In Utero

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
In Utero
אלבום אולפן מאת נירוונה
יצא לאור 21 בספטמבר 1993
הוקלט בפברואר 1993 באולפני פכידרם, מינסוטה
מקום הקלטה Pachyderm Studio עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה גראנג', נויז רוק
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 41:11 (ארצות הברית), 68:58 (אירופה)
חברת תקליטים גפן רקורדס
הפקה סטיב אלביני
כרונולוגיית אלבומים של נירוונה
Incesticide
(1992)
In Utero
(1993)
MTV Unplugged in New York
(1994)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

In Utero הוא אלבום האולפן השלישי והאחרון של להקת הגראנג' האמריקאית נירוונה. הוא יצא לאור בספטמבר 1993. שם האלבום מתאר מונח נפוץ בביולוגיה וברפואה - אין אוטרו, שמשמעותו "טרם לידה", או באופן מילולי "בתוך הרחם".

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הצלחתו המסחרית המסיבית והבלתי צפויה של אלבומה השני, Nevermind, שאפה נירוונה "לחזור לשורשים" וליצור אלבום בעל צליל קשוח יותר ונעים פחות לאוזן. הזמר היוצר קורט קוביין הודה בחששו מאיבוד גרעין המעריצים הוותיק של הלהקה, שוחרי הפאנק והאינדי, לאחר הגעתה למעמד של להקת-על, והלהקה הזמינה את סטיב אלביני להפיק את האלבום. בסופו של דבר הצליחה הלהקה ליהנות משני העולמות: האלבום הגיע למקום הראשון במצעד האלבומים של בילבורד, ומספר סינגלים שלו הפכו ללהיטים, ביניהם "Heart-Shaped Box" ,"All Apologies" ו-"Rape Me", אך הצליחו להציג את הצליל החלוד והניסיוני המקורי שלה בשירים כמו "Scentless Apprentice" ו-"Milk It", כאשר היא ממשיכה לשמור על תדמית הפאנק שלה.

קוביין כינה את תהליך הקלטת האלבום, שארכה כ-12–14 ימים, כהקלטה הקלה ביותר של הלהקה מאז ומעולם. שלושה שירים מוקססו מחדש מאוחר יותר בידי סקוט ליט, מה שיצר סדק ביחסים בין אלביני והלהקה. האלבום כלל התייחסויות רבות לנושאים רפואיים, נטייה שהחלה כבר בשיר "Drain You" מן האלבום הקודם ובאיורים ובקולאז'ים שיצר קוביין. החל משם האלבום, האלבום מכיל אזכורים והתייחסויות למונחים כמו זרע, ממברנה, פצע פתוח, טפילים, חלב והפלה, כאשר עטיפתו של האלבום מציגה גוף של אישה בהיריון באופן אנטומי (עם כנפי מלאך שאותם הוסיף קוביין), וקולאז' של פרחים, עוברי פלסטיק ושריונות של צבים המוקף בסמלי פריון יווניים על העטיפה האחורית.

עוד לפני צאתו החל האלבום לעורר מחלוקות, כאשר השמועות דיברו על הססנות מצד חברת גפן לגבי הוצאת האלבום, וגרמו לקוביין להצהיר בפומבי על שליטה של מאה אחוז של הלהקה על המוזיקה שלה. ארגונים פמיניסטיים מחו כנגד השיר "Rape Me" ("אנוס אותי"), וקוביין הצהיר מספר פעמים שהשיר הוא נגד אונס. גרסה "נקייה" של האלבום נוצרה עבור הרשתות וולמארט וקיי-מארט שסירבו להציג את האלבום על מדפיהן בגלל עטיפתו. העטיפה האחורית שונתה לצילום "זום-אין" של העטיפה המקורית ושם השיר "Rape Me" שונה ל- "Waif Me", למרות שמילות השיר לא שונו. חברי הלהקה תירצו את מהלכם זה במצבם של תושבי מקומות כגון המערב התיכון של ארצות הברית, שחנויות תקליטים לא קיימות במקומות ממגוריהן והמקום היחיד בו הם מסוגלים להשיג אלבומים הוא חנויות קיי-מארט.

האלבום היה מועמד לפרס גראמי לאלבום המוזיקה האלטרנטיבית הטוב ביותר ב-1994 והפסיד ל-Zooropa של U2. אלבום MTV Unplugged in New York של נירוונה זכה בפרס שנתיים מאוחר יותר.

בשנת 2020 מגזין הרולינג סטון דירג את האלבום במקום ה-173 ברשימת 500 האלבומים הטובים ביותר בכל הזמנים.

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל השירים נכתבו והולחנו על ידי קורט קוביין (למעט היכן שמצוין אחרת). 

In Utero
מס' שםכותב(ים) משך
1. Serve The Servants   3:34
2. Scentless Apprentice קוביין, קריסט נובוסליץ', דייב גרוהל 3:47
3. Heart-Shaped Box   4:39
4. Rape Me   2:49
5. Frances Farmer Will Have Her Revenge On Seattle   4:07
6. Dumb   2:29
7. Very Ape   1:55
8. Milk It   3:52
9. Pennyroyal Tea   3:36
10. Radio Friendly Unit Shifter   4:49
11. Tourette's   1:33
12. All Apologies   3:50
משך כולל:
41:00
רצועת בונוס בתקליטורים ששוחררו מחוץ לארצות הברית
מס' שםכותב(ים) משך
13. Gallons Of Rubbing Alcohol Flow Through The Strip קוביין, גרוהל, נובוסליץ' 7:33
רצועת הבונוס הוקלטה בינואר 1993 בריו דה ז'ניירו, ומתחילה להתנגן כ-20 דקות של שקט מוחלט, לאחר סיומו של השיר האחרון באלבום "All Apologies". היא נכללה רק במספר מדינות מצומצם מחוץ לארצות הברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]