החי בדרום אפריקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרנף רחב-שפה בפארק הלאומי קרוגר.
זאב טלוא, אחד מהטורפים הנדירים ביותר בעולם.
פינגווין שחור-רגל, הפינגווין היחיד בעולם החי באפריקה.
צב כף מנומר - הקטן שבצבים. מצוי לשיחיות שסביב אזור הכף.

הפאונה של דרום אפריקה היא פאונה בעלת מגוון ביולוגי רב, בה מינים אנדמיים רבים, השוכנת באפריקה הדרומית שבאזור האפרוטרופי (וישנו גם עולם צומח אופייני לה -ממלכת אזור הכף, בה 9,000 מיני צמחים ש-70% מהם אנדמיים). היא מגיעה ברשימת ה"מגה-מגוון ביולוגי העולמי" (אנ') למקום השישי מתוך 17 מדינות[1] במדינה פארקים לאומיים רבים ופעילות שימור רחבה (כשהעתיק מכולם הוא הפארק הלאומי קרוגר), אף שישנם בעלי חיים נדירים רבים המתקרבים לסכנת הכחדה וישנו אף ציד לספורט המותר בכמה פארקים.

סביבות המחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרום אפריקה מספר אזורי מחיה של מדבר צחיח או צחיח למחצה במדבר נמיב בצפון-מערב, שטחי הקארו במערב ומדבר קלהרי בצפון-מרכז. האקלים במרכז המדינה הוא לח יותר, בעל אופי של ערבות עשב פתוחות, סוואנות, שטחי ולד (אנ') או שיחיות סוקולנטים ובכמה אזורים ישנם יערות (למשל לאורך הכף המערבי ובמורדות הרי דראקנסברג) וישנם גם נהרות (ביניהם נהר אורנג' ולימפופו.) וביצות. למזרח דרום אפריקה נמצאת רמות ממוזגות בעלי בתות, חורשים ים תיכוניים ואזור ה"פינבוס" בו מגוון צמחים נדיר ואנדמי לאורך הכפים הגדולים או סבך אלבני (אנ') סביב החוף הדרומי. חופי דרום אפריקה משיקים הן לאוקיינוס האטלנטי והן לאוקיינוס ההודי ובנקודות המפגש נוצרים שטחים פוריים ביותר בהם מתלכדים זרמים עשירים והפלנקטון משגשג. לאורך החופים ישנם גם יערות קלפ רחבים ובאזורים הצפוניים גם שוניות אלמוגים.

הפאונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרום אפריקה ישנם 297 מיני יונקים, 858 מיני עופות, 447 מיני זוחלים ו-132 מיני חסרי זנב (הנציגים היחידים של דו-חיים במדינה), מתוכם 50% אנדמיים לה. גם עולם החי הימי מגוון וכולל דגים אנדמיים רבים ומספר לווייתנאים המבקרים בה.

מבין היונקים נפוצים מינים ידועים משאר היבשת, ביניהם חמשת הגדולים - פיל אפריקני, קרנף לבן ושחור, תאו אפריקני אריה ונמר אפריקני. מינים אלה נפוצים לאורך המדינה, למעט באזורים היבשים ביותר או סביב החופים והרמות הגבוהות. מהטורפים נפוצים גם כלביים כמו תנים והזאב הטלוא הנדיר, צבועיים כמו צבוע חום וצבוע מנומר, חתולים קטנים כמו הברדלס, חתול בר אפריקני וקרקל ומספר של טורפים קטנים יותר כמו גחניים, נמייתיים, לוטרות, גירית הדבש, שועל אוזנן ועוד. לאורך החופים ישנם מושבות רבייה של טורף הים היחיד באזור - דוב ים איוני. מבין הפרסתנים בולטים הזברות, הן המצויה והן ההרים ומגוון של פריים במגוון גדלים מתאו אפריקני עד לאנטילופה איילית, דוקרנים וצביונים קטנים. ישנם גם מספר חזיריים כמו חזיר יבלות וחזיר הסבך, ג'ירף דרום אפריקני וגם אוכלוסייה של היפופוטמים לאורך הנהרות ולעיתים נדירות גם בחופים. עוד פרסתנים כוללים את השנבוב, כמה שפניים ולווייתנים המחפשים לאורך החופים (למשל אורקה, דולפין דרום-אפריקני, דולפינן אנקולי, דולפין הכף ודולפין מזנק ולווייתני מזיפות כמו לווייתן גדול-סנפיר ולווייתן בריד). יונקים נוספים כוללים פרימטים כמו בבונים וקוף ורווט. ישנם גם כמה מכרסמים נפוצים כמו עכבריים, פדטיים, מכרתניים ודורבן הכף, ארנביים ילדים כמו ארנב הנהרות, פנגולין הכף ועוד.

מבין העופות ישנם מינים רבים החיים לאורך כל המדינה, בעוד אחרים חיים רק ליד מקווי מים (ביניהם נכללים ברווזיים, פלמינגו, שקנאיים, כפניים, אנפתיים, עיטם קולני ועוד רבים) או אף במדבריות (למשל עוזניית הנגב וקטיים). עופות רבים חיים לאורך הערבות כמו דורסי יום שונים ביניהם נשרים ועיטים גדולים כמו עיט לוחם או ינשופיים גדולים כמו אוח הכף, שתאים ושאר אורגיים, פנינייה, פרנקולין, טוקוסים וחובתיים לרבות חובת קארו האנדמית או חוברה אפריקנית הגדולה שבעופות המעופפים במדינה והשנניה בגודלה בעופות המדינה לאחר יען מצוי. מספר עופות אנדמיות לדרום אפריקה ביניהם כמה צופיתיים, קפצני הסלע, ציפורי סוכר, סולת הכף וקורמורן הכף והמין היחיד של פינגווין באפריקה - פינגווין שחור-רגל.

מבין הזוחלים בולטים תנין היאור, פיתוניים גדולים כמו פיתון סלעים אפריקני, נחשים ארסיים כמו ממבה, קוברת הכף, ביטיס ועוד צפעיים ונחש העפאים וכמה לטאות כמו חרדוניים, קורדיליים, זיקיות וכוחיים. ישנם גם צבים רבים כמו צב נמרי, צב משונן שריון, צב כף מנומר - הקטן בצבים, צב קשותי, צב קסדה אפריקני וצבי ים. מבין הדו-חיים מגוון גדול של צפרדעים אנדמיים לדרום אפריקה כמו צפרדע קצרת ראש, צפרדע סוף צבועה ומיני קרפדיים, פיקסיספלידיים, המיסוטיים ורקופוריים.

מבין הדגים ישנם שלל דגים הנוהרים אחרי הפלנקטון השופע (ביניהם להקת ענק של סרדין דרום אמריקני המתרבה לאורך החופים) או חיים בין אצות הקלפ ובחופי צפון המדינה גם בשוניות אלמוגים. דגים אלה כוללים מגוון של כרישים ובטאים ביניהם כריש לווייתני ועמלצים לבנים הצדים גורי דובי ים סביב החופים וטריגונים קצרי-זנב. ישנם גם מקריני סנפיר רבים כמו דקראים שונים, סרדינאים, צלופחאים ועוד וגם לטימריה אפריקנית, דג קדום שהיה מאבות החולייתנים היבשתיים והוא הנציג היחיד במדינה של בעלי סנפירים בשרניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא החי בדרום אפריקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Biodiversity of the world by countries". Institutoaqualung.com.br. Archived from the original on 3 June 2010. Retrieved 30 May 2010.