פורטל:גאולוגיה/חדשות/ארכיון/2009

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלישי, 5 באוגוסט:[עריכת קוד מקור]

  • רעידת אדמה בעוצמה של 6.0 בסולם ריכטר אירעה במחוז סצ'ואן בסין אשר נפגע קשות ברעש שאירע בחודש מאי האחרון. דווח על הרוג אחד ו-5 פצועים.
  • רעידת אדמה נוספת בעוצמה של 5.5 בסולם ריכטר אירעה באוקיינוס ההודי, צפונית-מזרחית לאיי אנדמאן. הרעש אירע 38.9 קילומטרים מתחת לפני המים.
  • רעידת אדמה בעוצמה 5.8 בסולם ריכטר הורגשה בדרום קליפורניה.

רביעי, 6 באוגוסט[עריכת קוד מקור]

  • רעשי משנה עזים הורגשו במחוז סצ'ואן בסין.

שישי, 8 באוגוסט[עריכת קוד מקור]

שישי, 15 באוגוסט[עריכת קוד מקור]

רעידות אדמה בעולם:

הקשר בין תנאי סביבה לגידולים חקלאיים:

  • הגאולוג כריסטופר אוז (Chris Oze) מפנסילבניה ותלמידיו עורכים מחקר בנושא הטרואר - מכלול של תנאי סביבה כגון קרקע, אקלים וגאוגרפיה, והשפעתם על גידולים חקלאים. במקורו שימש המונח לאפיון סביבות הגידול של יין, קפה ותה, ולציון השפעת הגאוגרפיה על טעמו ואיכותו של המוצר הסופי. מידע נוסף על המחקר: פרסום באתר קולג' ברין מאר, פנסילבניה.

רביעי, 27 באוגוסט[עריכת קוד מקור]

רעידות אדמה בעולם:

  • סדרה של רעידות אדמה, העזה בהן בעוצמה של 6.7 בסולם ריכטר, אירעו באזור הגבול בין סין וטיבט החל מיום שני, 25 באוגוסט.
  • סדרה נוספת של רעשים בעוצמה עד 5.7 פוקדת את הפיליפינים מאז יום רביעי, 20 באוגוסט.
  • רעידת אדמה בעוצמה 5.8 אירעה באי סונדה באינדונזיה ביום שלישי, 26 באוגוסט.
  • אור ליום רביעי 27 באוגוסט אירעו שתי רעידות אדמה, שתיהן בעוצמה 6.3: בצפון פרו ובאגם בייקל בסיביר.

חדשות אחרות[עריכת קוד מקור]

  • ללוח הזמנים הגאולוגי נוסף תת-תור רשמי חדש: "אדיקר" (Edicaran) בסוף תור הנאופרוטרוזואיקון. תת-תור זה הוא יחידת הזמן האחרונה בפרקמבריון, אשר חלקים ממנו אינם מוגדרים באופן רשמי אף על פי שהם מופיעים בלוח הזמנים הגאולוגי. תחילתו של האדיקר לפני כ-600 מיליון שנה וסופו לפני כ-542 מיליון שנה. בידיעה המופיעה באתר האינטרנט של ה-BBC נטען כי הגדרת האדיקר באה לאחר 120 שנה שלא הוגדרו תקופות חדשות בלוח הזמנים הגאולוגי.

ראשון, 12 באוקטובר[עריכת קוד מקור]

התגלו הסלעים העתיקים ביותר הידועים עד כה[עריכת קוד מקור]

סלעים אשר גילם מוערך בכ-4.28 מיליארד שנה התגלו בחוף מפרץ הדסון בקנדה על ידי צוות מאוניברסיטת מק'גיל במונטריאול בראשות ג'ונתן אוניל ודון פרנסיס. סלעים אלה קדומים ב-250 מיליון שנה לסלעים שנחשבו לשרידים העתיקים ביותר של הקרום הקדום, ומהווים אישור לטענה כי כבר בראשית ההאדן התקרר כדור הארץ מספיק על-מנת לתמוך בקיום קרום.

