ניקוס מכלאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניקוס מכלאס
Νίκος Μαχλάς
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע אישי
לידה 16 ביוני 1973 (בן 50)
הרקליון, כרתים, יוון
שם מלא ניקולאוס מכלאס
גובה 1.83 מטר
עמדה חלוץ
מועדוני נוער
OFI כרתים
מועדונים מקצועיים כשחקן*
שנים מועדונים הופעות (ש)
1990 – 1996
1996 – 1999
1999 - 2003
2003
2003 - 2004
2004 - 2006
2006 - 2008
סך הכול:
OFI כרתים
ויטסה ארנהם
אייאקס
סביליה
אירקליס סלוניקי
OFI כרתים
אפואל ניקוסיה
154 (49)
92 (60)
74 (38)
14 (2)
26 (10)
52 (21)
51 (17)
463 (197)
נבחרת לאומית כשחקן
1993 - 2002 יוון 61 (18)
* הנתונים מתייחסים למשחקי הליגה בלבד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ניקולאוס "ניקוס" מכלאסיוונית: Νίκος Μαχλάς; נולד ב-16 ביוני 1973 בהרקליון, שבכרתים) הוא כדורגלן עבר יווני, ששיחק בעמדת החלוץ.

מכלאס שיחק לאורך הקריירה בליגות הבכירות ביוון, הולנד, ספרד וקפריסין. הוא זכה בנעל הזהב האירופית ובתואר מלך השערים של הליגה ההולנדית בעונת 1997/1998, במדי ויטסה ארנהם, וכן בדאבל ההולנדי עם אייאקס, באליפות ובגביע עם אפואל ניקוסיה. מכלאס ייצג את נבחרת יוון במונדיאל 1994, הראשון בתולדותיה, ובסך הכול כבש 18 שערים ב-61 הופעות במדי הנבחרת.

לאחר פרישתו שימש כנשיא קבוצת נעוריו, OFI כרתים.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

OFI כרתים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכלאס החל את הקריירה בקבוצת הנוער של OFI כרתים מעיר הולדתו. בפברואר 1991, ערך את הופעת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת מול פאניוניוס, ועד לתום העונה רשם שער ליגה אחד בארבע הופעות. מכלאס קיבל דקות משחק משמעותיות בעונות הבאות, והפך לבורג משמעותי בהתקפת הקבוצה. בעונת 1994/1995 כבש לראשונה מספר שערים דו-ספרתי בליגה, כאשר סיים את העונה עם עשרה שערים ב-32 הופעות. לשיאו בקבוצה הגיע בעונתו השישית והאחרונה במועדון, אז כבש 17 שערי ליגה ב-33 הופעות, וסיים חמישי בטבלת מלך שערי הליגה. בסך הכול שיחק מכלאס במשך שש עונות בקדנציה הראשונה בקבוצת נעוריו, בהן כבש 49 שערים ב-154 הופעות ליגה.

ויטסה ארנהם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת עונת 1996/1997, היה מכלאס לאחד משחקני הרכש הראשונים של המאמן לאו ביינהאקר בקבוצת ויטסה ארנהם מליגת העל ההולנדית. בעונת הבכורה שלו בהולנד ציפתה למכלאס התאקלמות קשה, כאשר הוא כבש שמונה שערי ליגה בלבד ב-29 הופעות, ולא הצליח להביא לידי ביטוי את יכולותיו ההתקפיות. בעונת 1997/1998, תחת הנק טן קטה, זכה מכלאס להצלחה גדולה בקנה מידה אירופי, כאשר קבע שיא קריירה מרהיב של 34 שערי ליגה ב-32 הופעות בלבד, ממוצע של מעל לשער במשחק. הוא היה לאחד מהשחקנים המוערכים ביציעים, כאשר כיבושיו לוו במנגינה היוונית המפורסמת מהסרט זורבה היווני, ובריקוד סירטאקי של האוהדים ביציעים. באותה העונה היה מכלאס למלך השערים של הליגה, ולזוכה בנעל הזהב האירופית. בכך, היה לשחקן הראשון בתולדות המועדון שזוכה בתוארים אלו. שעריו של מכלאס סייעו לקבוצה לסיים במקום השלישי בטבלה, והייתה זו הפעם הראשונה מזה 83 שנים שוויטסה מסיימת באחד משלושת המקומות הראשונים בטבלה.

