שיחה:MDMA

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מאמר לא רע בכלל, מה רע בו ? (חוץ מזה שלא אני כתבתי אותו) 132.70.218.74

כשיהיה לי זמן לכתוב אותו מחדש, תבין למה... נפתלי 05:31, 23 יוני 2004 (UTC)

עידוד צריכה[עריכת קוד מקור]

הורדתי מידע המעודד צריכת סמים (המלצות על איך להשתמש בו בסיכון מינימאלי)

מצד אחד יש הגיון בהשמטה של מידע שכזה, אבל מצד שני עדיף שמשתמשים שהולכים להתנסות בסם, ידעו איך ניתן להפחית את הסיכונים שלו ולהשתמש בו בצורה הבטוחה ביותר. אמנם זה יכול להישמע כאילו הדבר מעודד צריכת סמים אבל לדעתי הדבר יכול להציל ולעזור אנשים, שבמילא הולכים לצרוך אקסטזי. אני מאמין שצריכה נכונה של סמים מונעת את הסכנות פי כמה וכמה מכפייה והפחדת החוק.

סיכויי המוות (לחכם חנוכה)[עריכת קוד מקור]

  1. טענה כזו אני קודם רוצה לראות הוכחות לנכונותה. בינתיים אני מוחק תא מה שכתבת. אם תביא הוכחות זה יחזור.
  2. בכל מקרה, הנוסח "חשוב להדגיש" או משהו כזה, לא מתאים. אבל על זה נדבר אם וכאשר יבואו ההוכחות. בינתיים אני מגלגל אחורה. אנא הימנע מלהחזיר את מה שכתבת. eman

הנוסחא הכימית שלו לא נכונה, הנכונה: טבעת בנזן C=C+CH3+ NH+CH3 אתה נשמע לי כמו האגודה למלחמה בסמים, חוץ מזה שאתה לא נותן בי אמון למרות התרומות שלי. רצית לינק קיבלת לינק (שמה רשום שעל כל מיליון משתמשים יש 7 מקרי מוות) ואם מה שאני כתבתי (מוות על כל 6 מיליון כדורים) אז יוצא שמשתמש ממוצא בולע 42 כדורים ועדיין הסיכוי שלו למות מזה הוא אפסי ביותר.

http://www.experienceamsterdam.com/DRUGINFO-Ecstasy.html

וציטוט:

The risk of death from Ecstasy use is extremely low. Between 1988 and 1997 some 50-100 UK deaths have been connected to Ecstasy use. The current rate is 7 deaths per million users per year. More people die fishing or eating supper. The US figures are much lower, only one death per million users, largely due to the enduring preference for warehouse or outdoor parties rather than hot packed-out nightclubs. There is also less of a booze culture amongst American kids. Most E-related deaths are related to alcohol-consumption and over-heating.

--חכם חנוכה 22:34, 25 ספט' 2004 (UTC)

אני בספק אם קיים מידע אמין בקשר למספרים שמוסר מר חכם. אני לא בטוח שמישהו לקח מספר בני אדם, סגר אותם במעבדה והתחיל להאכילם אקסטזי על מנת לבדוק מתי ימותו. גילגמש 22:18, 25 ספט' 2004 (UTC)

מר חכם, אני מצטער, אך המקור שלך איננו אמין. אם תראה את זה בפרסום מכובד אזי יש טעם לשנות את הערך. גילגמש 22:38, 25 ספט' 2004 (UTC)

גילגמש מספיק אתה טעית בתת אדום ושיחזרת המון פעמים עד שבסוף נאלצת להסכים איתי, על תחזור על אותה טעות... --חכם חנוכה 22:42, 25 ספט' 2004 (UTC)

אני סיימתי את הדיון איתך. גילגמש 22:44, 25 ספט' 2004 (UTC)

במקום שלהתנצל כמו גבר אתה כותב "אני סיימתי את הדיון איתך"... --חכם חנוכה 22:46, 25 ספט' 2004 (UTC)
גם זה http://www.ephidrina.org/ecstasy/effects.html לא אמין?? בקיצור הסיכוי למות מאקסטזי הוא אפסי וראוי מאוד לציין את זה --

חכם חנוכה 22:46, 25 ספט' 2004 (UTC)

אפילו אתר "אנטי סמים" נאלץ להודות בזה: http://thedea.org/statistics.html --חכם חנוכה 22:58, 25 ספט' 2004 (UTC)
גם זה לא אתר מדעי, וגם מהסתכלות קלה ממש לא "אתר אנטי סמים" ש"נאלץ" להודות בזה. eman


חנוכה: קודם כל תשנה מהר את טון הכתיבה שלך, את הגסות ("אתה דפוק") והמשחק על פרנציפים מצד אחד, וההיתממות מצד שני (עשית לי את היום כשראיתי שאחרי כל זה אתה רוצה להיות מפעיל מערכת. צחקתי נורא.) לפעמים נראה שכינוי יותר הולם לך זה "חוכמולוג חנוכה". בחלק גדול מאוד מהאש שמשכת לעברך (ואתה יודע הרבה פעמים נמנעתי מזה, ולפעמים אף עמדתי פומבית לצידך) זכית במו אצבעותיך ומקלדתך. אגב אני גם מוחה נמרצות על הקישור שאתה עושה ביני לבין רשויות למלחמה בסמים. זה היה מעליב, ואני דורש התנצלות.