חשיבותם של סלעים אלה בהיותם קודמים להפגזה המאוחרת בשלהי ההאדן. עוד נטען כי בסלעים אלה עשויות להימצא ראיות לקיום חיים מוקדם מכפי שנטען עד כה. הידיעה פורסמה באתר המגזין Nature.

רביעי, 3 בדצמבר[עריכת קוד מקור]

חיים מוקדמים[עריכת קוד מקור]

ניתוח חדש של כמויות יחסיות של פחמן 12 ופחמן 13 בסלעים מן ההאדן מציע כי ייתכן וכבר לפני 4.4 מיליארד שנה התאפשר קיומם של מיקרואורגניזמים על פני כדור הארץ. עוד בכתבה מן ההראלד טריביון.

מכתשי מטאוריטים אינם נדירים כפי שנחשבו עד כה[עריכת קוד מקור]

גילוי של מכתש מטאוריט ממערב לאדמונטון במחוז אלברטה, קנדה, עורר בחינה מחודשת של האתר, תוך שימוש בסקרים אווריים ובתוכנת מחשב מתאפשר גילוי של תוואי נוף המוסתרים על ידי עצים. שילוב זה עשוי לגלות אתרי פגיעה נוספים ברחבי העולם.

טקטוניקת הלוחות - מחקר חדש[עריכת קוד מקור]

תמונה חדשה של כדור הארץ הקדום מעלה כי פעילותם של הלוחות הטקטוניים החלה לפני כ-4 מיליארד שנה - 500 מיליון שנה מוקדם מכפי שנסבר עד כה.

ועוד[עריכת קוד מקור]

שני, 6 באפריל[עריכת קוד מקור]

בכותרות[עריכת קוד מקור]

רעידת האדמה בעוצמה 6.3 בסולם ריכטר אשר התרחשה ב-6.4.09 לפנות בוקר באיטליה מתבררת כאירוע קשה, שעד כה עלה בחייהם של יותר מ-200 בני-אדם. הנזקים הקשים ביותר מדווחים בעיר ל'אקווילה, בירת מחוז אברוצו.
מוקד הרעש - כ-95 צפונית-מזרחית לרומא, בעומק של 10 ק"מ. מוקד זה אחראי גם לרעשי-משנה שחלו במהלך אותו בוקר בעוצמות של 4.8, 4.4 ו-4.3 ורעשים נוספים בעוצמות שונות.
לרעש זה קדמה רעידת אדמה בעוצמה של 4.6 שהתרחשה אתמול לפני הצהריים דרומית-מזרחית לבולוניה, בעומק של 6.4 ק"מ.

שישי, 10 באפריל[עריכת קוד מקור]

סיבה להכחדה המונית - אגמים מלוחים[עריכת קוד מקור]

תאוריה חדשה הנוגעת לסיבות אפשריות להכחדה ההמונית בגבול קרטיקון-שלישון גורסת כי פליטה של גזים הלוגניים מאגמים מלוחים שינו את הרכב האטמוספירה וגרמו נזק קיצוני לצמחייה. צוות החוקרים הבינלאומי פרסם את השערותיו בסוף חודש מרץ 2009 בכתב העת "Proceedings of the Russian Academy of Sciences". במאמר הם טוענים כי הצליחו להוכיח שגזים הלוגנים תורמים להאצת תהליך המידבור, וכי פליטת גזים הלוגנים מהים הצשטייני (ים פרמי שהתפרש על כ-600 אלף קמ"ר במרכז אירופה) וימים מלוחים אחרים, גרמה – אולי באופן בלעדי – לשרשרת אירועים מסובכת שהובילה להכחדה ההמונית הגדולה ביותר בהיסטוריה של כדור הארץ.