בעונת 1998/1999 סייע מכלאס לקבוצתו לצלוח את השלב הראשון בגביע אופ"א, כאשר כבש שלושה מששת שערי הקבוצה בניצחון המצטבר 3–6 בסיכום שני מפגשים על הקבוצה מארץ הולדתו, א.א.ק. אתונה. בסיבוב השני הודחה הקבוצה על ידי בורדו, ובליגה ההולנדית סיימה במקום הרביעי בטבלה. מכלאס, בעונתו השלישית בקבוצה, היה למלך שעריה בליגה פעם שנייה ברציפות עם 18 כיבושים, שהציבו אותו במקום החמישי בטבלת מלך שערי הליגה. מכלאס סיים את דרכו בוויטסה בתום שלוש עונות, בהן כבש שישים שערי ליגה ב-92 הופעות, שהציבו אותו במקום השני בטבלת מלך שערי הליגה של המועדון בכל הזמנים, מרחק שער בודד מג'ון אמואה שבפסגת טבלת כובשי הליגה של הקבוצה.

אייאקס וסביליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 1999, לקראת עונת 1999/2000, הצטרף מכלאס לקבוצת הפאר אייאקס של המאמן יאן ואוטרס. המעבר הוערך בכ-8.6 מיליון דולר, מה שהפך את ההעברה ליקרה ביותר בתולדות אייאקס עד אז, ולהעברה היקרה ביותר לכדורגלן יווני עד אז. מכלאס כבש באותה העונה 14 שערי ליגה ב-25 הופעות, אך לא הצליח לסייע לאייאקס לחזור למאבקי האליפות, והקבוצה סיימה במקום החמישי בלבד. מכלאס אף כבש בעונה זו את שערה הראשון של אייאקס בגביע אופ"א לאותה העונה, באצטדיון קריית אליעזר מול הפועל חיפה, כשהעלה את אייאקס ליתרון 0–1 בדקה השלישית, בדרך לניצחון 0–3 בסיום.

עונה לאחר מכן, תחת המאמן קו אדריאנסה, איבד מכלאס מדקות המשחק שלו, וראה את שותא ארבלדזה תופס את עמדת החלוץ הבכיר. את הופעת הבכורה שלו בליגה באותה העונה ערך רק במחזור השביעי, וכבר באותו המשחק כבש צמד במשחק החוץ מול הירנפיין, שהסתיים בשוויון 2-2. עד לתום העונה רשם מכלאס 19 הופעות ליגה בלבד, בהן כבש 12 שערים. אייאקס סיימה שלישית בטבלה, בפער גדול מהאלופה פ.ס.וו. איינדהובן, אך חזרה למוקדמות ליגת האלופות בעונה הבאה.

בעונת 2001/2002 הודחה אייאקס הודחה כבר בשלב המוקדמות הראשון בו השתתפה בליגת האלופות, מול סלטיק, ובהמשך הודחה גם מגביע אופ"א על ידי קופנהגן, מה שהביא לפיטוריו המוקדמים של אדריאנסה ולמינויו של רונאלד קומאן. המאמן החדש הביע אמון רב יותר בצמד חלוצי הרכש הצעירים, זלאטן איברהימוביץ' ומידו, מה שערער את מקומו של מכלאס כחלוץ הבכיר. עם זאת, תרם מכלאס 12 שערי ליגה שסייעו לקבוצתו להחזיר את תואר האליפות באותה העונה. בנוסף, השלימה הקבוצה זכייה בדאבל עם זכייה בגביע ההולנדי, לאחר ניצחון בגמר על אוטרכט. מכלאס פתח בהרכב למשחק הגמר, אך הוחלף לאחר 55 דקות. אייאקס ניצחה 2–3 כאשר וומברטו דה חסוס, מחליפו של מכלאס, מאזן את התוצאה בתוך תוספת הזמן, וזלאטן כובש את שער הזהב שלוש דקות לתוך ההארכה.