ועכשיו לעניין: האתרים שהבאת, למרות שהם נראים כתובים בצורה מפורטת, ובודאי יש מה ללמוד להם, נראים גם שהם בעלי אינטרס בעניין. אני רוצה לראות מספרים ממקורות יותר אובייקטיבים.

ומכיוון שפה זה ענייין של חיים ומוות, צריך לקחת את הצד הזהיר יותר. והצד הזהיר יותר זה בודאי לא לכתוב שהסיכוי למוות הוא אפסי. גם מה עוד שאפילו אם הנתונים נכונים (והאמת, הם נשמעים סבירים), הצורה שהם מוגשים מטעה בצורה מסוכנת. הבעיה היא שמציגים את הסיכוי פר כדור, ולא את הסיכוי פר משתמש. לאמר סיכוי של אחד ממליון נשמע קטן. אבל אם נניח מישהו לוקח אקסטה כל שבוע, אז במשך שנתיים הסיכוי שלו למות הוא אחד מ-10,000. זה כבר לא כל כך אפסי. eman

אין פה עניין של חיים ומוות יש פה עניין של חיים. הנתונים ברובים הם פר משתמשים ולא כדורים כמו שציינת פה. ראית בערוץ 8 סרט על זה, ואגב היה מקרה של איזה נערה שבלעה כדור אקסטזי, בעצת החברים שלה היא שתתה איזה 20 ליטר מים ומתה מבצקת. אם החברים שלה היו קוראים בויקיפדיה שהסיכוי למות מאקסטזי הוא אפסי אולי היא הייתה היום חייה ביננו. רוב מקרי המוות מזה נגרמים מבורות ככה שהכתיבה שלי יכולה רק להציל חיים.

אגב ממה נעלבת שהשווית אותך לרשות למלחמה בסמים? (כדי שאני יוכל להתנצל...) --חכם חנוכה 23:14, 25 ספט' 2004 (UTC)

ההגיון שלך מאוד עקום.
איך המשפט "חשוב להדגיש שהסיכוי למות מבליעת כדורי אקסטזי הוא אפסי. על-פי הערכות על כל 6 מיליון כדורי אקסטזי שנבלעים מת אדם אחד." מוריד את הבורות, או מציל חיים? משפט שיאמר שאחת הסכנות היא דוקא עודף שתיית מיים, הוא זה שיכול לעזור. לא התוספת המפוקפקת שלך שניכר לכל קורא סביר שהמטרה שלה היא לא מניעת בורות או הצלת חיים. eman
המטרה שלי היא כן בפירוש למנוע בורות! ואתה גם לא הבנת את המקרה.. גם אם היא לא הייתה בולעת אקסטזי (או משהו אחר) היא הייתה מתה מבצקת בגלל ששתתה 20 ליטר מים. --חכם חנוכה 23:37, 25 ספט' 2004 (UTC)

איזשהו חכם שאיני זוכרת את שמו אמר פעם, 'בחר את מלחמותיך', ואני מציעה לחנוכה את אותה הצעה. גם אם "הסיכוי הוא אפסי" למות מאקסטזי (ואני מפקפקת בכך), ידוע שאקסטזי בדומה לסמים אחרים מעורבב עם כימיקלים שונים על ידי אנשים לא מוסמכים ואין למעשה יכולת לברר את טיב הכדור שלוקחים. שנית, סמים נוטים לעוות את כושר השיפוט, אז אולי מישהו לא ימות מאקסטזי, אבל כן ימות מזה שהוא יעלה לגג גבוה כי הוא רוצה ,לרחף'. לכן, זהירות יתר אותה מציע eman עדיפה על פני כל לגיטימציה של ויקיפדיה לסם שכזה. דורית 23:32, 25 ספט' 2004 (UTC)

בנתונים שהבאתי מקרי המוות כוללים גם מוות מחומרים אחרים שעורבבו בכדור וגם מאנשים שחשבו שהם ציפורים שלקחו את הכדור. גם במקרים כאלה הסיכוי הוא אפסי. --חכם חנוכה 23:37, 25 ספט' 2004 (UTC)

מר חנוכה, גם אם הסיכוי אפסי אין זה לא המקום לעודד שימוש בסמים וזאת תוך הסתמכות על אתרים מפוקפקים המעודדים שימוש בסם. king445-מיכאל לרר - שיחה


מסתבר שחכם חנוכה צדק, ובמשך 9 שנים מידע רלוונטי לא הוצג.

http://www.pssg.gov.bc.ca/coroners/publications/docs/stats-mdma-deaths-2006-2011.pdf

אני לא אערוך מכיוון שהערך נמצא בשלבי עבודה, אבל אשמח אם המשפצים יקחו את לתשומת ליבם.

