מזלגוני שואל שאלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מזלגוני שואל שאלה
Forky Asks a Question
כרזת הפרק השני של הסדרה, "מהו חבר?"
כרזת הפרק השני של הסדרה, "מהו חבר?"
מבוסס על צעצוע של סיפור
סוגה הנפשה ממוחשבת, קומדיה
יוצרים בוב פטרסון
כותבים בוב פטרסון
בימוי בוב פטרסון
שחקנים טוני היל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים ראו כאן
מדבבים בעברית ראו כאן
פרסים פרס אמי לבידור בפריים‑טיים לסדרת הנפשה קצרה יוצאת מן הכלל
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית (הסדרה דובבה לשפות נוספות, ביניהן עברית)
מספר עונות 1
מספר פרקים 10
הפקה
מפיק מארק נילסן
מפיקים בפועל פיט דוקטר, ג'ים מוריס
חברת הפקה Pixar Animation Studios
הפצה Disney Media Distribution
מוזיקה ג'ייק מונקו
אורך פרק 3–4 דקות
שידור
רשת שידור דיסני+
תקופת שידור מקורית 12 בנובמבר 201910 בינואר 2020
תקופת שידור בישראל 16 ביוני 2022
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מזלגוני שואל שאלהאנגלית: Forky Asks a Question) היא סדרת טלוויזיה אמריקאית קומית בהנפשה ממוחשבת בזיכיון "צעצוע של סיפור", המתרחשת לאחר הסרט הרביעי בסדרה, "צעצוע של סיפור 4". הסדרה פותחה על ידי פיט דוקטר, כאשר היא נוצרה, נכתבה ובוימה על ידי בוב פטרסון והולחנה על ידי ג'ייק מונקו. חברת ההפקה של הסדרה היא Pixar Animation Studios, כאשר מארק נילסן הוא המפיק שלה ודוקטר וג'ים מוריס הם המפיקים בפועל שלה.

הסדרה עוקבת אחר מזלגוני (במקור נקרא "פורקי"), שמדובב במקור על ידי טוני הייל ובעברית על ידי דני לשמן, אשר בכל פרק שואל את חבריו הצעצועים שאלות שונות על החיים. הסדרה הופצה ברחבי העולם על ידי Disney Media Distribution באמצעות שירות הסטרימינג דיסני+, כאשר פרקה הראשון הופץ ב-12 בנובמבר 2019 ופרקה האחרון הופץ ב-10 בינואר 2020. בישראל הסדרה בדיבוב עברי הופצה במלואה בשירות עם הגעתו לארץ ב-16 ביוני 2022. לסדרה הופקו עשרה פרקים שאורכם 3–4 דקות.

בשנת 2020 הפרק "מהי אהבה?" זכה בפרס אמי לבידור בפריים טיים בקטגוריית סדרת הנפשה קצרה יוצאת מן הכלל בטקס פרס אמי לבידור בפריים טיים ה-72.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתרחשת לאחר אירועי סרט הקולנוע "צעצוע של סיפור 4", הסרט הרביעי באורך מלא בזיכיון המדיה "צעצוע של סיפור", והיא עוקבת אחר מזלגוני (במקור נקרא "פורקי") שבכל פרק שואל את חבריו הצעצועים שאלות שונות על החיים[1].

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – צעצוע של סיפור - דמויות

הדיבוב העברי בוים על ידי תמי ברק, והופק על ידי עדי וולוצקי באולפני אלרום.

שם הדמות מדבב/ת באנגלית מדבב/ת בעברית
מזלגוני[2] טוני הייל דני לשמן
האם ג'ון רצנברגר ניר רון
רקס וולאס שון גלעד קלטר
שעון זקן אלן אופנהיימר
טריקסי קריסטן שאל לורן סביר
כיסא רול ברנט קרול ברנט תמי ברק
מלפיל ברוקס מל ברוקס צביקה שוורצברג
קרל הקרנף קרל ריינר יורם יוספסברג
ביוטי ווייט בטי וייט נורית בנאי קורן
מר קיפודי רובין אטקין דאונס אוהד שחר
ריב טיקלס אלומה רייט הדר שחף-מעיין
דולי בוני האנט איה שבא
באטרקאפ ג'ף גרלין אבי פניני
מר איות ג'ף פידג'ן דדי זהר
אפונים בתרמיל אדיסון אנדרוס, מיקה קרספו, אימני פריור עמרי שני, דניאלה דאון

