מבוכים ודרקונים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שליט המבוך)
מבוכים ודרקונים
Dungeons & Dragons
משחק מבוכים ודרקונים
משחק מבוכים ודרקונים
כללי
תאריך הוצאה 1974
סוגה פנטזיה
פיתוח גארי גייגקס
דייב ארנסון
הוצאה לאור (TSR, Inc (1974–1997, מכשפי החוף (1997-היום)
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי משחק six-sided die, ten-sided die, twelve-sided die, eight-sided die, four-sided die, twenty-sided die עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות מהדורה מקורית (1974)
סט בסיסי גרסה ראשונה (1977)
מבוכים ודרקונים מתקדם (1977)
סט בסיסי גרסה שנייה (1981)
סט בסיסי גרסה שלישית (1983)
מבוכים ודרקונים מתקדם מהדורה שנייה (1989)
חוקי ציקלופדיה (1991)
מהדורה שלישית (2000)
מהדורה 3.5 (2003)
מהדורה רביעית (2008)
מהדורה חמישית (2014)
dnd.wizards.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
משחק אופייני של מבוכים ודרקונים עם מפה גדולה של מבוך ומיניאטורות.
גרסאות קודמות של מו"ד הגיעו בקופסה שכללה ספר חוקים, הרפתקה כתובה, דפי דמות וקוביות
כריכתו של המדריך לשחקן, מהדורה שלישית

מבוכים ודרקונים (מו"ד; באנגלית: D&D; Dungeons & Dragons) הוא משחק התפקידים השולחני הראשון שיצא לאור והפופולרי בעולם. המשחק עצמו מתקיים בעולם פנטזיה, שנוצר על ידי מנחה המשחק ובו השחקנים מגלמים דמויות בדיוניות. המהדורה הנוכחית של המשחק היא המהדורה החמישית, שזמינה באנגלית ובשפות נוספות אך לא בעברית. המהדורה האחרונה שיצאה לאור בעברית היא המהדורה הרביעית ולאחריה יצא המשחק פאת'פיינדר שהתבסס על מבוכים ודרקונים 3.5. כיום קיימת בעברית גרסה מתקדמת בשם פאת'פיינדר בעולמות פראיים[1].

התפתחות המשחק והיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק שווק לראשונה על ידי חברת TSR. החל מ-1997, זכויות היוצרים של המשחק מוחזקות בידי חברת מכשפי החוף. מקור המשחק הוא במשחקי המיניאטורות או משחקי מלחמה. ממציאי המשחק הם[2]:

  • גארי גייגקס - סוכן ביטוח אמריקאי, חובב מושבע של מיניאטורות ואף היה משחק עם חבריו משחקי מלחמה עם מיניאטורות רבות שכללו לוחמים, מפלצות, קוסמים ואבירים. על מנת להפוך את משחקי המלחמה למעניינים יותר, המציא גייגקס משחק מלחמה שנקרא "שריון שרשראות" (Chain Mail), שנועד להרחיב את המשחקים הקיימים.
  • דייב ארנסון - יצר את המשחק ואת עולם המערכה Black Moor. ביצע אדפטציה של "שריון שרשראות" למשחק פנטזיה שלם, פיתח את החוקים לעלייה בדרגות ולקבלת נק"ן (נקודות ניסיון, XP).

בשיתוף פעולה בין השניים, בהובלתו של גייגקס, יצרו את "מבוכים ודרקונים", משחק התפקידים הראשון.

את המשחק מוביל מנחה ("שליט המבוך",שה"ם, DM), המתאר לשחקנים את העולם, מתווה את קווי העלילה, ומספק לשחקנים אתגרים ומפגשים מגוונים. כל אחד מהשחקנים מגלם דמות במשחק, בעלת תכונות, מיומנויות, חוזקות, חולשות ומאפיינים נוספים, המוגדרים היטב. עולם הפנטזיה עשוי להיות פרי דמיונו של המנחה, או אחד מעולמות המערכה הקיימים, כגון רומח הדרקון, ממלכות נשכחות, רייבנלופט או איי הסערה.
הרפתקה טיפוסית כוללת התמודדות עם אתגרים בדמות מפלצות, מלכודות ופתרון חידות. בנוסף הרפתקה כוללת אינטראקציה עם דמויות בלי שחקן (דב"שים; NPC), המשוחקות על ידי שליט המבוך. דמויות אלו יכולות לשמש כבעלי-ברית, ניצבים או אויבים לחבורה.