Ban79 - שיחה 18:43, 10 במרץ 2013 (IST)[תגובה]

למה הורדתי את תבנית הפרת זכויות היוצרים[עריכת קוד מקור]

היות וזה לא נכנס לי לתקציר, אכתוב פה. הורדתי את תבנית הפרת זכויות היוצרים כי המאמר שוכתב חלקית מגרסתו הראשונה. אני מציע לדלל את החומר החשוד על ידי תרגום מהאנגלית וכך הבעיה תפתר באופן מושלם, כי רב החומר שנלקח מעלה ירוק הוא עובדות כך שאם זה ישאר רק חלק קטן מהערך, הרי שאפשר לטעון לשימוש הוגן. גילגמש 09:13, 24 מאי 2005 (UTC)

לאחר שקראתי את גרסתי הראשונה של לייזי למון ואת גרסתו החמישית, והשוויתי אותן לאתר עלה ירוק, מצאתי שאין ממש בטענתו של גילגמש לפיה "כל הגרסה הראשונה של המאמר מועתקת מילה במילה". למעשה לא מצאתי אפילו משפט אחד זהה בשתי הגרסאות. מכאן ברור לי שכוונתו של לייזילמון היתה טובה, והוא הבין שדי בשכתוב שעשה כדי לתת תוצאה שאין בה בעיה של זכויות יוצרים. דומני שבכך טעה לייזילמון. אף שאין משפט אחד זהה בשתי הגרסאות, הרי השפעתה של גרסת עלה ירוק על גרסת לייזילמון בולטת ביותר, עד למידה שבעיני נראית כפגיעה בזכויות היוצרים של אתר עלה ירוק. חשוב לי להדגיש שאין לי ספק כי לייזילמון פעל בתום לב, שהרי השאלה היכן עובר הגבול בעניין זכויות יוצרים היא שאלה עדינה. המסקנה שלי מסיפור זה היא שבסוגיות שבהן לא ברור היכן עובר הגבול, כדאי לשמור מרחק בטוח ממנו.
בעניין הערך: כיוון שגם בגרסתו הנוכחית של הערך ניכרות עקבותיה של הגרסה הראשונה, נראה לי שראוי לערוך בו שכתוב יסודי, ואחר כך למחוק את כל הגרסאות הקודמות שלו. תהיה בכך פגיעה מסוימת באלה שתרמו לערך, אך נראה לי שזה המוצא היחיד. דוד שי 17:02, 24 מאי 2005 (UTC)
נאמר במשלי (כח, יד): "אשרי אדם מפחד תמיד". ולכן הצעתך לנקוט זהירות במצב גבולי ראויה גם בעיני. מלח השמים 17:18, 24 מאי 2005 (UTC)

הסברים לתיקונים[עריכת קוד מקור]

  1. סרוטונין הוא לא סתם חומר פסיכו-אקטיבי, אלא נוירוטרנסמיטור. אני חושב שכדאי להזכיר זאת כבר בפתיח.
  2. "אופוריה, פתיחות, אנרגיה ושמחה" - המונח היווני "אופוריה" כולל את כל המונחים שבאו אחריו.
  3. עד כמה שידוע לי (ותקנו אותי אם אני טועה) מה שמייחד את האקסטזי הוא עלייה חדה (כלומר לא הדרגתית) ברמות הסרוטונין לאחר נטילתו. יש מעכבי פירוק של סרוטונין שגם הם מעלים את רמות הסרוטונים, אבל בצורה הדרגתית.
  4. חשוב לציין כבר בפתיח שמדובר בחומר בלתי חוקי. תהא דעתנו על החוק אשר תהא (ובמדינה דמוקרטית כמעט כל חוק עשוי להיות שנוי במחלוקת), אף אחד לא אמור להתפלא על כך ששוטר דופק על דלתו.
  5. הסם לא הוצא סתם כך מחוץ לחוק. מדובר בתרופה שהתגלו בה תופעות לוואי מסוכנות ולפיכך השימוש בה נאסר. חשוב לזכור שגם מי שחושב שהחוק האוסר שימוש והחזקה מיותר, עדיין צריך להודות בכך שנטילת החומר כרוכה בסיכון ובדרך-כלל אינה מומלצת (הוויכוח הוא האם הסיכון הזה הוא עניין למשטרה או לשיקול דעתו של האזרח).
  6. יש הרבה אנשים שנוטלים מעכבי פירוק של סרוטונין כחלק מטיפול רפואי פסיכיאטרי, והם תוהים מן הסתם מה ההבדל בין מה שהם נוטלים לבין אקסטזי. חשוב להסביר זאת.
  7. הדיכאון שבא לאחר שפגה השפעת הסם לא נגרמת כתוצאה מ"חזרה לעולם האמיתי", אלא מירידה חדה ברמת הסרוטונין.
  8. "הרעלת מים" היא מצב מסוכן, וחשוב לפרט איך אקסטזי קשור למצב הזה (שדורש, אגב, אשפוז מידי בבית חולים).
  9. הרגשתי צורך לציין (ואני מכיר מקרים כאלה) שבעיות לב הן לא צרה השמורה לחולי לב בלבד, אלא גם לאנשים בריאים, שבעקבות נטילת סם או מאמץ גופני חריג גילו פתאום שיש להם מום סמוי בלב.
Dror_K 08:37, 22 פברואר 2006 (UTC)

לפי הערך הזה, אקסטזי הוא מעכב פירוק של סרוטונין (גם אם אינו משמש כתרופה, כיוון שאינו די בטוח). חיפשתי אם יש לנו ערך על מעכבי פירוק של סרוטונין, ומצאתי את הערך על SSRI. האם אפשר לומר ש-MDMA שייך לקבוצת SSRI? או שאולי הוא שייך לקבוצת SRI (מעכבי פירוק לא-סלקטיביים של סרוטונין)? Dror_K 11:39, 4 מרץ 2006 (UTC)

