ג'ים פולסום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ים פולסום
Jim Folsom
ג'ים פולסום
ג'ים פולסום
לידה 9 באוקטובר 1908
מחוז קופי, אלבמה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 בנובמבר 1987 (בגיל 79)
קולמן, אלבמה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא ג'יימס אלישע פולסום האב
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה קולמן, אלבמה, ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ג'מל פולסום עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אלבמה ה־42
17 בינואר 195519 בינואר 1959
(4 שנים)
סגן מושל אלבמה ויליאם הרדוויק
20 בינואר 194715 בינואר 1951
(4 שנים)
סגן מושל אלבמה ג'יימס אינזר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס אלישע פולסום האבאנגלית: .James Elisha Folsom Sr;‏ 9 באוקטובר 190821 בנובמבר 1987) היה פוליטיקאי אמריקאי מאלבמה, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כמושל אלבמה ה-42 בשנים 19471951 ובשנים 19551959. הוא היה מושל אלבמה הראשון שנולד במאה ה-20.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ים פולסום נולד במחוז קופי שבאלבמה למשפחה ממוצא אנגלי. לפני שהתגייס לשירות בצבא ארצות הברית ובצי הסוחר של ארצות הברית במהלך מלחמת העולם השנייה, עבד פולסום כאיש מכירות בענף הביטוח. הוא למד באוניברסיטת אלבמה, באוניברסיטת סמפורד ובאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, אך מעולם לא סיים את לימודי התואר.

לפני שהתמודד בבחירות על משרת מושל אלבמה, הפעם היחידה בה הוא ניצח בבחירות הייתה כאשר הוא נבחר כנציג לוועידה הארצית של המפלגה הדמוקרטית ב-1944. בוועידה זו הוא היה תומך נלהב של סגן הנשיא הנרי וולאס, והעדיף אותו על פני הארי טרומן שבסופו של דבר נבחר כמועמד המפלגה לתפקיד ונבחר בבחירות הכלליות של אותה שנה.

מושל אלבמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פולסום נבחר לראשונה כמושל אלבמה ב-1946 על בסיס מצע הניו דיל הליברלי שתקף את האינטרסים התאגידיים ואת העשירים. הוא ניהל מסע בחירות ססגוני עם קבוצת הילבילי, ונופף בסחבה ובדלי שעליהם הוא אמר שהם "ינקו" את הקפיטול של מדינת אלבמה. יריבו במירוץ, הנדי אליס, תקף את פולסום באומרו שבחירתו תאיים על חוקי ההפרדה הגזעית ותעודד את ארגוני העובדים שבגיבוי הקומוניסטים.

ב-3 במרץ 1948 עלה שמו של פולסום לכותרות הראשיות ברחבי ארצות הברית כאשר כריסטין ג'ונסטון בת ה-30, אלמנה שפגשה את פולסום בסוף שנת 1944 כאשר היא עבדה כקופאית במלון טוטוילר בברמינגהאם, הגישה נגדו תביעת אבהות בטענה שהוא היה אביו של בנה בן 22 החודשים. ביוני אותה שנה נסגרה התביעה בהסדר כספי. שנים לאחר מכן, הודה פולסום בראיון שהוא אכן היה אביו של בנה של ג'ונסטון.[1]

ב-5 במאי 1948, ללא פרסום מוקדם, נשא פולסום לאישה את ג'מל מור בת ה-20, שעבדה כמזכירה במחלקת הכבישים של אלבמה, ושאותה הוא הכיר במהלך מסע הבחירות שלו ב-1946 והמשיך להיפגש איתה מאז על בסיס יומי.[2]

על כל פנים, על אף תביעת האבהות של ג'ונסטון ושערוריות נוספות במהלך כהונתו, נבחר פולסום בקלות לתקופת כהונה שנייה בלתי רצופה ב-1954. כפי שצוין באחד המחקרים, פולסום הביא לשלטון אוסף של מחוקקים שנתנו לו רוב הן בבית הנבחרים של אלבמה והן בסנאט שלה.[3] באותה תקופה הגבילה חוקת אלבמה את המושל בהגבלת כהונה של לא יותר מתקופת כהונה רצופה אחת, הגבלה שהייתה שכיחה במדינות אחרות בדרום באותה תקופה. במסע בחירות זה עשה פולסום, שהתנשא לגובה של 203 ס"מ, שימוש בסיסמה "ידידו הגדול של האדם הקטן".[4]

