ה. גאי האנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ה. גאי האנט
H. Guy Hunt
ה. גאי האנט
ה. גאי האנט
לידה 17 ביוני 1933
הולי פונד, אלבמה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 בינואר 2009 (בגיל 75)
ברמינגהאם, אלבמה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא הרולד גאי האנט
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה כנסיית מאונט ורנון, קולמן, אלבמה, ארצות הברית
מפלגה המפלגה הרפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אלבמה ה־49
19 בינואר 198722 באפריל 1993
(6 שנים ו־13 שבועות)
סגן מושל אלבמה ג'ים פולסום הבן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרולד גאי האנטאנגלית: Harold Guy Hunt;‏ 17 ביוני 193330 בינואר 2009) היה כומר ופוליטיקאי אמריקאי מאלבמה, איש המפלגה הרפובליקנית, שכיהן כמושל אלבמה ה-49 בשנים 19871993. הוא היה הרפובליקני הראשון שכיהן בתפקיד מאז תקופת השיקום.

לאחר ששירת במלחמת קוריאה, היה האנט לפעיל במפלגה הרפובליקנית וב-1964 נבחר כשופט שלום במחוז קולמן. בבחירות לנשיאות של 1976 ושל 1980 הוא שימש כיושב ראש מסעות הבחירות של רונלד רייגן באלבמה, וב-1986 נבחר כמושל אלבמה, משרה בה הוא כיהן עד שב-1993 אולץ להתפטר לאחר שהורשע בגנבה, קשירת קשר והפרת כללי האתיקה. ב-1998 לאחר שריצה את כל עונשו ושילם את הקנס שהוטל עליו, הוא קיבל חנינה.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנט נולד בעיירה הולי פונד שבאלבמה כבנם של אוטו ופרנסס (הולוקומב) האנט. כשהיה צעיר הוא הצטרף לכנסייה הבפטיסטית הבראשיתית מאונט ורנון, שהייתה לה השפעה קריטית על עתידו. פחות משנה לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר התיכון בגיל 17, נשא האנט לאישה את הלן צ'יימברס ב-1951, ולזוג נולדו ארבעה ילדים.

במלחמת קוריאה שירת האנט בשתי דיוויזיות של צבא ארצות הברית, וזכה לציון לשבח על ביצוע יוצא מן הכלל של תפקידו הצבאי ועוטר במדליית השירות המצוין. לאחר תום שירותו הצבאי שב האנט לחווה של משפחתו בהולי פונד ובסופו של דבר הוסמך ככומר בכנסייתו.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנט היה פעיל במפלגה הרפובליקנית עוד בימים שהדמוקרטים החזיקו בשליטה כמעט מוחלטת באלבמה. ניסיון ההתמודדות הראשון שלו על משרה ציבורית היה כאשר ב-1962 לא עלה בידו להיבחר לסנאט של אלבמה.

ב-1964 נבחר האנט כשופט שלום במחוז קולמן. חתימתו של הנשיא לינדון ג'ונסון על חוק זכויות האזרח, גרמה לדמוקרטים רבים להצביע עבור המועמד הרפובליקני בארי גולדווטר בבחירות לנשיאות שנערכו באותה שנה, והאנט נמנה עם הרפובליקנים שנבחרו למשרתם על רקע התמיכה בגולדווטר, ובכך הוא היה לשופט השלום הצעיר ביותר באלבמה. ב-1970 הוא נבחר לתקופת כהונה שנייה וכיהן עד 1976 מתוך רצון לכבד את הבטחתו לכהן שתי תקופות כהונה לבד.

ב-1976 וב-1980 היה האנט יושב ראש מערכת הבחירות הבחירות של רונלד רייגן לנשיאות באלבמה, והנהיג את משלחת המדינה לוועידות הארציות של הרפובליקנים בשתי מערכות בחירות אלו.

בבחירות למשרת מושל אלבמה של 1978 היה האנט מועמד מטעם הרפובליקנים, אך הובס על ידי הדמוקרט פוב ג'יימס.

מושל אלבמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שרייגן נבחר לנשיאות ב-1980, הוא מינה את האנט כמנהל הוועדה ליציבות חקלאית ולשימור של אלבמה. הוא התפטר מהתפקיד ב-1985 כדי להתכונן להתמודדותו בבחירות למשרת המושל. מסע הבחירות שלו לא נלקח בתחילה ברצינות, אפילו על ידי הרפובליקנים, שיותר היה חשוב להם לסייע לסנאטור ג'רמיה דנטון להיבחר לכהונה שנייה. העיתונות הקדישה תשומת לב מועטה לבחירות המקדימות של הרפובליקנים, מתוך ציפייה שהמנצח בבחירות המקדימות של הדמוקרטים יהיה המושל הבא.