התשובה כאן (פיסקה 3). נרקיסוס 13:03, 4 מרץ 2006 (UTC)

סכנות לטווח ארוך[עריכת קוד מקור]

מהידע הכללי שלי אני יודע שלקיחת אקסטזי עלולה לגרום לפלשבקים שקורים אפילו שנים אחרי השימוש. מישהו מבין בנושא? Johnny Zoo 09:19, 12 מרץ 2006 (UTC)

ערך מומלץ? נגיד. חסר כאן המון חומר. שכתבתי את הפסקה על התמכרות ותיקנתי דברים קטנים פה ושם. אין כאן מילה אחת על HPPD והמחולקת על סכנות לטווח הארוך. אין מילה על הסינטזה שלו, לא יותר מדי על ההשפעות שלו.. ומה נרקיסים עשה בקישורים שלו אני לא יודע, האתר הזה הוא על התמכרות באופיאטים ואין מה לדחוף אותו לכל מה שקשור לסמים. שמתי קישור לכספת MDMA בארוויד. Cheshire Cat 03:12, 12 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

אקסטזי הוא כמובן לא שם רשמי, ואני חושב שהרבה יותר שייך ששם הערך יהיה 3,4-מתילינדיאוקסי-N-מתילאממפטמין. או MDMA התנגדויות\הערות?Cheshire Cat 20:33, 16 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

השם 3,4-מתילינדיאוקסי-N-מתילאממפטמין כמובן לא בא בחשבון - אתה מוזמן לקרוא את ויקיפדיה:מתן שם לערך. MDMA הוא שם אפשרי. ‏odedee שיחה 06:19, 12 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
אני בעד להשאיר אקסטזי. זה השם המוכר לציבור בארץ. ST 09:55, 12 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
גם אני בעד "אקסטזי" מהטעם שהביאה ST. ‏DrorK‏ • ‏שיחה09:57, 12 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
מסכימה עם ST. ladypine 15:51, 12 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
גם אני בעד אקסטזי...Shayakir שיחה. 15:52, 12 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
אני לא חושב שהשם המוכר לציבור הוא מה שמשנה.. מה שמשנה זה השם הרשמי, ובעוד 3,4מתי.. הוא שם ארוך MDMA הוא קביל (בויקיפדיה האנגלית השם המלא הוא שם הערך, ואחרי הכול, בשביל מה יש דפי הפניה?). כמובן שמציינים בתחילת הערך שזהו הסם המוכר כאקסטזי. במאות הקודמות השם המוכר לציבור לאנשים שחורים היה niggers, זה אומר שבויקיפדיה של אז היו צריכים לקרוא ככה לערך? Cheshire Cat 17:40, 12 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
אתה צודק עקרונית, אבל צריך לשפוט כל מקרה לגופו, וכאן יש כמה גורמים שפועלים לטובת "אקסטזי":
  1. "אקסטזי" אפשר לכתוב בעברית. לעומת זאת "אם-די-אם-אי" לא אומר הרבה לדוברי עברית. מתן שם לערך עברי באותיות לועזיות אינו רצוי אם יש אפשרות אחרת.
  2. MDMA הוא החומר הפעיל באקסטזי, ויש הבדל בין החומר הפעיל לבין הסם. הסם עשוי להכיל חומרים נוספים.
  3. "אקסטזי" איננו תרופה ואיננו נמכר באופן מסחרי. לפיכך אין חשש לפרסומת או לאפליית יצרן תרופות גנריות בכך שמשתמשים בשם העממי ולא בשם הגנרי. ‏DrorK‏ • ‏שיחה22:08, 12 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
בנוגע ל-3 אתה וודאי צודק. בנוגע ל-1 אוקיי, מובן לי. לגבי 2 זה לא נכון. MDMA הוא האקטסטזי עצמו. זה שדוחפים לכדורים מדללים לא אומר שMDMA הוא חומר פעיל מבין כמה או בין חומרים לא פעילים. בכדור אקסטזי אמיתי יש אך ורק MDMA. Cheshire Cat 22:26, 12 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
אם היו מציעים לשנות את שם הערך LSD ל'אסיד', זה היה נשמע הגיוני? Cheshire Cat 22:33, 12 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
המציאות קצת יותר מורכבת. ‏odedee שיחה 22:38, 12 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
כמו שאמרתי, מה שיש בכדורים שמוכרים ברחוב לא קובע.. 'בכדור אקסטזי אמיתי יש אך ורק MDMA'.. Cheshire Cat 22:53, 12 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
אתה מתכוון, "בכדור MDMA אמיתי יש רק MDMA". בכדורי אקסטזי שמוכרים ברחוב אפשר למצוא כל מיני דברים: אלה העובדות. וזה חלק מהמידע שהערך צריך לכלול. ערך שכותרתו MDMA באמת לא צריך לכלול מידע כזה. לכן עדיף השם אקסטזי. ‏odedee שיחה 23:06, 12 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
כדור אקסטזי = כדור MDMA, יש מקום להעיר שבפועל השוויון הזה לא תמיד מתקיים, אבל בהגדרה הוא כן. Cheshire Cat 23:22, 12 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]
ע"פ אתר המידע הרפואי uptodate (שהוא ככל הנראה אתר המידע הרפואי המקיף ביותר והמקובל כסטנדרט בקרב אנשי רפואה), אקסטזי הוא שם ג'נרי לטבליות שמכילות ריכוז משתנה של mdma ואמפיטמינים. באופן כללי, mdma טהור (100% mdma, הוא חומר לא יציב ו mdma הנמכר לצרכני הסמים הוא לכן תרכובת מלח mdma hcl. המשקל המולקולרי של mdma הוא 193 המשקל המולקולרי של hcl הוא 229. מכאן, ריכוז ה mdma יהיה 100x(193/229)=84. בכל מקום בו רשמתי hcl הכוונה היא כמובן ל HCl. כך, mdma "טהור" לעולם לא נמכר לצרכן הסמים סופי --Pagis - שיחה 16:25, 5 בינואר 2013 (IST)[תגובה]