לקראת עונת 2002/2003, הבהיר המאמן קומאן למכלאס, גבוה המשתכרים באייאקס, כי הוא אינו בתוכניות המקצועיות של המועדון, וכי הוא חופשי למצוא קבוצה חדשה. משלא הצליח להשלים מעבר לקבוצה אחרת הוא נשלח להתאמן עם קבוצת הנוער, ולא נכלל בסגל הקבוצה לעונה החדשה. בחלון ההעברות החורפי של עונת 2002/2003, הושאל מכלאס לסביליה של המאמן חואקין קפארוס. מכלאס לא הצליח לתפוס מקום קבוע בהתקפה, שותף ב-14 משחקים, מתוכם שניים בלבד בהרכב הפותח, וכבש שני שערים, שניהם בניצחון 1–3 על ויאריאל ב-12 באפריל 2003, לאחר שעלה מהספסל ל-18 דקות וכבש צמד בתשע הדקות האחרונות של ההתמודדות. בנוסף לכך, במהלך תקופתו בספרד נעצר מכלאס על עבירות תנועה ותקיפת שוטר. על אף האופציה של סביליה לרכוש אותו לשלוש שנים נוספות, ויתרה הקבוצה על שירותיו, ועם חזרתו לאייאקס שוחרר מכלאס מחוזהו במועדון והוא הפך לשחקן חופשי.

אירקליס סלוניקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1 באוגוסט 2003, שעות ספורות לאחר ביטול חוזהו באייאקס, חזר מכלאס ליוון לאחר שבע שנים וחתם בקבוצת אירקליס סלוניקי, תחת המאמן ההולנדי יוג'ין ג'רארדס, המאמן שהעלה אותו לקבוצה הבוגרת בתחילת הקריירה ב-OFI כרתים. מכלאס שיחק בקבוצה למשך עונה אחת, בה סיימה הקבוצה במקום השמיני בטבלת הליגה היוונית, וכבש עשרה שערי ליגה ב-26 הופעות במדי הקבוצה.

קדנציה שנייה ב-OFI כרתים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת עונת 2004/2005 חזר מכלאס לקבוצת נעוריו, OFI כרתים. בעונת החזרה שלו לקבוצה כבש מכלאס 13 שערי ליגה ב-27 הופעות, שסייעו לקבוצתו לשרוד בליגה הבכירה מהמקום ה-13, אחד בלבד מעל לקו האדום. מאזן שערי הליגה של מכלאס הציב אותו במקום השישי בטבלת מלך שערי הליגה באותה העונה. עונה לאחר מכן כבש מכלאס שמונה שערי ליגה ב-25 הופעות, כאשר OFI שוב סיימה במקום ה-13, ושרדה בליגה רק בזכות מאזן פנימי עדיף על לבדיאקוס, שסיימה מתחת לקו האדום עם אותו מספר נקודות. בתום עונתו השנייה, ולאחר סכסוך עם נשיא המועדון, סיים מכלאס את דרכו בקבוצה. בסך הכול כבש מכלאס 73 שערים בכל המסגרות בשתי הקדנציות השונות בקבוצה, שהציבו אותו (בצוותא עם ניקוס ניופליאס) בראש טבלת מלך שערי המועדון בכל הזמנים.

