שיחה:טומאה וטהרה/ארכיון 1

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

אין מקום להזכיר את הטהרה כפי שנידונה בספר 'מסילת ישרים' משום ששם מדובר על כוונה במצוות ולא על טומאה וטהרה בהם עוסק הערך.



הועבר מדף שיחת של טומאה. ברכות אריאל פ. שיחה 22:27, 14 בדצמבר 2009 (IST)

כרגע יש שלושה ערכים העוסקים בטומאה: טומאה, אב הטומאה, ולד הטומאה. לדעתי טוב יהיה אם נאחד אותם לערך אחד - איני רואה תועלת בפיצול הנוכחי. אשמח לקרוא דעת מומחי טומאה גדולים ממני. דוד שי 10:03, 7 אוגוסט 2005 (UTC)

ושכחת את דיני טומאה וטהרה, ואולי גם את טהרה, אם אתה רואה צורך באיחוד כללי יותר. לילה טוב, אחיה פ. 19:14, 22 ספטמבר 2005 (UTC)
אכן אפשר לכללם, אבל דיני טומאה וטהרה מסובכים די ובטח הדף היחיד יהיה ארוך מדי. [עסקתי בדינים אלו כמה שנים ואצלי במחשב מעל 50 ערכים בנושא].

פרץ הכהן - שיחה 21:51, 15 באוקטובר 2009 (IST) אינני יודע איך חותמים..

כעת אני עובד בדף השיחה שלי על עריכת שני הערכים: טומאה ודיני טומאה וטהרה, והפיכתם לערך מורחב ומסודר, ולכן הצבתי את התבנית "בעבודה".עזר - שיחה 06:12, 7 בדצמבר 2009 (IST)

פיצול[עריכת קוד מקור]

הערך ענק! קשה מאוד למצוא בו פרטים מבוקשים... לדעתי צריך לפצל אודלן - שיחה 22:31, 3 ביוני 2010 (IDT)

טומאת ארץ העמים[עריכת קוד מקור]

יש כמה סיבות לטומאת ארץ העמים, המורכבת מגזרת עפר ארץ העמים ומגזרת אויר ארץ העמים.

הסיבה העיקרית בגמרא שבת ט"ו היא אכן שהם קוברים נפליהם בכל מקום.

אבל ראה למטה את דברי המאירי:

http://www.yedidnefesh.com/yerushalmi/hebrew/moed/shabbat/11.htm

וראה כאן:

http://jewishworker.blogspot.com/2005/05/blog-post_18.html

הבדלי הדינים ברמב"ם:

http://www.mechon-mamre.org/i/a111.htm

יעקב בויקי 18:30, 29 מאי 2006 (IDT)

המקורות שלך טובים, אבל לא קשורים לעניין:
  • במקור הראשון והשלישי מובאים הרמב"ם והמאירי, ושניהם אומרים שהסיבה לטומאה היא גזירה משום טומאת מת (ההבדלים חשובים, אבל הם לא נובעים מכך שהטומאות נובעות ממקורות שונים).
  • המקור השני, שלא מזכיר לאלו אחרונים הוא מתייחס, אינו בדיוק מדבר על הסיבה לאיסור, אלא על הרציונאל שעומד מאחוריה.
להמחשה: ניתן ורצוי לקשור את המחלוקת לגבי תנורו של עכנאי לשאלת כמות ואיכות בהכרעת ההלכה. אך אין זה פוחת מהעובדה שהסיבות של החכמים להכשיר ולטמא את התנור היו בדיני טהרות ולא בדיני סנהדרין. דניאל צבי 19:39, 29 מאי 2006 (IDT)
תקן כראות עיניך. יעקב בויקי 19:48, 29 מאי 2006 (IDT)

נידה אסורה במים זורמים?[עריכת קוד מקור]

אני לא בקיא בהלכות נדה, אך זה סותר את האמור בשולחן ערוך: "...שתטבול כל גופה בבת אחת במי מקוה או מעיין שיש בהם מ' סאה" (יו"ד, רא, א).

יכול להיות שהתכוונת לחלק בין נביעה טבעית לבין מי גשמים? (נדמה לי שיש משהו כזה, אבל אז צריך להבהיר את ההבדל בין מי גשמים במקוה ומי גשמים במעין) דניאל צבי 00:11, 15 יוני 2006 (IDT)
כתוב במפורש מי מקוה ומעיין, קשה להסיק מכאן על מים זורמים. בכל אופן, כבר שאלו רבנים שונים את השאלה הזאת וכולם ענו שנידה לא נטהרת במים זורמים. לגבי ים או מעיין יש הסתייגויות כמו: צריך בצנעה, מי תשגיח עליה שאכן טבלה, וכיו"ב, אך בלי שלילה גורפת, כי ים או מעיין אכן מטהר. אך לגבי מים זורמים לא מצאתי אף רב שמתיר, כולל רבנים שאינם ידועים כמחמירים. בברכה, יאיר בן-צבי, אילת 00:25 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)
טוב, אם אתה אומר שההלכה נפסקה שלא כמו בשולחן ערוך, אז בסדר (זה אמנם נדיר, אבל לא יחודי), אבל אשמח אם תוכל להביא את המקור (או אחד מהם) שאומר שנידה לא נטהרת בזוחלין דניאל צבי 00:33, 15 יוני 2006 (IDT)
שלא כמו בשולחן ערוך? עדיין לא הבאת מקור בו השולחן ערוך אומר כי נידה נטהרת במים זורמים. בכל אופן, אשתדל למצוא מקור באתרי שו"ת. בברכה, יאיר בן-צבי, אילת 00:38 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)
זה מה שמצאתי כרגע: http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=34653
אם אמצא עוד, אודיע לך. בברכה, יאיר בן-צבי, אילת 01:12 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)

( כאן היתה התנגשות עריכה, מה שכתוב לעיל ומה שכתוב להלן נכתבו בו זמנית )

טוב, איפושהו מסתתרת כאן אי-הבנה (אני אותך, אתה אותי, אחד מאיתנו את השולחן-ערוך, מי יודע?) אני הבנתי את המילה "מעין" בשולחן-ערוך כאמירה שנדה כן יכולה להיטהר במים זורמים. (לנוחותך - הקלדתי עכשיו את סעיף א' פה) דניאל צבי 00:53, 15 יוני 2006 (IDT)
הנה, אני מצטט ממה שנתת בהפניה: "כשר אם יכולה להתכסות כל גופה בהן בבת אחת". ברור כי מקלחת אינה כיסוי של כל גופה ע"י כל כמות המים בבת אחת. בברכה, יאיר בן-צבי, אילת 01:17 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)
אז פה מסתתרת אי ההבנה שלנו - כשאני אמרתי מים זורמים, התכוונתי למים שזורמים בקרקע (קרי:מעין, נהר וכו') אתה התכוונת למשים שזורמים בברז. מיםאלו אינם פסולים לטבילת נידה משום שהם זורמים, אלא משום שהם שאובים, ופסולים לא רק לנידה אלא לכל דבר שדורש טבילה במקוה (יוצא מן הכלל הוא טומאת קרי, אבל זה סיפור אחר) דניאל צבי 01:28, 15 יוני 2006 (IDT)
אני חייב לך התנצלות אם כך, זו כנראה העייפות שהשפיעה עלי ועל דייקנות הקריאה וההבנה שלי את הטקסט שכתבת. הנה, שיניתי את הערך בהתאם לשיחתנו, אשמח אם תעיין ותגיד לי האם הניסוח שרשמתי מקובל עליך. סליחה על הטירחה שגרמתי לך שלא בצדק, בברכה, יאיר בן-צבי, אילת 02:08 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)
המ... עדיין לא, מקוה מעצם הגדרתו לא יכול להיות מקלחת - איך זה עכשיו?
נהדר, ושוב סליחה שהטרחתי אותך. אני הולך לישון (יש לי מחר כיתה ללמד), לילה טוב, יאיר בן-צבי, אילת 02:25 אור ל-י"ט בסיון, ה'תשס"ו (תאריך עברי)

איחוד בין "טומאה" לבין "דיני טומאה וטהרה"[עריכת קוד מקור]

אפילו שהציעו זאת כבר בעבר (אך לפני ארבע שנים) - הפעם בצורה ממוקדת בין שתי הערכים הקרובים הללו בפרט.

בעד דלמוזיאן - שיחה 12:48, 14 באוקטובר 2009 (IST)


הערך טומאה במתכונתו החדשה[עריכת קוד מקור]

כפי שהתלוננו קודמיי בדף השיחה, יש חפיפה בין ערכים שונים בנושא הטומאה והטהרה. כתבתי ערך מורחב, שמשמש מבוא כללי לכל הנושא, ובו כללתי את מה שנכתב בגרסאות הקודמות. למרות שהוא נראה גדול מאד - הוא רק מבוא. על כל פיסקה בו ניתן היה להרחיב בפרטים רבים נוספים. אני סבור שויקיפדיה תעשה שירות רציני מאד לנושא אם הערך יתפרסם כפי שהוא כעת. מורים ותלמידים "שוברים את השיניים" על הנושא הזה, ויש תועלת רבה מסיכום מסודר של עיקרי הדברים.

יש המון קשרים פנימיים בין תתי הנושאים בערך, כפי שיווכח כל מעיין, וזה נובע מטיב הנושא. כללי הטומאה והטהרה הם מערכת מורכבת, ויש בה דמיון למתמטיקה - צריך לשקלל סידרת נתונים, ויוצאת תוצאה מדויקת מסוימת.

לדעתי הערך צריך להיקרא "טומאה וטהרה", כי הוא מקיף גם את נושא החובה להיות טהור ודרכי ההיטהרות, וזהו גם שמו המקובל של הנושא בקרב הלומדים.

