פיטר ולץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיטר ולץ'
Peter Welch
דיוקנו הרשמי של ולץ' בסנאט, 2023
דיוקנו הרשמי של ולץ' בסנאט, 2023
דיוקנו הרשמי של ולץ' בסנאט, 2023
לידה 2 במאי 1947 (בן 76)
ספרינגפילד, מסצ'וסטס, ארצות הברית
שם מלא פיטר פרנסיס ולץ'
שם לידה Peter Francis Welch עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה מכללת הצלב הקדוש
אוניברסיטת קליפורניה בברקלי
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
דת נצרות קתולית[1]
בן או בת זוג מרגרט צ'ייני (2 בינואר 2009–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
welchforvermont.com
סנאטור מטעם מדינת ורמונט
3 בינואר 2023 – מכהן
(שנה ו־15 שבועות)
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הכללי של ורמונט
3 בינואר 20073 בינואר 2023
(16 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיטר פרנסיס ולץ'אנגלית: Peter Francis Welch; נולד ב-2 במאי 1947) הוא פוליטיקאי אמריקאי, המכהן כחבר הסנאט של ארצות הברית כאחד משני נציגיה של ורמונט. הוא כיהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הכללי של מדינת ורמונט, בשנים 2007–2023. ולץ', חבר המפלגה הדמוקרטית, כיהן טרם היבחרו אל הקונגרס של ארצות הברית כחבר הסנאט המדינתי של ורמונט. עורך דין במקצועו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1947 נולד ולץ' בסספרינגפילד שבמסצ'וסטס, שם למד בבתי ספר קתולים מקומיים. ב-1969 השלים בכבוד רב את לימודיו במכללת הצלב הקדוש שבווסטר, ובשנת 1973 קיבל תואר שני במשפטים מבית הספר למשפטים של אוניברסיטת קליפורניה בברקלי. במשך שלושים שנה היה שותף במשרד עורכי הדין "Welch, Graham & Manby", שהתמחה בעבירות מסוג פגיעה אישית, ושפעל במדינת ורמונט. ב-1986 נישא לג'ואן סמית', שנפטרה ב-2004 ממחלת הסרטן אחרי 28 שנות נישואים. ב-2009 התחתן עם מרגרט צ'ייני, חברה לשעבר בבית הנבחרים של ורמונט.

ב-1980 נבחר ולץ' לסנאט של ורמונט כנציג מחוז וינדזור. בקדנציה השנייה נבחר ולץ' כמנהיג סיעת המיעוט, והפך לנשיא הזמני של הסנאט לאחר שהדמוקרטים נטלו את רוב מושבי הסנאט מידי המפלגה הרפובליקנית. ולץ' היה הדמוקרט הראשון שכיהן כנשיא הזמני של הסנאט בוורמונט, שכן ורמונט הייתה מעוז המפלגה הוויגית ולאחר מכן של הרפובליקנים במשך למעלה ממאה שנה, החל משנות ה-30 של המאה ה-19. בשנת 1988 עזב ולץ' את הסנאט אחרי שהתמודד – ללא הצלחה – אל מועמדות המפלגה הדמוקרטית לייצוג מחוז הקונגרס הכללי של ורמונט בבית הנבחרים של ארצות הברית. כעבור שנתיים נבחר למועמד מפלגתו לתפקיד מושל ורמונט, אך בבחירות הכלליות בפסיד לריצ'רד סנלינג.

ולץ' היה מחוץ לחיים הפוליטיים במשך יותר מעשור, עד שבשנת 2001 מינה אותו המושל האוורד דין למלא מקום מושב פנוי בסנאט של ורמונט במחוז וינדזור. הוא נבחר כהלכה למושב זה בבחירות 2002 ונבחר מחדש ב-2004, ואף שב לתפקידו כנשיא הזמני של הסנאט. כאשר ברני סנדרס, נציגה של ורמונט בבית הנבחרים, התמודד ונבחר אל הסנאט של ארצות הברית בבחירות אמצע הכהונה של 2006, בחר ולץ' להתמודד על מושבו הריק שהותיר אחריו סנדרס. בבחירות הכלליות גבר על מועמדת המפלגה הרפובליקנית מרתה ריינוויל עם 53% מקולות הבוחרים. ולץ' היה לדמוקרט הראשון שייצג את ורמונט בבית הנבחרים מאז 1961, והשני בלבד מאז 1853.

