ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/20

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הטילדה הרביעית
גיליון זה הוא הגיליון העשרים של הטילדה הרביעית שיצא לאור. נא לא לערוך אותו, אלא לשם תיקוני קישורים שבורים ותקלדות. אם יש לכם הערות לגבי גיליון זה, גשו לדף השיחה. אם יש לכם רעיונות לגיליונות הבאים, גשו לדף האדום. קישורים לגיליונות הקודמים נמצאים בצד שמאל.
ביטאונה של קהילת ויקיפדיה העברית
חתמו מנוי לעיתון
מספר גיליון: 20 (קיצור דרך: וק:הה)
תאריך הוצאה: 31 בדצמבר 2008
עורכת ראשית: נעה; הגהה: דולב; תרמו: יחסיות האמת, דרור,‏‏ Hidro,‏ אמיר א. אהרוני, נטע, ברק שושני, עמיחי, שלומית קדם, Amirki,‏ תמרה, שנילי, MathKnight, נינצ'ה ו-Agbad.
הערות? תיקונים? גשו לדף השיחה של הגיליון. יש לכם מידע עסיסי? גשו לדף האדום.

איך מייצרים מפעיל מערכת?

בשבוע שעבר הסתיים קורס הטיס של חיל-האוויר ובכל העיתונים התפרסם סקר קצר בין הטייסים הטריים. סקר דומה נערך בין מפעילי המערכת של ויקיפדיה העברית, חוד החנית של הקהילה – מאין באו? בני כמה הם? כמה מהם עברו דרך מפעיל נולד? ומה היא האנציקלופדיה הקשיחה המועדפת עליהם?

טקס סיום קורס מפעילים. חפשו את אמא בקהל.
טקס סיום קורס מפעילים. חפשו את אמא בקהל.

מאת נעה

על הסקר השיבו 27 מפעילים שמאחוריהם כמעט 100 שנות פעילות ויקיפדית. להלן הפנים של מובילי ויקיפדיה, חורף 2008.

הגיל הממוצע: 31. הצעיר ביותר: דניאל ב. בן 15. והמבוגר ביותר מוטי בן 58.
העיר ששלחה הכי הרבה מפעילים היא ירושלים.
לכל המפעילים (שסיימו תיכון) בגרות מלאה.
ממוצע שנות השכלה עומד על 15.
29% מהמפעילים בעלי תואר ראשון ו-22% בעלי תואר שני.
81% מהמפעילים הם עירוניים, אחד גר בהתנחלות ואחר בחו"ל.
46% מהמפעילים הם ילדים בכורים, 11% מהם ילדי סנדוויץ', 27% בני זקונים ו-15% בנים יחידים.
האנציקלופדיה הקשיחה המועדפת על רובם היא העברית.
46% מהם גדלו במשפחות בנות שלושה ילדים. אחד המפעילים הוא הבכור מבין שמונה אחים.
50% מהמפעילים רווקים, 42% נשואים.
ממוצע שנות המפעילות הוא שנתיים ו-11 חודשים, כאשר המפעיל הצעיר ביותר הוא ברק שושני והפז"מניקים ביותר שבאמתחתם מעל חמש שנות מפעילות הם costello, אביהו, דוד שי ודוד1.
ערן מינה את דוד שי לביורוקרט הראשון בוויקיפדיה.
מחצית מהמפעילים לא כתבו ערך מומלץ. דרור כתב 12, Ori אפילו 14.
שני שליש מהמפעילים עברו דרך מפעיל נולד.
22% מהמפעילים הם צדיקים שמעולם לא חסמו לצמיתות.
שלושה מהמפעילים מעולם לא פגשו ויקיפד מחוץ לעולם הווירטואלי.
ל-37% מהמפעילים יש קרובי משפחה ויקיפדים.
ממוצע שעות הגלישה היומי של המפעילים בוויקיפדיה עומד על שלוש שעות וחצי.

