משתמש:ימבה/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של ימבה.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של ימבה.
צוות איי טי
The IT Crowd
שיר הנושא The IT Crowd Theme Song
סוגה קומדיה
יוצרים גרהם ליינהאן
שחקנים כריס או'דאוד
ריצ'רד איאודה
קתרין פרקינסון
מאט בארי
פסקול ניל האנון
ארץ מקור בריטניהבריטניה בריטניה
שפות אנגלית
מספר עונות 5
מספר פרקים 25
תוכנית המשך גרסה אמריקאית וגרסה גרמנית
הפקה
מפיק אש אטאלה
הפצה ערוץ 4
נטפליקס
עורכים פול מכליס
אורך פרק 24 דקות (פרק ספיישל מ-2013 באורך 47 דקות)
שידור
רשת שידור ערוץ 4
פורמט (קול) סטריאו
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb

צוות איי-טי (באנגלית: The IT Crowd) הוא סיטקום בריטי ששודר במקור על ידי ערוץ 4, שנכתב על ידי גרהם ליינהאן והופק על ידי אש אטאלה, בכיכובם של כריס או'דאוד, ריצ'רד איאודה, קתרין פרקינסון ומאט ברי. הסדרה עוקבת אחר מעלליהם של שלושה אנשי מחשבים בחברה הדמיונית "ריננהולם תעשיות": מתכנת המחשבים מוריס מוס (ריצ'רד איאואדה), הטכנאי רוי טרנמן (כריס או'דאוד) ומנהלת משאבי האנוש ג'יין ברבר (קתרין פרקינסון), אשר אינה מבינה דבר במחשבים. בנוסף, מופיעות בסדרה שתי דמויות המנהלים של החברה: דנהולם ריינהולם (כריס מוריס) ומאוחר יותר, בנו דאגלס (מאט ברי). דמות אורחת נוספת הוא העובד הגותי ריצ'מונד אוונאל (נואל פילדינג), המתגורר בחדר השרתים החשוך, ומופיע למספר פרקים.

הסיטקום עלה לראשונה בערוץ 4 ב-3 בפברואר 2006, ורצה במשך ארבעה עונות, כל אחת בת שישה פרקים. הוזמנה גם עונה חמישית, אך היא לא הופקה[1]. התוכנית הסתיימה בפרק פרידה מיוחד ששודר ב-27 בספטמבר 2013, וארך 50 דקות[2][3][4][5]. הסדרה זכתה לשבחי הביקורות על ההומור המשובח שלה, והפכה לקאלט.

סקירת סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה (בריטניה)
הפרק הראשוןהפרק האחרון
163 בפברואר 20063 במרץ 2006
2624 באוגוסט 200728 בספטמבר 2007
3621 בנובמבר 200826 בדצמבר 2008
4625 ביוני 201030 ביולי 2010
5מיוחד26 בספטמבר 2013אין

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתרחשת בחברת "ריינהולם תעשיות", תאגיד בריטי בדיוני השוכן בגורד שחקים ברחוב Carenden Road 123, בסיטי של לונדון. היא מתמקדת בצוות התמיכה האלקטרונית של החברה, השוכן במרתף מבולגן ומלוכלך - ניגוד בולט לאדריכלות המודרנית הזוהרת ולנופים הלונדוניים המרהיבים מהם נהנים שאר עובדי החברה שבקומות העליונות. באף שלב לא מוסבר מהו הדיוק המוצר אותו משווקת החברה, ומוזכר לעיתים בתור "המוצר שלנו" בפשטות; כל שידוע על בעלי החברה, דנהולם ריינהולם, הוא שהוא רכש את רשת ITV ובבעלותו מעבדת כימיקלים משוכללת. באחד הפרקים טוען ריינהולם כי הוא בנה את "אימפריית התקשורת הגדולה ביותר בבריטניה", אך לא ברור אם זוהי האמת[6].