ערך זה במתכונתו הנוכחית כולל גם את תוכן הערכים אב הטומאה וולד הטומאה. בכל זאת, אולי כדאי להשאיר אותם, כי אלו שמות של מושגים מוכרים בתחום, ויהיו קוראים שאולי ירצו לקרוא אותם בלבד (בניגוד לדיני טומאה וטהרה, שנעשה מיותר כעת).עזר - שיחה 00:42, 14 בדצמבר 2009 (IST)


עיינתי אל כלל עריכה של עזר ואאמור אשריכם ישראל שיש לנו עזר בעמינו והשקיע פה לעינינו.

כמה הערות לעכשיו על חצי רגל אחת:

  • חסר קצת מקורות בענייני שמירת דיני טו"ת בימינו (טהרה לחצאין, ובעיקר דברי השל"ה מפסקי הרקנטי)
  • חסר החילוק שהבדיל הרמב"ם (תשובתו מדפוס שולזינגר) בין איסור נידה לבין טומאת נידה -שהבדילו חכמינו בימיהם עוד לפני זמן הרמב"ם.
  • כדאי מאד להוספת תבניות וטבלאות -שהיא הדרך הטוב ביותר (אחשוב) לפשט עומק נושא זה (כ"ש למורים שעומדים תחת הרבה לחץ וזקוקים לידע בלי השקעת זמן מרובה).

בעז"ה כשאפנה אעיין יותר בעבודה המצויינת שהשקיע החבר, חברי עזר. --פרץ הכהן - שיחה ג' דחנוכה

אני מסכים שהשם המתאים לערך הוא טומאה וטהרה - חלק מרכזי מהערך הוא אופן ההיטהרות מהטומאה, ומדובר בעניינים המשלימים זה את זה, שאי אפשר להפריד ביניהם.

לגבי הערך דיני טומאה וטהרה - מדובר בערך דל מאד ביחס לנושא הרחב, ובודאי ביחס לערך הזה. אין שם שום דבר שלא מופיע בערך זה, ולכן אפשר בהחלט לוותר עליו. בנילה - שיחה 13:59, 14 בדצמבר 2009 (IST)


הסכמתי עם בנילה. פרץ הכהן - שיחה

יש בכל זאת מספר דברים הנמצאים בערך דיני טומאה וטהרה, שצריך להעבירם לערך החדש ואז מה שצריך לעשות הוא "העתק הדבק" לתוך הערך הישן. ברכות אריאל פ. שיחה 19:44, 14 בדצמבר 2009 (IST)
ברצוני להבהיר את דרך עבודתי: לקחתי לארגז החול שלי את הערך "טומאה" ואת הערך "דיני טומאה וטהרה", עברתי עליהם שורה אחרי שורה, ושילבתי כאן כמעט כל פרט, בתוספת ארגון מחודש של החומר ותוספת פרטים רבים ומקורות. יש כעת בערך "דיני טומאה וטהרה" רק שני משפטים שהושמטו: האחד על כך שלפי הקבלה יש טומאה למי שכועס או קם משנתו, משפט שמובא ללא אסמכתא, ואני מניח שאין הכוונה למושג של "טומאה" הלכתית הנדון בערך זה (המושג של רוח טומאה ששורה על האדם בלילה ידוע ב"הלכות השכמת הבוקר" כנימוק לנטילת ידים שש פעמים. זו טומאה מסוג אחר לגמרי). השני, משפט על כך שהטהרה אולי איננה רק העדר טומאה אלא גם מצב חיובי של טהרה. גם משפט זה מובא ללא מקור וללא הסבר. אני מכיר מקורות מסוימים שמהם משתמע כך, אבל אינני מכיר נפקותא הלכתית כלשהי לעניין זה. אם אתה רואה פרט משמעותי שקיים שם שעודנו חסר כאן - אמור לי. או שאני לא שמתי לב לקיומו שם, או שאתה לא שמת לב לקיומו כאן.
בקיצור, הצעתי למחיקת דיני טומאה וטהרה לא באה כלאחר יד ומתוך התעלמות מתוכנו. גם אין לי כמובן שום אינטרס במחיקתו, לבד מהשם החשוב שאני רוצה בו לערך זה: "טומאה וטהרה", וקיומו של הערך ההוא מפריע לשינוי השם.עזר - שיחה 20:18, 14 בדצמבר 2009 (IST)
מה עם הפסקה לגבי ביתא ישראל? ברכות אריאל פ. שיחה 20:22, 14 בדצמבר 2009 (IST)
אין שם שום "פיסקה" על ביתא ישראל, אלא רק כותרת והפניה לערך מורחב ללא מילה נוספת. לכן הסתפקתי בהפניה לערך זה ב"ראו גם". אין לי שום בעיה להוסיף פיסקה על כך תחת הכותרת "אחרי החורבן", אם כי, למען הדיוק האנציקלופדי אצטרך להוסיף משפט על הבעייתיות ההלכתית במנהגיהם, כגון הקרבת הקרבנות מחוץ למקדש (שהיא כנראה העילה להקפדתם על טהרה), ולא רציתי "להסתבך". על כל פנים - לא השמטתי דבר וחצי דבר.עזר - שיחה 20:36, 14 בדצמבר 2009 (IST)
ראה, אתה עונה קצת בקוצר רוח, ואין לזה סיבה טובה, אני פשוט רוצה לבצע את מה שאתה מבקש, ורוצה להיות בטוח שאני לא מקלקל. שאלתי כי אני לא קראתי את הערכים לעומק, ואני פועל על סמך מה שאתה משיב לשאלותיי. ברכות אריאל פ. שיחה 22:10, 14 בדצמבר 2009 (IST)
שאלה אחרונה איך אתה רוצה שייקרא הערך החדש "טומאה וטהרה" או "דיני טומאה וטהרה". ברכות אריאל פ. שיחה 22:11, 14 בדצמבר 2009 (IST)


איך קצר רוח? הרי עיין לעיל שם המבוקש.פרץ הכהן - שיחה 22:16, 14 בדצמבר 2009 (IST)
אוקיי, כנראה שאני לא פרשתי נכון את הדברים. בכל אופן עכשיו אני אעשה את ההפניות הדרושות. ברכות אריאל פ. שיחה 22:18, 14 בדצמבר 2009 (IST)
תודה רבה לך, אריאל, על עזרתך, וסליחה אם נשמעה ממילותי איזו תלונה כלפיך, שבאמת לא מגיעה לך. אגב, אשמח לדיון מפורט איתך גם לגבי תכנונו של בית המקדש. עוד דבר: ניסיתי להעתיק מהערך מקווה את התמונה הראשונה שם (מקווה מימי בית שני) לכאן, ולא הצלחתי להבין טוב איך עושים את זה, למרות שראיתי את קובץ העזרה בנושא. אודה לך על הסבר ברור. בברכה, עזר - שיחה 22:36, 14 בדצמבר 2009 (IST)


ברוך שפטרנו מה"דין".פרץ הכהן - שיחה 22:49, 14 בדצמבר 2009 (IST)
איפה בדיוק אתה רוצה את התמונה? ברכות אריאל פ. שיחה 23:05, 14 בדצמבר 2009 (IST)
ליד תוכן העניינים. שוב תודה רבה, עזר - שיחה 23:59, 14 בדצמבר 2009 (IST)
בוצע בוצע. ברכות אריאל פ. שיחה 00:29, 15 בדצמבר 2009 (IST)
נאה מצידך. תודה רבה ולילה טוב! עזר - שיחה 00:33, 15 בדצמבר 2009 (IST)

קרדיט לכותב הערך - משתמש:עזר[עריכת קוד מקור]

לבקשת משתמש:Slav4 שבטעות העתיק והדביק את כתיבתו של עזר לערך הנוכחי, הקרדיט ניתן לעזר.
ובאמת כיפאק על העבודה, כל הכבוד! גוונא + שיחה + אין לנו פורטל הלכה! 09:21, 15 בדצמבר 2009 (IST)

תכולת הערך ושמו[עריכת קוד מקור]

הועבר מהדף שיחת משתמש:Damzow
ערך מפורט ביותר, ראוי לדעתי להיות ערך מומלץ. ברכות אריאל פ. שיחה 23:53, 14 בדצמבר 2009 (IST)

