פולטרגייסט (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פולטרגייסט 3)
פולטרגייסט
Poltergeist
בימוי טובי הופר
הופק בידי סטיבן ספילברג
פרנק מרשל
תסריט סטיבן ספילברג
מייקל גרייס
מארק ויקטור
עריכה סטיבן ספילברג
מייקל קאהן
שחקנים ראשיים ג'ובת' ויליאמס
קרייג טי. נלסון
ביאטריס סטרייט
מוזיקה ג'רי גולדסמית'
צילום מתיו לאונטי
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, הזרמת מוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 4 ביוני 1982
משך הקרנה 114 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט אימה, סרט רוחות רפאים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 10,700,000‏$
הכנסות 121,706,019‏$[1]
הכנסות באתר מוג'ו poltergeist
פרסים פרס סאטורן לאיפור הטוב ביותר (Dorothy J. Pearl) עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא פולטרגייסט 2: הצד האחר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פולטרגייסטאנגלית: Poltergeist) הוא סרט מתח אמריקאי משנת 1982, שבוים על ידי טובי הופר ונכתב במשותף והופק על ידי סטיבן ספילברג. העלילה מתמקדת במשפחה שרוחות רעות פולשות לביתה וחוטפות את הבת הצעירה של המשפחה.

הסרט דורג במקום ה-80 ברשימה של "בראבו" ב-"100 Scariest Movie Moments"[2] ואגודת מבקרי הסרטים בשיקגו דירג את הסרט במקום ה-20 ברשימת הסרטים המפחידים שאי פעם נוצרו.[3] מכון הסרטים האמריקאי דירג את הסרט במקום ה-84 ברשימת "100 שנים... 100 מותחנים".[4] "פולטרגייסט" היה מועמד גם לשלושה פרסי אוסקר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטיבן ודיאן פרילינג חיים חיים שקטים בפרבר בקליפורניה, שם סטיבן הוא סוכן נדל"ן מצליח ודיאן היא עקרת בית המטפלת בילדיהם דיינה, רובי, וקרול אן. קרול אן מתעוררת לילה אחד ומתחילה בשיחה עם הטלוויזיה של המשפחה, אשר החלה לשדר רעש לבן. בלילה הבא, בעוד המשפחה ישנה, קרול אן נעשית מקובעת לטלוויזיה כשהיא משדרת רעש לבן שוב. לפתע רוח רפאים עולה ממסך הטלוויזיה ונעלמת אל תוך הקיר, ויוצרת רעידת אדמה אלימה בתוך הבית, וקרול אן מודיעה ש"הם כאן".

אירועים מוזרים מתחילים להתרחש למחרת, כגון כוסות וכלים שבאופן ספונטני נשברים או מתכופפים ורהיטים שזזים מעצמם. התופעות נראות לא מזיקות בהתחלה, אבל במהרה הן מתחילות להתגבר. באותו לילה, עץ בחצר האחורית קם לתחייה ותופס את רובי דרך חלון חדר השינה. בעוד דיאן וסטיבן מצילים את רובי, קרול אן נשאבת דרך פתח בארון שלה. המשפחה מבינה שהיא נלקחה כשהם שומעים את קולה בוקע מהטלוויזיה.

קבוצה של פאראפסיכולוגים מאוניברסיטת קליפורניה באירוויין - דוקטור לש, ריאן, ומרטי, באים לבית פרילינג לחקור וקובעים כי המשפחה חוה הפרעה של פולטרגייסט. הם מגלים כי בהפרעות מעורבות יותר מרוח רפאים אחת בלבד. סטיבן גם מגלה במהלך שיחה עם הבוס שלו, לואיס טיג, כי השכונה שלהם בנויה על בית קברות.

אחרי שדיינה ורובי נשלחים הרחק לביטחונם, דוקטור לש וריאן מתקשרים לטנגינה ברונס, מדיום רוחנית. טנגינה אומרת כי הרוחות המאכלסות את הבית נמצאות במימד אחר ואינן במנוחה. הרוחות נמשכות לכוח החיים של קרול אן ומוסחות מהאור האמיתי שבא אליהן. טנגינה מוסיפה כי בין רוחות הרפאים האלה, יש גם שד המכונה "החיה", שמשתמש בקרול אן כאמצעי לתמרן את הרוחות האחרות.

החבורה מגלה כי הכניסה למימד השני הוא דרך הארון בחדר השינה של הילדים, ואילו היציאה היא דרך התקרה בסלון. כשהקבוצה מנסה להציל את קרול אן, דיאן עוברת דרך הכניסה קשורה בחבל המושחל דרך שני הפורטלים. דיאן מצליחה להשיב את קרול אן, ושתיהן צונחות מהתקרה על הרצפה מחוסרות הכרה. כשהן מתאוששות, טנגינה מכריזה כי הבית כעת "נקי".

זמן קצר לאחר מכן, המשפחה מתכוננת לעבור למקום אחר. במהלך הלילה האחרון שלהם בבית, סטיבן נוכח בפגישה עם טיג ודיינה הולכת לדייט, ושניהם עוזבים את דיאן, רובי, וקרול אן לבד בבית. "החיה" אורבת לדיאן והילדים, בניסיון לחטוף אותם שוב. דיאן והילדים בורחים מהבית ומגלים ארונות וגופות מרקיבות המתפרצים החוצה מן האדמה ברחבי השכונה. כשסטיבן ודיינה חוזרים הביתה למהומה, סטיבן מבין כי במקום להעביר את בית הקברות למקום חדש, טיג רק הזיז את המצבות והגופות נשארו מאחור, מה שחילל את הקבורה. המשפחה בורחת מהשכונה בעוד הבית עצמו קורס לתוך מימד אחר, לתדהמתם של השכנים. המשפחה מתאכסנת במלון ללילה, וסטיבן דוחף את הטלוויזיה של החדר למרפסת.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רימייק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2014 המפיק סם ריימי והבמאי הישראלי-אמריקני גיל קינן הפיקו את הרימייק "פולטרגייסט", שיצא לאקרנים בקיץ 2015. סם רוקוול, רוזמרי דוויט וג'ארד האריס מככבים בסרט על רוחות הרפאים התוקפות משפחה שגרתית ואת ילדתם הקטנה מדיסון (בגילומה של קנדי קלמנטס).[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פולטרגייסט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Box Office Information for Poltergeist". The Numbers. נבדק ב-29 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Bravo's The 100 Scariest Movie Moments". web.archive.org. ארכיון מ-2007-10-30. נבדק ב-21 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Chicago Critics' Scariest Films". AltFilmGuide.com. נבדק ב-21 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "AFI's 100 Years... 100 Thrills" (PDF). American Film Institute. נבדק ב-21 במאי 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ רוח רעה: הצצה לרימייק של "פולטרגייסט"