משחק מו"ד נשען על דמיון המנחה והשחקנים, וה"ניצחון" בו הוא יצירת סיפור משותף - בין אם יסתיים בהצלחה או בכישלון, כקומדיה או כטרגדיה. בניגוד למשחקי מחשב או משחק לוח, השה"ם והשחקנים יכולים לשנות ולערוך את העולם כרצונם. המשחק מתאפיין בגמישות רבה, ואפילו "חוקיו" (המשתנים ממהדורה למהדורה) ניתנים לפרשנות ולהתאמה אישית. "חוקי הבית" הייחודיים שמנסח המנחה משמשים להעשרת המשחק וליצירת מצבים שאינם אפשריים בספרי המקור ואינם מתוארים בהם.

מהדורות וגרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק זכה ברבות השנים למהדורות שונות, כשלכל אחת דגש אחר. ההבדלים בין מהדורה למהדורה כוללים שינויים בחוקים, בגזעים ובמקצועות בכל מהדורה, בציוד, וכך הלאה.

בשנת 1999 קנתה חברת "מכשפי החוף" (Wizards of the Coast) את TSR, החברה שהוציאה את המשחק במקור. בשנת 2000 מכשפי החוף הוציאה לאור את המהדורה השלישית של מבוכים ודרקונים.

בשנת 2008 יצאה לאור המהדורה הרביעית של המשחק, מהדורה זו גרמה לפיצול בשוק, כאשר מספר רב של שחקנים העדיפו להישאר עם מהדורה 3.5 הקיימת. מספר חודשים לאחר מכן, פרסמה חברת Paizo את פאת'פיינדר שמתבססת על החוקים החינמיים של מהדורה 3.5, System Reference Documents, ובכך למעשה התקיימו בשוק שתי מהדורות זו לצד זו.

"מכשפי החוף" הכריזו ב-2012 על תחילת הכתיבה של מהדורה חדשה, D&D Next, שפורסמה בחינם בגרסת בטא פומבית במהלך 2013. אחת מהמטרות המוצהרות הייתה להחזיר את השחקנים שעברו ל-Pathfinder ושיטות אחרות דמויות מו"ד, לאחר שמו"ד 4 פורסמה[3].
מו"ד 5 יצאה לאור באוגוסט 2015, עם שלושת ספרי הבסיס הקלאסיים, אך עם מספר מצומצם בהרבה של ספרי הרחבה[4]. המהדורה החמישית לא תורגמה לעברית מעולם, נכון לתחילת 2024. כיום "מכשפי החוף" לא מעניקים יותר זיכיון לתרגום השיטה לשפות אחרות, בכללן עברית, אלא מבצעים תרגום בעצמם לשפות נוספות - אך לא בעברית. בשנת 2024 יצאו לאור שלושת ספרי הבסיס בגרסה מעודכנת, עם אותם חוקים אך ברענון הגזעים והמקצועות שבספר.

בשנת 2020 יצאה לאור המהדורה השנייה של פאת'פיינדר. בשנת 2022 יצא לאור המשחק פאת'פיינדר בעולמות פראיים, שמשלב בין סגנון המשחק של מבוכים ודרקונים עם המכאניקה של עולמות פראיים, משחק פופולרי בפני עצמו. מהדורה זו תורגמה לעברית וזמינה בארץ.

המהדורה העדכנית ביותר של מבוכים ודרקונים היא מהדורה 5, והמהדורה העדכנית ביותר של פאת'פיינדר היא מהדורה 2 לצד פאת'פיינדר בעולמות פראיים.

תרגום לעברית של מבוכים ודרקונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למשחק יצאו חמש מהדורות שונות בעברית.

בשנת 1989 חברת מיצוב החלה בתרגום של מבוכים ודרקונים לעברית. ראשית יצאה לאור בעברית מבוכים ודרקונים בסיסי, כשתורגמו ארבע ערכות ומספר רב של מוצרים נלווים. במקביל מיצוב תרגמה גם מבוכים ודרקונים למתקדמים (מוד"מ), במהדורה השנייה של המשחק. התרגום האחרון של חברת מיצוב, היה למהדורה החמישית של מבוכים ודרקונים המקורי שהגיעה בקופסה שחורה בסיסית ובספר חוקים עב-כרס שהכיל את כל הדרגות, מ-1 עד 36. לאחר תרגום מהדורות אלו, חדלה מיצוב להפיק ולתרגם את מו"ד לעברית.

בשנת 2003 הוציאה לאור חברת כוכבי-כסף את המהדורה השלישית גם בעברית. עם יציאתה של מהדורה 4 באנגלית, החלה חברת כוכבי-כסף בתרגום המהדורה לעברית. בשלב מסוים, נרכשה חברת כוכבי-כסף על ידי חברת מאנקי-טיים שהמשיכה במלאכת התרגום.

