בארי לוינסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בארי לוינסון
Barry Levinson
בארי לוינסון, 2009
בארי לוינסון, 2009
לידה 6 באפריל 1942 (בן 81)
בולטימור, מרילנד, ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1970 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • הקולג' הקהילתי של בולטימור
  • תיכון פורסט פארק עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ולרי קרטין (19751982) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים סם לווינסון עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
http://www.levinson.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בארי לוינסוןאנגלית: Barry Levinson; נולד ב־6 באפריל 1942) הוא במאי, מפיק ותסריטאי קולנוע וטלוויזיה יהודי-אמריקני. זוכה פרס אוסקר על "איש הגשם".

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד וגדל בבולטימור, מרילנד, התקבל ללימודים באמריקן יוניברסיטי בוושינגטון הבירה, לפני שעבר ללוס אנג'לס כדי להיות שחקן ותסריטאי. הוא החל את דרכו כתסריטאי בסדרות טלוויזיה בשנות השבעים, וקיבל עליהם שני פרסי אמי. לאחר שהתבסס כתסריטאי מצליח בסרטים "סרט אילם", "מתח גבוה" ו"וצדק לכל" (מועמדות לאוסקר, לתסריט), הוא נהייה לבמאי, בדרמת ההתבגרות "דיינר" (1982), שעליו קיבל מועמדות שנייה לפרס האוסקר על התסריט. "דיינר" היה הראשון מבין סדרה של סרטים שהתרחשו בבולטימור, עיר ילדותו, שאותם גם כתב. האחרים היו "אנשי הפח" (1987), בכיכובם של ריצ'רד דרייפוס ודני דה ויטו, "אבלון" (1990) (מועמדות לאוסקר על התסריט) ו"ליברטי הייטס" (1999), ששניהם עסקו ביהודים.

סרטו הגדול ביותר, הן מבחינה ביקורתית והן מבחינה כספית היה "איש הגשם" (1988). הסרט זכה בארבעה פרסי אוסקר, כולל פרס הבימוי, בו זכה לוינסון. סרטים נוספים עטורי תשבחות שביים היו "הטוב מכולם" (1984), בו כיכבו רוברט רדפורד וגלן קלוז, "בוקר טוב וייטנאם" (1987), עליו קיבל רובין ויליאמס מועמדות לפרס האוסקר ו"באגסי" (1991), שקיבל 10 מועמדויות לפרס האוסקר, ו-8 מועמדויות לפרס גלובוס הזהב, בו זכה בקטגוריית סרט הדרמה הטוב ביותר. בין סרטיו הנוספים נמנים: סרט הילדים "צעצועים", עם רובין ויליאמס, "חשיפה", על פי הרומן של מייקל קרייטון, בו כיכבו מייקל דאגלס ודמי מור, ושלושה סרטים בכיכובו של דסטין הופמן, הדרמה עטורת הכוכבים "סליפרס", הסאטירה הפוליטית "לכשכש בכלב" וסרט הפעולה-מדע בדיוני "ספירה". בשנות האלפיים התמקד לוינסון בבימוי קומדיות: "בנדיטס", בו כיכבו ברוס ויליס ובילי בוב תורנטון, "Envy", בו כיכבו בן סטילר וג'ק בלאק ו"איש השנה", שבו שיתף פעולה בפעם השלישית עם רובין ויליאמס.

בנוסף להיותו במאי מוערך, לוינסון הוא גם מפיק פורה, במיוחד בשנות האלפיים. הוא שימש כמפיק או מנהל הפקה בהפקות הוליוודיות כ"דוני בראסקו", עם ג'וני דפ ואל פצ'ינו, "הסערה המושלמת", "בוא נדבר על זה" ו"מכתבי אהבה", עם גווינת' פלטרו. כמו כן מביים לא מעט סרטי טלוויזיה, בהם "יריה בלב", של הבמאית הפולנית אניישקה הולנד וסרטו של סידני לומט, "חיפוש גופני". בנוסף לוינסון הפיק כמה פרויקטים טלוויזיוניים, כשהגדולה שבהם הייתה סדרת הפשע "רצח מאדום לשחור", בין השנים 1993–1999, בו גם ביים שני פרקים, שעל אחד מהם זכה בפרס אמי ב־1993.

ב-2003 פרסם את ספרו הראשון, הנקרא "שישים ושש", זאת לאחר שכמה מסרטיו בבימויו כבר היו למעשה בעלי אלמנטים אוטוביוגרפיים מחייו של לוינסון.

בשנת 2018 פורסם כי יביים את הסרט הביוגרפי, "השורד" (אנ') המתאר את סיפורו של ניצול השואה הארי האפט, שאולץ להתאגרף כדי לחיות. בן פוסטר מגלם את האפט. לצד פוסטר משתתפים דני דה ויטו, ויקי קרייפס, בילי מגנוסן, פיטר סארסגארד, דר זוזובסקי וג'ון לגוויזאמו. [1] הסרט הוקרן בבכורה עולמית ב-21 בספטמבר 2021 בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו.[2]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנו הוא במאי הקולנוע סם לוינסון.

אקטיביזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2023, לוינסון, יחד עם עוד מאות שחקנים, קומיקאים ומנהלי בידור מהוליווד חתמו על מכתב פתוח לנשיא ביידן. הם קראו לשחרור בני ערובה המוחזקים על ידי ארגון הטרור חמאס בעקבות מתקפת הפתע על ישראל. הקמפיין שהושק לצד המכתב נקרא #NoHostageLeftBehind. המכתב מדגיש את הרצון לחופש הן לישראלים והן לפלסטינים לחיות בשלום ומגנה את האלימות של חמאס.[3]

סרטים בבימויו , פלימוגרפיה חלקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בארי לוינסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Ben Foster to Star in Boxing Drama". Variety films. נבדק ב-18 במרץ 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Pete Hammond, Deadline, Deadline, ‏2 באוגוסט 2021
  3. ^ Matt Donnelly, Hollywood Stars and Executives Thank President Biden for Leadership, Call for Release of All Hamas Hostages, Variety, ‏2023-10-23 (באנגלית אמריקאית)


הקודם:
1987: ברנרדו ברטולוצ'י (הקיסר האחרון)
פרס גילדת הבמאים של אמריקה – במאי בסרט קולנוע
1988: בארי לוינסון (איש הגשם)
הבא:
1989: אוליבר סטון (נולד בארבעה ביולי)