אגמון הסופרלנד

(הופנה מהדף אגם הסופרלנד)
אגמון הסופרלנד
מידע כללי
סוג אגם עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע נוסף
מדינות באגן הניקוז ישראלישראל ישראל
ערים ראשון לציון
קואורדינטות 31°58′39″N 34°44′54″E / 31.977388888889°N 34.748416666667°E / 31.977388888889; 34.748416666667
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מבט אווירי על האגם, הסופרלנד ויס פלאנט
פריחה אביבית באגם, 2008
אגמון הסופרלנד חצי מיובש ומכוסה כמעט כולו ביקינתון המים, 6 במאי 2023.

לחצו כדי להקטין חזרה
שפד"ןאגמון הסופרלנדיס פלאנטתל יונהאצטדיון הברפלדמנחת ראשון לציוןאגם הנקיקשפד"ןהמכללה הלאומית לכבאות והצלהסופרלנדמחלף חולותמחלף מבוא איילוןתחנת הרכבת ראשון לציון משה דייןמחלף משה דייןנתיבי איילוןנתיבי איילוןכביש 441בית העלמין הדרוםמתחם האלףחולות ראשון לציוןהים התיכון

מפת אזור חולות ראשון לציון


אגמון הסופרלנד (המכונה גם "אגם הסופרלנד" או "אגמון ראשון לציון") הוא אגם בחולות ראשון לציון, ליד פארק השעשועים סופרלנד ומתחם הקולנוע יס פלאנט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האגם נוצר ליד הסופרלנד בחורף 1992 עקב גשמים חזקים וחפירות באזור. האגם מתוחזק על ידי "מניב" - תאגיד המים של ראשון לציון וקולט מי נגר מראשון לציון, חולון ובת ים. קיבולת האגם היא 500 אלף קוב מים ונמצאות בו משאבות שמעבירות מים לאגם הנקיק כדי למנוע מהאגם לעלות על גדותיו ולהציף את השטחים שמסביב. במהלך הסופה במזרח התיכון (2013) הוצף האגם במי גשמים רבים והיה חשש שהמשאבות לא יעמדו בקצב ניקוז המים. לכן הוחלט לחפור תעלה שתנקז את המים לאגם מלאכותי זמני מצפון לאגם, בחולות שליד יס פלאנט.

האגם מהווה אתר צפרות וטבע עירוני. הוא גודר ומהווה מקום מפלט לעופות מים, ציפורים וחרקים רבים. באגם עצמו יש דגים שונים בהם אמנונים ושפמנונים אך הדיג בו אסור. באתר מגוון ביולוגי רב ובחורף ובאביב יש בו פריחה מרובה.

הכניסה למי האגם, השחייה בו והשתייה ממנו אסורה. כיום רק הגדה המערבית של האגם פתוחה למבקרים, והיא מובילה משער הלייב פארק עד למתחם היס פלאנט. בגדה הצפונית, ליד מתחם הפלאנט נבנתה "טיילת צפה", שעוברת מעל האגם ומאפשרת צפייה בעופות שבו. שאר האגם מגודר.

ליד האגם נמצאים מספר מוקדי בילוי. ממזרח לו נמצא אצטדיון הברפלד, אצטדיון הכדורגל העירוני של ראשון לציון. מדרום לאצטדיון נמצא מנחת ראשון לציון המשמש לתעופה ספורטיבית. ממערב לו נמצא הסופרלנד (פארק שעשועים). מצפון לאגם נמצא מתחם הקולנוע והמסעדות יס פלאנט ובו טיילת קטנה הצופה על האגם. כמו כן הוקם גשר טיול ותצפית שעובר מעל חלקו הצפוני של האגם. דרומית-מערבית לו נמצא הלייב פארק ראשון לציון, אמפיפארק להופעות. מדרום לאגם, ליד השפד"ן נמצא אגם הנקיק, שנוצר אף הוא על ידי חברת "מניב", וניטעה סביבו חורשת אקליפטוסים. סביב אגם הנקיק יש שביל אופניים ופארק בתהליכי הקמה.

על גדתו המזרחית של האגם נמצא מתקן הרחיפה Flybox שהוא מנהרת רוח סגורה המאפשרת ריחוף באוויר בחוויה של צניחה חפשית.

בעתיד מתוכנן לקום במתחם פארק עירוני ומרכז בילוי ונופש מטרופוליטני.

בשנת 2019 פורסם כי עיריית ראשון לציון בוחנת את האפשרות לייבש את האגמון, זאת בשל העלויות הגבוהות שהוא צורך מדי שנה.[1]

במהלך חודש מאי 2023 הודיעה עיריית ראשון לציון על מבצע מיוחד להצלת האגם, לאחר שצמח יקינתון המים (איכהורניה) התפרס כמעט על כולו.[2]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אגמון הסופרלנד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אבי איצקוביץ', סוף עידן? העירייה שוקלת לייבש את אגם הסופרלנד, באתר mynet‏ ראשון, 20 בספטמבר 2019
  2. ^ צחי אבנור, Water Hyacinth in Rishon LeZion Lake בפליקר, 6 במאי ו-13 ביוני 2023.