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' פרק שם הפרק באנגלית שם הפרק בעברית בימוי תסריט תאריך שידור מקורי ארצות הבריתארצות הברית תאריך שידור בישראל ישראלישראל
1 "?What Is Money" "מהו כסף?" בוב פטרסון 12 בנובמבר 2019 16 ביוני 2022
מזלוני שואל "מהו כסף?" את האם, כאשר לאחר הסבר הוא מציג לו קוורטר. מזלגוני שם לב שנמצא עליו ציור של ג'ורג' וושינגטון ושואל את האם כיצד הוא השיג את הפאה שלו. האם מסביר למזלגוני שהוא השיג את הפאה באמצעות כסף, וכך הוא עזר לו להבין את שאלתו.
2 "?What Is a Friend" "מהו חבר?" בוב פטרסון 15 בנובמבר 2019 16 ביוני 2022
מזלגוני שואל "מהו חבר?" את מה?-לא!, כינוי אותו נתן לספל דומם עם ציור של סמיילי. הספל אינו מגיב מפני שהוא דומם, ולכן מזלגוני מספר לו כל מה שהוא כבר יודע על חבר. בסוף הפרק הספל נופל מהשולחן אל הקרקע ונשבר.
3 "?What Is Art" "מהי אומנות?" בוב פטרסון 22 בנובמבר 2019 16 ביוני 2022
מזלגוני שואל "מהי אומנות?" את מר קיפודי, אשר מסביר לו את אמנות הבמה, המורכבות בלהיות שחקן וכיצד לשחק בצורה אמינה.
4 "?What Is Time" "מהו זמן?" בוב פטרסון 29 בנובמבר 2019 16 ביוני 2022
מזלגוני שואל "מהו זמן?" את רקס, אשר מסביר לו על תקופת הדינוזאורים בתור דוגמה.
5 "?What Is Love" "מהי אהבה?" בוב פטרסון 6 בדצמבר 2019 16 ביוני 2022
מזלגוני שואל "מהי אהבה?" את שלושת הצעצועים המבוגרים - מלפיל ברוקס, קרל הקרנף וכיסא רול ברנט, דבר שגורם להם לתסביכים.
6 "?What Is a Computer" "מהו מחשב?" בוב פטרסון 13 בדצמבר 2019 16 ביוני 2022
מזלגוני שואל את טריקסי "מהו מחשב?" והיא מלמדת אותו כיצד להשתמש בו.
7 "?What Is a Leader" "מהו מנהיג?" בוב פטרסון 20 בדצמבר 2019 16 ביוני 2022
מזלגוני שואל את דולי, מנהיגת הצעצועים של בוני, "מהו מנהיג?". לאחר שהיא מסבירה לו את התכונות של מנהיג טוב, מזלגוני מעמיד את תכונות הללו במבחן אצל דולי.
8 "?What Is a Pet" "מהי חיית מחמד?" בוב פטרסון 27 בדצמבר 2019 16 ביוני 2022
מזלגוני שואל את ריב טיקלס "מהי חיית מחמד?", מפני שהוא חושב שהיא כזו כי היא צעצוע בצורת כלבה שוטרת. ריב טיקלס מסבירה לו שהיא קצינת משטרה ומספרת לו על הסכנות באכיפת החוק.
9 "?What Is Cheese" "מהי גבינה?" בוב פטרסון 3 בינואר 2020 16 ביוני 2022
מזלגוני שואל את באטרקאפ "מהי גבינה?", אשר מתעצבן שהוא תמיד שואל שאלות את כל הצעצועים בחדר ולכן הוא מחליט ללמד אותו הכל.
10 "?What Is Reading" "מהי קריאה?" בוב פטרסון 10 בינואר 2020 16 ביוני 2022
מזלגוני שואל את האפונים שבתרמיל "מהי קריאה?", אשר מלמדים אותו לקרוא אף על פי שהוא יודע.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום המשקיעים של דיסני+ שהתרחש בשנת 2019, פיט דוקטר, המנהל הקריאייטיב הראשי של פיקסאר, הכריז על סדרה זו. בהכרזה נאמר שהסדרה תהיה מבוססת על מזלגוני מהסרט הרביעי באורך מלא בזיכיון המדיה "צעצוע של סיפור", "צעצוע של סיפור 4", כאשר היא תעסוק ב"שאלות האלה שאולי אנשים מתביישים לשאול, אבל הם באמת לא יודעים"[1]. הסדרה נוצרה, נכתבה ובוימה על ידי בוב פטרסון[3]. חברת ההפקה של הסדרה היא Pixar Animation Studios, כאשר מארק נילסן הוא המפיק שלה ודוקטר וג'ים מוריס הם המפיקים בפועל שלה.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב המדבבים בשפת המקור חזרו לדבב את דמויותיהם בסדרה, לאחר שדיבבו אותם במדיות השונות של הזיכיון. ב-12 ביוני 2019, כשהסדרה הוכרזה, פורסם שטוני הייל יחזור לדבב את מזלגוני לאחר שדיבב אותו בסרט "צעצוע של סיפור 4"[1]. ב-18 ביוני 2019 הייל חשף במהלך ריאיון שהוא כבר הקליט את השורות שלו עבור הסדרה[4]. שבוע לאחר מכן נילסן חשף שקרול ברנט, מל ברוקס, קרל ריינר ובטי וייט יחזרו לדבב את דמויותיהם בסדרה לאחר שדיבבו אותם בעבר בזיכיון. עוד הוא הוסיף שלדמויות יש "זמן מסך ניכר" בהשוואה להופעות שלהן בעבר[5]. דיבובו של ריינר בתור קרל הקרנף נחשב לתפקיד הדיבוב האחרון שלו לפני מותו ביוני 2020, כמו כן דיבובה של וייט בתור ביוטי ווייט נחשב לתפקיד הדיבוב האחרון שלה לפני מותה בדצמבר 2021.

