נחשים על המטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נחשים על המטוס
Snakes on a Plane
כרזת הסרט נחשים על המטוס
כרזת הסרט נחשים על המטוס
בימוי דייוויד ר. אליס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קרייג ברנסון
סטוקלי צ'אפין
תסריט סטיב קורן
מארק או'קיפי
סטיב אודקרק
עריכה הווארד סמית עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים סמואל ל. ג'קסון
נתן פיליפס
ג'וליאנה מרגוליס
רייצ'ל בלאנצ'ארד
בובי קנאבלי
מוזיקה טרבור רבין עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום אדם גרינברג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה ניו ליין סינמה, Mutual Film עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה ניו ליין סינמה בארצות הברית
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 18 באוגוסט 2006, ארצות הברית
משך הקרנה 105 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט מותחן, מותחן פשע, קומדיית אימה, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 33,000,000‏$
הכנסות 62,022,014‏$
הכנסות באתר מוג'ו snakesonaplane
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נחשים על המטוסאנגלית: Snakes on a Plane) הוא סרט קולנוע המשתייך לז'אנר סרטי מתח ואימה, בכיכובו של סמואל ל. ג'קסון. הסרט יצא לאקרנים בצפון אמריקה ב-18 באוגוסט 2006. הסרט בוים על ידי דייוויד ר. אליס ונכתב על ידי דייוויד דאלסנדרו, ג'טו הפרנן ושלדון טרנר.

הסרט נאסר לצפייה בפני קטינים בארצות מסוימות, בשל התוכן שלו שמכיל שפה גסה, סצנה של קיום יחסי מין ושימוש בסמים, וסצנות רבות של אימה ואלימות.

חברת ניו סינמה ליין (שהפיצה את הסרט) שילבה בקשות ודעות של הגולשים בהפקה. רוב הצילומים של הסרט נעשו בספטמבר 2005, אבל הציפייה לסרט הקרב גדלה לממדים לא צפויים, והאולפן הזמין חמישה ימים של צילומים נוספים כדי להעלות את דירוג האלימות והמין שבסרט (כך שהוא ייהפך לסרט למבוגרים בלבד), ולמרות זאת בצאתו לקולנוע היווה אכזבה גדולה ולא נחל הצלחה כמצופה.

הביטוי "נחשים בתא הטייס" (Snakes in the cockpit) הנאמר בסרט, הוא ביטוי בז'רגון הטייסים ומתייחס למספר הגבוה של המשימות המורכבות שהם צריכים לבצע במקרי חירום.[1]

היסטוריה והפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסרט נזקפת לזכותו של דייוויד דאלסנדרו, מנהלן של אוניברסיטת פיטסבורג שכתב לראשונה בחייו עלילה לסרט הוליוודי. הרעיון לסרט עלה לראשו ממגזין טבע משנת 1992: "קראתי על נחש עצים אינדונזי חום שנכנס לתוך מטוסים דרך תא המטען במהלך מלחמת העולם השנייה". הוא כתב במקור את העלילה על נחש העצים החום שהשתחרר במטוס, שהפכה לימים לסרט "ארס" (Venom). הוא שיפר במהרה את העלילה, ושינה אותה כך שיהיו בה מגוון של נחשים ארסיים ולאחר מכן שיפר אותה שנית כך שתכלול "הרבה נחשים ארסיים משוחררים בגוף המטוס".

עם זאת, הטיוטה השלישית של דאלסנדרו לסרט "ארס" נדחתה על ידי 30 אולפנים בהוליווד בשנת 1995. הוא התלונן: "ההסתערות הגדולה שלי על הוליווד. והם הניחו את זה על המדף!". עם זאת, בשנת 1999, מפיק של ערוץ MTV / סרטי פרמאונט הראה עניין בתסריט, לפני שחברת ניו ליין סינמה התעניינה בו, ולקח את זכויות ההפקה.

במקור, הסרט היה אמור להיות מופק על ידי מפיק סרטי פעולה מהונג קונג בשם רוני יו. סמואל ל. ג'קסון, שעבד בעבר עם יו, קרא על הפרויקט של הסרט בעיתון הוליוודי, ולאחר שדיבר עם יו הסכים לחתום על השתתפותו בסרט מבלי לקרוא את הסיפור המקורי, עלילת הסרט או את שמו.

כשני שלישים מהנחשים שנראו בסרט היו רובוטים דמויי נחש או נחשים שנוצרו בעזרת גרפיקה ממוחשבת. עם זאת, השתמשו בכמעט 450 נחשים חיים כדי לייצג 25 זנים שונים של נחשים, בהם עכסנים ונחש מנגרובה.

