Gangsta's Paradise

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Gangsta's Paradise"
סינגל בביצוע קוליו בהשתתפות L.V.
מתוך האלבום Gangsta's Paradise; פסקול הסרט סיכון מחושב; I Am L.V.
יצא לאור 9 באוגוסט 1995
פורמט תקליטור; קלטת שמע; אריך-נגן
הוקלט 1994-1995
סוגה גנגסטא ראפ; היפ הופ
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 4:00
חברת תקליטים Tommy Boy Records;
כתיבה קוליו; סטיבי וונדר; דאג ראשיד; L.V. (הוא לארי סנדרס)
לחן סטיבי וונדר, קוליו, L.V. עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Gangsta's Paradise (מילולית: "גן עדן של כנופיות", שכן "גנגסטה" היא מילת סלנג לכנופיות רחוב עם נטייה לאלימות, סמים ופשע) הוא שיר ראפ של הזמר קוליו בהשתתפות זמר ה-R&B‏ .L.V. השיר הושמע לראשונה בפסקול הסרט "סיכון מחושב" בכיכובה של מישל פייפר (1995), ומאוחר יותר יצא גם במסגרת אלבומו של קוליו שנשא את אותו השם. השיר זיכה את קוליו בפרס גראמי לשנת 1996.

במהלך השנים זכה השיר לגרסאות כיסוי ולפרודיות, נכלל במצעדים שונים והופיע במסגרת יצירות קולנוע וטלוויזיה שונות.

על השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוא עיבוד מחדש לשירו של סטיבי וונדר משנת 1976, "Pastime Paradise", שהופיע במקור באלבומו "Songs in the Key of Life". השיר משתמש בלחן זהה עם תזמור שונה של הליווי מוזיקלי. מילות השיר שונו על ידי קוליו והותאמו לתיאור "חיי הרחוב" של חברי כנופיות רחוב (גנגסטה) הנוטות לאלימות, סמים ופשע. מילות השיר קודרות ומבטאות את הטרגדיה שבחייהם.

השיר מתחיל בשורה מתוך מזמור תהילים: ”As I walk through the valley of the shadow of death” (במקור: ”גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת” (תהילים כ"ג, ד) ששונה ל"בעודי הולך בגיא צַלְמָוֶת"), ונמשך במילים ”I take a look at my life / And realize there's nothin' left” (בתרגום חופשי: אני מביט על חיי / ומבין כי דבר לא נותר). צביונו הדתי של השיר בא לידי ביטוי גם בקולות המקהלה ברקע, כנהוג בשירת מזמורים בכנסיות.

שורות הפזמון החוזר בשיר מבוצעות בידי .L.V‏ ”Tell me why are we so blind to see / That the ones we hurt are you and me” (בתרגום חופשי: "תגיד לי, למה אנו כה עיוורים ולא רואים / שאלו שבהם אנו פוגעים הם אתה ואני") מביעות ביקורת עצמית נוגה.

זהו אחד משיריו הבודדים של קוליו שבהם הוא נמנע מניבול פה ומגסויות, זאת עקב בקשתו של סטיבי וונדר, אחרת, הוא לא היה נותן לו אישור להשתמש ביצירתו.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימות כל הזמנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון רשימה מיקום מקור
בילבורד 500 שירי הפופ של כל הזמנים 166 [1]

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הווידאו קליפ צולם בבימויו של אנטויין פוקוואה. בקליפ משתתפת שחקנית הקולנוע מישל פייפר כשהיא מגלמת את תפקידה בסרט "סיכון מחושב". הקליפ נפתח כשפייפר שואלת את קוליו האם ברצונו לספר לה במה העניין? וקוליו עונה בשיר. הסיטואציה מתקיימת במה שנראה כבית נטוש וחשוך שעל קירותיו נראות כתובות גרפיטי שונות, ולאורך הקליפ שזורים קטעים מהסרט "סיכון מחושב".

הקליפ זכה בתארים "קליפ הראפ הטוב ביותר" ו"הקליפ שמקורו בסרט הטוב ביותר" בטקס פרסי המוזיקה של MTV לשנת 1996.

השיר במצעדים ונתוני מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסינגל של השיר הגיע למקום ראשון בארצות הברית, הממלכה המאוחדת, אירלנד, צרפת, גרמניה, איטליה, שוודיה, אוסטריה, הולנד, נורווגיה, שווייץ, אוסטרליה, ניו זילנד וישראל, ובכך היה לשירו המצליח ביותר של קוליו.