ויקיפדיה דור 3

חדש בוויקיפדיה: גרסה רשמית לגלישה בטלפונים ניידים

מאת Hidro

מי שניסה לגלוש בוויקיפדיה בעזרת המכשיר הנייד שלו גילה לבטח שהדבר אינו כה פשוט וידידותי, בדיוק לשם כך פותחה גרסה ניידת של ויקיפדיה.
הגרסה מאפשרת להגדיר ויקיפדיה בשפה כלשהי כברירת המחדל. "ויקיפדיית הבית" הזו תופיע בכל כניסה וכל חיפוש ייעשה בה. הערכים בגרסה זו מחולקים למספר דפי HTML על מנת שיתאימו לגלישה במכשירים הקטנים, והתמונות ממוזערות לרוחב של 128 פיקסלים ואין אפשרות להגדילן. השירות עדיין לא ניתן בשפה העברית ונועד לצפייה בלבד. לחיצה על [Copyright] תפנה אתכם לרישיון של ויקיפדיה (GFDL), לדף הערך הרגיל ולהיסטוריית העריכות בתצוגה הרגילה.

חכם בחנוכה

סופגניות פיסטוק וחלבה, ניתוח מתמטי של סולם מי מז'ור ומעל ל-50 ויקיפדים – כולם היו במפגש חנוכה ביום שישי

מאת נטע

איפה אפי?
איפה אפי?

סופגניות פיסטוק, עוגת שוקולד של שלומית ועוגיות ירושלמיות של תמרה הן התשובה המתבקשת לשאלה "מה היה לנו שם?". אבל מסתבר שברקע נשמעו גם קולות אחרים. יותר מ-50 ויקיפדים הגיעו למפגש שהתקיים באוניברסיטת תל אביב ביום שישי האחרון. הפעם, המפגש היה בעל אופי "מעמיק", וכלל הרצאות שונות ומעניינות. המפגש החל עם ברכת הביורוקרט (משתמש:דוד שי), לאחר מכן היו חמש הרצאות מעניינות למדי, ולבסוף היה זמן להיכרות, תוך כדי ניסיון לענות על שאלון הטריוויה של דני. את ההרצאה הראשונה העביר עמית אבידן והיא עסקה בעדכונים על פעולותיה של העמותה (כרגע הם בעיקר עסוקים בכנס שיתקיים בפברואר 2009). אחריו הופיעה שלומית קדם ושאלה את השומעים מה הייתה כוונת המשורר בכל מיני תרגומים (לדוגמה: "הרגשתי שאני הולך אגוזים"; הרשימה המלאה כאן). אחריה היה תורו של דרור להרצות על חוק זכויות היוצרים (על מה החוק מגן בזכויות יוצרים, הבדלים בין סוגי יצירות שונות ועוד) וכן על שינויים בחוק. אחר כך הרצה Hidro על יישומים טכניים בוויקי (כמו WikiScanner שמטרתו להראות מה נערך מכתובת של חברה או Vispedia שהופכת את ויקיפדיה לגרפית יותר). לבסוף ברק שושני הרצה על הקשר בין מוזיקה למתמטיקה (למי שתהה, יש קשר בין השניים).

מומלץ או בדוק?

ברק שושני מעלה הצעה לשיפוטכם

מאת ברק שושני

כידוע לכולם, אחת מהבעיות העיקריות של ויקיפדיה היא אמינות. מי מאיתנו לא שמע, ממשפחתו, מחבריו ולעתים אף מוויקיפדים אחרים, התבטאויות בנוסח "אם לקחת את המידע הזה מוויקיפדיה, הוא בטח לא נכון, כי כל אחד יכול לכתוב שם מה שבא לו בלי ביקורת"? על מנת להתגבר על בעיה זו, אני מציע ליצור קריטריון חדש לערכים, "ערך בדוק" – בדומה ל"ערך מומלץ". הקריטריון הזה יקבע אם המידע שכתוב בו נמצא אמין ונכון מבחינה עובדתית, והוא יצוין במסגרת הערך עצמו, במקום גלוי לעין, באמצעות תבנית מתאימה (בעיני רוחי אני רואה סימן קטן של V בראש הדף, עם קישור לדף ויקיפדיה:ערך בדוק המסביר את פשרו). לצורך העניין ייבחרו מומחים מבין הוויקיפדים הוותיקים בכל תחום ידע אפשרי (מפיזיקה, ביולוגיה וסוציולוגיה, דרך מוזיקה, ספרות ודת ועד ספורט ותרבות פופולרית). זה יהיה החלק הקל, משום שגם ככה יש לנו מומחים בכל תחום – אנחנו רק ניתן להם הגדרה רשמית (ואולי גם תבנית מתאימה בדף המשתמש שלהם). תפקידם יהיה לעבור על ערכים בתחום המומחיות שלהם ולבדוק אם המידע הוא נכון ואמין. הבדיקה עשויה להתבצע במספר מישורים: השוואה עם מקורות מידע אחרים; וידוא המקורות המקושרים מהערך (כלומר, וידוא שהמקור המצורף לטענה כלשהי בערך אכן מבסס את הטענה, ושהמקור עצמו אמין); ואף השוואה עם ידע אישי. רק משתמש שנבחר להיות מומחה יוכל להציב או להסיר את התבנית "ערך בדוק" מערכים בתחום מומחיותו. במקרה של חילוקי דעות בין שני מומחים יגויס מומחה שלישי כמגשר, או אם אין כזה – העניין יטופל בדרך המקובלת כמו כל מחלוקת אחרת.