ביולי 2014 מאנקי טיים הודיעה שבכוונתה לתרגם את Pathfinder[5] כתחליף למהדורה 4. ספר הבסיס התפרסם בפסח 2015, כשלאחריו הגיע גם אוגדן המפלצות (שנקרא גם מדריך המפלצות). הפונדק הוצאה לאור הכריזו על פרסום הרפתקאות בעברית ל-Pathfinder, במסגרת עולם המערכה איי הסערה.

באוגוסט 2022 הפונדק הוצאה לאור תרגמה את ספרי המשחק של פאת'פיינדר בעולמות פראיים לעברית.

ספרי משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

במוד"מ ובמו"ד החל מהמהדורה השלישית ספרי המשחק הבסיסיים הם:

  • ספר החוקים לשחקן (Player's Handbook), שמכיל את חוקי הבסיס, ומיועד לכל המשתתפים במשחק.
  • המדריך לשליט המבוך (מדריך) (Dungeon Master Guide), שמיועד למנחה המשחק וכולל חוקים לניהול המשחק ועצות ליצירת עולמות, מפלצות והרפתקאות.
  • מגדיר המפלצות (Monster Manual), קטלוג של מפלצות המציג יצורים שונים המאכלסים את עולמות הפנטזיה ומשמשים כיריבים לחבורה.

ספרי הרחבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרי הרחבה למבוכים ודרקונים נועדו להעשיר את המשחק של השה"מ והשחקן כאחד. הם כוללים חוקים נוספים, ציוד וחפצים חדשים, עולמות מערכה, מקצועות אקזוטיים, הרפתקאות מוכנות ועוד. כמות ספרי ההרחבה הזמינים משתנה ממהדורה למהדורה, כשעם השנים מספרם הולך וגדל. בשנות השמונים והתשעים יצאו מספר ספרי הרחבה למבוכים ודרקונים בסיסי ולמבוכים ודרקונים למתקדמים על-ידי חברת מיצוב. החברה גם הוציאה לאור זוג הרפתקאות פרי עטו של גבע פרי בעולם "ארצות החלום" - שכתב את "נשות הירח", "מלחמת הפסלים החיים" ועוד. הרפתקאות אלו נחשבו להרפתקאות רשמיות והן היחידות שזמינות רק בעברית.

ספרי ההרחבה שתורגמו לעברית עבור מהדורה 3 הם: "המדריך השלם לקדושה", "המדריך השלם ללוחמה", "המדריך השלם למאגיה" ו- "המדריך להרפתקן". כמו כן, תורגמו לעברית ההרפתקאות "מבצר העלטה", "סדן הזעם". מעבר לספרי ההרחבה המתורגמים, ניתן גם למצוא עושר ספרי הרחבה מקוריים בעברית: הראשונה להוציא לאור ספר הרחבה מקורי בעברית למו"ד 3 הייתה ההוצאה לאור "פלדה ואש", שהוציאה לאור את ההרפתקה "החיה שבתוכנו" במאי 2003, עוד לפני שהספר לשחקן מהדורה שלישית ראה אור בעברית. באוקטובר של אותה השנה ראתה אור ההרפתקה השנייה שלה, "מלחמת אבות" והספר "הנמוכים והאמיצים" מבית "התעשייה הגובלינית". באוקטובר 2004 הפונדק הוצאה לאור פרסמה את הרשומון של עולם "איי הסערה", ובדצמבר 2005 הוציאה גם הרפתקה ראשונה לעולם זה, "מגילת העוצמה".

ספר ההרחבה הראשון שיצא בעברית למהדורה 4 הוא "מתוך האפלה", אוגדן מפלצות ויריבים המבוסס על עולם המערכה איי הסערה. בנוסף אליו יצאו גם הספרים ספר החוקים לשחקן 2, מגדיר המפלצות 2, ותיבת האוצרות.

דמות שחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דמויות שחקן (מבוכים ודרקונים)

כל שחקן מתחיל את המשחק עם דמות (בראשי תיבות ד"ש - דמות שחקן), בדרך כלל בדרגה 1. לכל דמות כזו ישנם מספר מאפיינים שקובעים את אופייה, כוחותיה, מראה, השתייכותה החברתית, עושרה ועוד.