נהדר! אתה יותר ממוזמן לפתוח דיון בנוגע אליועודד (Damzow)שיחהפרוייקט המלחמה הגדולה 07:36, 15 בדצמבר 2009 (IST)
בויקיפדיה:ערכים מומלצים/הוספה למומלצים/רשימת המתנה? ברכות אריאל פ. שיחה 07:53, 15 בדצמבר 2009 (IST)
אכן • עודד (Damzow)שיחהפרוייקט המלחמה הגדולה 08:02, 15 בדצמבר 2009 (IST)
סיכמתי עם אריאל שננסה להרים פרוייקטון של ויקיזציה לערך לפני ההצעה. חבל שיפול מסיבות טכניות. גוונא + שיחה + אין לנו פורטל הלכה! 09:05, 15 בדצמבר 2009 (IST)
אין בעייה שישב ברשימת ההמתנה עד שתסתיים ההצבעה, כך יוכלו עוד ויקיפדים להתרשם מן הערך • עודד (Damzow)שיחהפרוייקט המלחמה הגדולה 09:44, 15 בדצמבר 2009 (IST)
בערך הזה רואים בצורה בולטת מאד את הבעיה הקבועה של ערכים הנכתבים רק מהזוית הדתית היהודית. יש גם טומאה וטהרה בדתות אחרות סתם לדוגמא הדת ההינדית. יש שתי אפשרויות: לשנות את שם הערך לטומאה וטהרה בדת היהודית, או שיוסף לו הלכות טומאה וטהרה בדתות אחרות ויש שפע של דתות. ואם תבחרו באפשרות הראשונה חשוב גם להוסיף מידע ארכאולוגי, היסטורי לא רק מקורות דתיים. Hanay שיחה ראית את פורטל הארכאולוגיה? 09:51, 15 בדצמבר 2009 (IST)
תודה לכל המנסים להופכו לערך מומלץ, אם כי, ההתנסות עם בית המקדש לא עשתה לי כל כך חשק להשקיע בזה. היתה לי מידה של אי נחת מכך שאני מיוזמתי העברתי את בית המקדש לבקורת עמיתים, ולא היתה שום תגובה משמעותית, עד שזה הגיע להצבעה. אני מודה שיש בערך ליקויים, אבל כדי לשנות דברים ברצינות צריך לדווח עליהם בזמן אמת, ולא אחרי שהכותב כבר עבר לנושא אחר. סתם שאלה: מישהו בדק פעם האם ערכים מומלצים זכו לצפייה מוגברת אחרי שהומלצו?
לגופו של עניין, להערתה של Hanay: כפי שתראי בערך, כתיבתו דורשת התמחות מאד ספציפית, ואי אפשר לצפות שאתמחה גם בטומאה וטהרה הודית. כמובן, אפשר להציץ בספר של עזריאל קרליבך על הודו ו"למרוח" משהו לא רציני, ואני מניח שלא לזה התכוונת. אני מציע במקום "בדת היהודית" להוסיף בסוגריים (הלכה) או (יהדות), ואת מוזמנת לכתוב ערך נפרד על הדת ההינדית. גם מבחינת העניין של הקורא, רמת הפירוט בערך כרגע מתאימה למי שרוצה להעמיק בנושא הטהרה ביהדות, כמבוא ללימוד סדר טהרות במשנה, ומי שמתעניין בנושא הטהרה בדתות שונות ובשווה ובשונה ביניהן - לא זקוק לרמת הפירוט בערך הזה. לגבי תוספת של ממצאים ארכיאולוגיים - פניתי לידיד שעוסק בתחום, ואני מקווה שהוא ישלים את הפן הזה, ואם לא - אנסה לעשות כמיטב יכולתי. בינתיים אני מציע להמתין עם הדיון על ההמלצה, עד שאקבל ממנו הסכמה ולו"ז לעבודתו. בתודה לכולכם, עזר - שיחה 12:16, 15 בדצמבר 2009 (IST)
שלום עזר, לגבי בית המקדש אל תתחרט, הערך טוב, ולאחר שנתקן הוא יגיע להמלצה. לגבי זה שאנשים מעירים את הערותיהם רק בזמן ההמלצה, זה נכון, אך אין מה לעשות ככה זה. מה שחשוב בערך הנוכחי זה ויקיזציה, ואני אבקש מכמה ויקיפדים לעזור בכך. סבלנות והכל יהיה בסדר. ברכות אריאל פ. שיחה 12:29, 15 בדצמבר 2009 (IST)
עזר, אין בעיה. תכתוב ערכים רק מהזוית היהודית , אבל קרא לערך בשמו הלכות טומאה וטהרה בדת היהודית. כאשר אתה כותב ערך ששמו הלכות טומאה וטהרה, עליך להקיף את כל הנושא ולא רק את הנושא שאתה מכיר. לי היתה בעיה דומה. כתבתי ערך בשם מחבצה והמידע התייחס רק למחבצה כלקוליתית כי אותי עניין רק הנושא הזה. שיניתי את שם הערך והבעיה נפתרה. תעשה גם אתה כך, ואז לא יהיו לא תהיה בעיה עם ההתייחסות רק מהזווית היהודית Hanay שיחה ראית את פורטל הארכאולוגיה? 14:05, 15 בדצמבר 2009 (IST)
אני חושב שהצעתי להוסיף בסוגריים "יהדות" או "הלכה" טובה יותר. בוודאי לא להקדים את המילה "הלכות" לשם הערך. בויקיפדיה העברית מותר לתת קדימות ליהדות, שהיא תהיה ברירת המחדל (בתוספת הבהרה בסוגריים), וערכים על נושאים מקבילים בדתות אחרות יוזכרו במפורש כ"טומאה וטהרה בדת ההינדו". בברכה, עזר - שיחה 14:22, 15 בדצמבר 2009 (IST)
סוגריים הוא פתרון לא מוצלח. אז תשנה ל: טומאה וטהרה ביהדות. לא מבינה את המשפט "בויקיפדיה העברית מותר לתת קדימות ליהדות, שהיא תהיה ברירת המחדל " אני מבינה את העברית אבל לא את המשפט. אנציקלופדיה היא אנציקלופדיה, וסדר ההופעה כאשר עושים חיפוש הוא לפי סדר האותיות א-ב ולא צריך ליצור שמות ערכים מלאכותיים . זו אנציקלופדיה בעברית לא אנציקלופדיה יהודית.
דרך אגב עזר, האם אתה מודע לכך שאין ערך על חתימת המשנה (יש רק הפניה שעשיתי לערך יהודה הנשיא), אין ערך על חתימת התלמוד או שהערך סנהדרין ממש מסכן. אז מה דעתך לשנס מותניים ולכתוב ולשפר ערכים כה חשובים? Hanay שיחה ראית את פורטל הארכאולוגיה? 14:48, 15 בדצמבר 2009 (IST)

סוף העברה • עודד (Damzow)שיחהפרוייקט המלחמה הגדולה 16:18, 15 בדצמבר 2009 (IST)

הפתרון שהצעתי קיים כבר בשורה של ערכים ותיקים:קורבן (יהדות) אבלות (יהדות) תפילה (יהדות) מנהג (יהדות) טבילה (יהדות) אגדה (יהדות) וגלות (יהדות). הציון "ביהדות" נוסף בדרך כלל לנושאים שאינם מוכרים כחלק מן ההלכה היהודית, אלא בתור "יחסה של היהדות אל" מושגים שמחוצה לה, כמו איסורי כישוף ביהדות, או אל מושגים מודרניים שאין להם מינוח הלכתי מובהק, כמו מעמד האישה ביהדות. עזר - שיחה 18:09, 15 בדצמבר 2009 (IST)

לגבי הערכים שהצעת שאטפל בהם - כדי לעשות עבודה רצינית על ערך חשוב צריך מומחיות ספציפית, והידע שלי על חתימת המשנה והתלמוד לא מספק (יש לי קובץ שבו חומר גולמי על עריכת התלמוד, אבל כדי לכתוב ערך ראוי אני צריך לפחות חודשיים-שלושה פנויים להתעמק בנושא, שאין לי. אני מוכן להעביר את הקובץ למישהו שיקח על עצמו את המשימה, ואולי יהיה לו לתועלת). לגבי הערך סנהדרין - נא צייני, אפשר בדף השיחה שם, נקודות בולטות שחסרות לדעתך, ואשקול את העניין.--עזר - שיחה 18:28, 15 בדצמבר 2009 (IST)

הערך גם כך ארוך מאוד, ולא ניתן להוסיף לו עוד. ולכן אני חושב שהצעתה של חנה אינה חסרת טעם וכדאי לשנות השם. כמו כן יש להוסיף פרק שייקרא ארכאולוגיה ולהציב בו תבנית { {להשלים} }, עד אשר ייכתב פרק זה. ברכות אריאל פ. שיחה 18:15, 15 בדצמבר 2009 (IST)
לגבי הסוגריים זאת לא צריכה להיות הבעיה כרגע, נעלה זאת לדיון ונקבל החלטה. ברכות אריאל פ. שיחה 18:17, 15 בדצמבר 2009 (IST)
עזר. אני חושבת שעדיף ששם ערך לא יכלול סוגריים. תאמין לי זה לטובת הערך. סוגריים מקשים על הקישורים ואין צורך בהם. לדעתי הפתרון שהראת בדוגמאות לעיל הוא שגוי. תנסה לעשות קישור לערך עם סוגריים ותראה כמה שזה מעצבן. תחשוב אולי לבסוף הערך יהיה מומלץ ושמו יהיה טומאה וטהרה (יהדות) במקום טומאה וטהרה ביהדות. האפשרות הראשונה ממש מכוערת. תחליט איך שתחליט אני לא אתווכח איתך. לי רק חשוב ששם הערך יגדיר היטב את מהותו. ובהצלחה עם התוספת הארכאולוגית. אני לא מומחית בארכאולוגיה של הנושא הזה (אבל בטח יש שפע של חומר כתוב), אבל מצאת מישהו שיכול לעזור לך וזה נהדר. Hanay שיחה ראית את פורטל הארכאולוגיה? 18:38, 15 בדצמבר 2009 (IST)
ידידי הנ"ל אישר שיעבוד על פרק הארכיאולוגיה בשבוע הבא. מדובר בתלמיד חכם רציני שעושה דוקטורט (אם אינני טועה) על הממשק טהרה/ארכיאולוגיה.עזר - שיחה 23:09, 15 בדצמבר 2009 (IST)

עזר, תשנה כבר את שם הערך. מספיק התכתבנו בנושא . 01:15, 17 בדצמבר 2009 (IST)

עלו כאן טענות כלפי שם הערך. נטען שהערך חף מהתייחסות שאיננה יהודית, או הלכתית ועל כן הוא צריך להיקרא "טומאה וטהרה ביהדות" או לחילופין "טומאה וטהרה (יהדות)". לדעתי על הערך להיקרא כפי שהוא נקרא כעת, ואין בעיה, שהוא אינו כולל מידע על טומאה וטהרה, בעמים ודתות אחרות. מי שמחפש מידע על טומאה וטהרה בוויקיפדיה העברית, חזקה עליו שהוא מתכוון לטומאה וטהרה ביהדות.