רוי ומוס, שני אנשי המחשבים, הם הסטריאוטיפ של איש המחשבים הקלאסי - חנונים, חסרי יכולות תקשורת בין-אישית, בעלי הבנה גדולה בנושאי מחשבים ואלקטרוניקה ותחביבים הנחשבים לגיקיים, כמו קומיקס, משחקי מחשב וסרטי מדע בדיוני ופנטזיה. הם מכונים על ידי ריינהולם כ"חנונים סטנדרטיים". על אף התלות של החברה בהם, העובדים לרוב מתעלמים מהם ודוחים אותם, ורואים בהם מובן מאליו.

רוי הוא סטריאוטיפ של החנון הלא יוצלח, שמתקשה ביחסים עם נשים ונמנע מקשרים עם אחרים. כמעט תמיד כאשר מתקשרים אליו לבקשת תמיכה טכנית, תשובתו היא "ניסית לכבות ולהדליק את המחשב?", משפט שהפך למם נפוץ[7]. בכל פרק רוי לובש חולצה אחרת[8]. מוס לעומתו הוא הסטריאוטיפ של החנון הקלאסי: גאון מחשבים בעל ידע עמוק בנושאים טכניים, אך חסר יכולת להתמודד עם בעיות ממשיות כמו כיבוי שריפות או הרחקת עכבישים. הוא בעל אופי של ילד קטן ומתקשה להבין ולפרש כשורה סיטואציות חברתיות. הוא לבוש כדרך קבע בחולצה מכופתרת ומשובצת ובעל תספורת מגוכחת.

ג'יין, החברה החדשה ביותר בצוות, הגיעה לריינהולם תעשיות בכוונה להתקבל לעבודה באחת מהקומות העליונות, אך בראיון העבודה שלה היא מתארת את עצמה כ"מבינה במחשבים", אף שהיא אינה יודעת דבר בתחום. כיוון שגם דנהולם הוא אנאלפבית בכל הקשור למחשבים וטכנולוגיה, הוא מתרשם מראיונה הכושל של ג'יין וממנה אותה לראש צוות התמיכה הטכנית (צוות איי. טי). לאחר שפגשה את רוי ומוס, ג'יין מגדירה את תפקידה מחדש ל"מנהלת מערכות יחסים" בניסיון לקרב את רוי ומוס לשאר עובדי החברה; אף על פי כן, רוב ניסיונות הגישור שלה בין הצוות לשאר העובדים מייצרים תוצאה הפוכה, וגורמת לסיטואציות מביכות, מגוכחות ומופרכות.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקני הסדרה הראשיים (מימין למעלה ובכיוון השעון): כריס או'דאוד, מאט ברי, ריצ'רד איאודה וקתרין פרקינסון
  • רוי טרנמן (כריס או'דאוד) - איש מחשבים מתקשה מבחינה חברתית. חובב של קומיקס וסרטי מדע בדיוני ופנטזיה. חברו הטוב ביותר והיחיד הוא מוס. אף על פי שהוא מנסה להתחבר עם אנשים נוספים, הוא כמעט תמיד הורס את זה עם אמירות לא מקובלות, חוסר טאקט או היעדר רגישות[9]. אמו של רוי מתקשרת אליו באופן תכוף ביותר באופן כמעט יומיומי, ולעיתים קרובות דבר זה מביך אותו. הוא מתגורר בדירת חדר במרכז לונדון[10]. עם התקדמות העונות נראה שרוי מצליח לפתח כישורים חברתיים, והוא אף מקיים מערכות יחסים רומנטיות ארוכות טווח.