על מנת לבסס את אמינותם של המומחים עצמם, אני מציע לקבוע כתנאי מינימלי: ותק של שנה, כתיבת 5 ערכים לפחות (לא קצרמרים) בתחום המומחיות הרלוונטי, והצבעה בה הקהילה תביע את האמון שלה באותו משתמש כמומחה בתחומו. יתרון יוענק לבעלי תואר ראשון ומעלה או לסטודנטים הלומדים את אותו תחום. בנוסף, כפרויקט-צד אני מציע לגייס מומחים חיצוניים (עניינו את הפרופסור שלכם באוניברסיטה בתפקיד נחשק זה!) שיורשו להציב גם הם את התבנית. במקרה כזה נוכל אפילו להציב בדף השיחה תבנית בנוסח "ערך זה נבדק על ידי פרופסור א. דמבלדור מהטכניון ונמצא כאמין ונכון עובדתית", שבוודאי תוסיף לאמינות של הערך ולתדמית של ויקיפדיה בכללותה.

ערכים לדאגה

"לכמה ערכים בוויקיפדיה יכולה אישה אחת לדאוג?", שואלת תמרה

מאת תמרה

תמרה משגיחה על ערכיה הפעוטים
תמרה משגיחה על ערכיה הפעוטים

כשאני מסיימת לכתוב ערך חדש, אני נפרדת ממנו בזהירות, לאט לאט, באה שוב, בודקת אם הכול בסדר, מגיהה פעם ועוד פעם, עד שאני מרוצה. אחרי כמה שעות אני נכנסת לבדוק מה חדש – אולי מישהו תיקן משהו, אולי הוסיפו, אולי מחקו? אחרי יומיים אני קופצת שוב לביקור, ככה, לראות שהכול בסדר. לפעמים יש הרבה שינויים, אבל בדרך כלל מעט, והכי כיף – הערה בדף השיחה! אני תמיד מקווה שמשהו קורה שם, בערך החדש שכתבתי, כי זה אומר שמישהו נכנס וקרא, ושהערך שלי גדל וצמח. לפעמים עוברים ימים ואפילו שבועות בלי שהערך החדש שלי זוכה אפילו לשינוי משני. מאכזב! כשזה קורה לי, אני ממהרת לכתוב ערך חדש אחר. משייפת, משפצת, מלטשת, ואז נפרדת ממנו לאט לאט, באה שוב, בודקת אם הכול בסדר. אחרי כמה שעות אני נכנסת לבדוק מה חדש, ואחרי כמה שבועות אני נזכרת פתאום בערך ההוא, הזנוח. מילא, אני מנחמת את עצמי, לכמה ערכים בוויקיפדיה יכולה אישה אחת לדאוג?

