דאג למבורן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דאג למבורן
Doug Lamborn
דיוקנו הרשמי של למבורן, 2023
דיוקנו הרשמי של למבורן, 2023
דיוקנו הרשמי של למבורן, 2023
לידה 24 במאי 1954 (בן 69)
ליוונוורת', קנזס, ארצות הברית
שם מלא דאגלס לורנס למבורן
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת קנזס
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
דת נצרות פרוטסטנטית[1]
lamborn.house.gov
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס החמישי של קולורדו
3 בינואר 2007 – מכהן
(17 שנים)
→ ג'ואל הפלי

דאגלס לורנס למבורןאנגלית: Douglas Lawrence Lamborn; נולד ב-24 במאי 1954) הוא פוליטיקאי אמריקאי, חבר המפלגה הרפובליקנית, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס החמישי של מדינת קולורדו ברציפות מאז 2007. מחוז הבחירה שלו ממוקם בלב העיר קולורדו ספרינגס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למבורן נולד בעיירה ליוונוורת' (Leavenworth) שבצפון-מזרח קנזס ולמד בבית הספר התיכון של העיר לנסינג שבקנזס. בתום לימודיו התיכוניים, השלים למבורן ב-1978 לימודי תואר ראשון בחוג לעיתונאות של אוניברסיטת קנזס. לאחר מכן, בשנת 1985, קיבל תואר שני במשפטים מבית הספר למשפט של אוניברסיטה זו. כעבור זמן מה עבר לקולורדו ספרינגס והתמקצע כעורך דין פרטי המתמחה בדיני עבודה ונדל"ן.

בשנת 1994 נבחר למבורן אל בית הנבחרים של קולורדו מטעם מחוז הבחירה ה-20, וכהונתו החלה ב-9 בינואר 1995. כעבור שנתיים בלבד מונה למצליף הסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים. בשנת 1998 נבחר לסנאט של קולורדו, כנציג המחוז התשיעי. בשנה העוקבת מונה לנשיא הזמני של הסנאט. למבורן כיהן בסנאט של קולורדו עד שנבחר אל הקונגרס של ארצות הברית. בעוד שבסנאט המדינתי העניק למבורן את חסותו לקיצוצי המסים הגדולה ביותר בהיסטוריה שלקולורדו, ובחמש פעמים רצופות הוגדר בידי הארגון השמרני "Club for Growth" כמקצץ המיסים הבכיר בקולורדו.

ב-16 בפברואר 2006 הודיע ג'ואל הפלי על פרישתו מהקונגרס לאחר עשרים שנה בבית הנבחרים. בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית תמך הפלי ביד ימינו הוותיק, הועזר הפרלמנטרי לשעבר ג'ף קראנק. הבחירות נערכו ב-8 באוגוסט 2006, כאשר למבורן ניצח את קראנק וארבעה מועמדים נוספים במירוץ למועמדות המפלגה. בפריימריז הרפובליקנים עשה שימוש במצע שמרני: התנגדות לבקרת כלי נשק ולהפלות אלא אם נשקפת סכנה לחיי האם, התנגדות למימון פדרלי עבור מחקר בתאי גזע עובריים, ואי-מתן הטבות למהגרים בלתי חוקיים. בבחירות הכלליות ניצב בפני לוטננט קולונל ג'יי פאווט, מועמד המפלגה הדמוקרטית. למבורן ניצח בבחירות שהתקיימו ב-7 בנובמבר 2006.

למבורן הוא מהשמרנים שבחברי בית הנבחרים האמריקאי. ב-23 בינואר 2012 החרים את נאום מצב האומה של הנשיא ברק אובמה, כהבעה להתנגדותו הנחרצת לממשל הנשיא ובשל חששו שאובמה ינצל את הנאום לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2012[2]. במהלך 2014 הגה חוק המאפשר לנשיא ארצות הברית לשלול אשרות שהייה של שגריר איראן באומות המאוחדות, על רקע מעורבותו של השגריר האיראני באותם ימים, חאמיד אבוטאלבי (حميد أبو طالبي), במשבר בני הערובה באיראן[3]. ב-2017 הביע למבורן תמיכה בצו נשיאותי 13769 שנחתם בידי הנשיא דונלד טראמפ. באותה השנה התנגד למבורן למאמציו של יושב ראש בית הנבחרים של ארצות הברית פול ראיין לבטל את חוק הגנת החולה וטיפול בר השגה, בתואנה כי ביטול החוק לא מתיר לרפובליקנים חלון הזדמנויות ליצור רפורמה חדשה במערכת הבריאות וכי ביטול החוק מרע עם האמריקאים[4]. באוגוסט 2020 קרא למבורן לנשיא טראמפ להטיל עיצומים על בכירי הרשות הפלסטינית[5].

ב-5 בינואר 2024 הודיע בהסכת של השדרן ריצ'רד רנדל בתחנת הרדיו KVOR על כך שלא יתמודד לתקופת כהונה נוספת בבחירות 2024 ועל פרישתו מהקונגרס עם התפזרות הקונגרס ה-118 של ארצות הברית[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דאג למבורן בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של דאג למבורן בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ סונג מין קים, Lamborn to ditch SOTU as a protest, באתר פוליטיקו, 23 בינואר 2012 (באנגלית)
  3. ^ אי-פי, ארה"ב מוטרדת ממינוי מעורב במשבר בני הערובה לשגריר איראן באו"ם, באתר הארץ, 2 באפריל 2014
  4. ^ מארק ק. מת'יוס, Colorado plays key role in punt of health care bill, באתר דנוור פוסט, 24 במרץ 2017 (באנגלית)
  5. ^ אריאל כהנא, "זמן לסנקציות על אבו מאזן", באתר ישראל היום, 1 באוגוסט 2018
  6. ^ בן וורוויק, Colorado Congressman Doug Lamborn to retire, opening up all three state Republican seats, באתר CBS News‏, 5 בינואר 2024 (באנגלית)