ג'ים פולסום הבן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ים פולסום הבן
.Jim Folsom Jr
ג'ים פולסום הבן
ג'ים פולסום הבן
לידה 14 במאי 1949 (בן 74)
מונטגומרי, אלבמה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא ג'יימס אלישע פולסום הבן
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת המדינה של ג'קסונוויל עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אלבמה ה־50
22 באפריל 199316 בינואר 1995
(שנה ו־38 שבועות)
סגן מושל אלבמה ה־29
15 בינואר 200717 בינואר 2011
(4 שנים)
תחת מושל אלבמה בוב ריילי
→ לוסי בקסלי
סגן מושל אלבמה ה־25
19 בינואר 198722 באפריל 1993
(6 שנים ו־13 שבועות)
תחת מושל אלבמה ה. גאי האנט
→ ביל בקסלי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס אלישע "ג'ים" פולסום הבןאנגלית: .James Elisha 'Jim' Folsom Jr;‏ ‏נולד ב־14 במאי 1949) הוא פוליטיקאי אמריקאי מאלבמה, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כמושל אלבמה ה-50 בשנים 19931995. הוא גם כיהן כסגן מושל המדינה בשתי תקופות שונות, מ-1987 ועד להשבעתו כמושל במקומו של ה. גאי האנט, שאולץ להתפטר עקב הרשעה בפלילים, ולאחר מכן בשנים 20072011.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ים פולסום הבן נולד במונטגומרי, אלבמה, כבנם של הגברת הראשונה של אלבמה, ג'מל פולסום, ושל ג'ים פולסום, שכיהן כמושל אלבמה בשתי תקופות כהונה. פולסום האב כונה "ג'ים הגדול" (Big Jim), בשל העובדה שהוא התנשא לגובה של 6 רגל ו-8 אינץ' (203 ס"מ), ולפיכך, מכונה פולסום הבן "ג'ים הקטן" (Little Jim), זאת על אף שגם הוא מתנשא לגובה של יותר מ-6 רגל (183 ס"מ). ב-1974 סיים פולסום את לימודיו באוניברסיטת המדינה של ג'קסונוויל, שם כיום הוא משמש כחבר בחבר הנאמנים של המוסד.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1976 התמודד פולסום במערכת הבחירות הראשונה שלו על תפקיד ציבורי, כאשר ניסה להיבחר כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הבחירה הרביעי של אלבמה, אך נוצח על ידי חבר בית הנבחרים הדמוקרטי טום בוויל בהפרש גדול. על כל פנים, ב-1978 הוא נבחר כחבר בנציבות השירות הציבורי של אלבמה.

שלא כמו אביו, היה פולסום דמוקרט שמרני מתון. הוא זכה לתמיכתם של קבוצות שלהן התנגד אביו, במיוחד קבוצות של אנשי עסקים שמרניים שנודעו בכינוי "הפרדים הגדולים" (Big Mules). ב-1980 התמודד פולסום על מושב בסנאט של ארצות הברית ותקף את הסנאטור המכהן, דונלד סטיוארט, על היותו ליברלי יתר על המידה עבור אלבמה וכינה אותו "בובה של מבנה הכוח הגדול של וושינגטון". אף על פי שסטיוארט הוציא במסע הבחירות שלו 500,000 דולר מול 75,000 הדולרים שהוציא פולסום, הוא הפסיד לו בהפרש קטן בבחירות המקדימות ובסיבוב השני שלהם ניצח פולסום. בבחירות הכלליות נוצח פולסום בהפרש קטן למועמד הרפובליקני ג'רמיה דנטון, שניצח על רקע ניצחונו הגורף של רונלד רייגן בבחירות לנשיאות שנערכו באותה שנה, שסייעו למועמדים רפובליקנים רבים ברחבי ארצות הברית.

ב-1982 נבחר פולסום לכהונה שנייה בנציבות השירות הציבורי של אלבמה.

כהונה ראשונה כסגן מושל אלבמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1986 נבחר פולסום כסגן מושל אלבמה וכיהן בתפקיד מינואר 1987 ועד אפריל 1993, לאחר שנבחר לכהונה שנייה ב-1990. במהלך שתי תקופות כהונה אלו, על פי החוק, היה פולסום גם נשיא הסנאט של אלבמה. הוא כיהן בתפקיד תחת המושל ה. גאי האנט, הרפובליקני הראשון שנבחר כמושל אלבמה מאז תקופת השיקום. בדרך מקרה, הגיעו האנט ופולסום מאותו מחוז באלבמה, מחוז קולמן. פולסום היה גם חבר באגודת סגני המושלים הלאומית.

מושל אלבמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1993 הורשע האנט בעבירות על חוקי האתיקה בנוגע למעילה בכספי מסע הבחירות שלו. כמו ברוב המדינות, חוקת אלבמה אוסרת על כהונתם במשרה ציבורית של מורשעים בעבירות. כתוצאה מכך, נאלץ האנט להתפטר ב-22 באפריל אותה שנה, ופולסום הושבע במקומו כמושל אלבמה ה-50.