דף הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דף דמות רשמי ממהדורה שלישית של מבוכים ודרקונים

במבוכים ודרקונים לרוב כל הנתונים של הדמות מסודרים בדף הדמות. רוב הגרסאות הוציאו דפי דמות רשמיים משלהם. לכל מהדורה יש דף דמות שונה. בדף הדמות גם רשום המקצוע, הגזע, שם השחקן, שם הדמות ועוד. המאפיינים העיקריים של הדמויות הם:

  • נק"פ (נקודות פגיעה) - מד חיים שמייצג את כמות החיים שיש לדמות, וכמה נזק היא יכולה לקבל לפני שהיא תתעלף.
  • דרג"ש (דירוג שריון) - ערך מספרי שמייצג את רמת הקושי של פגיעה בדמות, ומורכב מדרג"ש בסיס (שריון או שריון טבעי אצל מפלצות), זריזות (מייצג את היכולת של הדמות להתחמק מהתקפות) ותוספים (תוספים לדרג"ש כגון מגן, קסמים וחפצים קסומים).
  • תכונות - מייצג את התכונות הפיזיות והמנטליות הבסיסיות של הדמות. במהדורה 5 התכונות מורכבות מכוח, חוסן (העמידות הפיזית של הדמות לדברים כגון מחלות, רעב, קור), זריזות (מייצג את האינסטינקטים של הדמות ואת היכולת שלה לפגוע במטרה או פעילויות פיזיות אחרות שדורשות דיוק רב), תבונה (מייצג את הידע הכללי של הדמות), חוכמה (מייצג את היכולת של הדמות להבין סיטואציות מורכבות, לאלתר ולהתנגד לפחד ולהקסמה) וכריזמה (מייצג את היכולת של הדמות להופיע מול קהל, לשכנע, להפחיד ולשקר בצורה אמינה).
  • יכולות - מייצג את היכולות שהדמות מקבלת מהמקצועות ומהגזע שלה. לדוגמה יכולות שמאפשרות להילחם יותר טוב באמצעות שני כלי נשק, או יכולות שמאפשרות לדמות לדבר עם חיות.
  • מיומנויות - מייצג את המיומנויות והידע של הדמות בתחומים מסוימים, כגון טבע, אקרובטיקה ושכנוע.
  • ציוד - מייצג את הציוד ואת הכסף של הדמות.
  • התקפות - מייצג את ההתקפות שהדמות יכולה לבצע (לא כולל קסמים).
  • קסמים - מייצג את היכולות של הדמות להטיל קסמים.

שליט המבוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

שליט המבוך (בראשי תיבות: שה"מ) הוא מנחה במשחק התפקידים מבוכים ודרקונים. השם המקורי, Dungeon Master, הוא שם רשום של חברת Wizards of the Coast (הומצא במקור על ידי TSR, שנקנתה מאוחר יותר בידי WotC). על כן, בשיטות אחרות נוהגים לקרוא למנחה המשחק "מספר סיפורים", "שליט המשחק" (GM), "במאי", או פשוט "מנחה".

שליט המבוך נותן את המסגרת לעולם בו משוחק המשחק, ומשמש כסמכות אחרונה בכל הנוגע לחוקים.

תפקידיו של שליט המבוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ליצור ולהתאים עולם למשחק.
  • לתאר לשחקנים את העולם, העלילה והמתרחש.
  • לשחק את תפקידי המפלצות והדמויות האחרות בעולם.
  • לשמש כשופט ובורר, ולקבוע האם השחקנים מצליחים בפעולותיהם. למרות שנהוג להשתמש בהטלת קוביות המילה האחרונה שייכת לשליט המבוך.
  • לחלק נקודות ניסיון בסוף המערכה.

דמויות בלי שחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דמויות בלי שחקן

מעבר לדמות שכל שחקן משחק בעולם הדמיוני, יש עוד מגוון דמויות בעולם, הקרויות דב"שים (ראשי תיבות של "דמויות בלי שחקן") הנשלטות על ידי המנחה. הקבוצה "שאר הדמויות בעולם" כוללת גם מפלצות, דרקונים ובני-גזעים יריבים בהם השחקנים נלחמים, וכן דמויות מלוות (דמויות בלא שחקן המסייעות לחבורה בהרפתקאה לרוב תמורת תשלום או חלק באוצר) או בנות ברית, אך גם את כל שאר תושבי העולם הדמיוני, כגון בעל-הפונדק הנחמד, האיש בבית ממול ואפילו סתם חיה בטבע.

על פי רוב שליט המבוך, על מנת לעקוב אחר הדמויות, יכול להכין לעצמו רשימה של דב"שים עם תיאור מקוצר, או להסתייע בספר מן המוכן, בין אם עולם מערכה כגון איי הסערה שמתאר עולם שלם עם דמויות ומיקומים, או במקרה של מפלצות באמצעות מגדירי מפלצות מסחריים.