כאשר ייכתבו ערכים נוספים, על טומאה וטהרה בדתות אחרות, (וכדאי שזה ייעשה בהקדם), הם יופיעו בדף פירושונים שהערך הראשי שלו יהיה הערך הנוכחי, ומי שיחפש אותם, ימצא אותם שם.

אשמח לשמוע את דעתם של העמיתים האחרים. ברכות אריאל פ. שיחה 20:29, 15 בדצמבר 2009 (IST)

אני מסכים לגמרי עם אריאל, ואוסיף עוד נקודה שנראית לי חשובה: חנה טענה שטומאה וטהרה יש גם בדתות אחרות, למשל בדת ההינדית. אינני מומחה גדול לדתות אחרות, בוודאי לא לדת ההינדית, אבל הקשר בין טומאה וטהרה ביהדות לטומאה בדת ההינדית הוא רק בשם המשותף. בפועל אלו דברים שונים לחלוטין. ביהדות הטומאה היא זמנית ומקרית, מטרתה -הרחקה זמנית מן הקודש, והטמא אינו אדם רע ולא אדם נחות. בהינדואיזם (עיין ערך) הטומאה היא תכונה קבועה ומולדת של בני כת נחותה. לכן חיבור של מושגים כה שונים מתרבויות כה שונות לערך אחד, רק בגלל שבמקרה, בגלל דלות הלשון שלנו, אנחנו משתמשים בביטוי דומה לשני המושגים - לא מוסיפה הבהרה ולא מועילה להבנת המושגים, אלא יוצרת בלבול וטשטוש.
למה הדבר דומה? לנזירות ביהדות ובנצרות. אנחנו משתמשים באותה מילה לשתי התופעות, אבל אלו מושגים שונים לחלוטין, והחיבור ביניהם יוצר רק בלבול. בנילה - שיחה 23:27, 15 בדצמבר 2009 (IST)
שלום בנילה, נחמד שאתה לא מסכים איתי אבל מחזק את טענתי. אין לי בעיה שיהיה ערך נפרד לטומאה וטהרה שיתייחס רק לדת היהודית אבל ששם הערך ייקרא בשם הנכון. עם כל הכבוד לדת היהודית (ויש לי כבוד) אין לה מונופול על טומאה וטהרה. ובגלל שויקיפדיה נכתבת בעברית זו לא סיבה לכתוב שהשם טמאה וטהרה שמור רק לדת היהודית. ואם מישהו רוצה להתייחס לנושא בדת ההינדית אז ייפתח ערך טומאה וטהרה בדת ההינדית. אפילו יצחק רבין לא זכה שהשם רבין ייוחס אליו בלבד Hanay שיחה ראית את פורטל הארכאולוגיה? 00:28, 16 בדצמבר 2009 (IST)
שלום חנה. לא הבנתי למה דברי מחזקים את טענתך. כתבתי בתחילת דברי שאני מסכים עם אריאל, שבויקיפדיה העברית טומאה וטהרה ביהדות צריך להיקרא טומאה וטהרה (בלי כינויי לוואי), ואילו טומאה וטהרה בדת ההינדית צריך להיקרא טומאה וטהרה בדת ההינדית. הטענה שזו ויקיפדיה עברית ולא יהודית לא נראית לי, כי רוב מוחץ של דוברי העברית ורוב מוחץ של הכותבים והקוראים בויקיפדיה העברית הם יהודים. בדיוק כמו שהערך על ירושלים נקרא ירושלים ולא ירושלים בישראל או ירושלים (ישראל) כדי להבדיל מערים אחרות בשם זה במקומות אחרים בעולם. --בנילה - שיחה 00:34, 16 בדצמבר 2009 (IST)
זו ויקיפדיה עברית לא ויקיפדיה יהודית, ולהשוות את המושג טומאה וטהרה למושג ירושלים תבנית:פליאה, באמת !!!! Hanay שיחה ראית את פורטל הארכאולוגיה? 00:39, 16 בדצמבר 2009 (IST)
גם אברהם אבינו נקרא אברהם העברי, זה לא אומר שהוא לא היה יהודי. ברכות אריאל פ. שיחה 20:34, 16 בדצמבר 2009 (IST)
מצטרף לדעתה של חנה. טומאה וטהרה הוא מושג נפוץ מאוד בהלכה - אך גם בתורות אחרות, ועל כן יש להפכו לעמוד פירושונים, ולאפיין כל אחד מהערכים בתורה בה הוא עוסק. גוונא + שיחה + אין לנו פורטל הלכה! 00:45, 16 בדצמבר 2009 (IST)
אני מסכים עם אריאל. קוריצהשיחההמורשת העולמית. פשוט עולמית! 02:29, 16 בדצמבר 2009 (IST)
דעתי כדעת חנה. יש חיים מחוץ ליהדות ויש עוד כמה דוברי עברית שמתעניינים בהם. אורי שיחה 05:12, 16 בדצמבר 2009 (IST)
חיים מחוץ ליהדות יש, אבל טומאה וטהרה לא מוכרים לי. הטמאים בדת ההינדית הם מנודים, והיפוכם אינו טהורים. מי יכול להפנות אותי לטומאה וטהרה בדת אחרת? ברכות אריאל פ. שיחה 20:39, 16 בדצמבר 2009 (IST)
חנה צודקת. יש מקום לערך כללי שיעסוק במושגי הטומאה והטהרה בדתות ובתרבויות השונות באופן השוואתי, ולערך העוסק בטומאה וטהרה בכל דת בה יש לטומאה ולטהרה משמעות מיוחדת. אלמוג 06:19, 16 בדצמבר 2009 (IST)
אלמוג אני מסכים איתך, ולמרות שאיני מכיר מושגים כאלה בדתות אחרות, וגם לא ראיתי שגוגל מכיר, אני חושב שאם הם ייכתבו עדיין הערך הזה צריך להיקרא טומאה וטהרה. מכל מקום כל עוד הם לא נכתבו, הויכוח הזה מוקדם מידי ומיותר. ברכות אריאל פ. שיחה 20:53, 16 בדצמבר 2009 (IST)
הסכמתי עם בנילה; טו"ט בדף בעברית שרוב קוראיה יהודים לא מתאים לה שם לווי בראשיה (ואלו הטו"טים שבדתות אחרות אפשר לציין אליהן בחלק "ראו גם").פרץ הכהןשיחה • ל' בכסלו ה'תש"ע • 19:16, 16 בדצמבר 2009 (IST)
אשמח לקבל פירוש רש"י למשפט שפרץ כתב. כי הוא לא מובן לי לחלוטין.
אני חוזרת ומדגישה זו לא אנציקלופדיה יהודית זאת אנציקלופדיה בשפה העברית, חבל שאתם מתעקשים כאשר אתם יודעים שאינכם צודקים והטיעון היחיד שלכם הוא שרוב הקוראים הם יהודים. זה טיעון ממש ממש לא רלוונטי. רוב היהודים מתעניינים בעוד כמה נושאים חוץ מדיני הטומאה והטהרה בדת היהודית. למשל אני שטיילתי בהודו ונפאל וראיתי את הטהרות של ההינדים. ליהודים אין מונופול על הטהרה ועל הטומאה. Hanay שיחה ראית את פורטל הארכאולוגיה? 23:29, 16 בדצמבר 2009 (IST)
צריך להיות "טומאה וטהרה (יהדות)" או משהו דומה. כמו שיש אלוהים ואלוהים (יהדות). מה הבעיה בכלל ומתי זה הפך לנושא כזה קריטי ? כבודה של תורה לא פוחת. מיקיMIKשיחה23:43, 16 בדצמבר 2009 (IST)
אני מסכים עם הפרשנות של Hanay לדברי בנילה. דווקא מכיוון שהמלים "טומאה" ו"טהרה" מתייחסות ביהדות ובדת ההינדית לדברים שונים, יש צורך להבדיל בין המושגים ההומונימים באמצעות כותרות מדוייקות. השאלה גם אינה מה מחפש הקורא, או מה מעניין אותו. למרות ריבוי הדוברים בשמו של הקורא הגנרי, אני לא חושב שמישהו באמת יודע מה עובר בראשו (ומה נמצא שם כשהוא ניגש לקרוא את הערך) - וטוב שכך, משום שזה לא רלוונטי. ככותבים עלינו לרדוף אחרי הדיוק ולא לנסות לקלוע לטעמו של מאן דהו. עוזי ו. - שיחה 03:30, 17 בדצמבר 2009 (IST)

נדמה לי שחנה מעמידה את הדברים בצורה מקצינה, בין "אנציקלופדיה יהודית" לבין "אנציקלופדיה בשפה העברית", כאילו חוץ מהשפה אין לויקיפדיה העברית שום זיקה מיוחדת לתכנים יהודיים ו/או עבריים. מה ההצדקה, למשל, שבערכים על ערים באירופה תהיה פיסקה מיוחדת על הקהילה היהודית שיש בהם או שהיתה בהם? האם בקרקוב לפני מאה שנה דיברו עברית? אז בואו נסכים שיש לויקיפדיה העברית גם קצת "פרוטקציה" ליהדות, כעם וכתרבות, והויכוח פה הוא על המינון, ולא על העקרון. (אגב, חנה, שמת לב שביקשת "פירוש רש"י" למשפט של פרץ? הזיקה שלך לתרבות היהודית כנראה רצינית מאד! ולשאלתך: טו"ט זה ראשי תיבות: טומאה וטהרה).

