות לאחר שהוכנס למשחק, וקבע ניצחון 1-0 להפועל חיפה במשחק, וניצחון 2-1 בסיכום שני המשחקים והעפלה לשלב הבא. בסיבוב המוקדמות השלישי הוגרלה חיפה לשחק מול אטאלנטה. המשחק הראשון בסמי עופר נפתח בשער של הרכש החדש אלמוג בוזגלו כבר בדקה השביעית, אך הקבוצה האיטלקית השלימה תוך רבע שעה את המהפך עם צמד, והוסיפה צמד נוסף במחצית השנייה, בדרך לניצחון איטלקי 4-1 במשחק הראשון. במשחק השני שוב ניצחה אטאלנטה בתוצאה 2-0, ובסיכום שני המשחקים הובסה חיפה 6-1 והודחה ממוקדמות הליגה האירופית.

כובשים מצטיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן השחקנים הניצבים בשלושת המקומות הראשונים בטבלת כובשי השערים עבור במדי הפועל חיפה במפעלים האירופיים, נכון ל-10 באוגוסט 2018.

מקום שם השחקן שערים
1 עמיר תורג'מן 6
2 ג'ובאני רוסו ואילן טל 3
3 12 שחקנים 1

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]