דין השופט

הפיליפינים: שופט משוגע הודח מתפקידו ומעלה תמונות מוזרות לוויקי

מאת עמיחי

פלורנטינו פלורו, ששימש כשופט בפיליפינים, הודח מתפקידו עקב אבחון מחלת נפש. מתברר כי בקשתו להתמנות לשופט נדחתה מספר פעמים בעבר עקב אבחון של מספר מחלות נפש, אך לבסוף הרקע האקדמי המרשים שלו הכריע, והוא מונה לשופט מחוזי בעיר מאלאבון הסמוכה למנילה. לאחר שטען כי הוא כותב את גזרי הדין שלו בכתיבת רצף תוך כדי סיאנס וכי הוא מקבל את הוראותיו משלושה גמדים: לואיס, ארמאנד ואנג'ל, הוא הודח מתפקידו בשנת 2006. איך כל זה קשור לוויקיפדיה? ובכן, מתברר כי השופט המודח נרשם כמשתמש בוויקי האנגלית ובוויקישיתוף והעלה תמונות כגון זו. הוא נחסם לבסוף מעריכות נוספות בוויקי האנגלית.

חדשות חוץ

עלה ירוק מתכוונת לחקות המשטר הסובייטי מנציח קורבנות זואופילים מסתירים עריכות

מאת יחסיות האמת

קרן ויקימדיה פרסמה את דו"חותיה הכספיים לשנת התקציב 2007/8, ומתברר שבמסגרתם נכללו הכנסות בסך 700,000 דולר מפעילות עסקית, המסייעת להגשמת מטרות הקרן.

בוויקיפדיה האנגלית נערכו במחצית הראשונה של חודש דצמבר בחירות ל-ArbCom. כל המועמדים המכהנים הודחו מתפקידם ובעקבות זאת החליט ג'ימבו ויילס להגדיל את מספר הנבחרים מ-8 ל-10. הוא גם בחן את הטענה לפיה ישנו הבדל משמעותי בין הצבעת מפעילי המערכת לבין הצבעת שאר חברי הקהילה, ולאחר שגילה שביחס לכמעט כל המועמדים לא היה הבדל בדפוסי ההצבעה, החליט לדחות טענה זו.

לא כולם מסתירים את נטיותיהם הזואופיליות
לא כולם מסתירים את נטיותיהם הזואופיליות

בראשית החודש הוגבלה ויקיפדיה האנגלית למשך מספר ימים בבריטניה, בעקבות התעקשות הקהילה שלא להסיר את עטיפת אלבום הלהקה הגרמנית הנודעת, סקורפיונז, שבו מופיעה ילדה עירומה כביום היוולדה. בסופו של דבר הארגון שאחראי להגבלה, ה-IWF, חזר בו והמצב שב לקדמותו, לשמחת קרן ויקימדיה.

מפלגת עלה ירוק מתכננת להשתמש בטכניקת ויקי כאמצעי מרכזי בקמפיין הבחירות שלה, כך בגלובס.

הרג'יסטר מציג פרשייה אפופת מסתורין בוויקיפדיה האנגלית הקושרת בין מפעילים, מסתירים וזואופיליה. מי שיצליח לרדת לשורש העניין מוזמן לשלוח מייל למערכת.

במטא עלתה הצעה להקים "מיזם הנצחה לקורבנות הדיכוי הסובייטי". הגם שהמציע "התפוטר" מהוויקי האנגלית זה לא כבר, דומה שההצעה זוכה להתייחסות רצינית.

ויקריקטורה

מתרגם: דרור

מעלילות צלמת הבית של ויקיפדיה בבודפשט

איפה עוד ניתן להפגיש את הרב הצבאי הראשי, רוג'ר טיילור, מריה תרזה ופינוקיו אם לא תחת עדשת המצלמה של תמרה

מאת תמרה

"איזה חמוד!" הצביעה חברתי יעל על דמותו העגלגלה של פינוקיו במוזיאון המרציפן בסנטאנדרה שבהונגריה. "מקסים," אישרתי, "ואני מצלמת ליתר ביטחון, בשביל הערך על פינוקיו, את יודעת, וגם את כיפה אדומה ומריה תרזה וסגידת האמגושים, כדי להציג את הנושא בָּערך בפרספקטיבה שונה." "את בטוחה שחייבים את זה, אחרי שצילמת כבר את כל הסמטאות, המרפסת, הכיכר המרכזית, החנויות, בית הקברות, ואבני המדרכות בכפר?" שאלה יעל בייאוש. "אוי לא!" טפחתי לעצמי על המצח, "שכחתי לצלם את השירותים הציבוריים, ואני ממש חייבת את זה לערך לטרינה!" על שתי החלטות עיקריות הצטערה יעל בחייה: על זה שהתגייסה לשריון, ועל זה שהוציאה מפיה את המילים: "אני מביאה לבודפשט מפה, ואת – מצלמה." נראה שהיא התכוונה בעיקר שאנציח את דמותה המצודדת מעל גשרי הדנובה, או על רקע בית הכנסת הגדול של בודפשט, אך בפועל היא הונסה רוב הזמן מהפְרֵיים בגערות: "זוזי כבר, חולרה, אני מנסה לצלם פה תמונה חופשית לוויקיפדיה, אם לא אכפת לך."

