Q Who

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Q Who
פרק מ"מסע בין כוכבים: הדור הבא"
האנטרפרייז-D נפגשת בקוביית בורג בפעם הראשונה.
האנטרפרייז-D נפגשת בקוביית בורג בפעם הראשונה.
מספר פרק 16
מספר עונה 2
קוד הפקה 142
תאריך שידור מקורי 8 במאי 1989
אורך כ-45 דקות
שפה אנגלית
תסריט מוריס הארלי
בימוי רוב באומן עריכת הנתון בוויקינתונים
כוכבים אורחים ג'ון דה לנסי - קיו
ליסיה נאף – סג"ם סוניה גומז
קולם מיני – צ'יף או'בריאן
וופי גולדברגגאינן
דף הפרק ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Q Who" הוא הפרק ה-16 של העונה השנייה של תוכנית הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", והפרק ה-42 מתוך סך כל פרקי הסדרה.

פרק זה היה מועמד לשלושה פרסי אמי וזכה בשניים מתוכם: עריכת הסאונד הטובה ביותר ועיבוד הסאונד הטוב ביותר.

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישות הכל-יכולה המכונית "קיו" משליכה את צוות האנטרפרייז אל המפגש הראשון וההרסני שלהם עם הגזע הקיברנטי הכובש הידוע בשם "הבורג".

תיאור העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קפטן ז'אן לוק פיקארד, בעת בדיקה שגרתית על צוות האנטרפרייז-D, מוצא את עצמו פתאום במעבורת עם קיו מאייש את ההגאים. פיקארד מסרב לשוחח עם קיו ודורש כי יחזירו אל האנטרפרייז. קיו משגר את שניהם אל "10-קדמי", ובכך מפתיע את יתר הצוות. גאינן מתעמתת עם קיו, שהופך נסער ונאלץ לחשוף את הסיבה לכך שהוא הגיע אל האנטרפרייז – על מנת להצטרף לצוות שלו ולחקור את הגלקסיה. פיקארד דוחה את ההצעה של קיו, גם כאשר קיו טוען שיש ישויות חזקות הרבה יותר מאשר האויבים של הפדרציה (רומולאנים, קלינגונים). מאחר שיהירותו של פיקארד מרגיזה אותו, קיו שולח את האנטרפרייז מרחק של 7,000 שנות אור ברחבי הגלקסיה, לאזור שמעולם לא נחקר בחלל, ולאחר מכן נעלם. לוטננט-קומנדר דאטה מדווח כי תחנת החלל הקרובה ביותר נמצאת במרחק של למעלה משנתיים במהירות עיוות מרבית. גאינן הנסערת מזהירה את פיקארד ומייעצת לו להגדיר מסלול חזרה הביתה באופן מיידי, אולם פיקארד סקרן לחקור את האזור החדש.

הם מגלים כוכב לכת סמוך, משולל מכל אלמנטים תעשייתיים או מכניים, בדומה לכמה מאחזים שראו בעבר הקרוב, בסמוך לאזור הגבול המפורז של הפדרציה עם הרומולאנים (הפרק "The Neutral Zone"). הם פוגשים בספינת חלל בצורת קובייה, שגדולה משמעותית יותר מאשר האנטרפרייז, אך לא מצליחים ליצור קשר עם הצוות שלה. גאינן מזהירה את פיקארד כי הספינה שייכת לגזע קיברנטי המכונה "הבורג", שבני-עמה נתקלו בהם לראשונה לפני כמאה שנה, והותירו מהם ניצולים מעטים, הפזורים ברחבי הגלקסיה, ופעם נוספת היא דוחקת בפיקארד שיעזוב את המקום מיידית. למרות שפיקארד מורה על הפעלת המגינים של הספינה, בורג בודד מצליח לשגר עצמו אל סיפון ההנדסה ומנסה להתממשק עם מערכות המחשב של האנטרפרייז. לוטננט וורף ואנשי צוות הביטחון שלו מנסים לעצור את הבורג, ונאלצים לירות עליו בפייזר ולהרוג אותו, אולם מיד לאחר מכן בורג שני חודר אל הספינה, כשהוא מצויד במגן עמיד לפייזר. הבורג השני משלים את המשימה שלו, וחוזר לספינה שלו.

