יואב שדמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יואב שדמה
לידה 16 בדצמבר 1959 (בן 64)
עפולה, ישראל
מוקד פעילות ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות מ-1981
עיסוק טכנאי קול, מפיק מוזיקלי
שיתופי פעולה בולטים יוסי אלפנט, הקליק, רונה קינן, גידי גוב, דני סנדרסון, חווה אלברשטיין, המכשפות, זקני צפת, דנה אינטרנשיונל, היונים
https://www.studio-joav.com/

יואב שדמה (נולד ב-16 בדצמבר 1959) הוא טכנאי סאונד, מפיק מוזיקלי ואיש עסקים ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שדמה נולד בשנת 1959 בעפולה והוא הצעיר מבין שלושה אחים[1]. גדל במושב השיתופי מולדת בעמק יזרעאל אליו עברו הוריו בלה וצבי שדמה מקיבוץ גינוסר בשנת 1957[1].

בצבא שירת בסיירת גולני ולאחר מכן כקצין בעורב גולני, ובהמשך מונה למפקד היחידה בשנת 1981. לאחר שחרורו מהצבא בסוף שנת 1981 עבר לתל אביב והחל לעבוד באולפני טריטון.

שדמה היה טכנאי בית בטריטון. פרויקט מיקסים ראשון היה אלבומה השני של להקת הקליק עם השיר "אל תדליקו לי נר" שהיה שיר השנה ב-1983. כמו כן הקליט את השיר "ילד השדה" של גדעון כפן שהפך מיד ללהיט רדיו וחודש 20 שנים מאוחר יותר בסדרת הילדים אליפים. שדמה גם הקליט את פנינה רוזנבלום עם השיר "תמיד אשה" אותו הפיק וניגן בכל הכלים דני רובס.

בשנת 1984 עבר לעבוד מחוץ לישראל. שנת 1987 חזר והיה טכנאי/מפיק בפרויקטים עבור יוסי בנאי, מיקי גבריאלוב, מאיר אריאל ודני סנדרסון. לאחר מכן היה מעורב בפרויקטים שהפכו ללהיטים[2] ונחשבו לפורצי דרך עם ועבור מאיר בנאי, כוורת, מיקי גבריאלוב והקליק. שדמה הפיק עם איגי דיין את אלבום הסולו הראשון של איגי[3] ולאחר מכן הפיק את ההופעות הראשונות של זקני צפת והקליט את אלבומם השני והמצליח בשנת 1995 הכולל את השיר "שישי שבת". באותה שנה הקליט את אלבום הבכורה של המכשפות עם שירים שהפכו נכס צאן ברזל כמו "עד העונג הבא". הוא הצטרף לצוות ההפקה לכל אלבומי הלהקה עד מותה של ענבל פרלמוטר בתאונת דרכים. שדמה גם הפיק ועשה מיקסים לאלבום הקלטות אחרונות שיצא לאחר מותה. תוך כדי הקליט או מיקסס שדמה את תחילת עידן ההיפ הופ הישראלי עם פרויקטים עבור אדמו"ר, שב"ק ס', הפיק את איז הופ ועבד בצמוד למפיק יוסי פיין. באותן שנים הפיק שירים של מאיר אריאל – נרקומן ציבור, דורי בן זאב – לאה והקליט עם יוסי אלפנט פרויקטים לורד קלפטר, דניאל, ליליה ועוד. שדמה אף הפיק את אלבומו היחיד של אלפנט שנפטר טרם הושלמה מלאכת ההקלטה. שדמה קיבץ נגנים והשלים את הקלטת האלבום מספר חודשים מאוחר יותר.

בנוסף, שדמה עבד על פסקולים לסרטים ישראליים וביניהם: שבע ברכות, מישהו לרוץ איתו, ללכת על המים, החיים על פי אגפא, השוטר, שנת אפס, הבועה, עץ לימון, ברוריה, הדירה ועוד[4].

פעילות חינוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יואב שדמה היה חלק ממיצוב החינוך המקצועי לסאונד בישראל. בשנים 1997–2004 הקים והיה מנהל-שותף בבית הספר לסאונד של הצוללת הצהובה בירושלים בניהולו של אצ'ה בר ובשיתוף הקרן לירושלים מיסודו של טדי קולק[5]. בשנים 2001–2009 היה בצוות ההקמה של מחלקת הסאונד וההפקה בבית הספר רימון, בשנים 2003–2010 היה שותף בצוות ההקמה והלימוד של מגמת סאונד במכללת כנרת.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שדמה נשוי ואב לשלושה ילדים[1].

דיסקוגרפיה[6][עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 בלה וצבי שדמה, אשר קרה לנו, קיבוץ יזרעאל: מהות - מרכז הנצחה ותיעוד, 2011
  2. ^ ארכיאולוג הדאטה, באתר מכללת ספיר
  3. ^ אסף נבו, מפלצות התהילה, גרסת המקור, באתר מאקו, ‏08/11/10
  4. ^ יואב שדמה, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb
  5. ^ תמר רותם, אצ'ה בר, מנהל הצוללת הצהובה, מונה למנהל התרבות בקרן לירושלים, באתר הארץ, ‏19 באוקטובר 2014
  6. ^ דיסקוגרפיה של יואב שדמה באתר discogs, באתר discogs
  7. ^ ערן ויץ, ערן ויץ - דיסקוגרפיה/פסקולים - חוה אלברשטיין ״ ילדת טבע״, באתר ערן ויץ
  8. ^ יואב קוטנר, תופעת טבע, באתר ישראל היום, ‏8/1/2017
  9. ^ סטלי סולומונוב, חוה אלברשטיין: "אני עדיין זמרת עם", באתר ynet, ‏11 בפברואר 2015
  10. ^ עמי פרידמן, הקסם החדש של גידי גוב זה בדיוק מה שהיינו צריכים עכשיו, באתר ישראל היום, 12 ביולי 2023