ב-1958 המתיק פולסום גזר דין מוות שנגזר על ג'ימי וילסון (אנ'), אפרו-אמריקאי שנידון למוות על ביצוע שוד מזוין. המקרה של וילסון עורר מחאות בינלאומיות, אך כמה תומכי ההפרדה הגזעית קראו לפולסום לא להמתיק את העונש. פולסון התנגד לעונש מוות, בציינו שהוא תמיד יעניק חנינה בכל מקרה "שבו אוכל למצוא לכך סיבה כלשהי". באופן רגיל הוא חנן מורשעים שחורים, בהאמינו שהרשעתם הייתה בלתי מוצדקת או שהעונש שהוטל עליהם נבע משיוכם הגזעי.[5]

על כל פנים, פולסום לא התערב במקרה אחר שנוי במחלוקת. באותה שנה הוצא להורג על כיסא חשמלי ג'רמיה ריבס (אנ') במקרה שגם הוא עורר מחאות. מאוחר יותר הודה פולסום ששתיקתו נבעה מסיבות פוליטיות. הוא אמר שהוא לא היה יכול להעניק חנינה לאדם שחור שהורשע באונס של אישה לבנה, שכן מהלך שכזה היה הורס אותו מבחינה פוליטית.[5]

לאחר כהונתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1962 התמודד פולסום שוב בבחירות על משרת המושל מול בן חסותו משכבר הימים ג'ורג' וולאס, אך נוצח. סיסמה לגלגנית שהתייחסה למוניטין של פולסום על כך שלקח שוחד, צצה במהלך מסע הבחירות: "לפעמים לכולם ומעט עבור ג'ים הגדול". פולסום התייחס לעיתים ל"תגמולי המשרה" ואמר פעם לקהל במסע הבחירות, "אני מודה בגניבה. קהל זה שקיבלתי, תצטרך לגנוב כדי לקבל אותו... גנבתי בשבילך, ובשבילך, ובשבילך".[6]

מסע הבחירות של פולסום ניזוק גם בשל הופעה בטלוויזיה שבה הוא הופיע כשהוא שתוי לחלוטין ולא היה מסוגל לזכור את שמות ילדיו.[7] הן הופעה זו והן הסיסמה הזיקו לו בציבור.

ב-1966 התמודד שוב פולסום בבחירות למשרת המושל והתמודד מול שלושה דמוקרטים מובילים בבחירות המקדימות, חבר בית הנבחרים של ארצות הברית לשעבר, קארל אליוט, המושל לשעבר ג'ון פטרסון, והתובע הכללי של אלבמה, ריצ'מונד פלאוורס האב. אף על פי כן, אף אחד מהם לא ניצח בבחירות המקדימות, ומי שנבחרה הייתה החלופה למושל היוצא ג'ורג' וולאס: אשתו הראשונה לורלין וולאס. בבחירות הכלליות הביסה וולאס בקלות את המועמד הרפובליקני חבר בית הנבחרים ג'יימס ד. מרטין.

מאז ועד יומו האחרון לא נבחר עוד פולסום למשרה ציבורית.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהמשך ניסה פולסום להתמודד על משרות ציבוריות אך יריביו הפוליטיים לא התייחסו אליו ברצינות. בשנותיו האחרונות בריאותו נעשתה רופפת. במאמר במגזין פיפל מ-1976 דווח שהוא היה עיוור כמעט לחלוטין עם חמישה אחוזי ראיה בלבד, וחרש כמעט לחלוטין.

ג'ים פולסום נפטר בעיר קולמן שבאלבמה ב-21 בנובמבר 1987. הוא נטמן בבית הקברות המקומי.

בנו של פולסום, ג'ים פולסום הבן, שכינויו הוא "ג'ים הקטן" (כמו אביו, קומתו גבוהה, אך הוא מכונה כך בשל כינויו של אביו, "ג'ים הגדול"), הוא גם פוליטיקאי בולט באלבמה. בשנים 18871993 הוא כיהן כסגן מושל אלבמה. כאשר המושל הרפובליקני ה. גאי האנט הועבר מתפקידו לאחר שהורשע בפלילים, הושבע פולסום הבן במקומו. ב-1994 התמודד פולסום הבן בבחירות לתקופת כהונה מלאה כמושל, אך הובס על ידי המושל הרפובליקני לשעבר פוב ג'יימס. ב-2006 הוא החליט לשוב לפוליטיקה ובסופו של דבר נבחר שוב למשרת סגן המושל, תפקיד בו הוא כיהן בשנים 20072011.

לפולסום האב היו תשעה ילדים, שניים מאשתו הראשונה שרה, ושבעה מאשתו השנייה ג'מל. אשתו הראשונה, שרה קרנלי, נפטרה ב-1944 בשל סיבוכים בהריון. ב-1948 הוא נשא לאישה את ג'מל, והשניים היו נשואים עד יומו האחרון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ים פולסום בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]