במקביל, לסיבוב השני של הבחירות המקדימות של הדמוקרטים הגיעו התובע הכללי של אלבמה, צ'ארלס גרדיק, וסגן המושל ביל בקסלי. קרדיק, המועמד השמרן יותר, ניצח בהפרש של כמה אלפי קולות. מנגד, בקסלי הגיש ערעור בטענה שגרדיק הפר את תקנות הבחירות כאשר עודד רפובליקנים לחצות את הקווים ולהצביע כדמוקרטים. גרדיק מצידו, טען שצעד זה היה חוקי בשל העובדה שאלבמה הייתה מדינה של בחירות מקדימות פתוחות. בית המשפט העליון של אלבמה הודיע לדמוקרטים שעליהם להכריז על בקסלי כמנצח כברירת מחדל, או לערוך בחירות חוזרות. המפלגה בחרה בבקסלי.

תושבי אלבמה, שהיו מורגלים למערכת שבה אף אחד וכל אחד יכלו להצביע בבחירות המקדימות, זעמו והוציאו את תסכולם על ידי הצבעה להאנט. בנובמבר, ניצח האנט כאשר זכה ב-56 אחוזים מקולות הבוחרים, וכך קיבל את מספר הקולות הרבים ביותר למועמד בבחירות למשרת המושל עד אז. בחירתו של האנט הפתיעה רבים באלבמה, שכן המושל הרפובליקני האחרון במדינה סיים את כהונתו 113 שנים קודם לכן, בתום תקופת השיקום.

כהונתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1990 ניצח האנט בקושי לאחר שפיגר בסקרים במשך רוב מערכת הבחירות. בחירתו נזקפה בעיקר לתחילת עלייתה של המפלגה הרפובליקנית באלבמה. רק שני דמוקרטים כיהנו אחריו כמושלים, ורק אחד מהם לאחר שנבחר בבחירות.

האנט דחף לקידומה של רפורמה משפטית וניסה להכניס עוד תעשיות ומיזמי תיירות לאלבמה, אך היה עליו להתנצח עם אופוזיציה חזקה בבית המחוקקים של המדינה.

כמושל, אישר האנט יותר משמונה הוצאות להורג.

ב-1992 פסק בית המשפט העליון של אלבמה שמשלמי המיסים יכולים לתבוע אותו על שימוש במטוס בבעלות המדינה כדי להגיע לאירועי הטפה דתיים, שם הוא קיבל "מתנות כספיות". ההאשמות בוטלו בסופו של דבר.

האשמות פליליות, הרשעה והתפטרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1992 מצא חבר מושבעים גדול את האנט אשם בגנבה, קשירת קשר והפרה של כללי האתיקה.[1] התובעים טענו שהוא לקח לכיסו יותר מ-200,000 דולר מחשבון של מערכת הבחירות ב-1987 ועשה בהם שימוש אישי כמו בניית מקלחות משיש ורכישת מכסחת דשא.[2] האנט נמצא אשם, ובשל העובדה שחוקת אלבמה אוסרת על מורשעים בעבירות מלכהן במשרה ציבורית, הוא נאלץ להתפטר ב-22 באפריל 1993.

בנוסף, נגזרו על האנט תשלום קנס של 212,000 דולר, חמש שנות מאסר על-תנאי, ו-1,000 שעות עבודות שירות. בפברואר 1998 הוא עתר לוועדת השיחרורים של המדינה להפחית את תקופת התנאי שלו בארבעה חודשים, ותחת זאת השופט הגדיל אותם בחמש שנים, זאת בשל העובדה שהוא שילם רק 4,000 דולר מתוך הקנס שנגזר עליו. באפריל 1998, לאחר שריצה את כל עונשו, ושילם את כל הקנס, העניקה ועדת השיחרורים להאנט חנינה.[3]

ה. גאי האנט נפטר בברמינגהאם ב-30 בינואר 2009, בגיל 75, לאחר מאבק ארוך בסרטן הריאה. הוא נטמן בכנסיית מאונט ורנון שבקולמן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ה. גאי האנט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]