לגבי הויכוח הספציפי על שם הערך כאן, הייתי רוצה לחשוב כמו אריאל, אבל מיקי צודק בכך שהתקדימים מטים לטובתה של חנה, וחוץ מהדוגמא שהביא יש גם את קורבן ואת תפילה, כערכים כלל-דתיים, וערכים אלו ביהדות נקראים "קורבן (יהדות)" ו"תפילה (יהדות)". אני מציע לקחת את הדיון צעד אחד קדימה: האם יש משמעות להבדל בין "טומאה וטהרה ביהדות" לבין "טומאה וטהרה (יהדות)"? בהתדיינות לפני כן עם חנה צידדתי באפשרות השניה, כי הניסוח הזה נותן ליהדות מעין בלעדיות על הנושא, והתוספת (יהדות) היא רק כמין תזכורת כדי שלא לבלבל, ואילו הניסוח "ביהדות" נותן לקורא תחושה שהוא קורא נושא חלקי (לדעתי זה לא מוצדק עניינית: כל דת היא עולם בפני עצמו, ופעמים רבות הדמיון הוא חיצוני או לשוני בלבד, וראו לעיל את הערתו של בנילה על השוני המהותי בין מושגי הטומאה והטהרה ביהדות לבין ההינדו). גם התקדימים מטים לטובת אפשרות זו, כפי שפירטתי לעיל.עזר - שיחה 00:11, 17 בדצמבר 2009 (IST)

כתבתי לפני התנגשות עריכה: עזר, אני ממש לא מקצינה. אחת ההפתעות שהיו לי בעת קריאתי ערכים העוסקים בדת הוא הגישה המאד דתית של ערכים אלה. חבל שהכותבים הדתיים לא מקדישים זמן לתת גם מידע בערכים מעבר לזוית המאד דתית. אני בוגרת גנון, גן, יסודי ותיכון דתיים ואני יודעת על מה אני מדברת. מאד אוכזבתי לקרוא ערכים על תנאים אמוראים וכו' שכותבי הערכים אפילו לא טרחו לציין מתי חי אותו תנא/אמורא. ואם השנה המדוייקת לא ידועה כותבים למשל: חי במחצית הראשונה של המאה ה-2. יש עוד מקורות מידע חוץ מהמשנה והתלמוד. למשל, ספרי היסטוריה אנציקלופדיה ועוד. חסרים ערכים כל כך חשובים ומהותיים להתפתחות העם היהודי למשל חתימת המשנה חתימת התלמוד. הערך סנהדרין ממש ממש לוקה בחסר. זו הבעיה האמיתית. ואני מחכה שכותבי ויקיפדיה הדתיים ירימו את הכפפה ויכתבו ערכים חשובים אלה במקום לכתוב עוד ערך על עוד אדמו"ר ועל עוד אדמו"ר.
לעצם שם הערך. אתה רוצה לשנות לטומאה וטהרה (יהדות) תשנה . אין לי בעיה. אני חושבת שזה לא טוב, אבל זה ממש לא מהותי בעיני. כן מהותי בעיניי שערך עם שם כללי כמו טומאה וטהרה יכיל מידע בנושא שכולל גם דתות אחרות ולא רק ביהדות. Hanay שיחה ראית את פורטל הארכאולוגיה? 00:33, 17 בדצמבר 2009 (IST)
רבותי וגבירתי: קורבן וקורבן (יהדות), תפילה ותפילה (יהדות), אלוהים ואלוהים (יהדות), צדקה וצדקה (יהדות), קבורה וקבורה (יהדות), צניעות וצניעות (יהדות), אבלות ואבלות (יהדות), נזיר ונזיר (יהדות), גלות וגלות (יהדות), קדושה וקדושה (יהדות)... אני בכלל לא מבין מדוע יש דיון. הנוהג נראה לי ברור לחלוטין. זהר דרוקמן - שלום עולמי00:38, 17 בדצמבר 2009 (IST)
לחנה - התלונה שלך על הערכים והכותבים הדתיים היא חשובה, והשעה מאוחרת מכדי להתעמק בסיבות לכך, אבל זה עדיין לא סיבה להגדיר את ויקיפדיה כ"אנציקלופדיה בשפה העברית" ותו לא, כאילו אפשר פשוט לתרגם את הערכים מכל ויקיפדיה אחרת כמות שהם. ודווקא הזעקה שלך על חסרונם של "חתימת התלמוד" ו"חתימת המשנה" מוכיחה זאת.
זהר, גם אני לא מבינה את הויכוח. במקום שעזר יעשה את מה שהוא צריך לעשות הוא נלחם בכח לשכנע שבגלל שאנחנו יהודים אז לערכי היהדות יש עדיפות בשמות הערכים. אני מחכה שישנה את שם הערך. ושלום על כל ישראל Hanay שיחה ראית את פורטל הארכאולוגיה? 00:50, 17 בדצמבר 2009 (IST)
כנראה בגלל השעה המאוחרת לא קראת טוב את דבריי. זוהר כתב בדיוק את מה שכתבתי על הנוהג המקובל, והציע בדיוק את מה שהצעתי. רק האמירה שלך על טיבה של ויקיפדיה הוציאה ממני גם אמירה עקרונית בנושא. מכיוון שהנושא הועלה כאן לדיון - לא אעשה מעשה על דעת עצמי.עזר - שיחה 01:01, 17 בדצמבר 2009 (IST)
עזר, תשנה כבר את שם הערך. מספיק התכתבנו בנושא Hanay שיחה ראית את פורטל הארכאולוגיה? 01:16, 17 בדצמבר 2009 (IST)
אני מודה, אין לי כח לקרוא את כל הדיון. אני עייף. אולי אעשה זאת מחר. נושא הערך הוא טומאה וטהרה ביהדות. חשבו על זה הפוך, אילו היו קוראים לערך טומאה וטהרה (יהדות) האם היה צריך לשנות את השם? מישהו היה מתווכח? לא נראה לי. זהו פשוט שם יותר מדויק, עד כמה שאני יכול לראות. נינצ'ה - שיחה (הזהרו מחיקויים!) 02:09, 17 בדצמבר 2009 (IST)
אם נספור את נינצ'ה, יש כאן 7 בעד השם עם הסוגריים "(יהדות)" ו-4 נגד. אם לא יתהפכו היוצרות עד מחר - אשנה את שם הערך בהתאם לנוהג, ודעת המיעוט תוזמן, באם היא רוצה, לפתוח בהליך מחלוקת. זהר דרוקמן - שלום עולמי02:14, 17 בדצמבר 2009 (IST)
גם לי חסר בשם הערך האלמנט "יהדות". הרי גם בהודו יש טומאה וטהרה, ובוודאי ובוודאי שגם באסלאם. גם לטעמי עדיפה התוספת בסוגריים - (יהדות). אלדדשיחה 02:47, 17 בדצמבר 2009 (IST)
רק לצורך הבהרה - המצב השתנה - 8-7. לא אעביר. זהר דרוקמן - שלום עולמי11:11, 17 בדצמבר 2009 (IST)

דף פירושונים[עריכת קוד מקור]

כאשר כותבים דף פירושונים (ותקנו אותי אם אני טועה) הערך הכי חשוב מקבל את השם הראשי, וכל השאר הם פירושונים. בינתיים, לפי כל הקילובייטים שנכתבו על טומאה וטהרה שלא ביהדות. אני חושב שברור לחלוטין מיהו הערך הכי חשוב. ברכות אריאל פ. שיחה 01:18, 17 בדצמבר 2009 (IST)

די אריאל מספיק, תוותרו. אתם לא צודקים, ואתם יודעים זאת. תשנו כבר את שם הערך לא חשוב לי אם טומאה וטהרה (יהדות), או טומאה וטהרה ביהדות. חבל על כל רגע שאנחנו ממשיכים לבזבז כאן Hanay שיחה ראית את פורטל הארכאולוגיה? 01:26, 17 בדצמבר 2009 (IST)
חנה זאת לא תשובה עיניינית לטענתי. תסתכלי על הערך Purity in Buddhism שבוויקיפדיה האנגלית. שאין לו בינוויקי באף שפה. ברכות אריאל פ. שיחה 01:32, 17 בדצמבר 2009 (IST)
אני מסכים עם אריאל פ.. כדי שיהיה ברור על מה אנו מתווכחים, יצרתי את הדף טומאה וטהרה (פירושונים) (מוזר שאיש מהמשתתפים בדיון זה לא יצר אותו קודם לכן). מתבר שאכן, לטומאה וטהרה יש משמעות גם מחוץ ליהדות, אך לעומת מאות המופעים של מושגים אלה בערכי יהדות, יש להם כעשרה מופעים בלבד בכל המשמעויות האחרות גם יחד. זהו מצב שבוודאי מצדיק את מתן המשמעות הראשית לזו שביהדות, עם הפניה לדף פירושונים העוסק במשמעויות האחרות (כולו אדום - יש עבודה רבה לפנינו). דוד שי - שיחה 08:19, 17 בדצמבר 2009 (IST)
הצעתו של דוד שי טובה. גילגמש שיחה ביקרת כבר במיזם היובל? 10:11, 17 בדצמבר 2009 (IST)

מוצא של כבוד[עריכת קוד מקור]

ביום בו ייכתב ערך על טומאה וטהרה בדת אחרת כלשהי. נתקן את שם הערך. ברכות אריאל פ. שיחה 01:37, 17 בדצמבר 2009 (IST)