קוביות וסיכוי הצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוביות משחק בצורת פאונים שונים

הצלחה או כישלון במשחק נקבעות בשילוב של מזל ויכולות דמות השחקן, מדובר לרוב בגלגול קובייה והוספה של תוספים או מחסרים לתוצאה ובדיקתה מול מספר מטרה. המשחק מתבסס על סט של קוביות משחק שמכיל פאונים בעלי 4, 6, 8, 10, 12 ו־20 פאות (חמשת הגופים האפלטוניים ופאון בעל 10 פאות), הממוספרות כולן מ-1 ועד למספר הפאות שיש בה (בקפיצות של אחד, כמו בקובייה סטנדרטית). במהדורות ישנות יותר היה גם ייצוג של אחוזים, באמצעות גלגול שתי קוביות ק10. בשפת המשחק נקראות קוביות אלו: ק4, ק6, ק8, ק10, ק12 ו- ק20 (ובאנגלית: D4, D6, D8, D10, D12, D20). המספר שמימין לאות ק' מסמן כמה פעמים הקובייה מוטלת, והמספר שמשמאל לאות מסמל את מספר הפאות של הקובייה כך שאם שחקן מתבקש להטיל ארבע קוביות בעלות 6 פאות על מנת לקבוע תוצאה כלשהי, הוא מתבקש להטיל 4ק6.

העיקרון העומד מאחורי השימוש בקוביות גורס כי לדמות ישנה הסתברות מסוימת להצליח (או להיכשל) בפעולה מסוימת. תוצאת גלגול הקובייה יקבע אם הדמות הצליחה או נכשלה בפעולה. ההסתברות נקבעת על פי מכלול של גורמים כגון תכונותיה של הדמות, דרגתה (המבטאת את עוצמתה), השפעות חיצוניות וכו'. דמות המתקדמת בדרגות משפרת כפועל יוצא את ההסתברות להצלחה בפעולות מסוימות. באופן זה ההסתמכות על המזל במשחק מו"ד היא משנית.
לדוגמה - דמות בעלת כוח פיזי רב תהיה בעלת הסתברות גבוהה יותר להצלחה במשימה של שבירת דלת נעולה. לחלופין, דמות בעלת זריזות גבוהה תהיה בעלת סיכויים גבוהים יותר להצלחה בהתגנבות מאשר דמות מגושמת.

עם זאת, המילה האחרונה היא של שליט המבוך ובסמכותו להכריע גם נגד תוצאות הטלת הקוביות. בדרך כלל השה"ם מטיל את הקוביות שלו מאחורי המסך (כך שתוצאות ההטלה אינן גלויות לשחקנים) ולעיתים הוא בוחר להכריע נגד הטלת הקובייה (למשל: למנוע מוות של דמות שחקן בקרב בשלב מוקדם מידי של המשחק).

עזרי משחק נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים ומנחים נוטים להשתמש בעזרים נוספים, כמו ספרים נוספים שמרחיבים את אפשרויות המשחק, וכן עזרים שונים שנועדים להמחיש דברים כמו אווירת המשחק כגון נרות, מפות או מיניאטורות.

שליט המבוך מסתיר את הרשימות שלו מעייני השחקנים באמצעות מסך, שלעיתים קרובות מורכב מחוברת קרטון שבה מופיעה רשימת טבלאות שימושיות ונפוצות לשימוש מהיר (כגון טבלאות הקשורות לקרב). גם ספרים כבדים משמשים כמסך מאולתר.

כאשר ההרפתקאה מתנהלת במבוך, השחקנים ממפים את המבוך תוך כדי חקירתו. המפה משורטטת על דף משבצות כאשר כל משבצת מייצגת (בדרך כלל) שטח בגודל מטר על מטר (מטר רבוע). ישנם סימונים מוסכמים כגון דלת, חלון, חרך ירי, דלת נסתרת, שולחן, מלכודת וכו'. המיפוי נעשה על ידי אחד השחקנים לפי תיאורים מילוליים שמספק שליט המבוך. אם השחקן מתבלבל, הדבר עלול להביא למפה שגויה, דבר המוסיף למימד המתח ואי-הוודאות שבהרפתקאה. לעיתים משחקים עם מפה מוכנה מראש שגלויה כולה לשחקנים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר: מבוכים ודרקונים
אוסף של ערכים בנושא הזמינים להורדה כקובץ אחד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]