פסקאות מויקי האנגלית שיוסיף אם יכללו כאן[עריכת קוד מקור]

It has been argued that "the seriousness of the effects can be dependent on environmental factors other than the drug concentration," as blood concentrations of the drug spanned a large range in cases of death in MDMA users. This notwithstanding, "most of the cases of serious toxicity or fatality have involved blood levels... up to 40 times higher than the usual recreational range." (Kalant H., 2001) [1]

ו-

In 2001, the FDA granted permission for experimental administration of MDMA to patients suffering from post-traumatic stress disorder. This research is being sponsored by the Multidisciplinary Association for Psychedelic Studies (MAPS). For further information on this, see MAPS's MDMA Research Information and the recent article from MSNBC/Newsweek. This research in patients builds on studies in which MDMA was given to healthy volunteers. The first of these healthy volunteer studies was conducted by Dr. Charles Grob, with other studies done by Dr. Franz Vollenweider in Switzerland, Drs. John Mendelson and Reese Jones at the University of California San Francisco, and Drs. Magi Faree and Rafael de la Torre in Spain.

ובנוסף, אני חושב שצריכה להיות כאן פיסקה על התוויות נגד ובטיחות כמו בויקי האנגלית - דבר כזה יכול להציל חיים. Cheshire Cat 15:50, 13 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]

הסרת המלצה[עריכת קוד מקור]

מישהו אמר מקורות? התפתחות בשנים האחרונות? ראו את הערך האנגלי להשוואה. ‏Ori‏ • שיחההמורשת העולמית. פשוט עולמית! 02:41, 5 בספטמבר 2008 (IDT)[תגובה]

אקסטזי[עריכת קוד מקור]

דיונים קודמים:

הצבעה[עריכת קוד מקור]

ההמלצה הוסרה

טוב מצטער על שכתבתי במקום הלא נכון אז הנה זה שוב: רואים שאתה (זה שאיים עליי בחסימה) לאחר שעשיתי בדיוק כמוהו רק שכשאני עשיתי זאת כינית אותי "משחית". עכשיו גם מחקת לי את ההערה מסיבות טכניות. אני מאמין בסדר ונקיון אך לדרך פעולה שלך אפשר לקרוא רק "סתימת פיות". אני רוצה בכל זאת שההערה שלי תרשם ולכן הנה היא שוב:

רואים שמעולם לא ניסית לא אקסטזי ולא MDMA, שאם לא כן היה ההבדל ביניהם נהיר לך. אי אפשר לפתור הוספה של "כמה חומרים נוספים" כדבר של מה בכך כיוון שהם הופכים את כל ההשפעה של הסם - מפותחת ומאחדת, לסוגרת ומליחצה (אין מדובר על ההשפעה המיידית). אתה יכול כמובן למחוק לי שוב את ההערה אבל יש סיכוי טוב שרק תעצבן אותי. הערך שאתה עמל עליו כל כך יהיה חסר ומשובש בלי המידע אמיתי, של מי שחווה את הדברים בעצמו, ושאל עשרות אחרים שהיה להם האומץ להתנסות ולהרחיב את הגבולות הצרים שניתנו להם.

אנונימי, השינוי שביצעת הרע את מצבו של הערך. אם יש לך הערה נקודתית לגבי משפט כלשהו בערך, אפשר לדון בו. מעבר לכך, לא כדאי לרמוז על שימוש בלתי חוקי בסמים בלתי חוקיים מהסיבה הפשוטה שה-IP שלך חשוף לעיני כל, והמשטרה יכולה לדפוק על דלתך בכל רגע נתון ולהאשים אותך על בסיס הודאתך. מעבר לזה, אתה מתבקש להתחיל דיון ענייני שאינו עוסק בניסיון שצברו עורכי הערך ובהערות לגופו של אדם. ‏Yonidebest Ω Talk17:15, 22 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]
לגופו של עניין, הסקת מסקנות על בסיס הניסיון שלך ושל חבריך היא שיטה מדעית גרועה ביותר. המדע העוסק באקסטות הוא מדע הכימיה שעובד עם נוסחאות ובודק קשרי גומלין בין מולקולות שונות. בלי קשר, אני מקווה שהשימוש באקסטות לא יגרום לך לחשוב שאתה דולפין. תומר א. - שיחה 18:35, 22 באוגוסט 2009 (IDT)[תגובה]