כלומר, נתעלם מהנוהג והסטטוס קוו באנצ'? מה פתאום. זהר דרוקמן - שלום עולמי02:09, 17 בדצמבר 2009 (IST)
זה לא רק זה. באנציקלופדיה שנכתבת בצורה מבולגנת, ולפי משב הרוח, חשוב לתת שמות כמה שיותר מדוייקים ואף פעם לא להשאיר מצבים של "כשיכתבו עוד ערך נשנה" פשוט כיוון שככה לא יכתבו עוד ערך. נינצ'ה - שיחה (הזהרו מחיקויים!) 02:11, 17 בדצמבר 2009 (IST)
כתבתי לפני התנגשות עריכה: ברור שלא ייכתבו, כי אין כזה דבר באמת בדתות אחרות. יש משהו שבהשאלה לקחו עבורו את השם טמא או טהור, אבל מעבר לכך אין לזה כל שייכות. כמו שפעם לכומר קראו כהן. ברכות אריאל פ. שיחה 02:24, 17 בדצמבר 2009 (IST)
וחוץ מזה, אין כאן בעיה של כבוד, אלא מה נכון לעשות. אצלי אין משחקי כבוד. Hanay שיחה ראית את פורטל הארכאולוגיה? 02:20, 17 בדצמבר 2009 (IST)
חנוש, אם זה לא כבוד, אז תני לדיון להתנהל , כל עוד הוא מתנהל, ולטענות ענייניות יש להשיב עניינית. ברכות אריאל פ. שיחה 02:25, 17 בדצמבר 2009 (IST)
את הנכון לעשות נימקתי בסעיף הקודם (וגם עשיתי). דוד שי - שיחה 08:51, 17 בדצמבר 2009 (IST)
שאלת הבנה של כללים לדוד: האם יש לך זכות וטו על ההצבעות? כי יש רוב לדעתי Hanay שיחה ראית את פורטל הארכאולוגיה? 09:08, 17 בדצמבר 2009 (IST)
סליחה על השאלה, אבל איפה כל אותם ערכים חשובים שמופיעים בדף הפירושונים. עד שהראשון יכתב, הוויכוח אקדמי. ודי מיותר, ne... ‏Ori‏ • PTT10:06, 17 בדצמבר 2009 (IST)
מסכים. Setreset - שיחה 12:34, 17 בדצמבר 2009 (IST)
ל-Hanay: זכויותי מפורטות בדף ויקיפדיה:ביורוקרט. בדיון זה פעלתי כוויקיפד רגיל. דוד שי - שיחה 20:33, 17 בדצמבר 2009 (IST)

הקרדיט על פרק הארכאולוגיה[עריכת קוד מקור]

שייך לידידי הרב יונתן אדלר, דוקטורנט לארכאולוגיה במחלקה ללימודי ארץ ישראל באוני' בר אילן. עזר - שיחה 22:29, 10 בינואר 2010 (IST)


תמונות עם רזלוציה גבוהה[עריכת קוד מקור]

מה דעתכם להעלות תמונה ברזלוציה גבוהה יותר? אתן דוגמא אחת:

קובץ:KotelTunnels18.jpg|מקווה טהרה המתמלא עדיין במים

(כנראה דף השיחה אינה קולטת הצגת תמונות לכן נא לראותה בדף מנהרת הכותל) פרץ הכהןשיחה • כ"ז בטבת ה'תש"ע • 19:58, 12 בינואר 2010 (IST)

"נהגה: טוהורה"[עריכת קוד מקור]

נדמה לי שספרדים הוגים tahara. אני טועה? שי ה. - שיחה 16:08, 26 בפברואר 2010 (IST)

הערך הארוך בויקי[עריכת קוד מקור]

לפי זה זהו הערך הארוך ביותר בוויקיפדיה. לא הגיע הזמן לפצל? קשה מאוד (לפחות לי) למצוא ככה חומר רלוונטי. - Gdil13 - שיחה 18:56, 14 במרץ 2010 (IST).

אני האשם העיקרי באורך הערך, ואכן הופתעתי השבוע לגלות שהוא הארוך בויקי. האורך נובע בראש ובראשונה מהקשרים הפנימיים שבין חלקי הנושא, וזהו מארג שלם שקשה מאד לנתק בין חלקיו. מבחינתי זהו מבוא ללימוד סדר טהרות במשנה, ואם תשווה אותו, למשל, להקדמתו של הרמב"ם לסדר טהרות (בפירושו למשנה) תראה דמיון רב בבחירת הנושאים. אשמח לדעת מה למשל חיפשת והתקשית למצוא, ואולי יש צורך לשפר ולהבהיר את ניסוח הכותרות, או להוסיף כותרות משנה. יש חלקים מסוימים בערך שניתן להעביר בלי לפגוע בהבנתו, והוא הפרק על טומאה וטהרה בהיסטוריה והפרק על ארכיאולוגיה. לדעתי הפרקים הללו עושים את הערך ליותר מעניין, ובכל אופן לא מכבידים על הבנת הזרימה שלו. בברכה, עזר - שיחה 20:43, 14 במרץ 2010 (IST)

שם הערך - דיון חוזר[עריכת קוד מקור]

