שנות אור (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שנות-אור
Lightyear
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על צעצוע של סיפור
בימוי אנגוס מקליין
הופק בידי גאלין סוסמן
תסריט פיט דוקטר
מדבבים כריס אוונס
קיקי פאלמר
דייל סולס
טאיקה ואיטיטי
פיטר סוהן
אוזו אדובה
ג'יימס ברולין
מרי מקדונלד לואיס
אפרן רמירז
אייזיה וויטלוק ג’וניור
מדבבים בעברית גלעד קלטר
אלעד סמוכה
אוראל צברי
שרית סרי
גלעד שמואלי
אסתר רדא
עמי מנדלמן
נתלי פיינשטיין
יובל בינדר
לירון ברנס
מוזיקה מייקל ג'אקינו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה אולפני וולט דיסני
אולפני פיקסאר
חברה מפיצה סרטי אולפני וולט דיסני
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, DVD, בלו-ריי עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 17 ביוני 2022
ישראלישראל 16 ביוני 2022
משך הקרנה 100 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט הנפשה ממוחשבת, סרט מדע בדיוני, סרט קומדיה
סרט קודם צעצוע של סיפור 4
סרט הבא צעצוע של סיפור 5
movies.disney.com/lightyear
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שנות-אוראנגלית: Lightyear) הוא סרט הנפשה ממוחשבת אמריקאי מסוגת קומדיה, שהופק על ידי חברות פיקסאר ווולט דיסני. הסרט בוים על ידי אנגוס מקליין, הופק על ידי גאלין סוסמן ונכתב על ידי פיט דוקטר, כאשר את דמותו של באז שנות-אור מדבב כריס אוונס.

בישראל, הסרט עלה לאקרנים ב-16 ביוני 2022. בארצות הברית, הסרט עלה לאקרנים ב-17 ביוני 2022.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מספר את סיפורו של באז שנות-אור (כריס אוונס / גלעד קלטר) טייס חלל אשר היווה את ההשראה לצעצוע מסדרת סרטי צעצוע של סיפור. באז עובד בסוכנות החלל star command ביחידה תחת פיקודה של אלישיה הות'ורן (אוזו אבודה). בסיס הסוכנות נמצא בכוכב בדיוני ששמו ט'קאני פריים. באז נוסע למשימה לעקוף רף מהירות מסוים בכך שהוא נוסע במהירות האור. המשימה נכשלת ובאז מגלה שבזמן שהוא נסע במהירות האור חלפו למעשה 4 שנים. באז מנסה לבצע את המשימה פעם אחר פעם ללא הצלחה, ואחת הפעמים הוא נוחת ומגלה שמאז שהוא החל לנסות לבצע את המשימה עברו למעשה 62 שנים ואלישיה נפטרה. המפקד ברנסייד (אייזיה ווייטלוק ג'וניור), אשר החליף את אלישיה בתפקידה, מצווה על באז לוותר על המשימה וכעת לעזור לסוכנות ליישב את ט'קאני פריים ולהפוך את הכוכב לכוכב מגורים באמצעות כיפת הגנה משוכללת שכוללת מערכת לייזר.

סוקס (פיטר סוהן), רובוט דמוי חתול שקיבל באז, מספר לבאז שהוא הצליח לייצר את הדלק המתאים לספינת החלל שיעזור להם לבצע המשימה בהצלחה. באז בורח עם סוקס והשניים גונבים את ספינת החלל שלהם מהבסיס בזמן שהעוזרים של ברנסייד רודפים אחריהם. באז וסוקס מבצעים את המשימה בהצלחה, אך החללית של באז נהרסת והוא נאלץ לבצע נחיתת אונס בט'קאני פריים. באז נתקל באיזי הות'ורן (קיקי פאלמור), נכדתה של אלישיה. איזי מספרת לבאז שהוא למעשה נסע 22 שנים קדימה בזמן למלחמה אפוקליפטית בין בני האדם לבין חייזר מאיים בשם זורג (ג'יימס ברולין), המנהיג אימפריה שמטרתה לשלוט בכוכב עליו הם נמצאים. איזי מציגה לבאז את היחידה שלה: מו מוריסון (טאיקה ואטיטי) ודארבי סטיל (דייל סולס). באז מחליט לעזור לאיזי וליחידה שלה להביס את זורג.

