חיליק מגנוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיליק (יחיאל) מגנוס
חיליק מגנוס
חיליק מגנוס
לידה 6 במרץ 1949 (בן 75)
ה' באדר ב' תש"ט
מלמה, שוודיה
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך עלייה 1951
ידוע בשל מפעיל חברה לחילוץ ישראליים במצוקה בחו"ל
פרסים והוקרה מדליק משואה ביום העצמאות ה-57[1]
https://www.magnus.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חיליק (יחיאל) מגנוס (נולד ב-6 במרץ 1949, ה' באדר ב' תש"ט) הוא מדריך שטח, איש חיפוש והצלה ומחלץ ישראלי[2].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיליק (יחיאל) מגנוס נולד במלמה, שוודיה. אמו היא מירקה (מרים), ילידת פולין, ניצולת שואה ששוחררה בבירקנאו יחד עם אמה. אביו הוא גרט (גרשון), יליד גרמניה, שנשלח על ידי אמו שנספתה בטרזיינשטט, לדנמרק להכשרה חקלאית של מכבי הצעיר. גרט מגנוס התמנה על ידי הג'וינט בדנמרק לטפל בפליטים, לאחר מלחמת העולם השנייה.

באפריל 1951 עלה עם משפחתו לישראל, ששהתה אצל דודו מרדכי בקיבוץ קדמה. משם עברה המשפחה למעברת "יד המעביר" בה התגוררה באוהל יחד עם משפחה נוספת. לאחר מכן, התגוררו יחד עם חברים מהמחנות בתוך ליפט, ארגז קרשים בגודל של מכולה קטנה. מ"יד המעביר", דרך הליפט ומגורים זמניים ברפת בנחלת יצחק, הצליח מרדכי "לסדר" להם משק עם בית דו משפחתי של חדר וחצי בכפר שמריהו.[דרושה הבהרה]

מגנוס למד בגן בו השפה השלטת הייתה גרמנית. אמו עבדה בעיריית תל אביב, ואביו ניסה את מזלו בחקלאות ועבד במשמרות במפעל. בשל עבודתם עברו הוריו לגור בחדר אצל משפחה בתל אביב. הסבתא גידלה את מגנוס בכפר והמשפחה נפגשה רק בשבתות.

ב-1956 עברה המשפחה לשכונת "קריית מאיר" בתל אביב, מגנוס למד בבית הספר "דובנוב". מגנוס היה חניך בתנועת הנוער העובד והלומד, למד בתיכון "גימנסיה הרצליה" ועבר ללמוד בבית הספר להנדסאים של אוניברסיטת תל אביב. בבית הספר הצטרף לגרעין י"ד לנגב – גרעין פרטי לרביבים.

עם גיוסו לצה"ל במסגרת גרעין נח"ל, התנדב לצנחנים לגדוד הנח"ל המוצנח. בצנחנים עבר מגנוס מסלול הכשרה כלוחם וקורס מ"כים חי"ר ובהמשך השלים קורס קציני חי"ר. בתום הקורס שב לגדוד ושימש כמפקד מחלקה ופלוגה[3]. במהלך השירות הוא השתתף במלחמת ההתשה, ופיקד על אחד מהבונקרים במוצב המזח.

מגנוס היה ממתיישבי אופירה שבדרום סיני וניהל את רשות שמורות הטבע מאילת ועד שארם. הוא הזכיר עובדות אלו כאשר השיא משואה בתשס"ה (2005) ביום העצמאות ה-57 למדינת ישראל.

מגנוס שירת בשירות מילואים ביחידות סיור של הצנחנים והשריון. את מלחמת יום הכיפורים עשה בדרום תעלת סואץ עם[דרושה הבהרה] כוחות הצנחנים, שנפגעו קשות בראס סודר ובגזרת התעלה הדרומית, והשתתף גם במלחמת לבנון הראשונה.

סיוע לנפגעי סמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השנים והשהות עם התרמילאים נחשף מגנוס גם לתרבות הסמים והחל לסייע למטיילים שנפגעו מסמים במהלך טיולם. הוא החל לקבל פניות ממשפחות של נפגעי סמים. מגנוס, ללא ידע קודם בתחום, מתוך תצפית קרובה ועזרה שהוא מגיש לנפגעים הנפשיים כתוצאה משימוש בסמים, פיתח תובנות וידע, אותו הוא מצליח להנחיל גם לצוות. מגנוס פיתח אמצעים ודרכים לניהול נפגעים פסיכוטיים במצבים אקוטיים. כך הוא הצליח להביא את הנפגעים לשיתוף פעולה מרצון, ולנהל אותם בשלום, דרך שדות התעופה הביתה, לתהליך של שיקום[4].

פעל יחד עם עמרי פריש להבאתם של התרמילאים הפגועים ארצה לשיקום בכפר איזון. מגנוס סייע והיה מעורב בהקמת הכפר ובגיוס כספים להפעלתו.

מגנוס פנה לראש הממשלה, אריק שרון, לשרה לימור לבנת ולמנכ"ל הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול. ראש הממשלה אריאל שרון הורה[דרוש מקור] למגנוס להוציא משלחת להודו על מנת שהעוסקים בתחום יחשפו לתופעה. מגנוס ארגן את המשלחת והם יצאו בהדרכתו לסיור היכרות בעולם התרמילאים. מגנוס פעל בייעוץ לרשות, ובהרצאות בכנסים.

חיליק מגנוס בפעולת חילוץ בשלג

חילוץ ואיתור נעדרים מחוץ לישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמצע שנות ה-80, הקים מגנוס יחידה לאיתור וחילוץ נעדרים בחו"ל, במטרה לתת מענה לתרמילאים הנקלעים למצוקה במהלך טיולם, וכמענה להורים מודאגים.

בשנת 1994 מגנוס הקים עם שותפיו את חברת "MAGNUS איתור וחילוץ", הנותנת מענה במקרים של אובדן קשר של מטיילים והקלעות למצבי חירום. החברה עוסקת בפתרון למשפחות, למטיילים, משרד החוץ, גורמים קונסולריים וגורמים נוספים מסביב לעולם[5].

אל מגנוס פנו גם גורמים ממלכתיים והחברה בראשה הוא עומד אף ביצעה פעולות לגילויים של חטופים בבוליביה[6][7].

בדצמבר 2004, מגנוס וצוותו היו בין הראשונים שהגיעו למזרח הרחוק לחלץ נפגעים באסון רעידת האדמה והצונאמי באוקיינוס ההודי תוך פעילות בקופיפי, בבורקאי, בסרי לנקה ובצ'נאי[8]. מגנוס וצוותו פעלו באזורים מוכי אסון, ברעידות אדמה ואירועים בפרו, בניו זילנד ובמרכז אירופה.

בשנת 2005, השיא משואה בהר הרצל ביום העצמאות ה-57 של מדינת ישראל[9].

מגנוס גרוש ואב לשלושה בנים. הוא מתגורר במושב דקל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חיליק מגנוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]