אפואל ניקוסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת עונת 2006/2007 חתם מכלאס בתחנה האחרונה בקריירת המשחק שלו, אפואל ניקוסיה מליגת העל הקפריסאית, תחת המאמן בן ארצו, מרינוס אוזונידיס. כבר בעונת הבכורה שלו במועדון היה שותף לזכייה באליפות קפריסין, בעונה מרשימה של קבוצתו שהסתיימה בפער שבע מהסגנית אומוניה ניקוסיה, ועם שני הפסדי ליגה בלבד. מכלאס כבש שבעה שערי ליגה ב-21 הופעות באותה העונה. כמו כן, היה שותף להעפלת קבוצתו לחצי גמר הגביע הקפריסאי. עונה לאחר מכן, עדיין תחת אוזונידיס, פתח מכלאס היטב את העונה עם שער במשחק הראשון במוקדמות ליגת האלופות מול באטה בוריסוב, בדרך לניצחון 0–2 (אפואל הפסידה 0–3 בהארכה בגומלין והודחה), צמד במחזור הפתיחה (ניצחון 2–3 על דוקסה קאטוקופיה), ובסך הכול כבש בכל ארבעת משחקי הליגה הביתיים הראשונים של הקבוצה באותה העונה. מאזן שערי הליגה שלו לאחר תשעה מחזורים עמד על שמונה כיבושים, אלא שאז חלה ירידה בכושר ההבקעה של מכלאס. גם הקבוצה איבדה מכושרה, ובינואר 2008, לאחר שלושה משחקי ליגה רצופים ללא ניצחון, הוחלף אוזונידיס באיוואן יובאנוביץ'. תחת המאמן החדש כבש מכלאס שני שערי ליגה נוספים בלבד, וסיים את העונה עם עשרה שערי ליגה בשלושים הופעות. אפואל סיימה את העונה כסגנית האלופה, וזכתה בגביע הקפריסאי לאחר ניצחון 0–2 בגמר על אנורתוסיס פמגוסטה. משחק הגמר היה האחרון בקריירה של מכלאס, שעלה כמחליף בתוספת הזמן של ההתמודדות, ובתום המשחק הודיע על פרישה ממשחק פעיל בגיל 35.

נבחרת יוון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכלאס ערך את הופעת הבכורה שלו בשורות נבחרת יוון עוד בטרם מלאו לו עשרים. המאמן אלקטס פנאגוליאס העניק למכלאס את חולצת ההרכב במשחק ידידות בחוץ מול אוסטריה ב-10 במרץ 1993, ומכלאס כבש את שער הבכורה שלו כבר באותו המשחק, כאשר בדקה ה-38 צימק את התוצאה ל-1–2, תוצאה שנותרה עד לסיום.

מאז הופעת הבכורה שלו, פתח מכלאס בהרכב בכל ארבעת משחקיה הנותרים של יוון במוקדמות מונדיאל 1994. מכלאס כבש בשני משחקיה האחרונים של יוון במוקדמות, את השער הראשון בניצחון החוץ 1–3 על לוקסמבורג ואת השער היחיד בניצחון 0–1 על רוסיה שהבטיח ליוון את המקום הראשון בבית. יוון סיימה את בית המוקדמות עם מאזן של שישה ניצחונות ושתי תוצאות תיקו, ללא הפסדים, ועם שני שערי חובה בלבד. בעקבות כך, העפילו היוונים בפעם הראשונה בתולדותיהם לטורניר הגמר של גביע העולם בכדורגל.

מכלאס זומן על ידי אלקטס פנאגוליאס לסגל לקראת מונדיאל 1994 בארצות הברית, שם רשמה יוון את ההופעה החלשה ביותר אי פעם לנבחרת אירופית. הוא פתח והוחלף לאחר 59 דקות בתבוסה 0–4 לארגנטינה, שיחק תשעים דקות בתבוסה 0–4 לבולגריה, והוחלף בדקה השמונים בהפסד 0–2 לניגריה שסיים את דרכה של יוון בטורניר ללא נקודות וללא שערי זכות.

