בוורלי קראשר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ד"ר בוורלי שריל הווארד-קראשר
ד"ר בוורלי קראשר, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
ד"ר בוורלי קראשר, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
ד"ר בוורלי קראשר, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
שם סרט "מסע בין כוכבים: דורות"
"מסע בין כוכבים: המפגש"
"מסע בין כוכבים: המרד"
"מסע בין כוכבים: נמסיס"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
הופעה ראשונה פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
יוצרים ג'ין רודנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות גייטס מק'פאדן
מידע
תאריך לידה 13 באוקטובר 2324
גזע אנושי
מין נקבה
מקצוע קצינה בצי הכוכבים
שיוך צי הכוכבים
מומחיות רפואה
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
דמויות קשורות
משפחה פליסה הווארד - סבתא
ג'ק קראשר - בעלה המנוח
וסלי קראשר - בנה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ד"ר בוורלי קראשראנגלית: Beverly Crusher), בגילומה של השחקנית האמריקאית גייטס מק'פאדן, היא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיעה בעיקר בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא".

לאורך כל הסדרה (למעט עונה 2), והסרטים שבאו לאחריה, היא משמשת כקצינת הרפואה הראשית על ספינת החלל "אנטרפרייז"; בתחילה על סיפון ה-Enterprise-D, ולאחר מכן על סיפון הספינה היורשת אותה - Enterprise-E. קראשר בעלת דרגת קומנדר, ועמדה בראש חיל הרפואה של צי הכוכבים במהלך שנת 2365. יש לה בן אחד, וסלי, עם בעלה המנוח, ג'ק קראשר.

קראשר מתוארת לעיתים קרובות כאינטליגנטית, רחומה, אכפתית, בעלת רצון חזק; לעיתים, היא מצטיירת כמתריסה, לפעמים מצדדת בעמדתן של דמויות ה"אנדרדוג", ולעיתים קרובות ממלאת את המשבצת של "פרקליט השטן", בישיבות של הצוות הבכיר. המבקרת רובין רוברטס הביעה דעתה כי הדמות "מעוצבת יותר על ידי הנשיות שלה, מאשר על ידי הכשרתה הרפואית והמדעית".[1]

בעונה השנייה, השחקנית גייטס מק'פאדן הוחלפה על ידי דיאנה מולדואר, ששיחקה את קצינת הרפואה הראשית, ד"ר קתרין פולאסקי. בתוכנית, היעדרותה של קראשר יוחסה לקידומה לתפקיד ראש חיל הרפואה של צי הכוכבים. מקפאדן חזרה לתפקיד של קראשר בעונה 3, לכאורה, בשל חוסר הכימיה בין מולדאר ושאר צוות השחקנים.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה, מקפאדן לא הייתה מעוניינת לקבל את התפקיד של ד"ר קראשר, בגלל המחויבות שלה להופיע במחזה "השדכנית" מאת תורנטון ויילדר.[2] בעונה השנייה, דמותה של קראשר נכתבה אל מחוץ התוכנית והוחלפה על ידי דמותה הצעקנית והחברותית יותר של ד"ר קתרין פולאסקי (דיאנה מולדואר). פטריק סטיוארט היה נסער בעקבות עזיבתה של מקפאדן, והיה לו חלק גדול בהשבתה לתוכנית.[2] מקפאדן חזרה לתוכנית בעונה השלישית, ודמותה של קראשר הוצבה מחדש לשרת באנטרפרייז. בתוכנית, נאמר כי הדמות שלה "עזבה על מנת לעמוד בראשות חיל הרפואה של צי הכוכבים למשך שנה".[2] עם חזרתה, הדמות הפכה ליותר מגוונת, עשירה ומפותחת, דמות שלא חששה להתעמת עם פיקארד.

תיאור הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני "הדור הבא"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר קראשר נולדה בשם בוורלי שריל הווארד בתאריך 13 באוקטובר, שנת 2324, בעיר קופרניקוס, שעל הירח.[3] בעקבות מותם של שני הוריה כשהיא הייתה צעירה מאוד, היא עברה לגור עם סבתה, פליסה הווארד, על כוכב הלכת ארוודה 3 (Arvada III), כוכב שהיה מיושב, עד אשר התנגשות ירח גרמה לשיטפון, שאילץ את כל המתיישבים להתפנות. פליסה בעל התושיה, בסיועה של נכדתה, נהגה להשתמש בעשבי תיבול, עשבים, כימיקלים, עצים ושורשים כתחליף לתרופות סינתטיות עבור הפצועים, כאשר המלאי שלהן אזל.