באוגוסט 2019, במהלך כנס D23, נודע שג'ון רצנברגר יחזור לדבב את האם לאחר שדיבב אותו במדיות שונות של הזיכיון[6]. ב-20 באוקטובר 2019, כשהופץ טריילר הסדרה, התגלה שוולאס שון וקריסטן שאל יחזרו לדבב את רקס וטרקיסי בהתאמה לאחר שדיבבו אותם בעבר[7]. טימותי דלטון לא חזר לדבב את מר קיפודי לאחר שדיבב אותו בעבר, כאשר הוא הוחלף על ידי רובין אטקין דאונס. ריב טיקלס בדיבובה של אלומה רייט היא דמות חדשה בזיכיון, כאשר גרסה גברית של הדמות הייתה אמורה להופיע במקור בסרט "צעצוע של סיפור 4"[8].

רובן של הדמויות בדיבוב העברי קיבלו מדבבים חדשים, אף על פי שהיו מספר מדבבים שחזרו לדבב את תפקידם, ביניהם דני לשמן בתור מזלגוני.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייק מונקו הלחין את הסדרה, כאשר הוא אמר ש"הדמות של מזלגוני כל כך מונפשת... יש כל כך הרבה תנועות והבעות פנים ומשחק הקול שטוני הייל עושה הוא פשוט מדהים. הוא מספיק כדי לשאת כל סצנה בעצמו". הוא גם אמר שפטרסון "רצה שהמוזיקה פשוט תיעלם ברקע", וזה נתן תוצאה של "מעט אווירת ג'אז"[9].

פסקול הסדרה, אשר נקרא "Forky Asks a Question (Original Score)", הופץ לראשונה ב-28 בפברואר 2020, בערך כחודש וחצי לאחר הפצת פרקה האחרון של הסדרה. הפסקול כולל עשרה רצועות ואורכו כ-22 דקות ו-20 שניות[10].

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצצה מתוך הסדרה הוצגה בכנס D23 באוגוסט 2019[11]. טריילר הסדרה יצא ב-30 באוקטובר 2019[7]. הסדרה הופצה ברחבי העולם על ידי Disney Media Distribution באמצעות שירות הסטרימינג דיסני+. פרקה הראשון הופץ ב-12 בנובמבר 2019[1], כאשר כל שבוע הופץ פרק נוסף שאורכו 3–4 דקות[12][13]. הפרק העשירי והאחרון של הסדרה הופץ ב-10 בינואר 2020. בישראל הסדרה בדיבוב עברי הופצה במלואה בשירות עם הגעתו לארץ ב-16 ביוני 2022.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר "Rotten Tomatoes" יש לסדרה דירוג אישור של 83%, על סמך שתים עשרה ביקורות עם דירוג ממוצע של 7.95/10. נכתב על הסדרה באתר "בקצרה ובקיצור, מזלגוני שואל שאלה זה כיף ומצחיק מספיק כדי לעבוד עבור מעריצים"[14]. באתר "Metacritic" יש לסדרה ציון ממוצע משוקלל של 64 מתוך 100, על סמך חמישה מבקרים[15].

ג'ואל קלר מאתר "Decider" שיבח את ההומור של הסדרה, שיבח את איכות ההנפשה, וגילה שהתסריט מצליח להיות מבדר עבור מבוגרים וילדים כאחד[16]. דייוויד גריפין מאתר "IGN" דירג את הפרק הראשון של הסדרה ב-9 מתוך 10, מצא שהסדרה מאוד משעשעת וחינוכית, הצהיר שההנפשה מגיעה לרמה של סרטי הקולנוע של פיקסאר, ושיבח את ההופעה של טוני הייל בתור מזלגוני[17].