ולץ' הושבע לתפקידו ב-3 בינואר 2007. הוא עבד לצד מנהיג סיעת הרוב לשעבר אריק קנטור על הצעת חוק להגדלת המימון עבור המכונים הלאומיים לבריאות ועם חבר הקונגרס הרפובליקני פול ראיין במטרה לבטל תקנות שאסרו את השימוש במדפי עץ ליישון גלגלי גבינה. במהלך הליך ההדחה הראשון של דונלד טראמפ, זימן ולץ' את הנשיא טראמפ להעיד בפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים של ארצות הברית כתגובה לביקורת של ג'ים ג'ורדן על ההדחה, ואמר: ”אשמח אם האדם שהתחיל הכל יתכבד ויעיד; הנשיא טראמפ מוזמן לשבת ממש פה[2].” חרף עמדותיו הפרוגרסיביות בסוגיות חברתיות ודירוגים נמוכים מקבוצות אינטרס שמרניות, אימץ ולץ' עמדה שמרנית בנושא הזכות לשאת נשק. הוא תמך בהצעת חוק המאפשרת נשיאת אקדחים טעונים בפארקים הלאומיים של ארצות הברית וכן בהצעת חוק לביטול חלק מהאיסור על כלי נשק בוושינגטון הבירה. הוא קיבל דירג "A" מאיגוד הרובאים הלאומי, בעוד שהארגון "פעולת בריידי למניעת אלימות בכלי נשק" העניק לו דירוג בן 0%[3]. בשלהי 2019 הצביע בעד שני סעיפי ההדחה של דונלד טראמפ[4]. בינואר 2021, לאחר ההסתערות על הקפיטול, הצביע ביחד עם כל סיעתו ועם עשרה רפובליקנים נוספים בעד הליך הדחתו השני של טראמפ.

לאחר שפטריק לייהי, אחד משני נציגיה של ורמונט בסנאט של ארצות הברית מזה 48 שנה, הכריז על פרישתו מהחיים הפוליטיים – הודיע ולץ' על כוונתו להתמודד אל הסנאט האמריקאי מטעם המפלגה הדמוקרטית[5]. בבחירות הכלליות גרף רוב מוחץ של הקולות, וגבר על מועמד המפלגה הרפובליקנית ג'רלד מלוי עם 68.5%[6]. הוא נשבע לתפקידו ב-3 בינואר 2023, עם התכנסות הקונגרס ה-118 של ארצות הברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיטר ולץ' בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של פיטר ולץ' בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ אריק לוטץ, TRUMP “STRONGLY CONSIDERING” TESTIFYING IN IMPEACHMENT PROBE: “I LIKE THE IDEA”, באתר ואניטי פייר, 18 בנובמבר 2019 (באנגלית)
  3. ^ Peter Welch's Ratings and Endorsements, באתר Vote Smart (באנגלית)
  4. ^ שון או'קיי וזכארי ב. וולף, How each member of the House voted on impeachment, באתר CNN‏, 18 בדצמבר 2019 (באנגלית)
  5. ^ קווינט פורגי, Rep. Peter Welch launches Senate bid for Leahy's seat, באתר פוליטיקו, 22 בנובמבר 2021 (באנגלית)
  6. ^ וילסון רינג, Peter Welch moves from House to Senate to succeed Patrick Leahy in Vermont, באתר לוס אנג'לס טיימס, 8 בנובמבר 2022 (באנגלית)