שישה ימים לאחר שהושבע לתפקידו, הורה פולסום על הסרת דגל קונפדרציית המדינות של אמריקה מבניין הקפיטול של אלבמה. כראש הסגל שלו הוא מינה את ידידו משכבר הימים, צ'ארלי וולדרפ, עורך דין במשרד עורכי הדין וולדרפ, סטיוארט וקנדריק. הוא גם מינה מספר אפרו-אמריקאים ונשים לתפקידים בצוותו.

שבועות ספורים לאחר השבעתו של פולסום, יצרו פקידי ממשל באלבמה קשר עם חברת מרצדס-בנץ בנוגע לאפשרות של הקמת המפעל הראשון שלה מחוץ לגרמניה באלבמה. במשך החודשים הבאים הוביל פולסום את המאמצים להקמת המפעל, שהגיעו לשיאם בהודעה שלו באוקטובר 1993 שאלבמה נבחרה על פני 30 מדינות אחרות בארצות הברית להקים בתחומה את המפעל. מעמד היוקרה של הקמת המפעל פתח את הדלת להקמת מפעלי רכב עתידיים באלבמה.

ב-1994 התמודד פולסום בבחירות לתקופת כהונה מלאה כמושל בזכות עצמו. אף על פי שרבים החשיבו אותו כמושל פופולרי, הוא התמודד מול שלושה מועמדים בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטי, כשהמועמד הרציני מביניהם היה פול הוברט, המזכיר הכללי של איגוד עובדי החינוך של אלבמה ומועמד למשרת המושל ב-1990. לאחר מערכת בחירות מקדימות נמרצת ולפעמים נבזית, הדף פולסום את האתגר שהציב בפניו הוברט כאשר גרף 54 אחוזי מהקולות. אך האתגר מול הוברט הזיק לפולסום, אשר בבחירות הכלליות הובס בהפרש קטן על ידי המושל הדמוקרטי לשעבר פוב ג'יימס, שהפעם התמודד מטעם המפלגה הרפובליקנית. על כל פנים, 1994 הייתה שנה קשה עבור הדמוקרטים, ופולסום התמודד מול ג'יימס שהיה פופולרי והוציא כספים רבים בבחירות המקדימות, ואף על פי כן, הוא נוצח בהפרש קטן על ידי ג'יימס שזכה ב-50.3 אחוזים מול הקולות מול 49.7 האחוזים של פולסום.

בהשוואה למושלים דמוקרטים מכהנים בולטים אחרים בארצות הברית שנוצחו באותה שנה, כמו אן ריצ'רדס בטקסס, ברוס קינג בניו מקסיקו ומריו קואומו בניו יורק, ניהל פולסום מסע בחירות נמרץ הרבה יותר. מסע הבחירות שלו היה גם נמרץ בהשוואה למועמדים דמוקרטים אחרים למשרות המושלים במדינות הדרום האחרות, כמו פיל ברדסן בטנסי, ג'ק מילדרן באוקלהומה וניק תאודור בקרוליינה הדרומית.

כהונה שנייה כסגן מושל אלבמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2006 שב פולסום לפוליטיקה המדינתית, והתמודד שוב בבחירות על משרת סגן המושל. הוא זכה במועמדות המפלגה הדמוקרטית לאחר שלא התמודד מולו שום מועמד, ובבחירות הכלליות הוא הביס בהפרש קטן את המועמד הרפובליקני לותר סטריינג', ונבחר לתקופת כהונה שלישית לא רצופה בתפקיד. פולסום הוא סגן מושל אלבמה שמשך כהונתו המצטבר הוא הארוך ביותר בתולדות המדינה לאחר שכיהן בסך הכול עשר שנים בתפקיד, תקופת כהונתו זו הסתיימה בינואר 2011.

פולסום תמך בבחירות המקדימות לנשיאות של הדמוקרטים ב-2000 בסנאטור ביל בראדלי מניו ג'רזי, במושל ורמונט הווארד דין בבחירות המקדימות של 2004, ובסנאטור והנשיא לעתיד ברק אובמה מאילינוי בבחירות המקדימות של 2008. ב-2016 הוא היה מגדולי תומכיו של מושל מרילנד מרטין אומאלי בהתמודדותו על הנשיאות.

ב-1 באפריל 2009 הודיע פולסום שהוא יתמודד על תקופת כהונה נוספת כסגן המושל ב-2010 במקום להתמודד על מועמדות הדמוקרטים למשרת המושל.[1] ב-2 בנובמבר 2010 הוא נוצח בהפרש של שלושה אחוזים על ידי מועמדת הרפובליקנים קיי אייבי. ב-2018 הוא בדק אפשרות להתמודד על משרת המושל.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פולסום נשוי למרשה גתרי. לשניים שני ילדים. הוא אפיסקופלי באמונתו הדתית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ים פולסום הבן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]