טיוטה:חוק הלאום הרומני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגל רומניה
סמל רומניה

חוק הלאום הרומנירומנית:Legea cetățeniei române) מתייחס לזכויות, חובות, הרשאות והטבות ספציפיות בין רומניה לאזרחיה. חוק הלאום הרומני מבוסס על jus sanguinis ("זכות הדם"). מדיניות האזרחות הנוכחית ברומניה היא בהתאם לחוק האזרחות הרומנית,

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

רומניה הייתה תחת שלטון קומוניסטי בין השנים 1947 ו-1989. בשלבים המוקדמים של הקומוניזם, הודגשו עקרונותיו של דין הדם ותבעה תחושה חזקה של לאומיות מכל אזרחי רומניה. ההגירה הבינלאומית נשלטה בקפדנות על ידי המשטר והאוכלוסייה הייתה תחת השגחה קפדנית. חוק האזרחות הרומנית משנת 1971 תמך בעקרונות אלה וביטא את עליונותה של אזרחות רומנית. "חוק מס' 24 בנושא אזרחות רומנית מדצמבר 1971 קבע כי לצאצאים של נשים רומנית יקבלו אוטומטית בלי שום קשר לאזרחותו של האב.

בסעיף 5 לחוק נכתב: "כביטוי ליחסים בין הורים לילדים, להמשכיות הבלתי פוסקת על המולדת של הדורות הקודמים שלחמו למען חירות חברתית ולאומית, ילדים שנולדו להורים רומנים בשטח הרפובליקה הסוציאליסטית של רומניה הם אזרחים רומניים.

החוק גם קובע שהנשיא כראש הרשות המבצעת יכול לתת או לשלול אזרחות. משברים כלכליים וסוציו-פוליטיים של שנות ה-80 הביאו איתם שינוי בהבנת ההומוגניות הרומנית. והסכסוך בין האומה ההונגרית והרומנית הביא לבלבול בין באזרחות וזהות לאומית והוביל לשאלות רבות בנוגע לגבולות האומה ולזכויותיהם של מיעוטים הונגרים החיים ברומניה. לאחר נפילת הקומוניזם במזרח אירופה ב-1989, חוקי האזרחות ברומניה נוסחו מחדש בחוקה החדשה. יחסי הגומלין במדיניות האזרחות של מדינות מזרח אירופה השונות הובילו לדיונים חדשים בנושא אזרחות כפולה, אשר באופן מסורתי נאסרה על אזרחים רומנים.

יסוד החוק הנוכחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוק הלאום הרומני בנוי על המדיניות החברתית של דין הדם לפיה לאום או אזרחות נקבעים לפי מקום הלידה, אבל במקרה שרק האב אזרח רומני זה מנוגד ל-דין הקרקע, שבו האזרחות נקבעת לפי מקום הולדתו.

בנוגע לבני מוצא רומני החוק הוא על דין הקרקע. בני מוצא רומני שנמצאים ברומניה נחשבים לאזרחים רומניים עד שיוכח אחרת.

עיקר החוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדים שנולדו לאזרחי רומניה בתוך גבולות המדינה מקבלים אוטומטית אזרחות.

.מי שנולד בשטח רומניה ואחד מהוריו הוא אזרח רומני מקבל גם הוא אזרחות רומנית.

ילד שנולד מחוץ לגבולות רומניה להורה אחד המחזיק באזרחות רומנית מקבל גם הוא אזרחות רומנית.

אדם ששהה 4 שנים בתוך גבולות רומניה אם הפגנת ידע בשפה הרומנית ובתרבות הרומנית זכאי גם הוא לאזרחות רומנית.

דרכים לקבלת אזרחות רומנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לקבל אזרחות רומנית בארבע הדרכים הבאות:

1.לידה: כל הילדים שנולדו לאזרחים רומנים מקבלים אזרחות בלידה. הילד עשוי להיוולד בשטח רומניה או בחו"ל ורק הורה אחד חייב להיות אזרח רומני. בנוסף

כל ילד שנמצא בשטח רומני מקבל אזרחות אם אף אחד מההורים אינו מוכר.

2.אימוץ: אזרחות ניתנת לכל ילד שאומץ כחוק על ידי אזרחים רומנים. אם רק הורה אומנה אחד הוא אזרח רומני

הילד עדיין זכאי לאזרחות רומנית וההחלטה מתקבלת על ידי ההורים האומנים. אם לא יצליחו להגיע להסכמה הדדית,

יחליט בית המשפט המוסמך. אם הילד בן 14 ומעלה יש צורך בהסכמתו.

3.השבת האזרחות: כל אדם שאיבד אזרחות רומנית יכול להחזיר אזרחות אם ירצה בכך. בנוסף,

כל ילד או נכד של מי שאיבד את אזרחותו זכאי להחזרה.

4.בקשת התאזרחות: ניתן להעניק אזרחות לאזרחים זרים או לאדם ללא אזרחות המתאימים על ידי הכללת אחת משלוש הקטגוריות הבאות: נולד ברומניה ומתגורר בה כיום, מתגורר ברומניה לפחות שמונה שנים;

אוֹ מתגורר ברומניה ונשוי לאזרח רומני לפחות חמש שנים.

על המועמדים להיות גם בני 18 לפחות ובעלי הבנה טובה של השפה והתרבות הרומנית.

ישנם מספר מועמדים שעשויים לאפשר הסרה של עד מחצית מדרישות הזמן לקבלת אזרחות רומנית,

כגון אם המבקש הוא אישיות מוכרת בינלאומית; המבקש הוא אזרח של מדינה חברה באיחוד האירופי; המבקש קיבל מעמד של פליט; או שהמבקש השקיע ברומניה סכומים העולים על 1,000,000 אירו.

ההשלכות של התאזרחות והשבת הלאום הרומני[עריכת קוד מקור | עריכה]

סעיף מס' 10 לחוק קובע כי: "ניתן להעניק אזרחות רומנית למי שאיבד אזרחות זו ומבקש את השבתה, תוך שמירה על אזרחותו הזרה..."

מדינות מסוימות אינן מאפשרות החזק יותר מאזרחות אחת או במקרה שהן מהפשרות הן מספקות אובדן אוטומטי של אזרחותן עם קבלת אזרחות של מדינה אחרת בהחלטה מרצון (בחירה חופשית).רומניה אינה יכולה להבטיח שהאזרח הזר ישמור על אזרחותו הזרה בעת החזרת אזרחותו הרומנית. כל האזרחים ההולנדים שהחזירו את אזרחותם הרומנית לפני 1 באפריל 2003 איבדו את אזרחותם ההולנדית. כל האזרחים ההולנדים שהחזירו את אזרחותם הרומנית לאחר 1 באפריל 2003 ואינם עומדים באחד משלושת החריגים מאובדן האזרחות האוטומטי, איבדו את אזרחותם ההולנדית. כל האזרחים הבלגים המבוגרים שהחזירו את אזרחותם הרומנית לפני ה-9 ביוני 2007, איבדו את אזרחותם הבלגית.[1] כך גם לגבי אנשים שהתאזרחו כאזרחים רומנים.

אין בכך משום אשמתה של המדינה הרומנית, שכן "על פי החוקה הרומנית וסעיף מס' 1; סעיף 3; חוק מס' 21/1991 עם השינויים והתוספות שלאחר מכן, שפורסמו מחדש, אזרחי רומניה נהנים מהגנת מדינה רומנית - הוראות כאלה אינן מזכירות כל חובה של המדינה הרומנית ביחס לאזרחים רומנים לשעבר ו/או עתידיים".[2]