פרסום לפני יציאת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הסרט ועלילתו יצרו עניין רב באינטרנט טרם הפצתו והפכו לתופעת אינטרנט. עיתונאי אחד אפילו כתב שהסרט "נחשים על המטוס" הוא "ככל הנראה הסרט שהכי ציפו להקרנתו בכל הזמנים". רוב הפרסום ההתחלתי בא מבלוג שנוצר על ידי התסריטאי ג'וש פריאדמן, שהציעו לו לעבוד על התסריט. הליהוק של סמואל ל. ג'קסון לסרט העלה את הציפייה. בשלב מסוים, שמו של הסרט שונה ל"טיסת פסיפיק אייר 121". באוגוסט שנת 2005 אמר ג'קסון למראיין: "אנחנו נשנה את זה בהחלט. זאת הסיבה היחידה שלקחתי את התפקיד: קראתי את שם הסרט." ב-2 במרץ 2006, האולפנים שינו בחזרה את שמו של הסרט ל"נחשים על המטוס".

תוך כדי ניצול של התסיסה באינטרנט, בעקבות מה שהיה אמור להיות סרט פשוט של החברה בשנת 2006, חברת ניו ליין סינמה הזמינה חמישה ימים של צילומים נוספים בתחילת מרץ 2006 (רוב הצילומים הסתיימו בספטמבר 2005). בעוד שצילומים חדשים בדרך כלל רומזים על בעיות בסרט, המפיקים העדיפו להוסיף סצנות חדשות לסרט כדי להעלות אותו מדירוג PG-13 (בארצות הברית צפייה החל מגיל 13 בהשגחת הורים) לדירוג R (סרט למבוגרים בלבד) וכך להתאים את הסרט לדרישות ההולכות וגוברות של המעריצים (שהסרט יכלול יותר קטעי מין ואלימות). התוספת הידועה ביותר היא אמרת הכנף מהסרט, שעליה מעריצי הסרט עשו פרודיה באינטרנט, ושתמכה באישיות שאותה סמואל ל. ג'קסון מגלם: "די כבר! נמאס לי מהנחשים המזדיינים האלה על המטוס המזדיין הזה!" חברת ניו ליין סינמה שכרה שני תסריטאים נוספים כדי לרכך את התסריט.

ב-21 ביולי 2006 נערך דיון צוות בסן דייגו, קליפורניה, ובו הוצג קליפ של 10 דקות מהסרט לקהל של יותר מ-6,500 איש. בדיון נכחו השחקנים סמואל ל. ג'קסון וקנן תומפסון, המפיק דייוויד ר. אליס ומאמן הנחשים ג'ולס סילבסטר. לאחר מכן, הרשו למעריצים להציג שאלות לחברי הצוות.

במהלך שנועד לנצל את תשומת הלב לסרט, סרט דומה שיש בו מהפך עלילתי, "נחשים על הרכבת" (Snakes on a Train), הופץ לחנויות בגרסת DVD ב-15 באוגוסט 2006, שלושה ימים לפני הקרנת הבכורה של הסרט "נחשים על המטוס".

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהיה עד לרצח של תובע על ידי המאפיונר אדי קים (ביירון לאוסון) וחבורת הבריונים שלו, שון ג'ונס (נתן פיליפס) מלווה על ידי סוכני ה-FBI נביל פלין (סמואל ל. ג'קסון) וג'ון סנדרס (מארק האוגטון) בדרך לעדות בלוס אנג'לס. למרות האבטחה המוגברת לטיסה, קים מצליח להחדיר לתא המטען של מטוס בואינג 747 שעליו יהיה ג'ונס בדרכו מהונולולו ללוס אנג'לס, ארגזים ובהם נחשים ארסיים, שאמורים להיפתח מספר שעות לאחר ההמראה. זרי הפרחים לצוואר (שעונדים בהוואי) שניתנו לנוסעים על ידי צוות שדה התעופה בדרכם ליציאה מהארץ, רוססו בחשאי בפרומונים כדי לגרום לנחשים להיות יותר אגרסיביים, זאת בניסיון להפיל את המטוס לפני שיגיע ליעדו.