בנעוריה, בוורלי הייתה ידועה כשקטה, ביישנית, וחסרת כישורים חברתיים. היא גם הייתה מאוד מודעת לעצמה, בנוגע לשיער האדום הבוהק שלה ובגיל 13, ניסתה לצבוע אותו לצבע כהה - אך התוצאות היו הרסניות. היא מודה בפני דאטה, בפרק "Offspring", כי פעמים רבות הייתה מושא ללעג, וכן כי הייתה לא-פופולרית בבית-הספר בו למדה וזה היה מאוד כואב עבורה. היא גם מודה שזה עורר זכרונות כואבים של שנים שבהן היא ראתה את בנה וסלי עובר את אותם הקשיים כילד.

הייתה זו הקריירה של סבתא שלה כמרפאה, והאכפתיות, האינטליגנציה הגבוהה והרגישות של בוורלי עצמה, אשר עוררה בה במשך כל ימי חייה את העניין לעסוק ברפואה ובריפוי חולים ופצועים. האסון בנרוודה 3 גיבש את החלטתה של בוורלי להיות רופאה.

לאחר שנרוודה 3 פונה מתושביו, בוורלי ופליסה התיישבו על קלדוס 2 (Caldos II), שם בוורלי העבירה את יתרת שנות נערותה, עד אשר גדלה, בגרה והחלה לימודיה באקדמיה של צי הכוכבים.

לאחר שסיימה את לימודיה, במקום הראשון של כיתתה בבית הספר לרפואה של אקדמיית צי הכוכבים, בוורלי נישאה ללוטננט ג'ק קראשר, אשר שירת תחת פיקודו של קפטן ז'אן-לוק פיקארד על ספינת החלל סטארגייזר (Stargazer). לבוורלי וג'ק נולד בן אחד, וסלי קראשר. היו להם נישואים מאושרים, עד אשר ג'ק נהרג בתאונה על סיפון הסטארגייזר, בשנת 2354, כאשר וסלי היה בן חמש. המוות של ג'ק היה טראומטי מאוד עבור בוורלי, ולקח לה מספר שנים להתאושש. יחד עם זאת, היא המשיכה את הקריירה שלה כרופאה והמשיכה לשמש אמא לוסלי.

עלילות "הדור הבא"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר בוורלי קראשר; מתוך פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1987.
ד"ר בוורלי קראשר; מתוך הסצנה האחרונה של הסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1994.

כאשר ד"ר קראשר התמנתה לתפקיד קצינת הרפואה הראשית של האנטרפרייז, וסלי בן ה-15 התלווה אל אמו על הסיפון, עד אשר עזב לטובת לימודים באקדמיה של צי הכוכבים. על סיפון ספינת החלל, ד"ר קראשר היא חברה טובה של כל הצוות הבכיר. היא משחקת איתם פוקר כל שבוע, וגם מפעילה קבוצת תיאטרון חובבים על סיפון הספינה, ומפגינה מיומנויות של משחק ובימוי. בוורלי היא גם רקדנית מוכשרת, שזכתה בגביעים על הופעותיה בעבר. היא מסרבת לחשוף את החלק הזה של הרקע שלה, שכן היא לא רוצה להיות מוכרת בכינוי שדבק בה בעברה - "הרופאה המרקדת". באופן היוצא דופן עבור קריירה של קציני רפואה, קראשר השלימה בהצלחה תוכנית הכשרת מפקדים של צי הכוכבים, ולעיתים, לקחה על עצמה משמרות כקצין-תורן על גשר הפיקוד של האנטרפרייז. במהלך התקרית עם לור והבורג העריקים, היא נשארה לפקד על האנטרפרייז, ובמהלך זמן זה נלחמה בספינת הבורג.

ד"ר קראשר וקפטן פיקארד הכירו זו את זה עוד כשג'ק קראשר היה בין החיים, שכן פיקארד וג'ק היו חברים קרובים. בתחילה הסדרה, פיקארד וד"ר קראשר נפגשים לראשונה, לאחר שלא נפגשו או שוחחו מאז מותו של ג'ק. הפרק "Encounter At Farpoint", פרק הפיילוט של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", הוא הפעם הראשונה בה פיקארד ווסלי נפגשים פנים אל פנים.