זמן קצר לאחר מכן, הבורג יוצרים קשר עם האנטרפרייז ודורשים את כניעתם. כאשר קפטן פיקארד מסרב, הבורג משתמשים בנשק אנרגיה כדי לחתוך אל תוך חלק הצלחת של האנטרפרייז, וכתוצאה מכך – 18 אנשי צוות נהרגים. פיקארד מורה להשיב אש, ונדמה כי הצליחו להשבית את ספינת הבורג במטח הראשון. קומנדר ויליאם רייקר לוקח איתו צוות, ויחד הם משוגרים אל תוך קוביית הבורג כדי ללמוד יותר על האויב החדש הזה. הם מוצאים שהבורג, מיזוג של מינים וגזעים רבים, פועלים באמצעות "מוח כוורת", בלי שום תחושה של אינדיבידואליות, וכי ציוד קיברנטי מושתל בגופה זמן קצר לאחר לידה. כאשר הצוות מגלה כי הבורג עדיין פעילים, אך מיקדו את תשומת הלב שלהם על תיקון הנזק שנגרם על ידי האנטרפרייז, פיקארד מורה לצוות לחזור משם, ומורה על מסלול הביתה, במהירות עיוות מרבית. בתגובה, ספינת הבורג מתעוררת ומתחילה במרדף אחרי האנטרפרייז, אט-אט מתקרבת אליה יותר ויותר ומדביקה אותה. קיו מופיע על גשר הפיקוד, מזהיר את פיקארד שהבורג לעולם לא יפסיקו את מרדפם אחרי האנטרפרייז. פיקארד מודה בטעות בשיקול דעת, ומבקשה מקיו עזרה. קיו נענה לבקשתו של פיקארד, ומחזיר את האנטרפרייז למקומה הקודם האחרון בחלל הפדרציה. פיקארד, על אף היותו אסיר תודה לקיו על הלקח שלימד ועל העזרה שהעניק, מותח ביקורת על קיו שאיפשר ל-18 מאנשי הצוות למות. קיו נעלם, לא לפני שהוא מזהיר את פיקארד כי הפדרציה צריכה להיות מוכנה להתמודד עם איומים כמו הבורג.

בעוד האנטרפרייז נמצאת בדרכה לתחנת חלל לצורך תיקונים, גאינן ופיקארד יושבים לשחק שחמט, ודנים באירועים שזה עתה התרחשו. גאינן מסבירה לפיקארד כי בעתיד, האנושות אולי תהיה מסוגלת לתקשר עם הבורג, אולם לעת עתה היא תיראה כלא יותר מחומר גלם עבורם. גאינן מזהירה את פיקארד כי עכשיו, מאחר שהבורג מודעים לקיומה של הפדרציה, הם בהחלט יגיעו. פיקארד מהרהר שאולי קיו עשה את הדבר הנכון, מהסיבות הלא נכונות, בכך שהקדים את המפגש הראשון של צי הכוכבים עם הבורג, שכן עתה הם יהיו מוכנים טוב יותר למה שמצפה להם בהמשך דרכם, אי שם בגלקסיה.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן שם הדמות
פטריק סטיוארט קפטן ז'אן-לוק פיקארד
ג'ונתן פרייקס קומנדר ויליאם רייקר
לוואר ברטון לוטננט ג'ורדי לה פורג'
מייקל דורן לוטננט וורף
מרינה סירטיס היועצת דיאנה טרוי
ברנט ספיינר לוטננט-קומנדר דאטה
ויל ויטון וסלי קראשר
ג'ון דה לנסי קיו
ליסיה נאף סג"ם סוניה גומז
קולם מיני צ'יף או'בריאן
וופי גולדברג גאינן

הערות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הסצנה שבה ספינת החלל של הבורג מתקנת את עצמה נוצרה על ידי מחלקת האפקטים החזותיים, בכך שהם בנו מודל של פני השטח של ספינת הבורג, ולאחר מכן חשפו את הפלסטיק למבער במהלך הצילומים. החומרים שצולמו הוקרנו בכיוון הפוך, כדי לדמות את התיקון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]