רוב הנוסעים החשובים וצוות המטוס מוצגים בנקודה זו. בין הנוסעים ניתן למצוא את הראפר 3Gs (פלקס אלכסנדר) יחד עם שני שומרי הראש שלו טרוי ולירוי הגדול (קינן תומפסון וקיית' דאלאס); בחורה עשירה בשם מרצדס (רייצ'ל בלאנצ'רד) שטסה עם הכלבה הקטנה שלה מארי קייט; אישה לטינית (אלסה פאטקי) בשם מריה שטסה עם התינוקת שלה איזבלה; שני ילדים קטנים קרטיס וטומי בראון, שטסים בפעם הראשונה לבדם; צ'אן ליאונג (טרי צ'אן) שהוא מתאגרף, טיילר (טיג' רוניאן) שיש לו פחד מטיסה וחוזר מירח הדבש עם אשתו אשלי (אמיל הולמס); ופול (גארארד פלונקט), איש עסקים בריטי שאינו מרוצה מכך שהעבירו אותו ממחלקה ראשונה למחלקת תיירים (כל הנוסעים במחלקה הראשונה הועברו למחלקת תיירים כך שהסוכנים יקבלו את המחלקה הראשונה כדי להבטיח את ביטחונו של שון). צוות המטוס כולל את קלייר מילר (ג'וליאנה מרגוליס) שרוצה להפוך לעורכת דין; גרייס (לין שיי) דיילת בכירה; קן (ברוס ג'יימס) שהוא דייל שמתנהג בצורה נשית ומצועצעת; ואת טיפני (סאני מאבריי) דיילת צעירה ונאה שמפלרטטת עם שון.

הארגזים נפתחים במהלך הטיסה, והנחשים יוצאים מתא המטען דרך פתחי גישה מתוכננים. נוסעים רבים, הטייס הראשי והסוכן סנדרס מוכשים למוות. הנוסעים השורדים נמלטים לקדמת המטוס ומקימים מחסום נגד הנחשים מהמזוודות ומהתיקים שלהם. למרות זאת, מרצדס (יחד עם מרי קייט) ומריה ובתה התינוקת איזבלה, נדחפו הצדה על ידי ההמון והן לכודות בחלקו האחורי של המטוס. צ'אן ליאונג מחלץ את מרצדס ואת מארי קייט. גרייס מצילה את איזבלה אבל היא מוכשת על ידי עכסן ארסי. הארבעה עוברים את המחסום ממזוודות ותיקים שנבנה מחדש. עם זאת, הנחשים מצליחים לעבור את המחסום בשל מערבולת שנגרמה מכך שטייס המשנה הוכש, והנוסעים השורדים נמלטים למחלקה הראשונה, בתקווה שיהיו יותר בטוחים שם. בעודם עושים את דרכם במעלה המדרגות, נחש פיתון בורמזי ענק נופל לתוך החדר מלוח התאורה שבו הסתתר ופונה לעבר פול ומרצדס. פול מנסה להסיח את הפיתון בכך שהוא זורק את הכלבה של מרצדס, מארי קייט לתוך הלסתות שלו. צעד זה מעניק רק הסחה זמנית, מפני שלאחריה גם פול נאכל על ידי הנחש. עגלת שירות מלא ה בנחשים מפילה את טיילר ואשלי והם מוכשים על ידם עשרות פעמים למוות.

הסוכן פלין יוצר קשר עם סוכן חשאי של ה-FBI בשם האנק האריס (בובי קנאבלי) הנמצא על הקרקע, ומארגן צוותי חירום שיחכו בנמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס. הסוכן האריס מתקשר למומחה לנחשים בשם ד"ר סטיבן פרייס (טוד לואיסיו), שמבקש מהסוכן פלין לקבץ את כל הנחשים המתים ולתאר לו אותם, כך פרייס יוכל לזהותם ולקבוע מהן התרופות נוגדות הארס המתאימות להם. המאמץ הזה לא נושא פרי מפני שהנוסעים לא יודעים דבר על הנחשים. מרצדס שולחת לד"ר פרייס תצלום של הנחשים המתים בעזרת הטלפון הסלולרי שלה. מתברר שהארגז הקטלני היה מלא בנחשים אקזוטיים מכל העולם, מה שמוביל את אנשי ה-FBI, עם הסוכן האריס וד"ר פרייס בראשם, אל אדם בשם קראיטלר (דארן מור), שהוא היחיד באזור לוס אנג'לס שמסוגל לקבץ את הנחשים הנדירים שנמצאו על המטוס. הסוכן האריס מצליח להוציא הודאה מקראיטלר, שבה הוא אומר שרכש באופן בלתי חוקי את הנחשים לשימושו של קים. הוא נלקח למעצר, יחד עם מלאי התרופות נוגדות הארס שמוחרמות למען הניצולים מהכשות הנחשים שנמצאים על המטוס.

בינתיים, הסוכן פלין יורד לתחתית המטוס כדי לתקן את מערכת מיזוג האוויר, שבלעדיה המטוס יתחמם יתר על המידה ויצלול לים. בזמן החיפוש אחרי המתג, הוא מגלה לתדהמתו לוח מכני שהושאר בכוונת תחילת פתוח כדי לאפשר לנחשים להגיע לתא שבו היו הנוסעים. בדרכו חזרה, הוא מגלה שטייס המשנה ריק (דייוויד קאוצ'נר) הוכש למוות על ידי הנחשים. פלין מתרגז מאוד ואומר את אמרת הכנף שלה חיכו המעריצים: "די כבר! נמאס לי מהנחשים המזדיינים האלה על המטוס המזדיין הזה!" לאחר מכן פלין פוקד על הנוסעים לחגור את עצמם במושבים בזמן שהוא משתמש באקדחו כדי לירות בשני חלונות, וכך הלחץ במטוס יורד ומעיף את הנחשים מהמטוס.