מפגש טקטוני[עריכת קוד מקור]

התגברות רעידות האדמה וגלי הצונאמי בדרום-מערב האוקיינוס השקט נובעים, כנראה, משינויים חדים בכיוון הרעשים עקב צירופם הלא-רגיל של שלושה לוחות טקטוניים פעילים באזור זה. כך עולה מניתוח רעידת האדמה באיי שלמה בחודש אפריל 2007, שהגיעה לעוצמה של 8.1 בסולם ריכטר.

רביעי, 20 במאי[עריכת קוד מקור]

אידה[עריכת קוד מקור]

אידה
אידה

בשנת 1983 התגלה במחצבה בגרמניה שלד מאובן בן 47 מיליון שנה של נקבה ממין לא מוכר, שלפי הסברה עשוי להוות מפתח להתפתחותם של פרימטים, בהם האדם, על-סמך מאפיינים הניכרים בו: בהונות מופרדות, עיניים הפונות לחזית ועוד.

לשלד ה"דרוויניוס מסילאה" (Darwinius masillae) מן האיאוקן הוענק השם "אידה", על-שם בתו בת ה-6 של יורן הורום (Jørn Hurum), ראש צוות המדענים ממוזיאון המדע בנורווגיה שחקרו אותו. אידה נחשפה רק השבוע (שלישי, 19.5.2009) במסיבת עיתונאים בניו יורק, והגילוי מעורר סערה בעולם המדעי. בדיקת המאובן הקטן, כגודלו של חתול, מעלה את הסברה כי אידה טבעה ככל הנראה בחוף אגם עתיק ששרידיו נמצאים במחצבה הנטושה, בו נמצאו מאובנים רבים נוספים.

עובדה מעניינת לא פחות היא שחשיפתה של אידה חלה בשנת ה-200 להולדתו של צ'ארלס דרווין, אבי תורת האבולוציה.

רביעי, 26 באוגוסט[עריכת קוד מקור]

רעידת אדמה מתוכננת[עריכת קוד מקור]

מוקד רעידת האדמה בגליל, 1837
מוקד רעידת האדמה בגליל, 1837

במסגרת ניסוי בינלאומי תוכנן להיום (ד', 26.8) פיצוץ תת-קרקעי מבוקר של 80 טונות חומר נפץ בנגב. במכון הגיאופיסי הישראלי משערים כי עוצמת הזעזוע שקולה לרעידת אדמה בעוצמה של 3.0 בסולם ריכטר.
הניסוי נועד לצורך כיול הרשתות הסייסמיות של ישראל, וכן לכיול תחנות הניטור של מדינות אירופה ואגן הים התיכון. הפיצוץ בניסוי זה הוא הגדול ביותר בשנים האחרונות. בניסויים קודמים נעשה שימוש בכמויות קטנות יותר של חומר נפץ: 32 טונות ביוני 2004 ו-20 ביוני 2005. מהלך זה הוא חלק מתוכנית מחקר שנועד לשיפור מערך המדידות הסייסמיות והאקוסטיות בישראל ולשיפור ההבנה של תנועת גלי קול באטמוספירה.

עשור לרעידת האדמה באיזמיט[עריכת קוד מקור]

העתק צפון אנטוליה
העתק צפון אנטוליה

החודש (אוגוסט 2009) צוין בטורקיה עשור לרעידת האדמה באיזמיט, רעש בעוצמה של 7.4 בסולם ריכטר שגרם למותם של יותר מ-17,000 בני-אדם ולנזק רב ברכוש.
איזמיט שוכנת לאורכו של העתק צפון אנטוליה, החוצה את טורקיה מאזור ימת ואן במזרח ועד ים השיש במערב במקביל לחופי הים השחור שמצפון למדינה.

רביעי, 2 בספטמבר[עריכת קוד מקור]

מבזקון:

רעידת אדמה[עריכת קוד מקור]

  • רעידת אדמה התרחשה היום (רביעי, 2 בספטמבר) באי ג'אווה באינדונזיה. מוקד הרעש בעומק של כ-50 ק"מ סמוך לחופי האי. הסוכנות הגאופיזית של אינדונזיה והמכון הגאולוגי האמריקאי חלוקים ביניהם על עוצמתו: 7.3 ו-7.3 בסולם ריכטר (בהתאמה). דווח על נפגעים אך אין עדיין מניין מדויק.

