יחסי אסוואטיני–סין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי אסוואטיניסין
אסוואטיניאסוואטיני הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין
אסוואטיני סין
שטחקילומטר רבוע)
17,364 9,596,967.75
אוכלוסייה
1,219,261 1,425,300,174
תמ"ג (במיליוני דולרים)
4,854 17,963,171
תמ"ג לנפש (בדולרים)
3,981 12,603
משטר
מונרכיה רפובליקה עממית

יחסי אסוואטיני–סין הם יחסי החוץ בין אסוואטיני והרפובליקה העממית של סין. שתי המדינות מעולם לא כוננו יחסים דיפלומטיים, ואסוואטיני כוננה יחסים דיפלומטיים עם הרפובליקה של סין לאחר עצמאותה ב-1968, שנשמרו עד היום[1]. נכון לעכשיו, ענייני הרפובליקה העממית של סין באסוואטיני נמצאים בסמכות השיפוט של השגרירות בפרטוריה, דרום אפריקה[2].

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שאסוואטיני הקימה יחסים דיפלומטיים עם ממשלת הרפובליקה של סין ממש בתחילת עצמאותה, לאסוואטיני ולרפובליקה העממית של סין יש מעט מגעים רשמיים. בספטמבר 1972 שלח ג'ואו אנלאי, ראש מועצת המדינה של הרפובליקה העממית של סין, הודעת ברכה לאסוואטיני ביום השנה הרביעי לעצמאותה. באוקטובר 1992, גו ינגצ'י, סגן נשיא בכיר של אגודת הצלב האדום של סין, הוביל משלחת להשתתף בישיבה ה-30 של מועצת הפדרציה הבינלאומית שהתקיימה במבבנה, במהלכה נפגש עם מסוואטי השלישי, מלך אסוואטיני. במאי 2018, לאחר שבורקינה פאסו ניתקה את הקשרים הדיפלומטיים עם הרפובליקה של סין וכוננה קשרים דיפלומטיים עם הרפובליקה העממית של סין, שר החוץ וואנג יי מהרפובליקה העממית של סין קרא לאסוואטיני להשתתף בפורום על שיתוף פעולה בין סין לאפריקה, אבל שר החוץ של הרפובליקה של סין וו ז'אוקסי ציטט משגריר אסוואטיני שהוא מזלזל בסין.

ב-31 בינואר 2020, שגרירות הרפובליקה העממית של סין בפרטוריה, דרום אפריקה פרסמה שבה מתחה ביקורת על אסוואטיני, "ללא יחסים דיפלומטיים, אין אינטרסים מסחריים." שגרירות סין בדרום אפריקה גם ציינה כי "לאסוואטיני אין יחסים דיפלומטיים עם סין, אך היא נהנית מאינטרסים כלכליים ומסחריים, דבר שאינו הוגן כלפי יותר מ-1.4 מיליארד אזרחים סינים." בהקשר זה, או ג'יאנגאן, דובר משרד החוץ של הרפובליקה של סין, מתח ביקורת: "האופי המכוער של המשטר הסיני ואמצעי הדיכוי הנתעבים שלו הם מגעילים, ונועדו לגינוי על ידי דעת הקהל הבינלאומית."

עם זאת, בניגוד לנוהג המונרכיה הנוכחית באסוואטיני, המפלגה הקומוניסטית של אסוואטיני, שהתנגדה נחרצות לראשונה, גינתה בחריפות את הראשונה על המשך קיום יחסים דיפלומטיים עם הרפובליקה של סין, ואף האשימה את טאיוואן על "המאמצים של המחוז המתפרק להתחזות למדינת לאום בתום לב תוכננו תמיד כאמצעי לערער את היציבות של סין", מה שמצביע על כך שאם המפלגה תעלה לשלטון ותבטל את המלוכה בעתיד, היא תיצור יחסים דיפלומטיים עם הרפובליקה העממית של סין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אסוואטיני באתר משרד החוץ הסיני
  2. ^ רשימת משרדי נאמנות במדינות ללא יחסים דיפלומטיים באתר משרד החוץ הסיני