בעקבות השתתפותו של קוליו בגרסת הידוענים של "האח הגדול" בבריטניה, נכנס הסינגל שוב למצעד הסינגלים הבריטי, הפעם למקום ה-31 במצעד. בארצות הברית ניצב הסינגל במשך שלושה שבועות בראש מצעד הבילבורד 100 ותשעה שבועות במקום השני. במצעד הבילבורד 100 השנתי דורג השיר במקום הראשון,[2] ובמצעד הבילבורד לסיכום שנות ה-90 הגיע הסינגל למקום ה-13.[3] הסינגל נמכר בכ-3 מיליון עותקים וזיכה את קוליו באלבום פלטינה משולש.

השיר זיכה את קוליו גם בזכייה בפרס גראמי בקטגוריית הראפ לשנת 1996, ובמועמדות לפרס אלבום השנה.


‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
עולמי בילבורד גלובל 200
בילבורד גלובל ללא ארצות הברית 22

מצעדי סוף שנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדי סוף שנה (2023)
מדינה מצעד מיקום שיא
עולמי בילבורד גלובל 200 118[4]
בילבורד גלובל ללא ארצות הברית 92[5]

גרסאות מאוחרות והופעה בתרבות ההמונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

L.V. הוציא גרסת סולו לשיר באלבום הבכורה שלו "I Am L.V.". גרסה זו לא כללה את קוליו והופיעו בה מילים נוספות שאותן כתב L.V.. הסינגל לא שחזר את ההצלחה של הגרסה המקורית עם קוליו.

לשיר יצאו ברבות השנים מספר פרודיות. המפורסמת שבהן היא ככל הנראה זו שביצע וירד אל ינקוביק, שנקראה "Amish Paradise" (מילולית: "גן עדן של אמיש"), ושהגיעה למקום ה-53 במצעד האמריקאי. בעקבות הפרודיה ניטשה מחלוקת בין קוליו לינקוביק, באשר לשאלת היתר השימוש בשיר המקורי. קוליו טען כי זה לא ניתן, בעוד ינקוביק טען כי חברת התקליטים שלו הודיעה לו על מתן היתר שכזה מקוליו. פרודיות נוספות בוצעו על ידי להקת הרוק הנוצרי ApologetiX; על ידי פול שנקלין, שנקראה "Algore Pardise" ובה חוקו קולותיהם של אל גור וביל קלינטון שלועג לראשון.

גרסה אחרת לשיר בוצעה בידי להקת הדת' מטאל הבריטית "Ten Masked Men", המתמחה בביצוע גרסאות כיסוי ופרודיות לשירי פופ. גם להקת המטאלקור האמריקאית In Fear and Faith ביצעה גרסת כיסוי לשיר.

בנובמבר 1995 הופיע השיר בפרק בסדרת הדרמה המשטרתית של רשת פוקס "New York Undercover". באמצע שנות ה-2000 הופיע השיר באחד מפרקי סדרת התעודה הבריטית "Ross Kemp on Gangs". בשנת 2011 הופיע השיר בסרטים "הצרעה הירוקה" ו"מורה רעה", ובשנת 2019 הופיע השיר בטריילר של הסרט "סוניק הקיפוד".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The 500 Best Pop Songs (Nos. 500-301): Staff List, בילבורד, ‏17 באוקטובר 2023 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ דירוג המצעד באתר longboredsurfer.com
  3. ^ Geoff Mayfield. "1999 The Year in Music Totally '90s: Diary of a Decade - The listing of Top Pop Albums of the '90s & Hot 100 Singles of the '90s". Billboard, December 25, 1999.
  4. ^ Billboard Global 200, Billboard, ‏2023 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Billboard Global Excl. U.S., Billboard, ‏2023 (באנגלית אמריקאית)


הקודם:
1995: קווין לטיפה – "U.N.I.T.Y."
פרס גראמי לביצוע סולו הראפ הטוב ביותר
1996: קוליו – "Gangsta's Paradise"
הבא:
1997: אל אל קול ג'יי – "Hey Lover"
הקודם:
1995: TLC –‏ "Creep"
פרס בחירת הילדים של ניקלודיאון לשיר האהוב
1996: קוליו – "Gangsta's Paradise"
הבא:
1997: פוג'יז – "Killing Me Softly"