פליאונטולוגיה[עריכת קוד מקור]

  • שרידיהם המאובנים של כרישים ובעלי חיים ימיים אחרים נמצאו בסלעים שהיוו בעבר קרקעית-ים. השרידים אותרו באנגולה, באתר שהחוקרים מכנים "גן עדן לציידי מאובנים".
  • נמצאו מאובנים של שוכני העצים המוקדמים ביותר, בני 260 מיליון שנה.

נושאים אחרים[עריכת קוד מקור]

מוצא האמזונס
מוצא האמזונס

שני, 14 בספטמבר[עריכת קוד מקור]

מבזקון:

  • האם נעלם החמצן מן האטמוספירה הצעירה של כדור הארץ? מחקר חדש מעלה את הסברה כי כחצי מיליון שנים לאחר ראשית הצטברות חמצן באטמוספירה הצעירה של כדור הארץ – הוא נעלם כמעט לחלוטין.
גלי L
גלי L
  • קיימת השערה כי רעידות אדמה גדולות גורמות לשרשרת של רעידות אדמה קטנות יותר באמצעות גלי שטח מסוג (L). אין מדובר ברעשי משנה, אלא ברעידות אדמה עצמאיות המתרחשות במרחקים גדולים במקום ובזמן מן הרעש המקורי.
הר הגעש שיבלוץ'
הר הגעש שיבלוץ'
  • השערה חדשה הנוגעת לרעידות-ירח, המגיעות לעוצמה של 5.5 בסולם ריכטר, גורסת כי קיים קשר עמוק בינן לבין רעידות אדמה על כדור הארץ, קשר חזק יותר מאשר סברו בעבר. אחד המרכיבים בהשערה זו נוגע לשינוי פזה במינרלים, המחליש אזורים מסוימים בירח. השערה זו – ביחד עם השערות קודמות בדבר כוח המשיכה של כדור הארץ ומסלולו האליפטי של הירח המגביר את תופעת הגאות – מהווים ראייה רחבה של הסיבות הגורמות לרעידות אלה.
הרי ההימלאיה
הרי ההימלאיה

רביעי, 30 בספטמבר[עריכת קוד מקור]

רעידות אדמה אחרונות[עריכת קוד מקור]

רעידת האדמה בסמואה האמריקנית
רעידת האדמה בסמואה האמריקנית
מוקד הרעידה בשקע טונגה המצוי באזור הפחתה בו נוחת הלוח הפסיפי מתחת ללוח אוסטרליה. אזור זה הוא חלק מטבעת האש – רצועה ארוכה המקיפה את האוקיינוס השקט, המתאפיית בפעילות געשית נמרצת וברעידות אדמה תכופות בגלל תזוזת הלוחות הטקטוניים.
פרטים נוספים.
רעידת האדמה באינדונזיה
רעידת האדמה באינדונזיה
פרטים נוספים.

חמישי, 8 באוקטובר[עריכת קוד מקור]

רעידות אדמה אחרונות[עריכת קוד מקור]

מפת רעידות האדמה בוונואטו
מפת רעידות האדמה בוונואטו
  • במהלך יום חמישי, 8 באוקטובר, פקדה סידרה של רעידות אדמה את טבעת האש, העזה בהן – בעוצמה של 7.8 בסולם ריכטר – התרחשה בונואטו, צפונית-מזרחית לאוסטרליה. באזור פורסמה התראת צונמי, אולם זו בוטלה לאחר שנוצר גל מקומי קטן בלבד. באזור אירעו רעשי-משנה רבים בעוצמה שלא ירדה מ-5 בסולם ריכטר. לסדרה זו קדמו רעידות אדמה שמוקדן דרומית לפיליפינים, החזקה בהן בעוצמה 6.7. (USGS)