רחוב תל חי (כפר סבא)

(הופנה מהדף תל חי (רחוב))
תל חי
Tel Hay
מבט על רחוב תל חי. ניתן להבחין בגגות הרעפים המאפיינים את הבניינים רבי הקומות באזור.
מבט על רחוב תל חי. ניתן להבחין בגגות הרעפים המאפיינים את הבניינים רבי הקומות באזור.
מידע כללי
על שם תל חי
אורך 1.68 ק"מ
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
עיר כפר סבאכפר סבא כפר סבא
רחובות מסתעפים ויצמן
קואורדינטות 32°10′36″N 34°54′53″E / 32.176790694638°N 34.914825945998°E / 32.176790694638; 34.914825945998
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תל חי הוא שמו של רחוב ראשי בכפר סבא, המתחיל בצפון העיר ברחוב בן יהודה ונגמר בדרום העיר במחלף תל חי המתחבר לכביש 531. הרחוב חוצה את רחוב ויצמן באזור תחנה מרכזית כפר סבא. הרחוב מורכב ברובו מבתי מגורים גבוהים (בניינים), וכולל שני בתי ספר ואזור מסחרי.

מבנה הרחוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרחוב חוצה את העיר מצפון לדרום. בחלקו הצפוני הוא נפגש עם רחוב בן יהודה, שם נמצא בית הספר בר לב. במורד הרחוב ניכרת הבנייה של בניינים רבי קומות בעלי גגות רעפים. כאשר ממשיכים בכביש דרומה נתקלים בכיכר האקליפטוס, כיכר ובה עץ אקליפטוס בודד. כאשר נבנה הכביש הוחלט לשמור את העץ ועל כן הוא נשמר במרכז הכביש והפך לסמל של השכונה. העץ, מסוג אקליפטוס המקור, ננטע לראשונה בשנות השלושים והיווה נקודת ציון בין בתי המושבה לכפר טאריק-אל חראם[1], היום דרך בן יהודה. מצידו המערבי של הכביש נמצא בית הספר הדתי-ממלכתי "תורה ומדע".

כאשר ממשיכים דרומה עוברים חלק קטן של בתים פרטיים, ובין היתר גם האולפנה "הראל", ולאחריו מגיעים לשורה של בתים מרובי קומות, כשהגבוה מביניהם כולל ארבע עשרה קומות והוא, נכון ל-2020, הבניין הגבוה ביותר בכפר סבא, להוציא השכונה הירוקה. באזור זה של הרחוב נמצאים שלושה בתי כנסת זה לצד זה, בית הכנסת המרוקאי, בית הכנסת התימני ובית הכנסת האשכנזי.

מעט אחר כך נמצאת תחנה מרכזית כפר סבא, שהיא התחנה הגדולה ביותר בעיר. בסביבת הרחוב של התחנה קיימות חנויות רחוב רבות, בהן מספרות, מכולות, גלידריות, חנויות גיימינג, מאפיות ועוד. חלקו הדרומי של הרחוב כולל בניינים רבי קומות נוספים ואת אולפנת אמנה. בסופו, הרחוב מתחבר לגשר תל-חי שממשיך אל כביש 531.

אורכו הכולל של הרחוב הוא 1.68 קילומטר.

מבנים חשובים ברחוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בית נורדשטיין[2] - ביתו המשומר של אלכסנדר נורדשטיין, אחד ממייסדי כפר סבא. הבית נבנה בשנת 1919 לראשונה, אך ננטש במאורעות תרפ"ט כאשר נורדשטיין עזב לפתח תקווה. בשנת 1922 חזר עם משפחתו לכפר סבא כאשר היא הייתה ריקה מנפש חיה, ובין הריסות הבתים הקים מחדש את הצריף שלו. הבית כיום הוא חלק משביל הראשונים כפר סבא.
  • תחנה מרכזית כפר סבא - התחנה הגדולה ביותר בעיר, הכוללת למעלה מעשרה מסופים ושתי תחנות חיצוניות. התחנה מקבלת אוטובוסים מכל רחבי מרכז הארץ, ומשמשת גם כחניה לאוטובוסים של חברת מטרופולין.
  • אקליפטוס המקור[1] - האקליפטוס שננטע בין הפרדסים שימש במשך שנים רבות כנקודת ציון בין בתי המושבה לכפר טאריק-אל חראם. כאשר נסלל הכביש בתל חי, הוחלט להשאיר את העץ בתור כיכר קטנה, כדי שלא ייכרת. העץ נמצא שם עד היום, והוא נחשב סמל של המושבה.
  • גשר תל חי - גשר המחבר בין הרחוב לכביש 531. בשנת 2020 נפתח מסלול נוסף היוצא מרחוב תל חי והגשר, אשר היה בעבודות קרוב ל-6 שנים. בתקופת התפרצות נגיף הקורונה בישראל והמחאה נגד בנימין נתניהו הפך הגשר למוקד פופולרי עבור מפגינים מכפר סבא והוד השרון, לצד צומת רוטשילד-ויצמן וקניון ערים.
בית נורדשטיין המשוחזר. ניתן להבחין בייחודיות שלו לצד הבניינים האחרים ברחוב.

תוכניות לעתיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנו תכנון לבנות מחדש את כביש הרחוב מתחילתו ועד סופו ולהוסיף לו שני מסלולים באופן סדיר (חלק מהרחוב כולל רק נתיב אחד), שבילי אופניים וחנויות רחוב נוספות גם בחלקיו הצפוניים, בדומה לרחובות כצנלסון וסוקולוב[3]. עבור המבצע הוקצו 1.428 מיליון שקל, מהלך שספג ביקורות מצד האופוזיציה בעירייה.

בנוסף, תכנון המטרו הארצי כולל חמש תחנות בעיר כפר סבא, אחת מהן ברחוב תל חי[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]