מכלאס הוסיף להיות שחקן משמעותי בהתקפת הנבחרת בשנים הבאות. יוון כשלה להגיע לטורנירים משמעותיים נוספים בשנים אלו, כאשר מכלאס היה שותף לטורנירי מוקדמות היורו הכושלים ב-1996 וב-2000, וכן למוקדמות המונדיאל ב-1998 וב-2002. בשנים 1998 ו-1999 אף ענד את סרט הקפטן בשישה משחקים. משחקו האחרון במדי יוון היה כמחליף בניצחון 1–3 על קפריסין במשחק ידידות ב-15 במאי 2002, ובסך הכול בתשע שנים במדי יוון כבש מכלאס 18 שערים (מתוכם שלושה צמדים) ב-61 הופעות, שהציבו אותו בין עשרת גדולי הכובשים בתולדות הנבחרת.

לאחר הפרישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות ירידת הליגה של קבוצת נעוריו, OFI כרתים, בסיום עונת 2008/2009, השקיע מכלאס ברכישת המועדון והפך לנשיא הקבוצה. תחת מכלאס, חזרה הקבוצה תוך שתי עונות בלבד לליגה הבכירה ביוון, ואף סיימה שישית בטבלה בעונת 2013/2014, אלא שבעונה לאחר מכן נקלעה הקבוצה לקשיים כלכליים מהותיים, ובנוסף לעונש הפחתת עשר נקודות ממאזנה, רשמה עונה קשה גם מבחינה מקצועית, ונשרה לליגת המשנה. בסיום העונה התפרקה הקבוצה לאחר שלא הצליחה לעמוד בדרישות הכלכליות, והורדה לליגה השלישית. לאחר ההורדה חיפש מכלאס משקיעים שיסייעו בחזרתה של הקבוצה למעמד המקצועני, ובהמשך סיים את דרכו במועדון.

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייאקס
אפואל ניקוסיה
תארים אישיים

סטטיסטיקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועדונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה קבוצה ליגה בליגה
הופעות שערים
1990/1991 OFI כרתים יווןיוון ליגת העל היוונית 4 1
1991/1992 27 4
1992/1993 27 8
1993/1994 31 9
1994/1995 32 10
1995/1996 33 17
1996/1997 ויטסה ארנהם הולנדהולנד ליגת העל ההולנדית 29 8
1997/1998 32 34
1998/1999 31 18
1999/2000 אייאקס הולנדהולנד ליגת העל ההולנדית 25 14
2000/2001 19 12
2001/2002 30 12
2002/2003 0 0
2002/2003 סביליה ספרדספרד ליגת העל הספרדית 14 2
2003/2004 אירקליס סלוניקי יווןיוון ליגת העל היוונית 26 10
2004/2005 OFI כרתים יווןיוון ליגת העל היוונית 27 13
2005/2006 25 8
2006/2007 אפואל ניקוסיה קפריסיןקפריסין ליגת העל הקפריסאית 21 7
2007/2008 30 10
סך הכול בקריירה 463 197

נבחרת לאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבחרת יוון
שנה הופעות שערים
1993 5 3
1994 13 5
1995 11 1
1996 3 0
1997 4 2
1998 4 2
1999 9 3
2000 2 0
2001 7 2
2002 3 0
סה"כ 61 18

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


נבחרת יווןמונדיאל 1994

1 מינו • 2 אפוסטולקיס • 3 קוליצידאקיס • 4 מנולאס • 5 קליצאקיס • 6 צאלוכידיס • 7 סרוואקוס • 8 ניופליאס • 9 מכלאס • 10 מיטרופולוס • 11 ציאנטאקיס • 12 מראנגוס • 13 קרגיאניס • 14 דימיטריאדיס • 15 קרקמאניס • 16 אלכסודיס • 17 חנצידיס • 18 קרטאידיס • 19 קופידיס • 20 אטמצידיס • 21 אלכסנדריס • 22 אלכסיו • מאמן: פנגוליאס

יווןיוון