יחסי איראן–ליטא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי איראןליטא
איראןאיראן ליטאליטא
איראן ליטא
שטחקילומטר רבוע)
1,648,195 65,300
אוכלוסייה
89,651,008 2,699,008
תמ"ג (במיליוני דולרים)
388,544 70,334
תמ"ג לנפש (בדולרים)
4,334 26,059
משטר
רפובליקה אסלאמית תאוקרטית אוטוריטרית רפובליקה

יחסי איראן–ליטא הם היחסים הדיפלומטיים בין איראן וליטא.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההיסטוריה של יחסי התרבות בין הרפובליקה האסלאמית של איראן לרפובליקה של ליטא מתחילה במאה ה-16 כאשר נוצרו קשרים ראשונים בין איראן לאיחוד הפולני-ליטאי. במהלך אותה תקופה, היחסים הבילטרליים היו יותר פוליטיים וכלכליים; עם זאת, כאשר איראן שלטה בדרך המשי, שיתוף הפעולה התרבותי הפך הכרחי ליחסים בין איראן וליטא.

עקב מגעים ישירים עם הציוויליזציה האיראנית לאורך ההיסטוריה והשפעה עקיפה מהתרבות הפרסית דרך מדינות שלישיות באסיה התיכונה ואף באזור הבלקן כשהייתה חלק מהתרבות והציוויליזציה הפרסית הגדולה, ליטא הושפעה מהתרבות האיראנית. הקשרים התרבותיים הראשונים בין שתי המדינות נוצרו בתחום השפה והעניין בקרב תושבי ליטא בלימוד שפות המזרח כולל השפה הפרסית. נטען שלראשונה, השפה הפרסית נלמדה באוניברסיטת וילנה, אחת האוניברסיטאות הגדולות באירופה, בשנת 1826. למרות שהוראת פרסית ושפות מזרחיות אחרות כמו ערבית הופסקה זמן קצר לאחר סגירת אוניברסיטת וילנה, המזרחנים הליטאים המשיכו ללמוד את השפה הפרסית. המזרחן הליטאי הנודע, אלכסנדרס צ'ודצ'קה, שהיה מתרגם בשגרירות הצרפתית והרוסית באיראן לפני 1850, חיבר ותירגם ספרים רבים על איראן. למעשה, תרם רבות לקידום השפה והתרבות הפרסית בליטא.

הסכם שיתוף הפעולה התרבותי החשוב והרשמי הראשון בין איראן וליטא נחתם ב-1930 תחת הסכם הידידות. על סמך הסכם זה, השפה הפרסית הוסדרה ללמד באוניברסיטת וילנה. עם זאת, זה קרה רק בשנת 1990 כאשר ליטא הכריזה על עצמאות. המרכז למזרחיות של ליטא מלמד את השפה הפרסית לתלמידים מאז 2006.

נכון לעכשיו, אוניברסיטת טהראן ואוניברסיטת וילנה מקיימות שיתוף פעולה במסגרת מזכר הבנות שנחתם בשנת 2008. בהתבסס על מזכר הבנות זה, אוניברסיטת טהראן מחויבת לספק שבתון ולהציע לטווח קצר מלגות ארוכות טווח לסטודנטים ליטאים שרוצים ללמוד את השפה והתרבות הפרסית[1].

ב-2 במרץ 2023 הודיע שר החוץ הליטאי גבריאליוס לנדסברגיס כי ארצו תתמוך בסנקציות דיפלומטיות וכלכליות על איראן ובנוסף תגדיר את משמרות המהפכה כארגון טרור[2].

נציגויות דיפלומטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יחסי איראן–ליטא בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ איראן וליטא, באתר משרד החוץ האיראני
  2. ^ עכשיו 14 פוליטי מדיני, מדינה אירופאית נוספת הודיעה: "נתמוך בהטלת סנקציות על איראן", באתר עכשיו 14, 2 במרץ 2023
  3. ^ Iran offers Lithuania to open embassies in Vilnius and Teheran באתר baltictimes‏, 10 ביוני 2010