מזכרת מבודפשט
מזכרת מבודפשט

"אפשר לפחות לאכול אתך בשקט?" ניסתה יעל ערב אחד, כשאכלנו במסעדה בגטו היהודי. "בטח שאפשר," אמרתי, אבל זה היה לפני שהרב הצבאי הראשי, אבי רונצקי, נכנס פנימה בלוויית כמה גנרלים הונגרים. יעל, למודת מלחמה, הרחיקה ממני את המצלמה בזעקות "יש אלף תמונות חופשיות שלו!" – "איך את יודעת?" התעצבנתי, "אני פה במשימה לאומית, ואת עושה לי ספקולציות." "אני מתחננת," יעל נשברה אחרי שלושה ימים, "אף אחד לא יאמין לי שהייתי בבודפשט. אולי רק איזה צילום קטן שלי על רקע מצודת הדייגים?" – "אל תפריעי," פסקתי, "כשתכתבי ספר או תגלי משהו, נכתוב עלייך ערך, ואז תצטלמי איפה שבא לך. עכשיו זוזי." בסוף דווקא צילמתי אותה. זה היה בהופעה של להקת קווין, שהופיעה במקרה בבודפשט. שני כרטיסי זיכרון הלכו לי על בריאן מיי ורוג'ר טיילור, אבל גם צילמתי את יעל זורחת מאושר בקהל. יופי של תמונה! איזה מזל שהיא סמכה עליי שאביא מצלמה.

Lost in Translation

הכלבה של שלומית בסך הכול רדפה אחרי חתול סורר, אבל מכונת התרגום האימתנית החליטה לעשות בה שפטים לקוראים חידה: באיזו שפה במבי פירושו אדיוט?

מאת שלומית קדם

לכל מי שחושב, שיבוא יום והמחשב יחליף את המתרגם האנושי, כדאי לקרוא את הרצף הבא, שביצע למעני המחשב באתר.

בין המצרים

יידיש, פולנית או סרבית בעבודה איטית וסיזיפית מנסה אמיר א. אהרוני למצוא את הקשר בין הוויקיפדיות

מאת אמיר א. אהרוני (Amire80)

יכול להיות שאני מחרפן את מנטרי השינויים האחרונים כשאני עורך מאות ערכים עם התקציר "סיווג דפים ללא בינוויקי - בואו לעזור", אבל יש לזה גם תוצאות. על היתרונות שבסיווג עוד אכתוב יום אחד, אבל הפעם רציתי לספר על משהו אחר.

הנה משימה מאתגרת: שני ערכים שונים מוויקיפדיה בשפה א' מצביעים לערך אחד בשפה ב'. זה כמעט תמיד מעיד על איזושהי בעיה. ראו איך יישמתי את זה בעברית: ויקיפדיה:דפים ללא בינוויקי/קישורים מרובים לדף לועזי אחד. אז אני נכנס לכל הערכים המקושרים, ממיין אותם לקבוצות הגיוניות ומקשר את הכול מחדש בכל הוויקיפדיות. זה אחד הדברים העיקריים שאני עוסק בהם בזמן האחרון, וזה קשה, אבל הסיפוק בל יתואר. רוב הזמן זה מצליח לי, גם אם מדובר בעבודה איטית וסיזיפית, אבל קשה מדי לעשות את זה לבד, ומדי פעם גם מתלוננים עליי מנטרים בוויקיפדיות אחרות ואומרים לי שאני עושה להם דברים לא טובים. ביידיש פשוט שחזרו אותי כמה פעמים בלי לבדוק בכלל מה עשיתי ונאלצתי להסביר לאט לאט. בפולנית אמרו שאני ספאמר. בסרבית אמרו שאני אנטישמי. המזרח-אירופאים האלה, אין עליהם.

