פורטל:רוק/ערך נבחר/אוסף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

1

נירוונה (Nirvana) הייתה להקת גראנג' אמריקאית פופולרית מסיאטל, וושינגטון. הלהקה פרצה אל הזרם המרכזי בעזרת הסינגל "Smells Like Teen Spirit" מתוך אלבומה מ-1991, Nevermind, כאשר היא סוחפת אחריה זרם של להקות פאנק רוק ורוק אלטרנטיבי שהתקשורת נהגה לכנות בשם "גראנג'". להקות גראנג' אחרות כגון אליס אין צ'יינס, פרל ג'אם וסאונדגארדן נהנו אף הן מעלייה בפופולריות שלהן, וכתוצאה מכך הפך הרוק האלטרנטיבי לז'אנר דומיננטי ברדיו ובטלוויזיה של ארצות הברית של תחילת עד אמצע שנות התשעים.

כמנהיג הלהקה מצא עצמו קורט קוביין מכונה לעיתים קרובות בתקשורת בתואר "דובר של דור שלם", בעוד שנירוונה זכתה לכינוי "ספינת הדגל של דור האיקס". קוביין חש שלא בנוח עם תשומת הלב המופרזת לה זכה לדעתו, והפנה את עיקר תשומת לבו ליצירה, כאשר הוא מאתגר את קהלה של הלהקה עם אלבומה השלישי In Utero. למרות שהפופולריות של הלהקה החלה לדעוך בהדרגה לאחר יציאתו של אלבום זה, המשיך גרעין המעריצים שלה להעריך את הצד הפחות קומוניקטיבי שלה, במיוחד לאחר הופעתה במסגרת MTV Unplugged ב-1993.

2

פינק פלויד (Pink Floyd) היא להקת רוק בריטית שפעלה מסוף שנות השישים עד אמצע שנות התשעים. היא נחשבת לאחת הלהקות המשפיעות והמצליחות ביותר של שנות השבעים ושנות השמונים. עד ימינו המוזיקה הייחודית של פינק פלויד ממשיכה להשפיע על מוזיקת הרוק ואף על מוזיקה אלקטרונית. פינק פלויד נודעים בזכות הופעות הענק התיאטרליות שלהם, המילים הפילוסופיות בשיריהם, התמונות המפורסמות על עטיפות אלבומיהם, ומוזיקה ייחודית המשלבת בין רוק מתקדם, רוק פסיכדלי, רוק כבד ובלוז. שם הלהקה הוא שילוב שמם של שני אמני בלוז, פינק אנדרסון ופלויד קאונסל, וככל הנראה נהגה על ידי סיד בארט.

3

מטאליקה (Metallica) היא להקת ת'ראש מטאל אמריקאית, אשר נוסדה באוקטובר 1981. מטאליקה נחשבת ללהקת המטאל המצליחה ביותר בהיסטוריה, עם היקף מכירות הנאמד במעל ל-100 מיליון עותקים.

בשנות השמונים הייתה ידועה מטאליקה כלהקה קיצונית, שהולכת נגד הזרם, יוצרת מוזיקה כבדה ולא מלודית ושרה על נושאים קשים ובלתי נעימים. לאחר שתרמה רבות להתפתחות המטאל בשנות השמונים, הרחיבה הלהקה את קהל היעד שלה בתחילת שנות התשעים על ידי מיתון משמעותי של הסגנון. היא היוותה את הדוגמה הבולטת ביותר ללהקת מטאל מצליחה, אך הואשמה במקביל בהתמסחרות על ידי מעריציה הוותיקים שלא הסתגלו לשינויי הגישה המוזיקלית. מעריצים אלה טוענים שמטאליקה נטשה את שורשי הת'ראש מטאל שלה.

