גשר המרגלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גשר המרגלים
Bridge of Spies
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי סטיבן ספילברג
הופק בידי סטיבן ספילברג
מארק פלאט
קריסטי מקוסקו קריגר
תסריט מאט צרמן
האחים כהן
עריכה מייקל קאן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים טום הנקס
מארק ריילנס
איימי ראיין
אלן אלדה
מוזיקה תומאס ניומן
צילום יאנוש קמינסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה סרטי טאצ'סטון, פרטיסיפנט, Reliance Entertainment, דרימוורקס, אמבלין אנטרטיינמנט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה אולפני וולט דיסני
פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית16 באוקטובר 2015
משך הקרנה 135 דקות
שפת הסרט אנגלית, גרמנית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מלחמה, סרט בית משפט, סרט ביוגרפי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 40 מיליון דולר
הכנסות 163.7 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו coldwar2015
פרסים
bridgeofspies.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כלי רכב ששימשו במהלך צילומי הסרט
תאורה ומתזי גשם במהלך הצילומים
גשר גליניקה (גשר המרגלים)

גשר המרגליםאנגליתBridge of Spies) הוא סרט מותחן ודרמה היסטורית שבוים על ידי סטיבן ספילברג ונכתב על ידי מאט צרמן והאחים כהן. בסרט מככבים טום הנקסמארק ריילנסאיימי ראיין ואלן אלדה. הסרט מבוסס על ספר שכתב גיבור הפרשה המערבת בין פרשיית ריגול ומשבר מטוס הריגול U-2.

שלב הצילומים החל ב-8 בספטמבר 2014 בברוקליןניו יורק. אולפני וולט דיסני הפיצו את הסרט בצפון אמריקה החל מ-16 באוקטובר 2015, באמצעות חברת ההפצה סרטי Touchstone ואולפני פוקס המאה ה-20 הפיצו את הסרט באזורים האחרים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עורך הדין ג'יימס ב. דונובן מברוקלין (טום הנקס) מתבקש להיות הסנגור של רודולף אבל, אשר נעצר על ידי ה-FBI בחשד שריגל לברית המועצות במהלך המלחמה הקרה. דונובן כסנגורו של אבל מצליח לשכנע את השופט לגזור על אבל מאסר במקום הוצאה להורג.

במקביל לאותה תקופה הטייס פרנסיס גארי פאוורס, שמטוסו מסוג לוקהיד U-2 יורט ונפל מעל ברית המועצות במהלך צילום אווירי, נשבה על ידי הסובייטים. כמו כן, סטודנט לכלכלה אמריקני שלמד במזרח ברלין נכלא במזרח גרמניה והואשם בריגול על לא עוול בכפו.

דונובן מקבל מכתב מאשתו של אבל אשר רומז על נכונותם של הרוסים לקיים עסקת חילופי שבויים בין אבל לפאוורס באופן לא-רשמי. בעקבות כך דונובן נשלח מטעם ה-CIA לברלין המחולקת לתווך בין הצדדים. דונובן מתווך מול נציג הסובייטים, שחושש שאבל חשף סודות לאמריקאים ומול נציג מזרח גרמניה, שמעוניין בהכרה לאומית מטעם ארצות הברית. לבסוף מצליח דונובן להביא לשחרורם של פאוורס הטייס ושל הסטודנט, בתמורה לשחרורו של אבל. העברת אבל לרוסים התבצעה על גבי גשר גליניקה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

התסריט נכתב על ידי מאט צרמן שהגיש אותו לדרימוורקס. המייסד השותף של דרימוורקס, סטיבן ספילברג, החל להתעניין בסרט והחליט לביים אותו. מארק פלאט וקריסטי מקוסקו קריגר חברו לספילברג כמפיקים. האחים כהן שכתבו את התסריט המקורי של מאט צרמן. ביוני 2014, הסכימו פוקס המאה ה-20 לממן את הסרט בשיתוף דרימוורקס, כאשר הזכויות על הפצת הסרט התחלקו בין דיסני ופוקס.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2014 הוכרז כי טום הנקס ישחק בתפקיד ג'יימס ב. דונובן, ומארק ריילאנס יככב לצידו. כמו כן יככבו בסרט איימי ראיין, אלן אלדה ובילי מגנוסן. פרנסיס גארי פאוורס ג'וניור, מייסד מוזיאון המלחמה הקרה ובנו של הטייס, הובא כיועץ טכני ויש לו הופעת קמע בסרט.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלב הצילומים החל ב-8 בספטמבר 2014, בברוקלין, ניו יורק. 

לאחר שהצילומים בניו יורק הושלמו בתחילת אוקטובר 2014, התקיימו צילומים נוספים בברלין ופוטסדאם שבגרמניה, הצילומים נמשכו שם עד סוף נובמבר אותה שנה. סצנה שכללה חילופי שבויים צולמה בגשר גליניקה (הידוע גם כגשר המרגלים) שם בוצעה החלפת השבויים ההיסטורית בשנת 1962. לצורך הצילומים נסגר הגשר לתנועה בסוף חודש נובמבר. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ביקרה באתר הצילומים.

התקיימו צילומים גם בוורוצלב שבפולין במחצית השנייה של חודש נובמבר. כמו כן באמצע דצמבר בוצעו צילומים בבסיס חיל האוויר שליד מריסוויל, קליפורניה.

המלחין הקבוע של ספילברג, ג'ון ויליאמס, נאלץ לוותר על הלחנת פסקול הסרט בשל בעיות בריאות, והפסקול הולחן על ידי תומאס ניומן. מדובר בפסקול הסרט הראשון של ספילברג מאז "הצבע ארגמן" (1985) שלא הולחן על ידי ויליאמס.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוקרן בהקרנת בכורה ב-4 באוקטובר 2015, בפסטיבל הסרטים בניו יורק, טרם הפצתו בארצות הברית ב-16 באוקטובר 2015. אולפני וולט דיסני הפיצו את הסרט בצפון אמריקה באמצעות חברת ההפצה סרטי Touchstone ואולפני פוקס המאה ה-20 הפיצו את הסרט באזורים האחרים.

הצלחה ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטקס פרסי אוסקר ה-88, הסרט היה מועמד ל-6 פרסים; הסרט הטוב, שחקן המשנה (מארק ריילנס), התסריט המקורי הטוב ביותר (מאט צ'ארמן, איתן כהן וג'ואל כהן), הפסקול הטוב ביותר (תומאס ניומן) והסאונד הטוב ביותר, מתוכם זכה ריילנס בפרס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גשר המרגלים בוויקישיתוף