צריך לשנות את שם הערך ל-MDMA. לקרוא לערך הזה "אקסטזי" זה כמו לקרוא לערך LSD "שפיץ" או "אסיד". אלה כינויים רווחים אמנם, אבל לא תחתיהם צריך להיות מונח הערך שעוסק בחומר הבסיסי. אנדר-ויק 01:33, 27 ביוני 2011 (IDT)[תגובה]

אני לא מסכים. אקסטזי ו LSD הם השמות השגורים ביותר לשני החומרים הללו בקרב הציבור הרחב בכלל, וציבור כותבי השירים בפרט. emanשיחה 01:40, 27 ביוני 2011 (IDT)[תגובה]
אין לשנות את שם הערך. דוד שי - שיחה 07:07, 27 ביוני 2011 (IDT)[תגובה]

משוב מ-15 באוקטובר 2011[עריכת קוד מקור]

הקישור לאל-סם שבור 89.139.5.148 10:01, 15 באוקטובר 2011 (IST)[תגובה]

הקישור דווקא עובד [2]. אבל הקישור לעל-סם של עלה ירוק לא עבד והסרתי אותו. ערן - שיחה 11:18, 15 באוקטובר 2011 (IST)[תגובה]
הקישור נשבר שנית, החלפתי בקישור תקין. ‏Uziel302שיחהאמצו ערך יתום! 21:43, 3 באוקטובר 2014 (IDT)[תגובה]

הערך מגמתי מאוד וחסר עיגון אמפירי[עריכת קוד מקור]

הערך נראה מגמתי ביותר, בהתאם לכך חסרים באופן בוטה ובולט מראי מקום אשר יכולים היו להעניק לאוסף הקביעות המוזכרות בסיס מדעי. בנוסף גם הקביעות ויחסי העלות-תועלת של הסם המטופלים בין השיטים חסרות עיגון עובדתי חד משמעי בהסתברויות המבוססות על ממחקר אמפירי ולכן גם אם הם נכונות לא ניתן להעריך באמת את משמעותן לגבי השימוש או אי השימוש בסם. ויקיפדיה אינה שלט חוצות להבעת דעות פוליטיות! 46.117.173.184 00:44, 15 באוגוסט 2012 (IDT)[תגובה]

דרוש מקור[עריכת קוד מקור]

הערך עמוס הצהרות שאינן מגובות במקורות. כמה דוגמאות (יש הרבה יותר): ציון הפטנט של מרק, ההצהרה שהחומר היה "נפוץ מאוד" בשימושים פסיכיאטרים בשנות השמונים (מה זה נפוץ "מאוד", על סמך אילו נתונים קבעו שהוא היה נפוץ מספיק כדי שנגדיר זאת כ"מאוד"), האבחנה הרפואית / משפטית: "הסם מחוץ לחוק, כיוון שהתגלה כי יש לו תופעות לוואי חריפות ומסוכנות" שלא מביאה מקורות לא לטענה הרפואית לגבי מסוכנות ולא לטענה הפוליטית משפטית לגבי הסיבות להוצאת החומר מחוץ לחוק, ההצהרה שהחומר שימש בעיקר ב"מועדוני ריקודים הומוסקסואלים". זה כבר על גבול ההומופוביה.

במצבו הנוכחי של הערך, לדעתי יש למחוק חלק גדול מהטענות הלא מגובות במקורות מדעיים. אני אנסה לבדוק את הטענות שנראות לי בעייתיות ואמחק את מה שלא אמצא לא גיבוי שכזה. אם יש מישהו שמתעניין בערך הזה ורוצה לעזור במשימה, או לחליפין לא מסכים איתי בנושא, אשמח לקבל עזרה או לשמוע דעות נוספות --Pagis - שיחה 21:02, 2 בינואר 2013 (IST)[תגובה]

אם יש טענות לא מגובות יש לטפל בכך בדרך המקובלת אצלנו. הדרך שהצעת היא בהחלט טובה. גילגמש שיחה גם אני משתתף במיזם העשור! 21:10, 2 בינואר 2013 (IST)[תגובה]

קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 03:22, 14 במאי 2013 (IDT)[תגובה]

הוסר. ‏Uziel302שיחהאמצו ערך יתום! 21:43, 3 באוקטובר 2014 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 13:21, 30 בדצמבר 2013 (IST)[תגובה]

הוסר. ‏Uziel302שיחהאמצו ערך יתום! 21:43, 3 באוקטובר 2014 (IDT)[תגובה]

טעות דקדוקית[עריכת קוד מקור]

השיניים עלולות לאבד מחוזקם...

  • מחוזקן. שיניים הן נקבה.
תוקן ותודה על המשוב! לידיעתך, ויקיפדיה נכתבת בהתנדבות על ידי אנשים פרטיים כמוני וכמוך. כל אחד יכול לערוך דף בוויקיפדיה על ידי לחיצה על הלשונית לשונית עריכה או על לשונית לשונית עריכת קוד מקור שבראש הדף בצד שמאל, אך רצוי להירשם לפני כן על מנת להגן על פרטיותך ולהקל על הדו-שיח עמך. אנו מזמינים אותך להצטרף לוויקיפדיה, להרחיב ולתקן את הערכים הקיימים וליצור ערכים חדשים. ויקיפדיה צריכה אותך! Botend - שיחה 01:41, 27 בפברואר 2015 (IST)[תגובה]

הערות בנוגע לאובייקטיביות ואמינות הטקסט[עריכת קוד מקור]

למאמר יש כמה מגרעות הפוגעות בערכו:

אמינות- בתת הכותרת "התמכרות וסבילות" מצוין מחקר לא מספיק מקיף, אני רוצה לציין כי לא קיימות עדויות מחקריות על קיומה של התמכרות לאקסטזי על פי ההגדרות הבינלאומיות (DSM-IV, ISCD). חשוב לציין מידע (במיוחד כאשר מציינים מחקרים) שהוכח על פי המחקרים המקיפים והמהימנים ביותר. כמובן שבמקרה דנן רצוי גם לציין מידע על מחקרים המייצגים היבטים שונים למרות חוסר אמינותם (ובהדגשת חוסר אמינותם).