4

גראנג'אנגלית: Grunge Music, לעיתים מכונה "צליל סיאטל") הוא ז'אנר של רוק אלטרנטיבי המושפע מפאנק רוק, הבי מטאל, ולעיתים אף סטונר רוק או סלאדג' מטאל. הגראנג' ממזג אלמנטים של פאנק רוק והבי מטאל, אך פעמים רבות ללא המהירות הגבוהה של הפאנק. הצלחתו המסחרית החלה לבוא לידי ביטוי בשנות השמונים המאוחרות ובשנות התשעים המוקדמות, והוא הגיע אל שיא הפופולריות שלו בין 1991 ו-1994. להקות הגראנג' הראשונות הוקמו בערים מן הצפון-מערב הפסיפי של ארצות הברית, כגון סיאטל, אולימפיה ופורטלנד. הז'אנר מקושר בארצות הברית עם מושג "דור ה-X", מכיוון שהתחלת השימוש במושג זה ופריצתו של הגראנג' אירעו בד בבד. הפופולריות של הגראנג' הייתה אחת מן התופעות הראשונות שהבדילו בין המוזיקה הפופולרית של שנות השמונים לזו של שנות התשעים.

5

איירון מיידן (באנגלית: Iron Maiden; בתרגום: בתולת הברזל) היא להקת הבי מטאל בריטית מתנועת הגל החדש של ההבי מטאל הבריטי שהחלה את דרכה בתחילת שנות השמונים. איירון מיידן היא אחת מהלהקות המייסדות של ההבי מטאל הקלאסי (המכונה "אולדסקול") ואחת מהלהקות המוערכות והמשפיעות ביותר בתחום הרוק והמטאל.

איירון מיידן הוקמה בשנת 1975 באנגליה, ביוזמתו ובהנהגתו של הבסיסט והמלחין סטיב האריס. האריס כתב באופן חלקי או מלא את רוב שירי הלהקה. סטיב האריס גם היחידי שנשאר מההרכב המקורי של איירון מיידן. במהלך 33 שנות קיומה (עד היום) כבשה להקה זו את קהל הרוק והמטאל ברחבי העולם עם מטאל כבד, יצירות מופת עמוקות ודמות השלד המצויר אדי, אשר מופיע על גבי עטיפות כל אלבומי הלהקה, כל פעם בצורה אחרת, ואשר הפך לסמלה המובהק של הלהקה.

6

U2 היא להקת רוק אירית, ונחשבת לאחת מלהקות הרוק המצליחות בעולם מאז שנות השמונים של המאה העשרים, ופעילה פוליטית במיוחד בהקשר של זכויות אדם.

הלהקה נוסדה בדבלין באוקטובר 1976. היא החלה דרכה כאשר לארי מולאן, שהיה אז בן 14, פרסם בלוח המודעות של התיכון בו למד מודעה לגבי חיפוש מוזיקאים עבור להקה חדשה. התוצר היה להקה בשם “Feedback” עם מולאן על התופים, קלייטון על גיטרה בס, בונו על תקן הזמר ודייב אוונס (דה אדג') ואחיו דיק אוונס, על הגיטרה. שמו של בונו, נלקח מחנות למכשירי שמיעה בשם Bonavox שפירושה בלטינית הוא "קול יפה". ואילו דה אדג' (The Edge, "הקצה" בתרגום לעברית) קיבל את כינויו מבונו, שטען כי זה תיאור מדויק של ראשו.

7

בוב דילן (נולד כרוברט אלן צימרמן ב-24 במאי 1941) הוא מוזיקאי אמריקאי ממוצא יהודי, הנחשב לאחד מגדולי הכותבים במוזיקה הפופולרית האמריקאית.

הצלחתו הגדולה של דילן הייתה בשנות ה-60 של המאה ה-20. התנועה לזכויות האזרח אימצה את שירו "Blowin' in the Wind" כהמנון חצי רשמי, ומיליוני צעירים הזדהו עם שירו "The Times They Are A-Changin'" בתקופה ההיא של שינויים חברתיים. עם זאת, גם כיום מטיל דילן את צילו הענק על עולם המוזיקה הפופולרית והשפעתו ניכרת אצל מוזיקאים רבים.

דילן נחשב כמי שמתח את גבולות המוזיקה הפופולרית מעבר לנושאים המוכרים של "הוא והיא" אל תחומי הפוליטיקה, הפילוסופיה ואותו הומור אבסורדי של זרם התודעה שכה קשה להגדירו. הליריקה בשיריו שלו מאופיינת בכפלי משמעויות ומשחקי מילים שלא היו נפוצים עד אז, לכן יש שהחשיבו אותו לא רק כמוזיקאי דגול אלא אף כמשורר. דילן חידש בשיריו את המסגרות המוכרות של המוזיקה האמריקאית ושאב ממקורות הפולק, הקאנטרי, הבלוז, הרוק ואף הג'אז, הסווינג ומוזיקת ברודוויי.

