דו"ח מיוחד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דוח מיוחד)
דו"ח מיוחד
Minority Report
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על דו"ח מיוחד עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי סטיבן ספילברג עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי גארי גולדמן,
רונאלנד שוסט
תסריט סקוט פרנק,
ג'ון כהן,
מבוסס על ספרו של פיליפ ק. דיק
עריכה מייקל קאן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים טום קרוז
קולין פארל
סמנתה מורטון
מקס פון סידוב
לויס סמית'
מוזיקה ג'ון ויליאמס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום יאנוש קמינסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פוקס המאה ה-20, אמבלין אנטרטיינמנט, דרימוורקס, Cruise/Wagner Productions עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה צפון אמריקה:
דרימוורקס
הפצה בינלאומית:
פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2002
משך הקרנה 145 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט מותחן, סרט דיסטופי, סרט פעולה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 102,000,000‏$
הכנסות 358,372,926‏$
הכנסות באתר מוג'ו minorityreport
פרסים הועמד לפרס אוסקר על עריכת סאונד
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דו"ח מיוחדאנגלית: Minority Report) הוא סרט מדע בדיוני בבימויו של סטיבן ספילברג שיצא בשנת 2002.

עלילת הסרט שעוסקת בשאלה של דטרמיניזם ובפרדוקס שבין ידיעת העתיד לבחירה חופשית, מבוססת על סיפור שכתב פיליפ ק. דיק - מסופרי המדע הבדיוני המעובדים ביותר לקולנוע (על פי סיפוריו עובדו הסרטים "זיכרון גורלי", "צ'ק פתוח" ובלייד ראנר).

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבור הסרט הוא שוטר בשם ג'ון אנדרטון, אשר איבד בבריכה ציבורית את בנו, שון, 6 שנים לפני התרחשות העלילה. הילד מעולם לא נמצא. המקרה השפיע קשות על ג'ון, גרם לו לפרידה מאשתו ולניסיון התאבדות והביא להצטרפותו ל"פרויקט קדם פשע", מתוך אמונה שכך יוכל למנוע מקרים כמו זה שקרה לו.

מערכת קדם הפשע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתרחש בשנת 2054, ונפתח בהצגת מחלקת קדם הפשע בוושינגטון: ראש המחלקה ג'ון אנדרטון ושוטריו יוצאים לעצור רצח שיבוצע על ידי אדם בשם הווארד מרקס, על פי חיזיון של שלושת הרואים - בני אדם בעלי כישורים על טבעיים החוזים מקרי רצח לפני שקרו. ג'ון מונע את הרצח שניות מספר לפני ביצועו, אך מכיוון שמדובר ברצח ספונטני, הרוצח עוד לא יודע שהוא עתיד לבצע את הרצח ולא מבין מדוע אוסרים אותו.

כשג'ון וחבריו חוזרים למחלקה, מגיע לביקור סוכן פדרלי בשם דני ויטוור ושואל את השאלה בה דן הסרט - האם העתיד הוא עדיין העתיד אם אתה משנה אותו? ויטוור מעוניין למצוא פגמים במערכת קדם הפשע והופך ליריב של אנדרטון.

באותו יום, הרואה החזקה ביותר מבין השלושה, אגת'ה, מתנפלת על ג'ון ומראה לו חיזיון של מקרה רצח שכבר נמנע בעבר. החיזיון אותו היא רואה מהווה דעת מיעוט לעומת חזיונות עבר של השניים האחרים על רצח אשה בשם אן ליוולי. ג'ון מראה את הקלטת החיזיון לממציא קדם הפשע והמנהל, למאר ברג'ס.

אנדרטון במנוסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקודת המפנה בעלילה מגיעה למחרת כאשר ג'ון רואה חזיון רצח, בו הוא עצמו נראה רוצח אדם זר בשם ליאו קרואו. ג'ון נמלט מעמיתיו לשעבר הרודפים אחריו והולך למשתלה של דוקטור איריס הינמן, אשר המציאה את מערכת קדם הפשע ביחד עם למאר. הוא מנסה לשכנע אותה לעזור לו, והיא מגלה לו שלחלק מהחזיונות יש דו"חות מיעוט (באנגלית: Minority Report), המציגים עתיד אפשרי אחר. קיומם הוסתר במשך כל השנים מחשש לערעור אמינות מערכת קדם-הפשע. דו"ח המיעוט של ג'ון נמצא במוחה של הרואה אגת'ה. כדי להגיע אליה, ג'ון צריך לחזור למפקדת קדם פשע ולעבור בדיקה של עשרות סורקי עיניים (בעידן שבו מתרחש הסרט, סריקת העיניים משמשת כאמצעי לזיהוי, לצורך אבטחת מידע, אבטחת אתרים וגם אבטחת ארנק אלקטרוני ופרסום מוכוון אדם).