באז והיחידה מתעמתים מספר פעמים עם זורג ועוזריו במספר כוכבים, ובאחד העימותים עוזריו של זורג לוקחים את הדלק ובכך מותירים את באז והיחידה על כוכב נטוש ללא דרך להתנייד. באז מסביר לאיזי שעליהם להודות בכישלון ולוותר, ומספר שניות לאחר מכן זורג מופיע וחוטף את באז, ומביא אותו לסיפון ספינתו. באז מבין שמדובר ברובוט שחזק מהאחרים ואז זורג חושף את זהותו בתור באז מציר זמן אחר (תוצאה של פרדוקס של מסע בזמן). זורג מסביר לבאז שהוא מגיע מציר זמן שבו הוא ברח מברנסייד קדימה מדי בזמן ואז הוא החליט לחזור אחורה בזמן באמצעות מעט הדלק שנותר לו, ואז הוא החליט להקים אימפריית רובוטים (מה שלקח לו עשרות שנים לבצע), במטרה לחדור לבסיס המוגן בט'קאני פריים מפני שזה המקום היחיד ביקום שבו יש את הדלק המתאים לנסיעה במהירות האור, והוא מעוניין לחזור לעבר ולמנוע מעצמו לבצע את המשימה מלכתחילה כך שחייו מעולם לא היו מתבזבזים על המשימה. באז מבין שהסיכון בזה הוא שכל המציאות שבה הוא נמצא כרגע תימחק לחלוטין ואיתה גם כל האנשים שבה. באז מחליט להילחם בזורג ולבסוף הורג אותו בכך שהוא מפוצץ את כל הספינה שלו.

באז והיחידה נוסעים לאזור המוגן בט'קאני פריים, שם המפקד ברנסייד נוזף בהם אך לבסוף מציע לבאז להדריך קבוצת שומרי חלל. באז מסכים ובכך מסתיים הסרט.

בסצינה באמצע כתוביות הסיום, זורג מוצג כחי ומרחף בחלל.[1]

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הדמות אודות הדמות שם המדבב/ת בעברית שם המדבב/ת בשפת המקור
באז שנות-אור גלעד קלטר כריס אוונס[2]
איזי הות'ורן נכדתה של אלישיה. אלעד סמוכה קיקי פאלמר
מו מוריסון מתנדב בסוכנות החלל Star Command. אוראל צברי טאיקה ואיטיטי
דרבי סטיל מתנדבת בסוכנות החלל Star Command. שרית סרי דייל סולס (אנ')
סוקס רובוט דמוי חתול. גלעד שמואלי פיטר סוהן (אנ')
אלישיה הות'ורן חברתו של באז וסבתה של איזי. שומרת חלל לסבית. אסתר רדא אוזו אדובה
זורג האנטגוניסט של הסרט. עמי מנדלמן ג'יימס ברולין
איוון מערכת הניווט של החללית של באז. נתלי פיינשטיין מרי מקדונלד לואיס
דיאז עובד בסוכנות החלל Star Command. יובל בינדר אפרן רמירז (אנ')
בארנסייד המפקד אשר החליף את אלישיה בתפקידה. לירון ברנס אייזיה וויטלוק ג’וניור (אנ')
דרק רובוטים ממחתרת זאפ. לא דיברו לא דיברו
אריק רובוטים.
קיקו רעייתה של אלישיה הותרון לא דיברה לא דיברה