  • מוריס מוס (ריצ'רד איאודה) - גאון מחשבים בעל בעיה קשה בהבנת סיטואציות חברתיות. יש המייחסים למוס אוטיזם מסוג תסמונת אספרגר המקשה עליו להביע רגשות או לחלופין למנוע התפרצות רגשית מנושאים זניחים[11]. מוס הוא אינטליגנטי ביותר ובעל ניסיון בכימיה, פיזיקה, טכנולוגיה, אלקטרוניקה, מחשוב ומתמטיקה. למרות האינטליגנציה שלו, הוא לא פעם ילדותי מאוד, ומעיר הערות בורות ומביכות. אף לע פי בעיות התקשורת שלו, לא נראה שיש לו כל בעיה עם יצירת קשר עם זרים, דבר שהוביל אותו לא פעם למצבים מגוכחים, כמו התיידדות עם קניבל[10] או בילוי בהופעת תיאטרון לקהל הומוסקסואלי[12].
  • ג'יין ברבר (קתרין פרקינסון) - צעירה בעלת יכולות חברתיות גבוהות למדי אך חסרת ידע בסיסי ביותר במחשבים. היא מנהלת את צוות המחשוב אף על פי שאינה מבינה בנושא כלל, ומגדירה את עצמה כ"מנהלת מערכות יחסים", במטרה להעלות את הפופולריות של הצוות בעיניי שאר עובדי החברה. היא אובססיבית בתחומים שנחשבים "נשיים" כגון קניית נעליים ושמלות, וכמו כן מנסה להרשים גברים נאים, אף על פי שניסיונות אלו כמעט תמיד נכשלים.
  • דיינהולם ריינהולם (כריס מוריס) - מיסד ומנהל החברה בעונות 1-2. הוא מספר כי את החברה הקים עם "שני דברים ברשותי: חלום, ושישה מיליון פאונד". ריינהולם הוא סטריאוטיפ של מנהל חברה מוצלח ועשיר. הוא נהנה ליזום יוזמות שנועדו לשפר את הביצועים בחברה בדרכים מוזרות ואיגיוניות; למשל, הוא "מכריז מלחמה" על הלחץ, ומכריח את כלל העובדים לקחת חלק בסמינר להפגת מתחים, ולא - יפוטרו[13]. בתחילת העונה השנייה הוא מתאבד לאחר שהמשטרה מגיעה כדי לבדוק אי סדרים בפנסיה של החברה. הוא מוחלף על ידי בנו, דאגלס.
  • דאגלס ריינהולם (מאט בארי) - בנו של ריינהולם. מהווה סאטירה בכך שעשה את הונו מירושתו של אביו, ואינו יודע דבר בניהול חברה. הוא סקסיסט ושוביניסט, ומנסה להטריד באופן שגרתי את ג'יין, אף שהיא לא נענית לבקשותיו. דאגלס הוא גם טיפש למדי, ובשל כך הוא מבלבל בין דמויות היסטוריות ובדיוניות[14], מבזה את עצמו בבית המשפט[15] ומשקיע בעסקים שנויים במחלוקת, בהם מועדון חשפנות[16]. הוא מעלה לעיתים קרובות את השמועה לפיה רצח את אשתו הראשונה, ומתעמת באחד הפרקים עם אשתו השנייה לשעבר, ויקטוריה[15].