כדי לבצע את המשימה הוא הולך לפושע שהכניס לכלא לפני שנים, בבולטימור, וכעת מקצועו הוא החלפה בלתי חוקית של עיניים לפושעים ואנשים המעוניינים לשנות את זהותם. הוא מחליף את עיניו של ג'ון ומשאיר אותו ללילה בבניין כדי שהעיניים החדשות יירפאו לפני שיוכל להשתמש בהן. באותו לילה נכנסים השוטרים שמחפשים את אנדרטון לבניין וסורקים אותו בעזרת ספיידרים, רובוטים קטנים הנכנסים לכל מקום וסורקים עיניים. הם כמעט מסירים את תחבושותיו של ג'ון לפני הזמן אך בסוף הם סורקים את עיניו החדשות והוא ניצל. ג'ון, ששמר את עיניו הישנות, משתמש בהן ועובר בסורקי העיניים עד לאזור בו נמצאים הרואים. הוא חוטף את אגת'ה כדי להוציא ממנה את דו"ח המיעוט, השמור בזיכרון של מוחה.

ג'ון ואגת'ה נוסעים לחבר של ג'ון, רופוס ט. ריילי, ובעזרת ציוד לפריצת מחשבים הם מנסים לפרוץ לראש של אגת'ה ולהוציא את דו"ח המיעוט. כשהם לא מוצאים אותו, ג'ון מבין שאין לו דו"ח מיעוט, אבל ריילי מצליח להוציא מאגת'ה את החיזיון של הרצח של אן לייוולי, החיזיון של אגת'ה שנעדר מן הפרוטוקול. בינתיים דני וויטור מבין לאן ג'ון הלך והולך אל רופוס ריילי עם שוטרים. ג'ון ואגת'ה נאלצים לברוח, ובעזרת יכולות חיזוי העתיד של אגת'ה, ג'ון מצליח להימלט מהשוטרים.

כשהם יוצאים מהקניון ג'ון רואה את הבניין בו מתרחש הרצח בחיזיון, והולך לשם עם אגת'ה, בטענה שהוא חייב לגלות מה באמת קרה, והוא מבטיח שלא יהרוג את קרואו. כשהוא מגיע לחדר שלו, ג'ון מוצא תמונות של קרואו עם שון ומבין שהוא זה שחטף אותו לפני 6 שנים. כשקרואו מגיע לחדר, ג'ון מכה אותו ואז מכוון אליו אקדח, בדיוק כמו בחיזיון. לאחר שאגת'ה אומרת לו שהוא עדיין יכול לבחור, ג'ון נמנע מלרצוח את קרואו. קרואו אומר לאנדרטון שהוא חייב להרוג אותו, ומספר לו שהוא רק התחזה לרוצח של שון משום שאדם אלמוני שכר אותו והבטיח שישלם למשפחתו אם ג'ון יהרוג אותו. ג'ון מסתובב ומתכוון ללכת, אבל ליאו קרואו תופס אותו ובתאונה, בה נהרג קרואו, הכול מתרחש כמו בחיזיון.

דני ויטוור חוקר את זירת הרצח ומבין שמדובר בהפללה. לאחר שמעיין בחיזיון שרופוס ריילי הוציא מאגת'ה ומשווה אותו לחיזיון הרשמי של ארתור ודשיל התאומים, הוא שם לב לכך שבכל אחד מהחזיונות הגלים באגם בו אן לייוולי הוטבעה נעים לכיוון אחר. ויטוור מפתח תאוריה: מישהו שכר רוצח לרצוח את אן ליוולי שאותו חזו ותפסו, ואז הלך לרצוח אותה בעצמו בדיוק באותה דרך מהחיזיון הראשון, כך שחיזיון של הרצח השני ייראה לעובדי המערכת כמו הד (חיזיון שהרואים חוזים כמה פעמים בטעות). הוא מספר על כך ללמאר ברג'ס, אבל למאר רוצח אותו, תוך שהוא מנצל את הזמן בו אגת'ה חטופה ולא ניתן לחזות את הרצח.

לכידתו של אנדרטון וסיום הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינתיים, ג'ון ואגת'ה נוסעים לביתה של לארה, אשתו לשעבר של ג'ון, והיא מספרת ללמאר. בביתה ג'ון מבין מה קרה עם אן לייוולי ומבין שהיא אמה של אגת'ה. אז מגיעים לביתה של לארה שוטרי קדם הפשע, בעקבות מידע מלמאר, ושמים על ג'ון הילה (אמצעי כליאה עתידני) על פשעים שלא ביצע (הוא הואשם גם בכך שרצח את ויטוור). כשלארה מתכוננת עם למאר לטקס חניכת קדם פשע כפרויקט כלל ארצי, היא מזכירה את זה שג'ון דיבר על אישה בשם אן לייוולי, וממידע שלמאר מסגיר בטעות היא מבינה שהוא היה מעורב. היא לוקחת את אקדחו ועיניו הישנות של ג'ון וכך חודרת לחדר בו כלוא כל מי שנתפס ושמו עליו את ה"הילה", ומאלצת את השומר גדעון לשחרר את ג'ון.