ככל שהסדרה התקדמה, כך המשיכה או החיבה שבין קראשר ופיקארד נעשתה ברורה יותר, אם כי הן קראשר והן פיקארד מנסים להסתיר את רגשותיהם, לא רוצים להודות שזה מה שהם מרגישים, למרות שכל אחד מהם, בהזדמנויות שונות, שוחח על כך עם חברי צוות אחרים (בעיקר עם ויליאם רייקר ודיאנה טרוי). השניים מתקרבים זה לזה במהלכה של הסדרה, החל מפרק העונה הראשונה "The Naked Now". בסופו של דבר, מערכת היחסים שלהם מתקדמת בצורה ניכרת בפרק "Attached", בו השניים מחוברים זה לזה בצורה טלפתית, מה שמוביל לגילוי רגשות רומנטיים עמוקים שהם חולקים האחד עם השני. בסופו של פרק זה, נרמז רמז להמשך מערכת היחסים הרומנטית בין השניים, כאשר בוורלי מסמיקה, ואומרת לפיקארד: "אולי אנחנו צריכים לפחד", ברומזה כי היא עדיין לא מוכנה לעשות את הצעד הבא ביחסים ביניהם.

עם זאת, כעבור מספר בודד של פרקים, בפרק "Sub Rosa", אנו רואים כי הן בוורלי והן פיקארד לא מסוגלים להשתחרר מהרגשות האלו, והם מוצאים עצמו בנקודת ההתחלה, מנסים להעמיד פנים כי רגשותיהם האמיתיים לא קיימים, וכי אין להם בעיה להיות "רק ידידים" אחד עם השני.

בפרק הכפול החותם את הסדרה "All Good Things...", אנו מגלים כי בעתיד אפשרי-אלטרנטיבי, ד"ר קראשר וקפטן פיקארד התחתנו והתגרשו, וכי גם בחלוף כל כך הרבה שנים - נראה שעדיין יש להם רגשות זה לזה. מעט מידע ניתן על נסיבות הנישואין או הפרידה שלהם. בהווה, במהלך הפרק, השניים מתחתנים. עם זאת, אירועי ציר זמן זה (הן בהווה והן בעתיד) נהרסים, כאשר פיקארד משנה את העבר.

אחרי "הדור הבא"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארבעת סרטי הקולנוע, בהם מככבים צוות שחקני "מסע בין כוכבים: הדור הבא", נמשך הפלירט בין ד"ר קראשר לבין קפטן פיקארד, למרות שזה לא ברור מאליו כפי שהיה בפרקים קודמים בסדרה, ובוודאי שזה לא היה חלק מאף אחד מקווי העלילה המשמעותיים של אף אחד מהסרטים. הרגע היחיד הראוי לציון, שבו קורה משהו בין שתי דמויות אלו, התרחש בסצנה שנמחקה מהסרט "מסע בין כוכבים: נמסיס".

לאחר העברתה למטה הרפואה של צי הכוכבים, קראשר ופיקארד ממשיכים לנהל שיחות אינטימיות באמצעי תקשורת שונים. קראשר מספרת לו על תפקידה החדש, והם מנסים להישאר אפלטוניים לאורך כל השיחה עד אשר בסופו של דבר בוורלי אומרת: "אני אשמור את הריקוד האחרון בשבילך", משפט שיש לו משמעות פרטית בין השניים, רמז כי לבוורלי עדיין יש רגשות כלפיו והיא לא וויתרה על מערכת יחסים רומנטית בין שניהם.

במהלך שנות ה-80 של המאה ה-24 ניתקה קראשר קשר עם החבורה, לאחר שגילתה שהיא בהריון מפיקארד. היא ילדה את בנה, לו קראה ג'ק קראשר, כשמו של בעלה המנוח. השניים הפכו ללוחמי צדק הפועלים מחוץ לחוק. קראשר סיפרה לבנה מי הוא אביו, אך מעולם לא סיפרה על כך לפיקארד מתוך חשש שהקישור בין פיקארד לבנה יהפוך את ג'ק למטרה לאויביו של פיקארד. בשנת 2401 התחברה מחדש לחבורה, כשמשני צורה החלו לרדוף את בנה. חלק זה של חייה, המתואר בעונה השלישית והאחרונה של מסע בין כוכבים: פיקארד, מסתיים עם העלתה בדרגה לאדמירל ומינוייה לראש זרוע הרפואה של צי הכוכבים.

בספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילותיהם של קראשר ופיקארד נמשכות גם לאחר סיום סדרת הטלוויזיה וארבעת סרטי הקולנוע - בסדרת ספרי כיס, בהם מערכת היחסים הרומנטית בין השניים נמשכת לאורך שנים, עד לנקודה של נישואים והולדת ילדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sexual Generations: Star Trek: The Next Generation and Gender (University of Illinois Press, 1999).
  2. ^ 1 2 3 Adam Schrager, The Finest Crew in the Fleet: The Next Generation Cast On Screen and Off. New York: Wolf Valley Books (1997): 126
  3. ^ "Conundrum", Star Trek: The Next Generation, directed Les Landau. Paramount Pictures, released 15 February 1992 (DVD Release 2002).