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוצר הסדרה גרהם ליינהאן הוא גם זה שכתב אותה. היא צולמה באולפן עם קהל חי מאחורי המלצמות, דבר שנחשב באותה תקופה לסיכון משמעותי ביחס לשימוש בצחוק מוקלט[17]. ליינהאן הסביר את בחירתו בכך ש"אני סומך על האינסטינקטים שלי, אז עשיתי את זה בדרכי ואנשים באו.[17]"

העונה הראשונה צולמה באולפני טדינגטון בלונדון, ושאר העונות באולפני פינווד, מה שאילץ את ההפקה ליצור מחדש את התפאורה במדויק. הסדרה מאופיינת גם בצילומי חוץ רבים ביחס לסדרות אחרות בז'אנר. מספר סצנות שאינן מתרחשות באולפן או במקום שניתן להכניס אליו קהל, הוקלטו מראש עם צחוק מוקלט. המוזיקה ושיר הפתיחה של הסדרה, המציג את גיבוריה כדמויות משחק מחשב על רקע מוזיקת טכנו, נוצרו על ידי הקולקטיב "שינולה" (אנ')[18].

שידור והפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התכנית שודרה בבריטניה על ידי ערוץ 4 ובאופן בינלאומי על ידי ערוצים שונים. באוסטרליה שודרה ברשת ABC1 וב-UKTV; בבולגריה היא שודרה ברשת GTV החל מיולי 2008, וערוץ Comedy Central הגרמני החל לשדר את העונה הראשנה בספטמבר 2009; ETV שידרה את התוכנית באסטוניה ובפולין שודרה בערוץ TVP2; בצ'כיה שודרה הסדרה בשני ערוצים, Česká ו-HBO העולמית; בדנמרק שודרה הסדרה בערוץ TV 2 Zulu ובספרד בערוץ Canal +; בניו זילנד שודרה ברשת TV One; באירלנד שודרה הסדרה בערוצים RTÉ2 ו-RTÉ.

בארצות הברית שודרו פרקים אחדים בערוץ IFC; כל 4 העונות ופרק הספיישל זמינים בשירותי הזרמת המדיה Netflix, Tubi TV, Pluto TV ו-Hulu. בברזיל, ארגנטינה וצ'ילה שודרה הסדרה בערוץ I.Sat. במקסיקו היא שודרה בערוץ 11 מאז 2010[19].

סיום הסדרה ומורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה חמישית הוזמנה על ידי ערוץ 4, לשידור בשנת 2011[20]. יוצר הסדרה ליינהאן כינס את צוות הכתיבה במטרה להתחיל בהפקת עונה אחרונה לסדרה, שתהווה "פרידה מהדמויות"[21]. צוות הכתיבה לא הצליח להיפגש כמתוכנן באופן קבוע, ולכן החלו המפגשים להיערך בפורום הוירטואלי Basecamp. ליינהאן מצא בכך חיסרון, וכינה את הפורום "מחניק", אולם לא הייתה חלופה מתאימה. לבסוף הצליחו הכותבים לגבש כמה רעיונות לסיפורים, אך עדיין לא בצורה מספקת לכתיבת עונה שלמה. בשל כך, הוחלט לגנוז את העונה החמישית.

עם זאת, ליינהאן הרגיש שעדיין יש צורך ליצור פרק מיוחד של "פרידה". אלא שבאותו זמן הוא כבר היה עסוק בעיבודי הטלוויזיה שלו, ושחקני הסדרה לקחו על עצמם התחייבויות אחרות. מסיבה זאת, בפרק האחרון צולם רק ביוני 2013[22].

לינהאן אמר כי יש דמויות מסוימות בצוות איי טי שהוא ירצה לחקור בפרוייקטים עתידיים, כדוגמת סדרת ספין אוף, ובמיוחד את דמותו של מאט בארי, דאגלס. בראיון שנערך עמו בשנת 2014 אמר ליינהאן כי יש לו רעיון מעוצב למחצה לגבי הרחבת דמותו של דאגלס, אך כיוון שבארי עסוק מדי בסדרת הטלוויזיה בכיכובו, "Toast of London", ליינהאן יאלץ "להתנפל כשהוא נח"[23]. ליינהאן דן גם בפיתוח הדמות של בנדיקט וונג, פריים, מהפרק "הספירה לאחור". וונג אמר שהוא יהיה "נרגש" אם פריים יקבל סדרה משלו, וצחק שאפשר לקרוא לה 'פריים טיים'[24].

מדיה ביתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוצר הסדרה גרהם ליינהאן

העונה הראשונה פורסמה כ-DVD בבריטניה בשם "צוות איי טי: גרסה 1.0" ב-13 בנובמבר 2006 על ידי 2 Entertain Video Ltd. ה-DVD כלל גם סרט קצר שנכתב ובוים ​​על ידי ליינהאן בשם "שלום חבר", שהוקרן לראשונה במאי אותה שנה, וסרט תיעודי קצר על אודות מאחורי הקלעים של הסדרה. העונה השנייה הועלתה ב-DVD בבריטניה ב-1 באוקטובר 2007, יחד עם מארז המכיל את העונות הראשונה והשנייה. תאגיד הבידור HMV מכר גרסה בלעדית במהדורה מוגבלת של הסדרה בצירוף גלויות אייקוניות מתוך הסדרה, כמו עותק של הפוסטר "Ceiling Cat" שמופיע רבות בסדרה.