בזמן המסיבה בטקס החניכה, למאר מקבל טלפון מג'ון שהשתחרר. למאר מתוודה ומספר כי אן לייוולי רצתה את בתה בחזרה ולכן למאר חייב היה להרוג אותה לטובת המערכת. בינתיים, בחדר הרואים, נחזה עוד רצח ובו במרפסת מבודדת בבניין יורה למאר בג'ון עם אקדח נוי, שקיבל ממזכירתו במתנה בטקס. כשג'ון ולמאר מגיעים לאותה מרפסת, ג'ון מבהיר לו שיש לו אפשרות לבחור: אם לא יהרוג את ג'ון, הוא יוכיח שקדם פשע לא יכול לעבוד והפרויקט ייסגר. אם כן יהרוג אותו, קדם פשע ימשיך לשגשג, אך למאר עצמו יירקב בהילה כל חייו. למאר בוחר - הוא יורה בעצמו במקום בג'ון.

אפילוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף הסרט, פרויקט קדם פשע נסגר לאחר 6 שנים, שלושת הרואים הועברו למקום סודי כדי לקבל שלווה, ג'ון ולארה חזרו להיות ביחד, ולארה נכנסה להריון בפעם השנייה.

ה"רואים" ומערכת קדם הפשע[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי עלילת הסרט, נתגלה שילדים של מכורים לסם הקטלני נרואין, בהם טיפלה דוקטור איריס הינמן, חולמים בלילות סיוטים על מעשי רצח. לאחר מכן התברר שמקרי רצח אלו אכן מתרחשים במציאות ולמעשה הילדים מסוגלים לחזותם בטרם ארעו. רוב ילדי המכורים מתו ורק שלושה שרדו: התאומים ארתור ודשיאל, והילדה אגתה.

כשהבינו מה יכולים ילדים אלו לחזות, הקימו למאר ברג'ס ודוקטור הינמן את מערכת "קדם פשע" בוושינגטון. הילדים נלקחו ממשפחותיהם וחוברו למכונות קיום חיים כשהם שרויים במצב נפשי של טראנס וצפים בבריכת נוזל. כל פעם שהם חוזים רצח, החיזיון עצמו וזמן הרצח העתידי מוקלטים, כך שהשוטרים במחלקה יכולים לצפות ולנתח את החיזיון עד שיש להם מספיק מידע כדי לעצור את הרוצח או להגיע מראש למקום הרצח. כל פעם שמופיע חיזיון, מכונה מיוחדת מייצרת שני כדורים ייחודיים ולא ניתנים לזיוף: אחד שעליו כתוב שם הרוצח\רוצחים, ואחד עם שם הקרבן\קרבנות. אם הכדורים אדומים, זהו פשע בלתי מתוכנן, פשע בו לפני הרצח הרוצח מחליט על המקום לבצע אותו מסיבה מסוימת, מה שקורה במרבית המקרים. אם הכדור חום, סימן שהפשע היה מתוכנן מראש וחזיונות של פשעים כאלה באים כמה ימים לפני הרצח, בניגוד למקרים האחרים שיכולים להתקבל רק כמה שעות לפני הרצח עצמו.

דמויות עיקריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'ון אנדרטון (טום קרוז): מפקד במחלקת קדם הפשע. איבד את בנו, שון, לפני 6 שנים בעת רחצה בבריכה הציבורית. האובדן גרם לו להתמכר לסמים ולניסיון התאבדות. במהלך הסרט ג'ון מואשם ברצח עתידי של ליאו קרואו.
  • למאר ברג'ס (מקס פון סידוב): מנהל המחלקה לקדם פשע וממציא השיטה לחיזוי פשע עתידי. הרג בדרך מתוחכמת את אן לייוולי, ומאוחר יותר את דני ויטוור. הוא נחשף בסוף הסרט על ידי ג'ון אנדרטון, מה שמביא להתאבדותו.
  • אן לייוולי: אמה של הרואה אגתה. בעבר הייתה מכורה לנרויאן, אך כשנגמלה דרשה לקבל את בתה בחזרה מלמאר, אשר בשל כך רצח אותה.
  • אגתה (סמנתה מורטון): הרואה המוכשרת ביותר. בתה של אן לייוולי.
  • ארתור ודשיאל: שני הרואים התאומים החוזים מעשי רצח יחד עם אגתה.
  • דני ויטוור (קולין פארל): סוכן פדרלי מטעם הממשלה. נשלח לבדוק את פרויקט קדם הפשע לפני הכרזתו כפרויקט כלל ארצי. ניהל את המרדף אחר ג'ון אנדרטון ונרצח על ידי למאר ברג'ס כשחשף את התוכנית בעזרתה זה רצח את אן לייוולי.
  • ד"ר איריס הינמן (לויס סמית'): בעבר טיפלה בילדי ההורים המכורים לנרואין, שיכלו לחזות מקרי רצח. המציאה את השיטה לחיזוי פשע יחד עם למאר ברג'ס.
  • לארה: אשתו לשעבר של ג'ון אנדרטון.

סדרת המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הצלחת הסרט, הכריזה רשת פוקס האמריקאית בשנת 2015 על השקתה של סדרת טלוויזיה, אשר תתבסס על אירועי הסרט, ותמשיך את השתלשלות האירועים המתוארת בו. הסדרה שודרה במהלך סוף שנת 2015[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דו"ח מיוחד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]