אובייקטיביות- ראשית, אני מדגיש כי אין בטענתי להראות אהדה או טינה כנגד הרשויות המשתתפות ב"מלחמה בסמים" (הרשות הלאומית למלחמה בסמים, אל-סם וכן ארגונים אחרים) אבל ישנה הרגשה כי הטקסט כתוב בקונוטציה שמנסה להפחיד את הקורא כנגד שימוש בסם. ישנה תחושה קשה של סובייקטיביות והיבט של רק השקפה אחת על הסם במאמר, הוא לא מוסר מספיק מידע על החומר MDMA בהיבט מדעי אלא בהיבט מאוד מצודד כנגד הסם. ניתן לזהות היבט זה הנ"ל במיוחד תחת תת הכותרת "סכנות", נראה כי הפסקה הראשונה כתובה באופן מסורבל ועוסקת בסכנה נדירה מאוד שקשורה לחומרים אחרים שמכניסים לכדור האקסטזי (יש לציין כי קיימות עדויות שרק בכשליש מכל כדורי האקסטזי שנמכרים בעולם מכילים MDMA, כלומר כשני שליש מהאקסטזי הנמכר בעולם הינו אקסטזי מזויף). בנוסף, לא מצאתי עדויות מוצקות לכך שMDMA גורם להתחממות יתר של הגוף והרעלת מים, לפי המידע שמצאתי הוא יכול לגרום לכך בצורה מאוד, ואני חוזר ומדגיש, מאוד עקיפה בכך כשהמשתמש מאבד כמות גדולה של מים בעקבות פעילות גופנית רבה (לדוגמה ריקוד במועדון) הגורמת לשתיית מים במהירות (אני משער עקב תעתוע החושים של הסם), כפי שמצוין במאמר. יש לציין כי יש הטוענים כי הנאמר בפסקה זו הוא מיתוס שהופץ ע"י קבוצות המתנגדות לשימוש בסמים.

לסיום, אם היה ברשותי השכלה אקדמאית בנושא הנ"ל הייתי עורך ומוסיף מידע חיוני לטקסט, אך לדאבוני אינני רוצה לפגום בערכו ולכן אני משאיר זאת לאחריותכם, אני מקווה שתקשיבו להערותיי ותקפידו על כך שהויקיפדיה ישמש שמקור מהימן, או אפילו בנושאים מסוימים הכי מהימן שניתן למצוא באינטרנט. 84.108.171.27 13:16, 12 ביולי 2016 (IDT)[תגובה]

מחיקת קישור חיצוני[עריכת קוד מקור]

נמחק קישור חיצוני למאמר "בשורת ה-MDMA תצא מבאר יעקב" הנמצא בכתובת http://www.kan.org.il/Item/?itemId=22248 המאמר מדווח על סיפור חשוב. הנה קטע מתוך המאמר: "בשבוע שעבר קרה דבר חשוב בעולם הפסיכיאטריה הקובנציונלית. מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, אחד הגופים הזהירים והשמרניים בתבל, הכיר בכך שה-MDMA, אחד החומרים שנמצאים בסם האקסטזי, עשוי להיות טיפול פורץ דרך למי שסובלים מפוסט טראומה (PTSD). כתוצאה מההכרזה הזו, בקרוב יתחיל בשלב השלישי והאחרון בניסוי שנערך בכמה מדינות בעולם, במסגרתו אנשים שסובלים מפוסט טראומה מטופלים בחומר, בשילוב עם טיפול פסיכולוגי צמוד. בהתחשב בהיסטוריה למודת הטראומות של ישראל, לא מוזר בכלל שאחד מכל המקומות בעולם שהניסוי הזה נערך בו, הוא בית החולים לפגועי נפש בבאר יעקב."

להרגשתי הקישור הוא למאמר רלוונטי לנושא אקסטזי, כזה שנותן העמקה וערך מוסף לקורא הערך. כמו כן, תוכן המאמר לא סוקר בעבר ולא מוזכר בקישורים החיצוניים האחרים בערך הויקיפדי.

