משתמש:EldadHe/התנועה הישראלית נגד גרעין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התנועה הישראלית נגד גרעין ונשק להשמדה המונית
תחום ביטחון לאומי ודמוקרטיה
שפה רשמית עברית
מקום פעילות ישראל
מייסדים שרון דולב
יושב ראש מוסי רז
מנכ"ל שרון דולב
תקופת הפעילות 2011 – הווה
disarmament.org.il

התנועה הישראלית נגד גרעין (השם המלא: “התנועה הישראלית נגד גרעין ונשק להשמדה המונית") היא תנועה פוליטית בלתי-מפלגתית אשר מקדמת מדיניות של איסור גלובלי על נשק גרעיני, כמו גם פירוז מכלל הנשק האחר להשמדה המונית (כימי וביולוגי) וחתירה לשלום. התנועה המזוהה בעיקר עם השמאל בשל התנגדותה לחימוש צבאי, אולם שותפים לה בעלי גם דעות פוליטיות אחרות[דרוש מקור] אשר טוענים נגד הצדקת עלויות הנשק, או בדבר אי-האפקטיביות של העדפת נשק בלתי-קונבנציונלי שאין סיכוי ממשי לשימוש בו המוחזק רק לשם איום או הרתעה.
פעילות התנועה בהקשר הישראלי היא כנגד מדיניות עמימות הגרעין של ישראל וקריאה לפירוק הגרעין הישראלי במידה וקיים. בתוך כך, בשל הקושי שקיים בישראל לאסוף מידע רשמי על מתקני הגרעין ועל מדיניות הגרעין באופן גורף, התנועה מציבה לעצמה מספר מטרות ביניים שעיקרן עידוד השיח ושבירת הטאבו בנושא סכנות הגרעין ושאר סוגי הנשק להשמדה ההמונית.

רקע להקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנועה נרשמה[דרושה הבהרה] בשנת 2011, בעקבות סיומו של קמפיין בן ארבע שנים מטעם ארגון "גרינפיס" בעניין סכנות הגרעין.
התנועה הוקמה על ידי שרון דולב, פעילה במפלגות מרצ וחד"ש והחלה בדרך עצמאית תוך שהיא מהווה נציגות בישראל של שני ארגונים בינלאומיים: ICAN[1] (אנ') וGreen Cross (אנ').

עמדות התנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת התנועה היא להביא לעולם חופשי מנשק גרעיני. תפישתה בנוגע למדינת ישראל היא כי מאחר שזו נתפשת בעולם כמדינה גרעינית, יש לפעול בכלים ייחודיים כדי להשפיע לשינוי מדיניות עמימות הגרעין.
באמצעות אותן ניסיונות ההשפעה מקווה התנועה לשבור את הטאבו סביב הדיון הציבורי אודות הגרעין ולגרום לביקורת ציבורית שתביא להודאה מצד ממשלת ישראל בנוגע לסדרי גודל התחמשותה בנשק זה ומידה וקיים, או שאין לה ותאפשר פיקוח בינלאומי. בתוך כך מציינת התנועה מספר היבטים:

בנוגע לסכנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטענת התנועה, גם אם נשמרת מדיניות העמימות הרי שיש צורך בדיון ציבורי על הצורך בנשק גרעיני. בגרעין ישראלי, אם אכן קיים, טמונות סכנות רבות שלגביהן הציבור צריך לתת את דעתו:

מעבר להקשר הישראלי, התנועה מתריעה מחשש להשלכות גלובליות של נשק גרעיני. מדברים על סוגיות אקולוגיות כגון הפיכת שטחי ענק לבלתי ניתנים למחייה בגלל קרינה ורעב גרעיני[3] וכן סוגיות פוליטיות של מרוץ חימוש ומיליטריזם.