בשלב זה הסוכן פלין וטרוי לוקחים את השליטה על ההגאים ומנחיתים את המטוס בהצלחה בשדה התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס. הדבר מתאפשר הודות למומחיות של טרוי שבאה מ-2,000 שעות טיסה במדמה טיסה של סוני פלייסטיישן 2. ברגע שהמטוס נוחת, הנוסעים יוצאים דרך מגלשות החירום. כשהסוכן פלין ושון יורדים מהמטוס, נחש אחרון נופל מהתקרה ומכיש את שון. פלין שולף את אקדחו ויורה בנחש, ושון מועד ונופל במורד המגלשה. חובשים קורעים את חולצתו של שון ומגלים אפוד מגן שנעוצים בו שני כדורים. בזמן שהנוסעים והצוות יורדים מהמטוס, הסוכן פלין אומר לקלייר שהוא יפצה אותה על ידי כך שהוא ייקח אותה לארוחת ערב רומנטית, וטיפני רושמת את מספר הטלפון שלה על ידו של שון. בסצנת הסיום של הסרט רואים את ג'ונס ופלין גולשים בים, ככל הנראה בבאלי.

מבין נוסעי הטיסה שרדו הסוכן פלין, שון ג'ונס, קלייר מילר, מרצדס הארבונט, צ'אן ליאונג, טיפני אנגלהרד, קן קוסטה, 3G’s / קלרנס דיואי, טרוי, לירוי, קרטיס בראון, טומי בראון, מריה והתינוקת שלה איזבלה ונוסעים נוספים.

פרסום סמוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט כולל פרסום סמוי של מספר חברות ומותגים כמו קוואסקי ורד בול בסצנות הפתיחה, משאיות של חברת GMC בבעלותו של אדי קים, שימוש בקונסולת סוני פלייסטיישן ואזכור של Xbox ופלייסטיישן 2 (שהסוכן פלין זוקף לזכותו את הצלת המטוס בעקיפין: "השבח לפלייסטיישן" (כהקבלה לביטוי "השבח לאל"), טלפון סלולרי Treo 650 תוצרת פאלם (מרצדס השתמשה בו כדי לקדם את העלילה, על ידי צילום של הנחשים ושליחת התמונות בדואר אלקטרוני לצוות ההצלה על הקרקע כדי שיוכלו להכין את תרופות נוגדי הארס הנכונות), נינטנדו DS, מים מינרליים שמשווקים בארצות הברית (Pelegrino mineral water), ומוצרים של פפסי בטיסה עצמה.

בקופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוסטר נוסף של הסרט

הקרנת הבכורה של הסרט התקיימה ב-18 באוגוסט 2006, כאשר התקיימו מספר הקרנות בשעות המאוחרות של 17 באוגוסט 2006. בשל ההתעניינות הרבה בסרט באינטרנט, עובדים בתחום תעשיית הקולנוע העריכו שהסרט יגרוף בימי הקרנתו הראשונים בין 20 ל-30 מיליון דולר. בפועל, הסרט לא עמד בציפיות האלה וגרף רק 15.25 מיליון דולר בימי הקרנתו הראשונים, דבר שהיווה אכזבה מסוימת לחברת ניו סינמה ליין. בשבוע השני, הסרט הידרדר למקום השישי בדירוג הסרטים שוברי הקופות וגרף 6.4 מיליון דולר, ירידה של 57.6% לעומת ההכנסה בשבוע הקרנת הבכורה. נכון ל-16 בספטמבר 2006, הסרט גרף 50.4 מיליון דולר ברחבי העולם.

דירוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל דירוג של סרט "למבוגרים בלבד" או "בהשגחת הורים לילדים מתחת גיל 13" במדינות הבאות: ארצות הברית, אנגליה, קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד, אירלנד, מלזיה וסינגפור. הדבר נבע משימוש במילים גסות בסרט, שימוש בסמים, סקס (זוג שמקיים יחסי מין במטוס), האלימות הרבה בסרט (הכשות הנחשים, היריות ועוד) והאימה הרבה שבעלילה. הסרט עבר עריכת צנזורה במלזיה, וכן בסינגפור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נחשים על המטוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tomcat Tribute, Air & Space Magazine (באנגלית)