יום במלכודת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יום במלכודת
Innerspace
בימוי ג'ו דנטה
הופק בידי מייקל פינל
תסריט ג'פרי בוהם
כריס פרוסר
על פי סיפור מאת כריס פרוסר
עריכה קנט ביידה
שחקנים ראשיים דניס קווייד
מרטין שורט
מג ראיין
קווין מקארתי
מוזיקה ג'רי גולדסמית'
צילום אנדרו לזלאו
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אמבלין אנטרטיינמנט
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 1 ביולי 1987
משך הקרנה 120 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מדע בדיוני, מדע בדיוני קומי, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות $25,893,810 (בארצות הברית)[1]
הכנסות באתר מוג'ו innerspace
פרסים זוכה פרס אוסקר עבור האפקטים החזותיים הטובים ביותר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יום במלכודתאנגלית: Innerspace) הוא סרט קומדיה מדע בדיוני משנת 1987 בבימויו של ג'ו דנטה שהופק על ידי מיכאל פינל. סטיבן ספילברג שימש כמפיק בפועל. הסרט נוצר בהשראת סרט המדע בדיוני משנת 1966 "Fantastic Voyage". בסרט מככבים דניס קווייד, מרטין שורט ומג ראיין, יחד עם רוברט פיקארדו וקווין מקארתי. את המוזיקה הלחין ג'רי גולדסמית. הסרט הכניס $25,893,810 בארצות הברית, וזכה בפרס אוסקר ובכך הפך לסרטו היחיד של דנטה שזכה באוסקר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוטננט טאק פנדלטון (דניס קווייד) מתנדב להשתתף בניסוי סודי, במהלכו הוא ימוזער (כשהוא נמצא במעין צוללת מאובזרת שתקטן אף היא) ויוזרק אל תוך גופו של ארנב. הצוות עורך את הניסוי והם מצליחים לכווץ את טאק, אך לפני שהם מספיקים להזריק אותו אל הארנב מתנקשים מטעם ארגון מתחרה שרוצה לבצע ניסוי זהה פורצים אל המעבדה ומצליחים לנטרל את רוב הצוות. אחד מחברי הצוות מצליח להימלט יחד עם המזרק בו טאק שוהה (ואינו יודע דבר על המתרחש משום שאינו יכול לתקשר עם הצוות) דבר המוביל למרדף אחריו מצד אחד מהמתנקשים, לבסוף הוא מגיע אל קניון ושם הוא נורה, ברגעיו האחרונים הוא מליח להזריק את טאק לגופו של ג'ק פוטר - אדם היפוכונדר שבמקרה שהה במקום.

לאחר שהוזרק, טאק (הבטוח כי הוא נמצא בגוף של ארנב) מנסה להתחבר אל מערכת השמיעה ומערכת הראייה של ג'ק כדי שיוכל לשמוע את אנשי הצוות (דבר הגורם לג'ק אי נוחות ומעורר אצלו פחד שמא הוא חולה או משוגע). לאט לאט טאק מבין שהוא בגוף של אדם ושהניסוי השתבש. הוא פונה אל ג'ק (מה שגורם לג'ק להילחץ) כדי שיוכל להשיג יותר מידע על מה שקרה. טאק מסביר לו על הניסוי ועל כך שיש בצוללת כמות חמצן המספיקה רק לכמה שעות ספורות ושעליהם ללכת למעבדה. במעבדה מוסבר לג'ק שבטבח נגנב שבב מחשב שחשוב למהלך הניסוי ושהמוח העומד מאחורי זה הוא ויקטור שרימשאו, שפעל יחד עם ד"ר מרגרט קנקר, הקאובוי ומר איגו (שרדף והרג את איש הצוות שהחזיק במזרק בו טאק היה).

ג'ק יוצר קשר עם הכתבת לידיה מקסוול (חברתו של טאק) מפני שיש לה מידע על הקאובוי. הם מוצאים את הקאובוי וגורמים לו לאבד את ההכרה. טאק משנה את פניו של ג'ק כך שיראה כמו הקאובוי ולאחר מכן ג'ק ולידיה הולכים לפגישה עם שרימשאו כדי לגנוב ממנו בחזרה את השבב אך ג'ק נלחץ ופניו השתנו בחזרה, מה שגרם לתוכנית שלהם להיחשף.

