ויליאם ברנדון (מושל אלבמה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם ברנדון
William W. Brandon
ויליאם ברנדון
ויליאם ברנדון
לידה 5 ביוני 1868
טלדיגה, אלבמה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 בדצמבר 1934 (בגיל 66)
טסקלוסה, אלבמה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא ויליאם וודוורד ברנדון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות ממוריאל פארק, טסקלוסה, אלבמה, ארצות הברית
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אלבמה ה־37
15 בינואר 192317 בינואר 1927
(4 שנים)
סגן מושל אלבמה צ'ארלס מקדואל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם וודוורד ברנדוןאנגלית: William Woodward Brandon;‏ 5 ביוני 18687 בדצמבר 1934) היה פוליטיקאי אמריקאי מאלבמה, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כמושל אלבמה ה-37 בשנים 19231927.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאם ברנדון נולד בטלדיגה, אלבמה, כבנם של הכומר פרנק ט. ג'. ברנדון ושל רעייתו קארי (וודוורד) ברנדון. הוא גדל בטסקלוסה, אלבמה. הוא התחנך במכון סידר בלאף ובבית הספר התיכון של סטקלוסה, ולמד משפטים באוניברסיטת אלבמה בשנים 18911892. בעת לימודיו הוא נבחר כפקיד העירוני של טסקלוסה. לאחר סיום לימודיו הוא פתח משרד עורכי דין בטסקלוסה ובאותה שנה מונה כשופט שלום. ברנדון היה מתודיסט באמונתו. הוא האמין שארצות הברית צריכה לשמור על "יחסים חמים וקרובים" עם הממלכה המאוחדת. הוא נודע כאחד הנואמים הרהוטים והמבריקים במערכות הבחירות באלבמה. ב-1892 הוא פרסם בטסקלוסה עלון צבאי בשם "האזרח החייל" (The Citizen Soldier).

כאיש המשמר הלאומי החל מ-1886, הגיע בסופו של דבר ברנדון לפקד על יחידה בצבא ארצות הברית כקצין בדרגת מייג'ור במלחמת ארצות הברית-ספרד. ב-1899 הוא מונה כשליש הראשי של המשמר הלאומי של אלבמה על ידי המושל ויליאם סמפורד, ובהמשך חודש מינוי זה על ידי המושל ויליאם ג'לקס.

ראשית הקריירה הפוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 18961901 היה ברנדון חבר בית הנבחרים של אלבמה. ב-1906 הוא נבחר כמבקר המדינה של אלבמה. בשנים 19111923 הוא כיהן כשופט שלון במחוז טסקלוסה.

מושל אלבמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברנדון היה מועמד לתפקיד מושל אלבמה פעמיים. ב-1918 הוא נוצח על ידי תומאס קילבי, אך ב-1922 הוא ניצח את ביב גרייבס (שכיהן כמושל אחריו), על בסיס מצע שקרא לארגון הכלכלה בממשלה ולאי הטלת מיסים חדשים. כמושל, הוא שמר על הבטחות מסע הבחירות שלו לא להטיל מיסים חדשים, אך היה פעיל מאוד במהלך לביטול הפטור ממס לחברת החשמל של אלבמה. כאשר הוא סיים את כהונתו הוא הותיר את אוצר המדינה של אלבמה בעודף.

ברנדון היה מושל פחות פעיל בהשוואה לקודמו האנרגטי קילבי, במיוחד בתחום החינוך. ועדיין, הוא המשיך את מהלך סלילת הכבישים השאפתני של קילבי ואת תוכנית שיפור הרציפים של מוביל, מיזם שמומן באמצעות הוצאת איגרות חוב בסכום של 10 מיליון דולר. הוא גם חיזק את חוקי העסקת הילדים והקים את נציבות הייעור של אלבמה. ב-1924 עזב ברנדון את המדינה למשך 21 ימים. על פי חוקת המדינה מ-1901, היה סגן המושל למושל בפועל אם המושל נעדר מהמדינה ליותר מ-20 יום. כך היה צ'ארלס מקדואל למושל בפועל של אלבמה ליומיים במהלך חודש יולי אותה שנה.

כמי שנודע בכינוי "ביל הפשוט" (Plain Bill), הנהיג ברנדון את משלחת אלבמה לוועידה הארצית של המפלגה הדמוקרטית של 1924, שהייתה הראשונה שדיוניה שודרו ברדיו. הוועידה עמדה בסימן של מבוי סתום בין תומכיו של מושל ניו יורק האירי קתולי אל סמית' לבין תומכיו של מזכיר האוצר לשעבר ויליאם גיבס מקאדו (חתנו של הנשיא לשעבר וודרו וילסון), שמועמדותו זכתה לגיבוי של הקו קלוקס קלאן שהיה עוין לקתולים. אף אחד משני המועמדים לא היה מסוגל להשיג את הרוב של שני-השלישים הנחוץ, כולל קולותיהם של נציגי אלבמה, שתמכו במועמדים "הבנים המועדפים" שלהם. במקרה של אלבמה, הבן המועדף היה הסנאטור אוסקר אנדרווד.

הוועידה הייתה הארוכה ביותר בהיסטוריה, כאשר 103 סבבי הצבעה התקיימו לפני שנבחר מועמד של פשרה, ג'ון ויליאם דייוויס. כמדינה הראשונה בסדר האלפבית, אלבמה הובילה את כל סבבי ההצבעה, וברנדון, שדיווח על ההצבעה פה אחד של נציגי המדינה, היה הסמל של המבוי הסתום של הוועידה. לזמן מה, אופן דיבורו הדרומי האיטי נשמע ברדיו, כשהוא הכריז שוב ושוב, "אלבמה נותנת 24 קלות עבור אוסקר ו. אנדרווד", וכך הוא היה לאחד הקולות המזוהים ביותר בארצות הברית.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תום כהונתו כמושל ב-1927, מונה ברנדון שוב למשרתו הקודמת כשופט שלום במחוז טסקלוסה על ידי יריבו הפוליטי המושל גרייבס.

ויליאם ברנדון נפטר בטסקלוסה ב-7 בדצמבר 1934. הוא נטמן בבית הקברות ממוריאל פארק שבעיר. הוא הניח אחריו את רעייתו אליזבת אנדרוז נבורס, אלמנה עם שתי בנות, שאותה הוא נשא לאישה ב-1900.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם ברנדון בוויקישיתוף