  • השם הנוכחי שגוי, הוא לא סוקר את "טומאה וטהרה" אלא את "טומאה וטהרה ביהדות".
  • יש הסכמה רחבה שהשם הסתמי אמור להפנות לנושא טומאה וטהרה ביהדות, ולא לפירושונים. (שלהם יהיה קישור מתבנית "פירוש נוסף" בכותרת הערך)
  • הצעתי: שם הערך יקרא "טומאה וטהרה (יהדות)", כאשר הדף המקורי "טומאה וטהרה" יהווה הפנייה לערך זה. העיקריות תישמר, וההטעיה תיפתר. (גם הקישורים לא יישברו). Rex - שיחה 19:59, 28 במרץ 2010 (IDT)
זה מיותר. אין שום טעם בהפניה כזאת. לא מדובר כאן בגרסא שונה של השם. קוריצהשיחהאהמהמורשת העולמית. פשוט עולמית! 20:00, 28 במרץ 2010 (IDT)
מה רע בטומאה וטהרה ביהדות? אנדר-ויק20:01, 28 במרץ 2010 (IDT)
כי זה שוונץ מיותר בשם הערך. כבר במילה הראשונה שלו מובהר במה הוא עוסק. קוריצהשיחהאהמהמורשת העולמית. פשוט עולמית! 20:02, 28 במרץ 2010 (IDT)
אז זה מצדיק שם גלובאלי לערך לוקאלי? אנדר-ויק20:03, 28 במרץ 2010 (IDT)
בואו נייעל, ברוקולי מתנגד. מה דעתם של האחרים? (אין טעם לחזור שוב ושוב על אותם דעות עם אותם מתדיינים) Rex - שיחה 20:08, 28 במרץ 2010 (IDT)
אני תומך בטומאה וטהרה, עם {{פירוש נוסף}}. גוונא + שיחה + התגלה פרק חדש ברמב"ם זרעים! 20:48, 28 במרץ 2010 (IDT)
כבר כתבתי למעלה. שם ערך צריך להיות טומאה וטהרה ביהדות או טומאה וטהרה (יהדות). או כל וריאציה שתמצא חן. זה לא שוונץ זה מגדיר נכון את הערך. יש טומאה וטהרה גם בדתות אחרות. איו טעם שאחזור על כל הטיעונים. אפשר לקרוא על כך בדיון הקודם בנושא Hanay שיחה המזרח הקרוב קרוב מתמיד 22:20, 28 במרץ 2010 (IDT)
אני מסכים עם קוריצה וגוונא, ונדמה לי שגם משרד האוצר שותף לדעה זו. דוד שי - שיחה 22:36, 28 במרץ 2010 (IDT)
אני לא מסכים. זה יוצר אצל הקורא את הרושם השגוי לפיו טומאה וטהרה הן הגדרות מתוך ההלכה היהודית בלבד, ומחזק לחינם את האתנוצנטריות שגם ככה רווחת בויקיפדיה בעברית. אנדר-ויק22:42, 28 במרץ 2010 (IDT)
כיון שכולם חוזרים על עמדותיהם בדיון הקודם - אחזור אף אני. אני בעד השארת המצב הקיים. נימוקי - למעלה. בנילה - שיחה 23:11, 28 במרץ 2010 (IDT)
מכיון שהנושא עולה בפעם השניה אני מציעה לעשות הצבעה על הנושא. שהקהילה תחליט Hanay שיחה המזרח הקרוב קרוב מתמיד 23:13, 28 במרץ 2010 (IDT)
דעתי כדעת חנה. ומוסיף, זו אפילו לא עמדת ה"יהדות", אלא עמדת היהדות הרבנית שלא בטוח (אינני יודע), עם זרמים אחרים ביהדות רואים את הדברים עין בעין, ואנו נותנים יד לניכוס היהדות בידי היהדות הרבנית. אורי שיחה 23:28, 28 במרץ 2010 (IDT)
אנדר-ויק, יש לצאת מנקודת הנחה שהקורא יודע לקרוא, ולכן יראה בראש הערך את הקביעה "ערך זה עוסק בטומאה וטהרה ביהדות. אם התכוונתם למשמעות אחרת, ראו טומאה וטהרה (פירושונים)", ויבין שטומאה וטהרה אינם קשורים רק ליהדות. האתנוצנטריות מתבטאת בכך שכמעט כל הקישורים בדף טומאה וטהרה (פירושונים) אדומים, ואתה מוזמן לתקן זאת, בדרך של כתיבת הערכים החסרים, ולא בדרך של קלקול שם הערך שלפנינו, שאליו יש קרוב למאה קישורים. דוד שי - שיחה 23:32, 28 במרץ 2010 (IDT)
דוד, איך שם הערך מתקלקל? השם הנוכחי יישמר כהפניה לכל שם מוצע, כוונתי רק ליצור כותרת מדויקת יותר. Rex - שיחה 01:59, 29 במרץ 2010 (IDT)
מאה קישורים אפשר לשנות בקלות, כמו שאפשר לשנות דברים רבים בסיטונאות. אני מתנדב לעשות זאת. אורי שיחה 03:01, 29 במרץ 2010 (IDT)
הטיעון של הקורא יודע לקרוא תקף גם לערכים אחרים. יש שפע של דיונים על שמות ערכים, כי אנו מנסים לתת לערך שם מדויק ככל האפשר. הרי בכל ערך הקורא מתחיל בקריאת הערך וכבר בפסקה הראשונה הוא יכול להבין במה הערך עוסק. ובכל זאת אנו לא מסתפקים בכך. לי לא ברור למה ערך זה צריך לקבל יחס מיוחד. הערה נוספת, ההערה באותיות קטנות לגבי הפניה לדף פירושונים אולי נראית מאד בולטת, אבל רוב האנשים לא שמים לב אליה. גם אני לא תמיד שמה לב אליה. אני חוזרת על הצעתי לעשות הצבעה על שם הערך, ובכך לחסוך לקהילה דיונים חוזרים ונשנים על שם הערך Hanay שיחה המזרח הקרוב קרוב מתמיד 06:43, 29 במרץ 2010 (IDT)
ערך זה אינו מקבל יחס מיוחד. קראו את הדף ויקיפדיה:פירושונים, ותראו שבערך שלפנינו, שבו באופן מובהק יש משמעות עיקרית אצל דוברי עברית, נהגנו לפי הכלל העוסק במשמעות עיקרית. כדי לחרוג מכלל זה יש להביא נימוקים שיצדיקו שינוי מדיניות. אולי בהזדמנות זו נעביר גם את כוכב לכוכב (גרם שמים), כדי שלא להטעות את הקורא. דוד שי - שיחה 10:27, 29 במרץ 2010 (IDT)
רק הערה קטנה, קורא עברית שפותח דף זה, מקווה לקבל סקירה או השוואה על הנושא לא מזווית ספציפית, את הזווית הספציפית הוא מצפה לקבל בתת ערך או בערך עם שם מיוחד, לא כך? ראה לדוגמה הערך תפילה, שלדוברי העברית יש לזה משמעות עיקרית עם התפילה היהודית, אבל הערך סוקר את מושג התפילה בכללותו, ויש ערך נפרד תפילה (יהדות). Rex - שיחה 14:25, 29 במרץ 2010 (IDT)
אני יהודיה כשרה למהדרין שסבה היה חסיד סאטמר וגם כוהן ואצלי המושג טומאה וטהרה אינו אוטומטית טומאה וטהרה ביהדות. אולי בגלל שטיילתי בהודו, אולי בגלל שקצת התעניינתי מה קורה בנושא בדתות אחרות. ואני בטוחה שאני לא היחידה Hanay שיחה המזרח הקרוב קרוב מתמיד 14:30, 29 במרץ 2010 (IDT)
אין צורך בחוויות אישיות ובתחושות אישיות, כשיש לנו מדד אובייקטיבי: קרוב למאה קישורים לערך המקיף על טומאה וטהרה ביהדות, לעומת תשעה קישורים בלבד לכל שש המשמעויות (שלאף אחת מהן אין ערך) המופיעות בדף הפירושונים. זה מקרה מובהק ביותר של משמעות עיקרית. במקום לבזבז זמן בדף שיחה זה, לכו לכתוב את הערכים החסרים וליצור קישורים אליהם (באמצעות כתיבת ערכים נוספים). דוד שי - שיחה 17:17, 29 במרץ 2010 (IDT)
זה לא נקרא משמעות עיקרית, זה נקרא מצב הקישורים הפנימיים בנושא בויקיפדיה בעברית כרגע. אין מה להסיק מזה על משמעות עיקרית, אלא על אילו ערכים כדאי לכתוב. ואת זה תמיד צריך לעשות בלי קשר. אנדר-ויק18:51, 30 במרץ 2010 (IDT)
הקישורים בוויקיפדיה העברית, בפרט בפרופורציה קיצונית כזו, משקפים משהו, ואין להתעלם מהם. אנחנו מנהלים כאן דיון ארוך על ביצה שלא נולדה - אין אפילו ערך אחד שעוסק בטומאה וטהרה מחוץ ליהדות, אין כמעט קישורים לערך כזה, אבל להתווכח זה כיף. דוד שי - שיחה 19:28, 30 במרץ 2010 (IDT)
ויקיפדיה העברית היא יהודוצנטרית, עבריתוצנטרית וישראלוצנטרית. יש בנמצא מקומות רבים שבהם יש לאזן את ההטיות הללו, אבל לא הייתי מתחיל כאן. אביעדוס • ט"ז בניסן ה'תש"ע • 19:32, 30 במרץ 2010 (IDT)

הערך יפה (הערב שמש)[עריכת קוד מקור]

ויש לי שאלה: ראיתי בפירוש רש"י בתלמוד ברכות (ב:) שהכהנים צריכים לטבול מבעוד יום כדי שיערב עליהם השמש- כדי שיאכלו את התרומה, מישהו יודע למה? ניסיתי לחפש קצת בויקיפדיה מושגים בעניין הזה ולפי שעה לא מצאתי.אשמח אם יורחב כאן בעניין "הערב שמש"- או לחילופין אם יבנה ערך מיוחד לנושא זה.

בפסקה 'חובת הטהרה במקדש' מוצגות כמה קולות בדיני טומאה, ונכתב ש"באופנים אלה הושג איזון בין הרצון לשמור על טהרת המקדש והקרבנות מחד, לבין היכולת של הציבור לעמוד בכללים אלו מאידך". האם יש מקור ל"טעמא דקרא" הזה? אני-ואתהשיחה 20:54, 12 באוגוסט 2010 (IDT)

מקור לא מפורש, אלא "השראתי" הוא התוספתא במסכת טהרות, שלומדת את הדין של ספק טומאה ברה"ר טהור מהדין שטומאה דחויה בציבור (ולא מספק סוטה, ככתוב בגמ'), ולכאורה מה עניין זה אצל זה? הרי בס"ט ברה"ר אנו מטהרים ממש, ובטומאה בציבור זוהי דחייה שאיננה מטהרת אלא רק מתירה להקריב בטומאה! על כרחך יש כאן יסוד משותף של הקלה על הציבור ומתן אפשרות לקיים חיי טהרה כסדרם. עזר - שיחה 21:25, 12 באוגוסט 2010 (IDT)
אני שומע מה שאתה אומר, וזו באמת טענה מעניינת. בפרט לגבי ספק טומאה שאכן הוא דין מחודש מאוד עם מקור לא ברור וחילוק מוזר בין רה"ר לרה"י. אך עדיין לענ"ד זה מחקר מקורי, ובפרט ההרחבה של הרעיון לכל הקולות האחרות בהלכות טומאה, שבהחלט ניתן להבין אותן באופנים אחרים לגמרי. אני-ואתהשיחה 21:35, 12 באוגוסט 2010 (IDT)
לא כתבתי במפורש שזהו טעם ההלכות, אלא שבאמצעותן בפועל "הושג איזון". מכל מקום, אני מקבל שכדאי לגבות זאת באיזשהו מקור, אלא שלצערי כנראה לא אתפנה לכך בקרוב. היה נא סבלני לפני שינוי בערך, ותן לי תזכורת בעוד שבועיים אם עד אז לא אביא מקור. תודה. עזר - שיחה 21:41, 12 באוגוסט 2010 (IDT)
אין בעיה. סתם שמתי לב לעניין בגלל שהתחלתי לכתוב כרגע ערך על שבועת העדות ואני קצת מתלבט אם להציג את הקרבן עולה ויורד כחומרא (לעומת שאר העבירות שאין בהן כרת) או כקולא (לעומת שאר החטאות). אני-ואתהשיחה 21:47, 12 באוגוסט 2010 (IDT)
לפי הרמב"ן (ויקרא ה,ז) והחינוך (קכא) קורבן עולה ויורד הוא קולא, ולא רק בגלל שאין כרת, כי בטומאת מקדש וקדשיו יש כרת, אלא מטעמים נוספים - עיין בדבריהם. לעומת זאת, לפי הרשום אצלי, הרש"ר הירש אומר שהעברות שמביאים עליהם קורבן עולה ויורד הם חמורות יותר (אין לפני את פירושו). בנילה - שיחה 00:01, 13 באוגוסט 2010 (IDT)
תודה על ההפניות, ועל שהזכרת לי שבטומאת וקודשיו יש כרת. לעניין הערך כאן, נמצא שהרמב"ן והחינוך נחלקו בסברתו של עזר - שדברי החינוך הם כסברתו של עזר שהקולא היא בגלל שהכשלון מצוי, ואילו לפי הרמב"ן הטעם הוא בגלל שטועה בדבר מצווה. אני-ואתהשיחה 00:25, 13 באוגוסט 2010 (IDT)

ערך גדול מדי[עריכת קוד מקור]

הערך הנוכחי גדול מדי, עמוס מדי בהערות שוליים (יש 324 ועוד כמה בתוך הטקסט). זה הרבה יותר מדי צריך לצמצמו. גילגמש שיחה 06:40, 5 באוקטובר 2010 (IST)