בקיצור, החלטתי שאין מנוס משיפור ההסברה ושיתוף הפעולה, החלטתי להיות נועז והקמתי במטה דף לריכוז הפעילות הזו ברמה בין-מיזמית. הייתי בטוח שזה יהיה דו-שיח עם עצמי, אבל נדהמתי מההיענות. נתונים יבשים: הקמתי את הדף ב-21 בספטמבר; מאז אני יצרתי בו שלושה דיונים, טב"ז יצר אחד (בעזרת עבודת רקע של יונה בנדלאק), וארבעה דיונים נוצרו על ידי ויקיפדים שאני בכלל לא מכיר ממיזמים אחרים.

אפשר לחשוב ש-8 דיונים בחודש וחצי זה מעט מאד, אבל מבחינתי מדובר בהצלחה אדירה: זה נדיר שוויקיפדים מתעניינים במה שקורה במיזמים בשפות אחרות; לא עשיתי לדף החדש הזה שום פרסומת חוץ מקישורים בתקצירי עריכה והערה צנועה בדף הראשי של מטה – ומי בכלל קורא את הדף הראשי; מדובר בעבודה באמת לא פשוטה שדורשת ידע בהמון שפות שפשוט אי אפשר לצפות שאדם אחד יידע; וחוץ מזה, מטה – כך סברתי לפחות – זה האזור ששמור רק לכל מיני ביורוקרטים משועממים מקרן ויקימדיה.

ובכן, אני שמח שטעיתי. מסקנה: היו נועזים.

המידענות המתוקשבת שלי

מאת נחמה שני ז"ל, רעייתו של שנילי

ספריה פחות מקוונת
ספריה פחות מקוונת

אני חולה. זו לא שפעת חולפת או דלקת עיניים אלא מחלה קשה ומאיימת. איך זה מתקשר לאוריינות מידע? למידענות מתוקשבת? המידענות המתוקשבת היוותה את אחד הכלים רבי העוצמה שעמדו לרשותי במלחמה שאני מנהלת על חיי. כי במלחמה כמו במלחמה, המידע הוא אחד מכלי הנשק והיכולת להגיע אליו ולהשתמש בו בתבונה, יש בה כדי לתרום לניצחון במאבק.

מצוידת במיומנויות מידע, יצאתי לדרך...

השבוע לפני...

+\- מאת יחסיות האמת

חמש שנים...

  • 1 בינואר 2004 – לכבוד השנה האזרחית החדשה מקבלת ויקיפדיה מתנה יקרה מפז: עמנואל.
איך קוראים לפתחים בבית של ביל גייטס?
איך קוראים לפתחים בבית של ביל גייטס?

ארבע שנים...

שלוש שנים...

  • 20 בדצמבר 2005 – גילגמש פותח בהצבעה (שנדחית) על מנת למחוק ערכים לשכתוב לאחר 3 חודשים.
  • 26 בדצמבר 2005 – אביהו פותח דיון נגד גישת "לא אוכל לא שותה". מלח: "אם אנחנו משאירים ערך - יש לנו ערך. אם אנחנו מוחקים ערך - אין לנו את הערך." דוד שי בתגובה: "אם אנחנו מוחקים ערך של הבל - יש לנו אנציקלופדיה נקייה. אם אנחנו משאירים ערך של הבל - יש לנו זבל."
  • 27 בדצמבר 2005 – סיבוב מספר אחת של פולמוס ההתנחלויות הגדול – מתחיל.

שנתיים...

שנה...

ערכים חדשים ומעניינים

מאת נעה

מפלגת הקרנפים – מבית היוצר של עמיחי. בין הבטחותיה לקהל הבוחרים הקנדי: אחסון פסולת גרעינית בסנאט ("מכיוון שפסולת פוליטית כבר מאוחסנת שם"). מאת נטע

ואם כבר בחיות מוזרות עסקינן - מייק, התרנגול חסר הראש – של Yair עשה שמות מעט דרומה לידידנו מפריטי הפרסה.

בית קברות הר הזיתים – מבית היוצר של Nettadi. רק כשערך כזה נכתב אפשר להתפנות לשאול: "איך לא כתבו את זה קודם?!".