ג'ק ולידיה מתחבאים ובזמן שהם מתחבאים הם מתנשקים, מה שגורם לטאק לעבור אל גופה של לידיה ולגלות שהיא בהיריון ממנו, הוא מנגן את השיר Cupid של סם קוק והיא מבינה שטאק נמצא בגופה, היא מתנשקת עם ג'ק בשנית וטאק עובר לגופו. איגו תופס אותם והם נלקחים למעבדה של שרימשאו, בה מזריק שרימשאו את איגו המכווץ אל תוך גופו של ג'ק.

איגו מנסה להרוג את טאק ולקחת ממנו את השבב שנמצא על הצוללת בזמן שג'ק ולידיה בורחים מהמעבדה של שרימשאו ונוסעים בחזרה למעבדה השנייה כדי שיוכלו להוציא את טאק מגופו של ג'ק לפני שימות.

טאק מצליח להרוג את איג בכך שהוא מפיל אותו אל מערכת העיכול של ג'ק, שמעכל אותו. לידיה וג'ק מגיעים למעבדה וג'ק משתעל את טאק החוצה וצוות המעבדה מגדיל אותו בחזרה.

הסרט נגמר בחתונתם של טאק ולידיה, כשג'ק משמש כשושבין.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
דניס קווייד לוטננט טאק פנדלטון
מרטין שורט ג'ק פוטר
מג ראיין לידיה מקסוול
קווין מקארתי ויקטור שרימשאו
פיונה לואיס ד"ר מרגרט קנקר
רוברט פיקארדו הקאובוי

מועמדויות וזכיות בפרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה תוצאה
1988 פרס אוסקר האפקטים החזותיים הטובים ביותר זכייה
1988 פרס סטורן ג'ו דנטה - הבמאי הטוב ביותר מועמדות
1988 פרס סטורן הסרט הטוב ביותר מועמדות
1988 פרס סטורן האפקטים החזותיים הטובים ביותר מועמדות

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות חיוביות.[2][3] על פי האתר Rotten Tomatoes,‏ 82% מהמבקרים נתנו לסרט ביקורת חיובית, עם ציון ממוצע של 6.6/10 המבוסס על 36 ביקורות, וקונצנזוס: "תערובת מטורפת של מדע בדיוני, קומדיה ורומנטיקה, יום במלכודת הוא סרט מקסים, הודות לביצועיו המשובחים של מרטין שורט ולעלילה המטורפת".[4]

פרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דריאן לידר, סופר בריטי, כתב:

בפנטזיית המדע בדיוני "יום במלכודת", גבר נמושה הופך לגבר אמיתי על ידי הזרקת צוללת זעירה אל תוך מחזור הדם שלו. הטייס של הצוללת הוא בהחלט לא נמושה, והמתח בין טייס והאורגניזם המארח אותו מספק הרבה מההומור של הסרט. אבל מה שחשוב כאן הוא פחות העובדה שבתוך הצוללת נמצא טייס שהוא "גיבור" אותנטי מאשר הדבר הסימבולי, תוצר של המדע, ששולב לתוך הגוף. להיות גבר אמיתי פירושו להיות גוף בתוספת הדבר הסימבולי, משהו שהוא איננו אנושי, בסופו של דבר.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Innerspace". Box Office Mojo. נבדק ב-2011-01-16.
  2. ^ Benson, Sheila (1987-07-01). "MOVIE REVIEWS : TAKING IN THE SIGHTS OF INNER AND OUTER JUNKETS : Hilarious and Inventive Trip to 'Innerspace'". The Los Angeles Times. נבדק ב-2010-12-28.
  3. ^ Corliss, Richard (1987-07-13). "Cinema: A Funny, Fantastic Voyage INNERSPACE". Time. נבדק ב-2010-12-28.
  4. ^ "Innerspace Movie Reviews, Pictures". Rotten Tomatoes. נבדק ב-2011-01-16.
  5. ^ Leader, Darian. Why do women write more letters than they post? London: Faber & Faber, 1996, p. 28