מעמדה הבינלאומי של ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

טוענת התנועה שמדיניות העמימות יוצרת דיון בנוגע למקומה של ישראל בשיח הבינלאומי והאזורי, שזו מנתקת את ישראל ממקומה במרחב האזורי של המזרח התיכון ובכך מונעת שלום.
התנועה רואה חשיבות בכך שישראל תחתום ותאשרר אמנות בינלאומיות כגון: האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, אמנת הנשק הכימי, אמנת הנשק הביולוגי, האמנה נגד ייצור חומר בקיע והאמנה נגד ניסויים גרעיניים. כמו-כן, היא טוענת שעל ישראל הרשמית להשתתף בשיחות לקראת ולמען מזרח תיכון חופשי מנשק להשמדה המונית.

פעילות התנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנועה פועלת במספר דפוסי פעולה:

הזירה הציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנועה פועלת לשבירת הטאבו סביב מדיניות עמימות הגרעין של ישראל, זאת באמצעות עידוד השיח, החינוך והפצת המידע. היא עושה זאת במספר דרכים:

הזירה הפרלמנטרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שהתנועה לא זוכה לשיתוף פעולה מרובם המוחלט של חברי הכנסת, היא מקיימת מפגשים עם מספר חברי כנסת ומקבלי החלטות אחרים. בשנת 2013 נערך לראשונה ביוזמת הארגון דיון בועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בנושא סכנות הגרעין.[5]

הזירה המשפטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל זירה זו הצטרפה התנועה בשנת 2016, כאשר עתרה[דרושה הבהרה] התנועה לבג"צ[6] לשם פסיקה לצו על תנאי לאחר שלא נענתה פנייתה[7] לראש ממשלת ישראל להסדרה בחקיקה ראשית את פעילות הועדה לאנרגיה אטומית ואת סמכויותיה. העותרים, שרון דולב, פרופ' אבנר כהן, חבר הכנסת לשעבר מוסי רז ונדב שאלתיאל, יחד עם כמאה אזרחים החתומים על העתירה, מבקשים לקבל הסברים בנוגע לסוגיה זו מצד המשיבים - ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האנרגיה והתשתיות יובל שטייניץ והועדה לאנרגיה אטומית. [8]
כנגד עתירה זו נמתחה ביקורת המצדיקה את העמימות, לטענת הביקורת העמימות משמרת את יכולת ההרתעה של ישראל. [9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראשי תיבות באנגלית של "International Campaign to Abolish Nuclear Weapons"
  2. ^ Blair, Bruce G., Matthew A. Brown, and Global Zero Co-Founders. "World spending on nuclear weapons surpasses $1 trillion per decade." Global Zero Nuclear Weapons Cost Study (2011).‏
  3. ^ ד"ר איירה הלפנד, רעב גרעיני, חומר קריאה מתורגם מתוך אתר התנועה.
  4. ^ דף על ישראל, מתוך אתר הקמפיין העולמי (באנגלית).
  5. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:וואלה!

    פרמטרים [ 7 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

    פרמטרים ריקים [ 6 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    יאיר אלטמן‏, לראשונה: דיון בכנסת בסכנות שבנשק גרעיני, באתר וואלה!‏, 17 ביוני 2013
  6. ^ אתר למנויים בלבד חיים לוינסון, עתירה: לחוקק חוק שיפקח על פעילות הוועדה לאנרגיה אטומית והכורים הגרעיניים, באתר הארץ, 29 במאי 2016
  7. ^ חברי התנועה הישראלית נגד גרעין: "על נתניהו להסדיר בחקיקה את מעמד הועדה לאנרגיה אטומית", מבזק "מעריב אונליין", 03 ביולי 2015
  8. ^ נוסח העתירה, באתר התנועה.
  9. ^ ד"ר עופר ישראלי, חשיבות העמימות, באתר ישראל היום, 19 ביוני 2016

[[קטגוריה:נשק גרעיני]] [[קטגוריה:ישראל: גרעין]] [[קטגוריה:ישראל: צבא וביטחון]] [[קטגוריה:ארגוני שמאל בישראל]] [[קטגוריה:ישראל: עמותות]]