8

הביטלס (גם החיפושיות, או בגרסה אחרת חיפושיות הקצב, אנגלית: The Beatles), הייתה להקה בריטית שזכתה להצלחה רבה בשנות השישים של המאה העשרים, ומילאה תפקיד מרכזי בתרבות אותה התקופה. המוזיקה שיצרה הלהקה הייתה בעלת השפעה מכרעת ומתמשכת על התפתחות המוזיקה הפופולרית. חברי הלהקה בשיאה היו פול מקרטני, ג'ון לנון, ג'ורג' האריסון ורינגו סטאר. בתקופות מוקדמות יותר היו חברים בה סטיוארט סאטקליף (1960) ופיט בסט (1960-62).

הביטלס נוצרה והתגבשה סביב הצמד ג'ון לנון ופול מקרטני, שהיו המוזיקאים הבולטים בה לאורך כל דרכה, וכותבי רוב שיריה. האנגלים . בראשית דרכה (1962-) שאבו חבריה השראה בעיקר ממוזיקת רוק אנד רול אמריקנית. מאוחר יותר, התעשרו מקורות ההשפעה שלהם, וכללו מוזיקה קלאסית וניסיונית, פולק, וודוויל, ועוד. שילובן של השפעות אלו בשירי פופ, המבנים המלודיים וההרמוניים המורכבים, ופריצות הדרך החשובות של הביטלס בתחום הקלטת המוזיקה העלו תרומה מכרעת להפיכת מוזיקת הרוק והפופ לסוגה אמנותית ממשית, והעמידו את הביטלס כיוצרים הבולטים ביותר בתחום המוזיקה הפופולרית.

הצלחתה של הלהקה החל מ-1962 יצרה סביבה תופעה של היסטריה המונית שכונתה "ביטלמניה". התופעה התפשטה מבריטניה לארצות הברית ומשם לרוב מדינות העולם, ופילסה את הדרך לשורה ארוכה של להקות רוק בריטיות (הפלישה הבריטית). פרסומה הגדול של הלהקה, כמו גם העיסוק בסמים קלים והזייתיים, שלום ואהבה, קיבעו את של הלהקה כסמל של התקופה והקנו לה מעמד החורג בהרבה מזה של להקות אחרות.

9

רדיוהד (באנגלית: Radiohead) היא להקת רוק אלטרנטיבי בריטית, הנחשבת לאחת הלהקות היצירתיות ביותר של הדור. הלהקה זכתה למעמד זה לאחר שניסתה את כוחה גם ברוק וגם במוזיקה אלקטרונית ובשילובם. הפופולריות של הלהקה הגיעה בזכות אלבומה משנת 1997, OK Computer אשר זכה בפרסים רבים והוכרז במקומות רבים כאלבום הטוב ביותר של שנות ה-90 של המאה ה-20, אף על פי שהלהקה הייתה במעמד מוזיקלי ופופולרי מבוסס יחסית גם לפני כן.

10

ניל יאנגאנגלית: Neil Young; נולד ב-12 בנובמבר 1945) הוא מוזיקאי קנדי הנחשב אחד מזמרי הרוק החשובים בכל הזמנים.

הקריירה המוזיקלית שלו, לכל אורכה, מתאפיינת בניסיונות ובשינויים סגנוניים בלתי-מתפשרים, אולם להיטיו הזכורים ביותר בדרך כלל מיוחסים לשני סגנונות: מוזיקת פולק ומוזיקת קאנטרי ("Heart of Gold", "Old Man", "Harvest Moon) ורוק ("Cinnamon Girl", Like A Hurricane", "Hey Hey My My", "Keep On Rockin' in the Free World") ביחד עם להקת הליווי שלו Crazy Horse.

יאנג, הידוע בקולו הגבוה, כותב ומלחין בעצמו את כל שיריו ומנגן בגיטרה, פסנתר ומפוחית. היכל התהילה של הרוק אנד רול ציין כי "ניל יאנג הוא מהיוצרים המשפיעים ביותר של עולם המוזיקה הפופולרית." בין היתר, הוא נחשב לנביא הצליל של הגראנג'.

