טיוטה:Darmok

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה
Darmok
פרק מ"מסע בין כוכבים: הדור הבא"
פיקארד ודאת'ון, מתמודדים בצוותא עם המפלצת
פיקארד ודאת'ון, מתמודדים בצוותא עם המפלצת
מספר פרק 2
מספר עונה 5
קוד הפקה 40275-202
תאריך שידור מקורי 30 בספטמבר 1991
אורך 46 דקות
שפה אנגלית
תסריט ג'ו מנוסקי על פי סיפור מאת פיליפ לזבניק וג'ו מנוסקי
בימוי וינריץ' קולבי
כוכבים אורחים פול וינפילד בתפקיד דאת'ון

Darmokעברית: דארמוק) הוא הפרק השני בעונתה החמישית של סדרת הטלוויזיה הבדיונית האמריקאית, "מסע בין כוכבים: הדור הבא". הפרק נכתב על ידי ג'ו מנוסקי על פי סיפור מאת פיליפ לזבניק וג'ו מנוסקי, ובוים על ידי וינריץ' קולבי. הפרק שודר לראשונה ב-30 בספטמבר 1991 בסינדיקציה.
הפרק מתאר כיצד קפטן פיקארד מנסה לתקשר עם קפטן דאת'ון, מהגזע הטמארי, שמדבר באלגוריות מטפוריות בלבד.
הפרק נחשב לפרק מופת טלוויזיוני, הוא הופיע במחקרים מדעיים, הפך לתופעת רשת שבהשראתה נוצרו ממים אינטרנטיים רבים, כשהפרק עצמו נחשב ככזה שחזה את הופעתם של הממים האינטרנטיים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה"אנטרפרייז" יוצרת קשר עם ספינה טמארית שסובבת סביב כוכב הלכת אל-אדרל. במקרים קודמים שבהם נוצר קשר בין הטמארים לפדרציה, לא הצליחו נציגי הפדרציה ונציגי הטמארים להבין זה את זה, למרות המתרגם האוניברסלי שהצליח לתרגם את המילים, אך משמעותן לא הובנה, מאחר שהטמארים מתקשרים באמצעות תיאורים קצרים ותמציתיים של ההיסטוריה והמיתולוגיה שלהם, במטרה להעביר את מחשבותיהם, תחושותיהם וכוונותיהם. גם הטמארים לא הצליחו להבין את נציגי הפדרציה, וכך גם במפגש זה בין ה"אנטרפרייז" לטמארים.

הקפטן הטמארי, דאת'ון, מורה לשגר את פיקארד ואת עצמו אל פני כוכב הלכת. מיד עם השיגור יוצרים הטמארים שדה פיזור שאינו מאפשר שימוש נוסף בטרנספורטרים. על פני הכוכב אומר דאת'ון לפיקארד "דארמוק וג'אלאד בטנגרה" ("Darmok and Jalad at Tanagra") ומשליך לעברו פיגיון. פיקארד מפרש את המחווה כשהצעה לדו קרב ומסרב. במהלך הלילה יושבים השניים במרחק זה מזה, וכשדאת'ון שם לב שפיקארד אינו מצליח להצית מדורה, הוא משליך לעברו ענף בוער, באומרו "טמבה, ידיו פתוחות" ("Temba, his arms wide"), ופיקארד מבין שאין לדאת'ון כוונה רעה כלפיו. בבוקר מתעורר פיקארד כשדאת'ון רץ לעברו ומושיט לו את הפגיון פעם נוספת, כשהפעם פיקארד מבין שבסביבה נמצא טורף גדול ועוין. פיקארד מתחיל להבין שהשיח הטמארי מתבסס על אלגוריות כשהוא מבין שהמשפט "אוזני, צבאו באגרופים פתוחים" ("Uzani, his army with fists open") משמעו שעליהם לנקוט בטקטיקה בה יפזרו את כוחותיהם על מנת לפתות את החיה. השניים מנסים להילחם יחדיו בחיה, אך במהלך הקרב מנסה ה"אנטרפרייז" לשגר את פיקארד בחזרה אל הספינה, מה שמונע ממנו להשתתף בחלק מכריע בקרב, ודאת'ון נפצע אנושות.

על סיפונה של ה"אנטרפרייז" מנסים הקצין הראשון ויליאם רייקר ויתר הצוות לפענח את שפתם של הטמארים. מספר נסיונות לחלץ את הקפטן מסוכלים על ידי הטמארים. בינתיים על פני השטח, פיקארד מנסה לטפל בפצעיו של דאת'ון, ומתחיל להבין שדארמוק וג'אלאד היו שני לוחמים שנפגשו על האי טנגרה, נאלצו להילחם שם בכוחות משותפים בחיה מסוכנת, והפכו בתוך כך לחברים. דאת'ון ניסה לשחזר את האירוע עם פיקארד, בתקווה שהלחימה המשותפת תביא אותם ליצור חברות. פיקארד מספר לדאת'ון את "עלילות גילגמש", סיפור שמזכיר במסר שהוא מעביר את זה של דארמוק וג'אלאד. דאת'ון נהנה מהסיפור, אך נפטר לבסוף מפצעיו.

ה"אנטרפרייז" יורה בספינה הטמארית, ומביאה בכך לניטרול השדה. פיקארד משוגר אל הסיפון בדיוק כשמתחיל קרב בין הספינות. בדיוק כשנראה שהקרב צפוי להוביל לפגיעות חמורות, פיקארד מגיע אל הגשר ומתקשר עם הטמארים בעזרת ההבנה שרכש של שפתם. הטמארים מאושרים שפיקארד הבין סוף סוף את שפתם ("Sokath, his eyes are open"), ופיקארד מציע לטמארים את יומנו של דאת'ון ואת פגיונו, בעוד הוא מספר להם על הקורבן שהקריב. הטמארים בקשים מפיקארד לשמור את הפגיון כמזכרת מדאת'ון, ולבסוף מגדירים את האירוע במטבע לשון חדש, "פיקארד ודאת'ון באל-אדרל".

פיקארד קורא את ההמנונים ההומריים, ומסביר לרייקר שקריאת המיתולוגיה של האנושות תסייע להם להבין את הטמארים. הוא מתאבל על דאת'ון, שהקריב את עצמו בתקווה ליצירת קשר, ותוהה אם הוא היה עושה את אותו הדבר.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


קטגוריה:פרקי טלוויזיה: מסע בין כוכבים: הדור הבא