דקנטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דקנטר (מחדרר))
דקנטר - כלי לחדרור יין
דקנטר בדולח עם פקק

דֵּקַנְטֶרעברית: מַשְׁפֶּה או מחדרר) הוא כלי לחדרור יין,[1] לרוב יינות אדומים מתיישנים. ליינות מתיישנים רצוי לתת "לנשום" לפני שתייתם, פעולה זו של חשיפת היין לאוויר מחמצנת אותו ובכך "מרככת" טאנינים קשים ועפיצות יתר ובכך הופכת את היין למוכן יותר לשתייה. לדקנטר יש שטח פנים רחב ומספיק נפח כדי להכיל שלושת רבעי ליטר של נוזל[2] לעומת השטח הצר של בבקבוק היין, וכך שטח הפנים שנחשף לחמצן גדול יותר. ניתן למצוא דקנטרים במגוון עיצובים, וההבדל העיקרי בין הדקנטר לקראף, הוא בכך שלדקנטר יש פקק. לרוב מייצרים את הדקנטר מחומרים כגון זכוכית או בדולח.

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לפני הגשת היין, יש למזוג את כמות היין הרצויה או את כל תכולתו אל הדקנטר ולהשאיר אותו לנוח כמה דקות, עד אשר היין "ינשום". בזמן מזיגתו ושהייתו בדקנטר, שטח הפנים של היין (החשוף לאוויר) גדל יחסית, מה שמאפשר ליין להתחמצן מהר יותר ובנוסף המשקעים יוותרו בבקבוק המקורי. ניתן לערסל (לסובב) את הדקנטר בכדי לזרז את התהליך. לאחר שהיין התחמצן מעט, תחושת העפיצות של היין תרד והיין יהיה רך ונעים יותר לשתייה.

יתרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד היתרון הברור של החדרור המהיר של היין, צורתו של הדקנטר עוזרת למנוע מזיגת משקעים הקיימים ביינות שהתיישנו זמן רב אל כוס היין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דקנטר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מילון אבניאון - מה זה חדרור יין – פירוש המילה חדרור יין, באתר www.milononline.net
  2. ^ Robinson, Jancis (2006). The Oxford Companion to Wine (Third ed.). Oxford University Press. pp. 223-225. ISBN 0-19-860990-6.


ערך זה הוא קצרמר בנושא משקאות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.