ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/מיון נושאים: לוויקי/כוסמת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון

פרמטרים [ ברכה אחרונה, ברכה ראשונה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

קריאת טבלת מיוןכוסמת
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: מכוסי הזרע
מחלקה: דו-פסיגיים
סדרה: ציפורנאים
משפחה: ארכוביתיים
סוג: כוסמת
מין: כוסמת
שם מדעי
Fagopyrum esculentum
איור של כוסמת

כֻּסֶּמֶת (שם מדעי: Fagopyrum esculentum) היא צמח עשבוני חד-שנתי שמקורו במזרח אסיה, ממשפחת הארכוביתיים (Polygonaceae), שזרעיו משמשים לאכילה. כיום מתרכז גידול הכוסמת בעיקר ברוסיה ובסין. הכוסמת עשירה בברזל, באבץ ובסלניום. בכוסמת נמצא גם נוגד החמצון רוטין.

מינים בעלי שמות דומים[עריכת קוד מקור]

כוסמין[עריכת קוד מקור]

על אף הדמיון בשם, לכוסמת אין קשר בוטני לכוסמין ("Triticum spelta"). בעוד הכוסמין נמנה עם משפחת הדגניים, מכיל גלוטן ומשמש לאפיית לחם; בכוסמת אין גלוטן והיא נמנית עם משפחת הארכוביתיים הכוללת גם את החומעה[1] ואת הרברבר.

כוסמת המקראית[עריכת קוד מקור]

הכוסמת שבמקרא[2], המכונה בלשון חז"ל בשם כוסמין[3], אינה כוסמת שבשפה העברית כפי שהוא קרוי כיום, אלא מזוהה עם חיטת אמר (Triticum dicoccum), מין טטראפלואידי שהיה בשימוש בארץ ישראל עוד לפני תקופת בית ראשון. צמחי בר של זן קדום זה התגלו על ידי אהרון אהרונסון באזור ראש פינה בתחילת המאה ה-20 כחלק ממחקרו הבוטני. מין זה נמנה בהלכה עם חמשת מיני דגן, שלהם דינים מיוחדים בכמה מישורים הלכתיים. כוסמין של ימינו וכוסמין של חז"ל (כוסמת המקראית) הם מאותם משפחה (משפחת הדגניים) וסוג (חיטה).

אמנם יש ממפרשי המשנה שכתב שכוסמת המקראית היא "כרסנה" בערבית, שהיא בקית הכרשינה[4].

כוסמת של ימינו לא הייתה מוכרת כלל בארץ ישראל בעת העתיקה.

בברטאן (במערב צרפת) נפוץ השימוש בקמח המיוצר מהכוסמת (Sarrasin, Blé noir) להכנת החביתית "Galette de sarrasin", וגם בספרד הוא מוכר בשם "קמח שחור" (harina negra). הכוסמת משמשת ברוסיה ובמזרח אירופה להכנת דייסה מלוחה או מתוקה (קַאשַה) ופנקייק רוסי (בליני), וביפן משתמשים בה להכנת אטריות הסובה. באיטליה היא משמשת להכנת פסטה הנקראת "פיצוקרי" (אנ'), מאכל טיפוסי לצפון איטליה. בישראל, מבשלת "מידן" שבכרמיאל החלה בבישול בירה על בסיס לתת כוסמת.

ערך תזונתי[עריכת קוד מקור]

כוסמת
ערך תזונתי ל-100 גרם
קלוריות 343 קק"ל
חלבונים 13.25 ג'
פחמימות 71.5 ג'
שומן 3.4 ג'
שומן רווי 0%
כולסטרול 0 מ"ג
ויטמינים
 ‑ ויטמין A 0 מק"ג
 ‑ ויטמין B1 0.101 מ"ג
 ‑ ויטמין B2 0.2 מ"ג
 ‑ ויטמין B3 7.020 מ"ג
 ‑ ויטמין B6 0.210 מ"ג
 ‑ ויטמין B9 0 מק"ג
 ‑ ויטמין C 0.4 מ"ג
סידן 48 מ"ג
נתרן 1 מ"ג
סיבים תזונתיים 10 ג'
מקור: [5]
שדה כוסמת

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

  • הרב ישראל דנדרוביץ, קאשע בצפרא דשבתא (על אכילת הכוסמת במקורות החסידות), בתוך: קובץ נחלת צבי, גיליון כד, כסלו תשע"ג, עמודים: קיב-קכ.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ לעיתים מכונה מסחרית "חמציץ"
  2. ^ ספר שמות, פרק ט', פסוק ל"ב; ספר ישעיהו, פרק כ"ח, פסוק כ"ה.
  3. ^ תלמוד ירושלמי, מסכת חלה, פרק א', הלכה א'; וראו משנה, מסכת כלאים, פרק א', משנה ט' ורבי עקיבא איגר, תוספות ר' עקיבא איגר, על משנה, מסכת שבת, פרק א', משנה ה', אות י"ז.
  4. ^ רבי יום-טוב ליפמן הלר, תוספות יום טוב, על משנה, מסכת שבת, פרק א', משנה ה', ד"ה וכרשינין, בדעת הרמב"ם בפירושו למשניות, שם. וראו תוספות חדשים, על משנה, מסכת שבת, פרק א', משנה ה', בדברי התוספות יום טוב הנ"ל. וראו רבי יעקב עמדין (היעב"ץ), מור וקציעה, סימן ש"כ, דף קנה ע"א בטור , ד"ה ובכן, ו
    שגיאות פרמטריות בתבנית:אוצר החכמה

    פרמטרים [ עמוד ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    הרב יוסף קאפח, משנה עם פירוש הרמב"ם <ר"י קאפח> - ב (מועד), מסכת שבת, פרק א', משנה ג', הע' 71, ירושלים תשכ"ד, עמ' י"ב, באתר אוצר החכמה, ש"הכוסמת" הנדפס בפירוש המשניות שם הוא משובש, וממילא כוסמת אינה "כרסנה".
  5. ^ Buckwheat
ערך זה הוא קצרמר בנושא בוטניקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


קטגוריה:ארכוביתיים קטגוריה:אגוזים וזרעים אכילים