עונה 3 שוחררה בפורמט DVD ב-16 במרץ 2009, ועונה 4 פחות משנה אחריה, ב-26 בספטמבר 2010, שתיהן על ידי חברת "2 | entertain"[25]. ערכת קופסאות המכילות את כל ארבע הסדרות יצאה גם היא באותו היום, הכוללת משחק לוח בנושא IT. תקליטור ה- DVD מסדרה 4 כולל תכונה דוקומנטרית על משחקי המחשב ששימשה השראה לתפריטים בכל אחד מסרטי ה- DVD של הסדרה, והגיעה לשיאה במשחק Windosill, הבסיס ל- DVD מסדרה 4. האינטרנט בא לצאת באוסטרליה 18 בדצמבר 2013, אך טרם פורסם במקומות אחרים עד שנודע בנובמבר 2015 כי גרסת DVD 2 של אזור 2 תצא בבריטניה ובכל אזור 2 ב -23 בנובמבר 2015. [30 ] [25] כל פרקי התוכנית זמינים לשידור בבריטניה וברפובליקה של אירלנד ב- All 4, למעט פרק 3 של "הנאום" שהוסר בגלל נושאים טרנספוביים. [31]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The IT Crowd gets fifth series, the Guardian, ‏2010-05-26 (באנגלית)
  2. ^ Morgan Jeffery, 'IT Crowd' final episode date confirmed, Digital Spy, ‏2013-09-12 (באנגלית בריטית)
  3. ^ "The IT Crowd to return for special one-off episode". BBC News (באנגלית בריטית). 2013-05-08. נבדק ב-2021-09-18.
  4. ^ 'The IT Crowd' to return for one-off final episode later this month, NME, ‏2013-09-05 (באנגלית בריטית)
  5. ^ British Comedy Guide, IT Crowd Night planned for October, British Comedy Guide, ‏2013-07-22 (באנגלית בריטית)
  6. ^ מתוך הפרק "Return of the Golden Child", עונה 2 פרק 2
  7. ^ MishaDjentReborn, "Have you tried turning it off and on again?", r/talesfromtechsupport, ‏2017-07-19
  8. ^ Interviews > Chris O'Dowd: The IT Man From The IT Crowd, web.archive.org, ‏2010-05-05
  9. ^ לדוגמה בפרק "Yesterday's Jam", עונה 1 פרק 1
  10. ^ 1 2 מתוך הפרק "Moss and the German", עונה 2 פרק 3
  11. ^ Tyler Coates, Television on the Spectrum: The Best (and Worst) Depictions of Asperger Syndrome on TV, Flavorwire (באנגלית)
  12. ^ מתוך הפרק "The Work Outing", עונה 2 פרק 1
  13. ^ מתוך הפרק "Calamity Jen" עונה 1 פרק 2
  14. ^ מתוך הפרק "The Speech", עונה 3 פרק 4
  15. ^ 1 2 מתוך הפרק "Reynholm vs. Reynholm" עונה 4, פרק 6
  16. ^ מתוך הפרק "The Internet Is Coming", עונה 5 פרק 1
  17. ^ 1 2 "IT Crowd writer looks to future" (באנגלית בריטית). 2006-02-09. נבדק ב-2021-10-06.
  18. ^ SHYNOLA_WEBSITE_OBLIGATION, www.shynola.com
  19. ^ TV3, "Els informàtics" arriben al canal 3XL, CCMA, ‏2011-02-15 (בקטלאנית)
  20. ^ British Comedy Guide, The IT Crowd awarded a 5th series, British Comedy Guide, ‏2010-05-26 (באנגלית בריטית)
  21. ^ Steve Bennett, That's the end of IT : News 2011 : Chortle : The UK Comedy Guide, www.chortle.co.uk (באנגלית)
  22. ^ "O'Dowd: IT Crowd have not aged well". belfasttelegraph (באנגלית בריטית). ISSN 0307-1235. נבדק ב-2021-10-06.
  23. ^ Graham Linehan: "I'd really love to do a Douglas spin-off of The IT Crowd", Radio Times (באנגלית)
  24. ^ The IT Crowd - All 4, www.channel4.com
  25. ^ The IT Crowd, Version 4.0 (באנגלית), 2010-09-27, נבדק ב-2021-10-27