וולטר יוסטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וולטר יוסטון
Walter Huston
וולטר יוסטון בסרט "האוצר מסיירה מדרה", 1948
וולטר יוסטון בסרט "האוצר מסיירה מדרה", 1948
לידה 5 באפריל 1883
טורונטו, אונטריו, קנדה
פטירה 7 באפריל 1950 (בגיל 67)
הוליווד, קליפורניה, ארצות הברית
מקום קבורה קליפורניה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Walter Houghston עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1924–1950 (כ־26 שנים)
בן או בת זוג
  • באיון ויפל (19151924)
  • Rhea Gore (19041912)
  • Ninetta Sunderland (19311950) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ג'ון יוסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס אוסקר, פרס גלובוס הזהב
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וולטר תומאס יוסטוןאנגלית: Walter Thomas Huston;‏ 5 באפריל 18837 באפריל 1950) היה שחקן קולנוע, תיאטרון וטלוויזיה אמריקאי- קנדי. יוסטון הוא זוכה פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר ופרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר לשנת 1948 על תפקידו בסרט "האוצר מסיירה מדרה". הוא היה מועמד ל-3 פרסי אוסקר נוספים על תפקידיו בסרטים "דודסוורת'", "השטן ודניאל ובסטר" ו"יאנקי דודל דנדי". הוא היה אביו של במאי הקולנוע ג'ון יוסטון וסבם של השחקנים אנג'ליקה יוסטון ודני יוסטון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסטון נולד בטורונטו, בנם של אליזבת ורוברט מור יוסטון, חוואי שהקים חברת בנייה. בנעוריו עבד יוסטון בבנייה ובשעות הפנאי למד משחק ב"בית ספר למשחק שואו". הוא החל לשחק במחזות בתיאטרון בראשית המאה ה-20 אך נאלץ לוותר על קריירה מקצוענית לטובת רווחת משפחתו. בהגיעו לארצות הברית עבד כמנהל תחנות חשמל בנבדה.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסטון החל את דרכו כשחקן בתעשיית הסרטים בשנת 1929 במערבון של ויקטור פלמינג "הוירג'ינאי" בתפקיד ראשי לצידו של הכוכב גרי קופר.

בתחילת שנות ה-30 התגלה כשחקן ראשי בזכות תפקידו בתור הנשיא אברהם לינקולן בדרמה הביוגרפית של ד. וו. גריפית' "אברהם לינקולן" ובזכות תפקידיו בתור הסוהר מארק בריידי בסרט הפשע "הקוד הקרימינלי" של הווארד הוקס, התובע המחוזי ויטלוק בסרט הפשע "העד הכוכב" של ויליאם ולמן ובזכות משחקו בסרטים "החטא המוסרי" סרטו השני של ג'ורג' קיוקור ו"שיגעון אמריקאי" של פרנק קפרה.

יוסטון הגיע לראשונה למעמד של כוכב בהוליווד בשנת 1936 בזכת משחקו בדרמה של ויליאם ויילר "דודוורת'", על תפקיד יצרן המכוניות סם דודסוורת' הועמד יוסטון לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר.

בראשית שנות ה-40 המשיך יוסטון לבסס את מעמדו ככוכב דומיננטי בזכות הופעות מרשימות בפנטזיה של ויליאם דייטרל "השטן ודניאל ובסטר" בתפקיד השטן מר סטראץ' בעבורו הועמד בפעם השנייה לפרס האוסקר לתפקיד הראשי ובדרמה המוזיקלית "יאנקי דודל דנדי" של מייקל קורטיז בתפקיד ג'רי קוהאן עליו היה מועמד יוסטון לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר.

יוסטון השתתף בעשור זה בסרטים משפיעים רבים, מהם בדרמות "כוכב הצפון" של לואיס מיילסטון בתפקיד הרופא הרוסי המפורסם ד"ר פאבל קורין, "מחוות שנחאי" של יוזף פון שטרנברג בתור סר גיא צ'ארטריס, "זרע הדרקון" בתפקיד לינג חמה של ג'ייד טאן (קתרין הפבורן), "דרגונוויק" של ג'וזף ל. מנקייביץ', במערבונים "האקדוחנים" של האוורד יוז בתפקיד המהמר דוק הולידיי ו"דו-קרב בשמש" של קינג וידור בתפקיד המטיף ג'ובל קרייב ובמותחן של רנה קלייר "עשרה כושים קטנים" בתור ד"ר אדווארד ארמסטרונג.

יוסטון זכה בפרס האוסקר ובפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר בשנת 1948 על הופעתו בתפקיד הפרוספקטור המבוגר האוורד בדרמה של בנו ג'ון יוסטון "האוצר מסיירה מדרה".

את תפקידו האחרון כשחקן עשה יוסטון בשנת 1950 במערבון של אנתוני מאן "הזועמים".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסטון היה אב לבן אחד, במאי הקולנוע ההוליוודי ג'ון יוסטון מנישואיו הראשונים לריאה גור. יוסטון היה לסבם של כוכבת הקולנוע אנג'ליקה יוסטון והשחקן דני יוסטון והסבא רבא של השחקן האנגלי ג'ק יוסטון.

יוסטון נפטר ב-7 באפריל 1950 מסיבוכים שהתגלו אצלו במפרצת אבי העורקים, יומיים לאחר יום הולדתו ה-67. גופתו נשרפה ואפרו נקבר ב"פארק הזיכרון בלמונט" שבקליפורניה.

על שמו של יוסטון הונצח כוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וולטר יוסטון בוויקישיתוף