אמט אוניל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמט אוניל
Emmet O'Neal
אמט אוניל
אמט אוניל
לידה 23 בספטמבר 1853
פלורנס, אלבמה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 בספטמבר 1922 (בגיל 68)
ברמינגהאם, אלבמה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות העירוני, פלורנס, אלבמה, ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אלבמה ה־34
17 בינואר 191118 בינואר 1915
(4 שנים)
סגן מושל אלבמה וולטר סיד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמט אונילאנגלית: Emmet O'Neal ;‏ 23 בספטמבר 18537 בספטמבר 1922) היה עורך דין ופוליטיקאי אמריקאי מאלבמה, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כמושל אלבמה ה-34 בשנים 19111915. הוא היה רפורמטור איש האסכולה הפרוגרסיבית, ונודע בעיקר בפעילותו להקמת הנציבות למען ערי אלבמה.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמט אוניל נולד בפלורנס, אלבמה כבנם של אדוארד אוניל ואוליביה מור אוניל. אביו היה עורך דין ששירת כקצין בצבא הקונפדרציה במלחמת האזרחים האמריקנית וכיהן בעצמו כמושל אלבמה בשנים 18821886 בתקופה שלאחר תקופת השיקום. אמט אוניל התחנך בתחילה בפלורנס ובשנים 1870 ו-1871 למד באוניברסיטת מיסיסיפי. ב-1874 הוא קיבל תואר בוגר אוניברסיטה מאוניברסיטת אלבמה.

לאחר שלמד משפטים בקריאה עצמית בהדרכתו של אביו, התקבל אוניל ללשכת עורכי הדין בפלורנס ב-1876. בשנים 1901 ו-1910 הוא נבחר כנשיא לשכת עורכי הדין של אלבמה. ב-1911 הוא היה חבר של המועצה המנהלת של לשכת עורכי הדין האמריקאית.

פוליטיקה מדינתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1888 שימש אוניל כחבר בחבר האלקטורים וכן בשנים 1892 ו-1908. הוא מונה כתובע הפדרלי של המחוז הצפוני של אלבמה ושימש בתפקיד בשנים 18931897. ב-1901 הוא היה חבר בוועידת החוקה של אלבמה, שם הוא היה חבר הוועדה לתקנות וכללים ולוועדה לזכות הבחירה, ויושב ראש הוועדה לחקיקה מקומית. הוא לקח חלק פעיל בדיונים על סעיפי החקלאות וזכות ההצבעה, הוספת מס גולגולת ומבחן ידיעת קרוא וכתוב והדרישות לבעלות על רכוש כתנאי לקבלת זכות הצבעה. שינויים חוקתיים אלו הובילו לירידה חדה בשיעור ההצבעה, ושללו את זכו ההצבעה הן של השחורים והן של העניים הלבנים. מרוב השחורים נשללה כתוצאה מכך זכות ההצבעה עד להעברת חוק זכות ההצבעה הפדרלי ב-1965.

בבחירות לנשיאות של 1908 קיים אוניל מסע בו הוא נשא נאומים לטובת ויליאם ג'נינגס ברייאן. ב-1909 הוא השתתף במערכה נגד הוספת סעיף חוק יובש לחוקת אלבמה.

מושל אלבמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1910 נבחר אוניל כמושל אלבמה, ובינואר 1911 הושבע לתפקידו וכיהן בו במשך ארבע שנים. בין הישגיו הבולטים היו השיפור במערכת העסקת האסירים, התנופה בסלילת כבישים טובים, והקמת נציבות הכבישים המהירים המדינתית. אכיפת החוק הושגה באמצעות כינוס בתי משפט מיוחדים לטיפול בעומסים. תובעים מיוחדים מונו לטפל הן בתיקים אזרחיים והן בתיקים פלילים שבהם היה אינטרס ציבורי. עברה חקיקה להקמת ממשל עירוני בדפוס של נציבות באזורים שהתאימו לכך. אוניל גם פעל לשיפור מערכת המשפט. הוא קידם את כינוסה של ועידה חוקתית חדשה.

אוניל היה חבר פעיל בוועידת המושלים והשתתף בכל הדיונים שלה במהלך תקופת כהונתו. במפגש המושלים בריצ'מונד, וירג'יניה הוא נשא נאום על חשיבות הקמת מערכת לאשראי חקלאי, כולל הזמינות לאגודות אשראי קואופרטיביות, בנקים קואופרטיביים לקרקעות, וארגונים דומים. פעולתו כחלוץ במסגרת זו הובילה להעברת חוק בקונגרס. אוניל היה יושב ראש המשלחת של אלבמה לוועידה הארצית של המפלגה הדמוקרטית ב-1912 שבה נבחר כמועמד המפלגה לנשיאות וודרו וילסון. וילסון היה איש הדרום הראשון שנבחר לנשיאות מאז מלחמת האזרחים. במהלך ועידת המושלים, שימש אוניל כחבר הוועד המנהל של הארגון.

חוקים עסקיים של מעמד הביניים ופעילים מקצועיים בערים היו מתוסכלים מגופי הממשל העירוניים שהיו מיושנים. הם דרשו הקמת נציבות שבה מומחים ולא פוליטיקאים ינהלו את העניינים המוניציפליים. אוניל דאג להקמת נציבות זו כצעד הרפורמה המועדף עליו ולהעברת חקיקה מתאימה ב-1911. עד מהרה עברו ברמינגהאם, מונטגומרי ומוביל לצורת ממשל זו.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1915 מונה אוניל כשופט לפשיטות רגל, עם משרדים בבניין הפדרלי בברמינגהאם. לאחר תום כהונתו כמושל, הוא גם היה פעיל במגזר התעשייתי בעיר, כשהוא שימש כמזכיר וכגזבר של חברת עבודות הפלדה הדרומית. לעיתים קרובות הוא פרסם מאמרים במגזין North American Review ובכתבי עת נוספים. הוא גם שימש כסגן נשיא לשכת עורכי הדין האמריקאית.

אוניל היה נשוי מאז 1891 לאליזבת קירקמן, בתו של קולונל סמואל קירקמן. לזוג היו שלושה ילדים. אמט אוניל נפטר בברמינגהאם ב-7 בספטמבר 1922. הוא נטמן בבית הקברות של העיר פלורנס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמט אוניל בוויקישיתוף