ערן , אשמח לעזרתך להבין מדוע הסרת את הקישור מהערך? דיגיטל כאן תאגיד השידור הישראלי - שיחה 19:20, 11 בספטמבר 2017 (IDT)[תגובה]

ערן? (התיוג הנכון) יגאל (בקשת עזרה, IKhitron ושיחה) 19:17, 11 בספטמבר 2017 (IDT)[תגובה]
זו ידיעה חדשותית חשובה, אבל ויקיפדיה אינה אתר חדשות. קישורים חיצוניים הם למקורות מוסמכים וטובים - בערך שעוסק באירוע חדשותי שאין לו ספרות טובה או מקורות אקדמיים יש מקום לידיעות חדשותיות, ולערך שעוסק בנושא נחקר כמו MDMA, לידיעה כזו אין חשיבות אלא לאחר שעומדת במבחן הזמן. (כלומר לא "עשוי להיות טיפול פורץ דרך" אלא הופך לטיפול מקובל כזה). ערן - שיחה 19:42, 11 בספטמבר 2017 (IDT)[תגובה]
החזרתי אותו כהערת שוליים במקום רלוונטי אליו בערך. בברכה, ערן - שיחה 19:50, 11 בספטמבר 2017 (IDT)[תגובה]
ערן תודה על ההסבר ועל ההוספה כהערת שוליים. דיגיטל כאן תאגיד השידור הישראלי - שיחה 13:52, 13 בספטמבר 2017 (IDT)[תגובה]

שינוי שם הערך ל-MDMA[עריכת קוד מקור]

ככל ש-MDMA הופך לכלי לטיפול פסיכדלי (לדוגמה בניסויים קליניים שביצע ארגון MAPS) אני מציע לשקול את השינוי את שם הערך ל-MDMA. אסביר למה.

אקסטזי הוא כינוי רחוב לסם שנצרך למטרות פנאי, והמשך השימוש במונח הזה יוצר סטיגמה כאשר מדובר בניסויים קליניים במתרחשים ב-MDMA טהור. מעבר לזה, אקסטזי לרב לא מכיל MDMA בכלל. מבדיקה שביצא ה-DEA בין השנים 2009 ל-2003 נמצא ש-87% מאקסטזי מכיל 0% MDMA (לאלה שמתעניינים, הוא מכיל בעיקר מלחי אמבט והשד יודע מה עוד). בנוסף לזאת, אני לא מוצא שום ערך אחר ששמו ניקרא על כינוי הרחוב שלו, גם סמים שנצרכים למטרות הנאה בלבד. הרבה אנשים קוראים לסם הקנאביס מריחואנה, לדוגמה. אני יכול להבין להשאיר את השם הרחוב כאשר הערך מדבר בעיקר על מטרות הנאה בלבד, אך ככל שנעשה בו שימוש רפואי אין טעם להשאיר את שם כינוי הרחוב שלו מכיוון שהחומר שנמכר ברחוב והחומר שנעשה בו שימוש רפואי שונה לחלוטין. ה-FDA עומד לאשר את ה-MDMA כתרופה ב-2021, ולא את האקסטזי. וכמו ששמתם לב, גם באנגלית שם הערך הוא MDMA. אין סיבה שהדבר יהיה שונה אצלנו.

שלום Masterofnone1,
היות שהצעת לשנות את שם הערך, חשוב גם להעלות תבנית שינוי שם בדף השיחה, וכך יוכלו להגיע לכאן יותר ויקיפדים. העליתי את התבנית עבורך (ראה לעיל, {{שינוי שם}}). אלדדשיחה 18:29, 15 בספטמבר 2018 (IDT)[תגובה]
תודה אלדד. מה עכשיו? עבר שבוע, למה מחכים? Masterofnone1 - שיחה 09:44, 21 בספטמבר 2018 (IDT)[תגובה]
בוצע בוצע. יוניון ג'ק - שיחה 03:56, 28 בספטמבר 2018 (IDT)[תגובה]
הי @Masterofnone1,
בהמשך להערתך הצודקת, אני רואה שלאורך כל הערך יש בלבול בין אקסטזי ל MDMA .
קוראים ועורכים רשומים העירו על כך מספר פעמים בדף השיחה, אבל הניסיונות לשנות נידחו על הסף. אני יכול להבין את מקור הטעות, כי הרבה מקורות שמצאתי ברשת בעברית מתייחסים ל MDMA כאל אקסטזי ולהפך.
הורדתי את האקסטזי מהמשפט הראשון ("מכונה אקסטזי") אבל צריך לשנות בעוד כל מיני מקומות, גם כאלו בהם מופיעה המילה "אקסטזי" וגם כאלו שלא. Ritai - שיחה 01:03, 21 בנובמבר 2021 (IST)[תגובה]

דיווח שאורכב ב-15 במאי 2022[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

MDMA- "סם מסוכן או החייאה לפגועי קרב" אשמח להרחיב כפסיכיאטר קולגה על מאמרו Maortzu (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)[תגובה]

Maortzu, אתה מוזמן להרחיב - ועדיף לא להתבסס על מאמר יחיד, אלא להסביר מה משקף הידע המדעי בכללו. אם אתה לא בטוח כיצד לכתוב בוויקיפדיה, אתה מוזמן להציע תוספות/שיפורים בדף השיחה של הערך (תפתח כותרת חדשה בסוף דף השיחה), ועורכים אחרים יעזרו לך לשלב אותם בערך עצמו. פוליתיאורי - שיחה 00:17, 14 במאי 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בMDMA שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 08:30, 18 באוקטובר 2022 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ב־MDMA שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 13:11, 5 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (יולי 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ב־MDMA שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 04:19, 5 ביולי 2023 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (ספטמבר 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ב־MDMA שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 22:31, 14 בספטמבר 2023 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (דצמבר 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר ב־MDMA שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 02:14, 13 בדצמבר 2023 (IST)[תגובה]