11

הוולווט אנדרגראונד (The Velvet Underground, מחתרת הקטיפה) היא להקת רוק אנד רול שפעלה בארצות הברית במחצית השנייה של שנות ה-60.

חברי הלהקה המקוריים הם לו ריד, ג'ון קייל, סטרלינג מוריסון ומורין טאקר. הוולווט אנדרגראונד נחשבת לאחת מהלהקות המשפיעות ביותר של העשור, על אף שבמהלך שנות קיומה לא זכתה להצלחה מסחרית. כמו כן, לשניים מחברי הלהקה, לו ריד וג'ון קייל, הייתה זו התחלתה של קריירה מוצלחת ומוערכת מאוד.

זו הייתה אחת מהלהקות הראשונות ששילבו אלמנטים ניסיוניים ואוונגרדיים במוזיקת פופ. חדשנותה התבטאה הן בצליל החדשני שיצרה, בנכונותם של חבריה ליצור מוזיקה מאתגרת ופורצת דרך ללא התחשבות בפוטנציאל המסחרי, או, לרוב, בהיעדרו של פוטנציאל כזה, ולא פחות מכך בתכנים בהם עסקו שיריה. משום כך היא נחשבת בעיני רבים ללהקה החשובה הראשונה של הרוק האלטרנטיבי.

12

פורטל:רוק/ערך נבחר/12

13

פורטל:רוק/ערך נבחר/13

14

פורטל:רוק/ערך נבחר/14

15

פורטל:רוק/ערך נבחר/15

16

פורטל:רוק/ערך נבחר/16

17

פורטל:רוק/ערך נבחר/17

18

פורטל:רוק/ערך נבחר/18

19

פורטל:רוק/ערך נבחר/19

20

פורטל:רוק/ערך נבחר/20

21

פורטל:רוק/ערך נבחר/21

22

פורטל:רוק/ערך נבחר/22

23

פורטל:רוק/ערך נבחר/23

24

פורטל:רוק/ערך נבחר/24

25

פורטל:רוק/ערך נבחר/25

26

פורטל:רוק/ערך נבחר/26

27

פורטל:רוק/ערך נבחר/27

28

פורטל:רוק/ערך נבחר/28

29

פורטל:רוק/ערך נבחר/29

30

פורטל:רוק/ערך נבחר/30

31

פורטל:רוק/ערך נבחר/31

32

פורטל:רוק/ערך נבחר/32

33

פורטל:רוק/ערך נבחר/33

34

פורטל:רוק/ערך נבחר/34

35

פורטל:רוק/ערך נבחר/35

36

פורטל:רוק/ערך נבחר/36

37

פורטל:רוק/ערך נבחר/37

38

פורטל:רוק/ערך נבחר/38

39

פורטל:רוק/ערך נבחר/39

40

פורטל:רוק/ערך נבחר/40

41

פורטל:רוק/ערך נבחר/41

42

פורטל:רוק/ערך נבחר/42

43

פורטל:רוק/ערך נבחר/43

44

פורטל:רוק/ערך נבחר/44

45

פורטל:רוק/ערך נבחר/45

46

פורטל:רוק/ערך נבחר/46

47

פורטל:רוק/ערך נבחר/47

48

פורטל:רוק/ערך נבחר/48

49

פורטל:רוק/ערך נבחר/49

50

פורטל:רוק/ערך נבחר/50

51

פורטל:רוק/ערך נבחר/51

52

פורטל:רוק/ערך נבחר/52

53

פורטל:רוק/ערך נבחר/53

54

פורטל:רוק/ערך נבחר/54

55

פורטל:רוק/ערך נבחר/55

56

פורטל:רוק/ערך נבחר/56

57

פורטל:רוק/ערך נבחר/57

58

פורטל:רוק/ערך נבחר/58

59

פורטל:רוק/ערך נבחר/59

60

פורטל:רוק/ערך נבחר/60

61

פורטל:רוק/ערך נבחר/61

62

פורטל:רוק/ערך נבחר/62

63

פורטל:רוק/ערך נבחר/63

64

פורטל:רוק/ערך נבחר/64

65

פורטל:רוק/ערך נבחר/65

66

פורטל:רוק/ערך נבחר/66

67

פורטל:רוק/ערך נבחר/67

68

פורטל:רוק/ערך נבחר/68

69