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח הסרט החל בשנת 2016 לאחר סיום העבודה על הסרט "מוצאים את דורי", סרט ההמשך למוצאים את נמו. אגנוס מלקיין, שביים את "מוצאים את דורי" עם אנדרו סטנטון, הציע רעיון לעשות סרט על דמותו של באז שנות-אור. רעיון הרקע היה להציג את הסרט שדרכו נחשף אנדי לדמותו של באז ושגרם לו לרצות את הבובה של באז שנות-אור.[3] מקליין, חובב מדע בדיוני, התחבר לדמותו של באז ונמשך לעבודה עליה שהחל לעבוד בפיקסאר. הוא תיאר את סיפור הסרט כמאוד אישי עבורו. בסרטי צעצוע של סיפור, דמותו של באז מוצגת ככזו שמערערת על תפיסות מקובלות של המציאות, אלמנט שקיבל ביטוי מרכזי בסרט, לצד אידיאלים של גיבור המנחים את דמותו.[4]

בדצמבר 2020 פורסם כי "שנות-אור" יהיה ספין-אוף ויתרכז בעלילותיו של באז שנות-אור האנושי, ובסרט ישתתף כריס אוונס אשר ידבב את דמותו של באז.[2][5][6]

בפברואר 2022 פורסמה רשמית שאר המדבבים בסרט, ובהם קיקי פאלמר, דייל סולס, טאיקה ואיטיטי, פיטר סוהן, אוזו אדובה, ג'יימס ברולין, מרי מקדונלד לואיס, אפרן רמירז ואייזיה וויטלוק ג’וניור.[7]

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפיין השיווק של הסרט החל ב-27 באוקטובר 2021, עם הפצת הטיזר הראשון של שנות-אור אשר צבר 83 מיליון צפיות תוך 24 שעות. הטיזר הפך לשני הנצפה ביותר לאחר הטיזר של "משפחת סופר-על 2" אשר קיבל 114 מיליון צפיות.[8][9]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שנות אור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Here's why 'Lightyear' has a post-credits scene. It involves a sequel and Disney+, Los Angeles Times, ‏2022-06-18 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ 1 2 "Chris Evans to Voice Buzz Lightyear in Pixar's 'Lightyear,' Disney Announces 'Encanto' With Music by Lin-Manuel Miranda". Variety. 10 בדצמבר 2020. ארכיון מ-17 בדצמבר 2020. נבדק ב-11 בדצמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Beyond Infinity - Official Trailer (2022) Chris Evans, נבדק ב-2022-06-14
  4. ^ "DIRECTOR ANGUS MACLANE CALLS CHRIS EVANS 'SUCH A JOY' AS BUZZ IN 'LIGHTYEAR,' PIXAR'S LOVE LETTER TO SCI-FI ADVENTURE MOVIES". Fandango Media. 27 באוקטובר 2021. ארכיון מ-28 באוקטובר 2021. נבדק ב-28 באוקטובר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Julie & T.J. (10 בדצמבר 2020). "Disney Investor Day 2020 — Pixar Announces Series, Shorts, & 2 Films for 2022 'Turning Red' and 'Lightyear'". Pixar Post. ארכיון מ-17 בדצמבר 2020. נבדק ב-10 בדצמבר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ O'Neill, Mae Harrington (11 בדצמבר 2020). "Chris Evans comments on playing the "human Buzz Lightyear" in new movie". Winter is Coming. ארכיון מ-11 בדצמבר 2020. נבדק ב-15 בדצמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Pedersen, Erik; Pedersen, Erik (2022-02-08). "'Lightyear' Trailer Follows Origins Of 'Toy Story' Space Ranger – To Infinity And Before!". Deadline. נבדק ב-2022-02-08.
  8. ^ Complex, Valerie. "'Lightyear' Teaser Trailer Shows Why A Buzz Lightyear Action Figure Exists In The 'Toy Story' Universe". Deadline Hollywood. ארכיון מ-29 באוקטובר 2021. נבדק ב-2 בנובמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ D'Alessandro, Anthony (29 באוקטובר 2021). "'Lightyear' Teaser Rockets To 83 Million Views In First 24 Hours, Ahead Of 'Eternals' & Second Best Ever For Pixar Movie". Deadline Hollywood. ארכיון מ-29 באוקטובר 2021. נבדק ב-29 באוקטובר 2021. {{cite web}}: (עזרה)