ראה לעיל: הערך הארוך בויקי, מה הם החלקים שלדעתי ניתן להוציא ממנו בלי לפגוע במארג הכללי שלו (נכון להיום: סעיפים 13, 14, 16 בערך. כאמור, לדעתי אלו דווקא החלקים המעניינים יותר). האמן לי שלמרות אורכו הערך הזה תמציתי מאד, וכמעט כל פיסקה ממנו (בחלקים שלדעתי אי אפשר להוציא ממנו) ראויה לערך מורחב.
לגבי הערות השוליים המרובות: אני חושב שבנושאי יהדות יש חשיבות רבה ללימוד דברים ממקורם, וערך אנציקלופדי צריך להיות רק כלי עזר שיקל את הגישה למקורות הראשוניים. למעשה כתבתי את הערך כמבוא שיקל על לימוד סדר טהרות במשנה (הסדר הארוך והקשה ביותר במשנה, שלומדיו מעטים והצורך במבוא כזה חשוב מאד), והערות רבות מפנות אליה. זוהי גם הגישה המקובלת באנציקלופדיה תלמודית, בה יש ריבוי הערות, הערה כל שתיים-שלוש שורות, ובכמה ערכים יש יותר מאלף הערות.
יתכן שלאחר כתיבת ערכי המשנה המרובים שנדרשים כאן יהיה אפשר לוותר על הערות השוליים ולהסתפק בהפנייה לערכים המורחבים. עזר - שיחה 08:02, 5 באוקטובר 2010 (IST)
אם שאני סברתי כמו גילגמש לפני שיפוצו של עזר לערך (ראה פיסקאות הראשונות שבדף השיחה), אולם כעת -אחרי העבודה המצויינת של עזר- אני מסכים עם עזר שאין דרך אחרת זולת אריכות הערך הנוכחי כמו שהוא.--פרץ הכהןשיחההידעת, אסור לאכול בשר בקר מבהמה טרם הרמת מתנותיה?• כ"ח בתשרי ה'תשע"א • 18:28, 5 באוקטובר 2010 (IST)
אריכות הערך לא כל כך מפריעה לי באופן אישי. אבל על פניו נראה שאם רוצים אפשר לתמצת את פסקאות 6-11 כאן ולהעבירם לערך טומאה או היטמאות שיעסוק בדרכי ההיטמאות, ואותו דבר לגבי פסקה 12 לתמצת ולהעביר לערך טהרה או היטהרות שיעסוק בדרכי ההיטהרות. אני-ואתהשיחה 19:04, 5 באוקטובר 2010 (IST)
לא הבנתי את הרעיון. מי שרוצה לדעת האם כלי חרס נטמא כאשר זב מזיז אותו, צריך שיהיה לו באותו ערך גם אם המטמאים וגם את הנטמאים וגם את דרכי ההיטמאות. עזר - שיחה 20:47, 5 באוקטובר 2010 (IST)
זה מה שהתכוונתי - לעשות ערך נפרד אחד על המטמאים, הנטמאים ודרכי ההיטמאות, וכאן להשאיר רק את תמצות העניין. אני-ואתהשיחה 00:34, 6 באוקטובר 2010 (IST)
יש להשתמש בערכים מורחבים. אני לא מבין בנושא, אבל לא ספק ניתן להוציא חלקים מהערך הזה לערכים מורחבים. כמו שלא כותבים בערך אודות מדינה מסוימת כל דבר הקשור בה, גם כאן יש לפעול בדרך דומה. כמו כן, צריך לבדוק אילו מראי מקום נחוצים ואיפה מספיק פרק ההביבליוגרפיה הכללי. לא לכל טענה צריך להצמיד מראה מקום. טענות טריוויאליות ומקובלות לא זקוקות לזה במרבית המקרים. גילגמש שיחה 20:51, 5 באוקטובר 2010 (IST)
אפשר להבין את הגאוגרפיה של מדינה גם בלי להבין את ההיסטוריה שלה. לעומת זאת טומאה וטהרה היא כמו נוסחה שרק כאשר כל המרכיבים ידועים אפשר לקבל את התוצאה הסופית, טמא או טהור: מי/מה היה בקשר עם מי/מה ומה היה טיב הקשר. עזר - שיחה 20:54, 5 באוקטובר 2010 (IST)
בשביל דבר בסיסי לא צריך 200K ולמעלה מ-300 הערות שוליים. גם כרגע לא ניתן להבין שום דבר מהערך. הוא פשוט ארוך מדי ולא עונה על הגדרה סבירה של ערך אנציקלופדי. הדבר הזה הוא ספר, לא ערך. אין בו כל תועלת לקורא שמנסה לקבל מידע בסיסי ומתומצת על הנושא. גילגמש שיחה 20:56, 5 באוקטובר 2010 (IST)
מסכים עם גילגמש. ברי"א מחוץ לחשבון - 21:01, 5 באוקטובר 2010 (IST)
טהרות זה סדר שלם. מוכרחים לחלק כדי שלא יתייאשו מראש מקריאת הערך. אפשר לעשות ערכים דרגות הטומאה, דרכי הטומאה, היטהרות, קיום הלכות הטהרה בהיסטוריה היהודית, טומאה וטהרה בארכיאולוגיה, דיני טומאה וטהרה, ואולי עוד. ישרון - איך אני נוהג? 21:15, 5 באוקטובר 2010 (IST)
אחכה לדעות נוספות, ובכל מקרה בזמן הקרוב לא אהיה פנוי לבצע את המשימה. זה לא סתם לעשות "גזור והדבק" לערכים נפרדים, אלא צריך להשאיר כאן את תמציתם. בעיה נוספת: להתמודד עם שילוב הפרק הרלוונטי מכאן עם הערך הקיים אבות הטומאות, שכמעט לא נגעו בו מזה שנים וכותבו העיקרי כבר מזמן אינו כאן. אם אקבל מנדט להתעלם לגמרי ממבנהו ומניסוחיו ולכתוב את הערך כאילו לא היה קיים כלל (כמובן, לוודא שלא השמטתי פרט חשוב שכתוב בו) - יקל עלי. עזר - שיחה 22:08, 5 באוקטובר 2010 (IST)
אתה לא יכול "לקבל מנדט" כי אין מי שיכול להעניק לך כזה. אתה יכול לשכתב את הערך כפי רצונך ורק אם תיהיה התנגדות לעריכתך יהיה דיון. כך שלמעשה אינך צריך לבקש רשות. גילגמש שיחה 22:10, 5 באוקטובר 2010 (IST)
אני יודע שפורמלית אינני צריך לבקש רשות וגם אין מי שמוסמך לאשר לי לעשות מה שבא לי. פרקטית אני רוצה לדעת שאני לא הולך לעבוד קשה ובסוף לספוג ביקורת על דריסת עבודתו של מישהו, שבוודאי רובה טוב ונכון. להתחיל לשלב קטעים ומשפטים בתוך החומר הקיים שם - אינני מוכן כלל. ניסיתי את זה פעם בערך אחר, והתוצאה הייתה עבודת פרך שלבסוף גם לא השביעה את רצוני. עזר - שיחה 22:16, 5 באוקטובר 2010 (IST)
נורא קשה לתת לך הסכמה מראש לשינוי לא ברור שאתה הולך לבצע. גילגמש שיחה 22:20, 5 באוקטובר 2010 (IST)
אולי בשביל שהערך יהיה במצב תקין תספוג ביקורת. "לא יבוש מפני המלעיגים עליו..." אם מבקרים אותך, תקרא לי אני אסנגר.
וגילגמש, הוא לא מבקש הסכמה לשינוי, הוא מבקש הסכמה למהלך של שכתוב עבודות של אחרים. ישרון - איך אני נוהג? 22:22, 5 באוקטובר 2010 (IST)
אין שום אפשרות לתת לו אישור כזה. אין אף אחד שמוסמכך לכך וגם באמת שלא צריך. אני לא חושב שיהיו בעיות. גילגמש שיחה 22:23, 5 באוקטובר 2010 (IST)
נגד כל פיצולפרץ הכהןשיחההידעת, אסור לאכול בשר בקר מבהמה טרם הרמת מתנותיה?• כ"ח בתשרי ה'תשע"א • 17:28, 6 באוקטובר 2010 (IST)

הועבר מהדף שיחת משתמש:דוד שי
שלום דוד. בערך טומאה וטהרה ישנו תת-פרק בשם כלי אבן. שנכנס לפירוט רב על המידה. רציתי להעביר אותו למקומו הראוי, בערך כלי אבן, שם מורגש בחסרונו של הבן האובד, אך אני נתקל בקצת קשיים כשאני בא להחליט אילו חלקים רואי להעביר, אלו להעתיק, ואלו להשאיר רק תמצות שלהם. אני אשמח לערוך ולהרחיב ככל יכולתי את מה שבסופו של דבר יגיע לערך הארכיאולוגי, אך האם אוכל לשכנע אותל לסייע בשלבי המעבר? דניאל צבישיחה 18:24, כ"א בכסלו ה'תשע"א (28.11.10)

הנושא זר לי, אבל בהזדמנות אציץ ואראה האם בכוחי להועיל. דוד שי - שיחה 21:20, 28 בנובמבר 2010 (IST)
לדעתי ניתן להעביר את הפרק לערך כלי אבן, אך לא למוחקו מהערך טומאה וטהרה, שכן כלי אבן הם כלים ייחודיים לחברה היהודית בסוף ימי בית שני, דווקא בגלל התועלת שלהם בשמירה על מצוות טומאה וטהרה, ולכן הפרק חשוב לערך שבו הוא נמצא. עם זאת, ניתן לוותר (בערך טומאה וטהרה) על שתי הפסקאות האחרונות, שעוסקות בתיאור ארכיאולוגי גרידא, ולהסתפק בהעברתן לערך כלי אבן. בנילה - שיחה 00:02, 30 בנובמבר 2010 (IST)