אמילי אשבי מאתר "Common Sense Media" דירגה את הסדרה ב-4 מתוך 5 כוכבים, והצהירה "מזלגוני שואל שאלה מתמקדת בדמות הכוכבת הפורצת של צעצוע של סיפור 4 כשהוא מהרהר בשאלות הגדולות על העולם ואיך הוא עובד. בכל אחד מעשרת הפרקים הקצרים נראה אחד מחברי הצעצועים שלו עוזר למזלגוני ללמוד דברים כמו מה זה אומר להיות חבר, מה מגדיר אמנות ומהו הזמן. מזלגוני סופג מידע בקצב של ילד בגיל הגן, מה שאומר שהפוקוס שלו משתנה מאוד והוא מוסח בשעה פעמים, אבל הוא תמיד מצליח לסכם את העיקר בתמציתיות ובמחשבה. ההרחבה המצחיקה הזו של דמות אהובה היא חובה לראות עבור מעריצי מזלגוני בכל הגילאים"[18].

בשנת 2020 הפרק החמישי של הסדרה, "מהי אהבה?", זכה בפרס אמי לבידור בפריים טיים בקטגוריית סדרת הנפשה קצרה יוצאת מן הכלל בטקס פרס אמי לבידור בפריים טיים ה-72[19].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 ג'יימס וייט, Pixar Creating Forky-Focused Short Films For Disney+, באתר אמפייר, 12 ביוני 2019
  2. ^ נקרא במקור "פורקי"
  3. ^ שרה אל-מחמוד, Toy Story 4 Producer Reveals How Disney+ Will Continue The Franchise, באתר CinemaBlend‏, 3 באוקטובר 2019
  4. ^ ג'ייסון גראסיו, The voice of Forky from 'Toy Story 4,' Tony Hale, gives details about the character's show on Disney Plus, באתר Business Insider‏, 18 ביוני 2019
  5. ^ מיכאל קאבנה, The 10 best secrets, surprises and Easter eggs from ‘Toy Story 4’, באתר וושינגטון פוסט, 25 ביוני 2019
  6. ^ סמנתה קלייר, Forky Asks a Question Brings the Toy Story 4 Favorite to Disney+ in 10 New Animated Shorts, באתר MovieWeb‏, 23 באוגוסט 2019
  7. ^ 1 2 Pixar Forky Asks A Question – Official Trailer - Disney+ - Start Streaming Nov. 12, סרטון באתר יוטיוב
  8. ^ .Julie & T.J‏, Rib Tickles, Deleted ‘Toy Story 4’ Character To Appear in ‘Forky Asks A Question’ (on Disney+), באתר Pixar Post‏, 1 באוקטובר 2019
  9. ^ צוות האתר, Interview with Jake Monaco, Composer of Forky Asks a Question, באתר Laughing Place‏, 3 באוקטובר 2019
  10. ^ Soundtrack Album for Pixar’s Disney+ Series ‘Forky Asks a Question’ to Be Released, באתר Film Music Reporter‏, 27 בפברואר 2020
  11. ^ ג'יוטסנה בסוטיה, 'Forky Asks A Question': Release date, plot, cast, trailer and everything you need to know about the Disney+ show from 'Toy Story', באתר MEAWW‏, 20 באוקטובר 2019
  12. ^ מאט ווב מיטוביץ', Disney+ to Release Episodes Weekly: A Welcome Break From Stress-Bingeing?, באתר TVLine‏, 24 באוגוסט 2019
  13. ^ סטיבן וינטרוב, Tony Hale on ‘Toy Story 4’ and Why Doing Voice Work at Pixar Is So Unusual, באתר Collider‏, 20 ביוני 2019
  14. ^ מזלגוני שואל שאלה, באתר Rotten Tomatoes
  15. ^ מזלגוני שואל שאלה, באתר Metacritic
  16. ^ ג'ואל קלר, Stream It Or Skip It: ‘Forky Asks A Question’ On Disney+, Where The ‘Toy Story 4’ Breakout Character Asks Life’s Big Questions, באתר Decider‏, 12 בנובמבר 2019
  17. ^ דייוויד גריפין, Disney Plus' Forky Asks a Question: Episode 1 Review, באתר IGN‏, 12 בנובמבר 2019
  18. ^ מזלגוני שואל שאלה, באתר Common Sense Media
  19. ^ איליין לואו, ‘The Mandalorian,’ ‘Morning Show’ Bust New Streamers Into Emmys Race, באתר וראייטי, 28 ביולי 2020