מאת Agbad

מרדכי אהרון גינצבורג – מבית היוצר של Netan'el. הערך עוסק בתולדות כותב האוטוביוגרפיה בעברית הראשון.

הוועדה הזמנית של הפרלמנט האוקראיני להבהרת הנסיבות ולחקירת העובדות של אספקת ציוד צבאי לגאורגיה תוך הפרת החוק האוקראיני והחוק הבינלאומי (או בקיצור: ועדת קונובאליוק) – מבית היוצר של Geagea. מתי תיפתח תחרות הקישור הארוך ביותר שוב?

צבא אבחזיה – גם מבית היוצר של Geagea (פעם שלישית - גלידה!). אז מה אתם אומרים, צבא מדינה או לא צבא-מדינה? * רק בשביל הקלישאה

Say cheese!
Say cheese!

תמונות חדשות

מאת Amirki

בית מלאכה לקדרות מסורתית בדרום בוקובינה, רומניה. צילום: Calarasu. קערת ליל סדר המוצגת במוזיאון ליד בית הכנסת הגדול של בודפשט. צילום: תמרה. פרי האשחר. צילום: Judith27k.
הביטו וראו
הביטו וראו

ראו גם

בקשה מוזרה הגיעה לשולחנם של עידו ועוד מספר ויקיפדים: כפרי הונגרי אוסף שפות לבינוויקי של הערך על כפרו. לפי הספירה האחרונה, הערך קיים כבר ב-89 שפות. האם יימצא ויקיפד עברי שיתרגם אותו? הנה הקישור לערך האנגלי. מאת עמיחי

עדכון בזמן אמת: נמצא כותב, Ranbar, וכעת כפריי הונגריה יכולים לישון בשקט ולהפסיק להשתלט על הטילדה - אצ'ר.
קתדרלת ויטוס הקדוש
קתדרלת ויטוס הקדוש

אמיר א. אהרוני (Amire80) כותב דקדוק. מאת אמיר א. אהרוני

נפתחה ויקיפדיה בערבית מצרית. מאת אמיר א. אהרוני

התמונה של קתדרלת ויטוס הקדוש בפראג שצילם MathKnight, זכתה למעמד של Valued Image בוויקישיתוף ונחשבת לתמונה הטובה ביותר בנושא החוץ של הקתדרלה בפראג. מאת MathKnight

שתי ערי בירה חדשות נוסדו בעולם הפורטלים: פורטל:ברלין ופורטל:רומא.

למי שאוהב לבנות ארמונות בחול: נוצרה תבנית:ארגז חול פרטי ובעקבותיה תבנית:עבר.

הידעת?
הידעת?

הידעת? ויקיפדיה

השיטה המקובלת לגשת לערכים מתוך ויקיפדיה היא על ידי קישורים או כפתורי לערך/חיפוש. עם זאת, במקרה ששם הדף ידוע, אפשר לגשת מתוך ויקיפדיה במהירות לדף המבוקש, וזאת על ידי החלפת שם הדף הנוכחי בשם הרצוי בכתובת ה-URL. למשל, אם מופיעה הכתובת הבאה:

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%96%D7%A8%D7%94:%D7%AA%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%98_%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99

אזי אפשר לגשת לדף "עזרה:תפריט ראשי" בקלות על ידי החלפת כל מה שמופיע אחרי wiki/ ב"עזרה:תפריט ראשי" (בלי המירכאות):

http://he.wikipedia.org/wiki/עזרה:תפריט ראשי

שיטה זו אפקטיבית בעיקר כאשר מנסים ליצור דף שבוודאי איננו קיים ולא רוצים לעבור דרך הפרוצדורה של חיפוש.


השתתפות, הצעות ורעיונות

רוצים להשתתף ביצירת העיתון "הטילדה הרביעית"? כל הדרוש לכם הוא רעיון, מקלדת, עכבר, רצון טוב והרבה סבלנות! אם יש לכם מידע מעניין שראוי להיכנס לגיליון הבא, עדכנו אותנו בדף האדום החם.

הצפייה בעיתון הותאמה בצורה אופטימלית לרזולוציה 1024X768 ו-1280X1024.