בנות בראון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בנות בראון
מידע כללי
מאת עירית לינור
שפת המקור עברית
סוגה דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה קשת הוצאה לאור
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002312729
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בנות בראון הוא רומן מאת העיתונאית והסופרת עירית לינור שיצא לאור בשנת 2002. הספר מספר אודות ההתרחשויות במושב הדמיוני כפר אילן מאמצע שנות השמונים עד ראשית שנות התשעים, וסובב סביב משפחת בראון, משפחה ממקימי המושב, שנמצא על סף פשיטת רגל, ונתונה בקרע בין חבריה הוותיקים במושב. "בנות בראון" הפך בהמשך לסדרת טלוויזיה בשמונה פרקים (כמספר הפרקים בספר) במסגרת "שידורי קשת" בערוץ 2[1].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הספר מתפרסת על פני שמונה שנים: 19851992. המושב הפיקטיבי "כפר אילן" ליד חיפה נמצא על סף פשיטת רגל. למושב עובר לגור אלי מנשה, עורך דין אמיד, שמנסה להוציא את כפר אילן מן הבוץ ונבחר לראשות המועצה האזורית. אלי מחזר אחרי דפי, הבת הצעירה של משפחת בראון, משפחה ממקימי המושב, ומקסים את אבי המשפחה, חזי, וכן את שאר המושב, בעזרת תוכנית הבנייה "כפר אילן הייטס", תוכנית בניית שכונות מגורים חדשות בכפר אילן. התוכנית מתוכננת לבנות על שדות החקלאות של רבים מחברי המושב, שיתעשרו כתוצאה מכך. אלי מנסה לשכנע את משפחת בראון למכור את השדות לטובת תוכנית הבנייה. המשפחה, שנתונה בלחצים רבים על מנת שימכרו את השדות, נתונה בקרע עם חבריהם הוותיקים למושב. המספרת, דפי, היא בת הזקונים המתוקה והצינית שמלווה את המושב הארץ-ישראלי בעל השדות הירוקים והחלום הישראלי שהיה ואיננו.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חלי בראון (קראוס): הבת הבכורה במשפחת בראון. אומצה על ידי חזי ואהובה ב-1960. היא מנסה פעמים רבות לפגוש את אמה הביולוגית, אך לא מצליחה. בהמשך מתברר שחלי היא בתו הביולוגית של חזי ושל קורינה פלדמן, הפיזיותרפיסטית של חזי שאיתה בגד אחרי תאונת דרכים. חלי עובדת כאחות בבית החולים "רמב"ם" בחיפה, ומצטרפת למחלקת הפוריות של פרופ' גידי קראוס. לאחר ששכנה וחבר נעוריה, גבי אלקלעי, דחה את האפשרות לקשר ביניהם, היא פוגשת בבנו של פרופ' קראוס, יובל, והשניים הופכים לזוג. היא מזריקה לעצמה הורמונים, ומתחתנת עם יובל בטענה שהיא בהריון. בהמשך היא נכנסת להריון ויולדת את איילת. חלי היא אחת המתנגדות למכירת השדות לטובת "כפר אילן הייטס", בשל היותה אשת אידיאלים נשגבים. זו גם הסיבה שאחרי שבעלה יובל נוסע לחו"ל לתקופה בלתי מוגבלת, היא לא בוגדת בו וחוזרת לגור עם בתה בכפר אילן. לאחר הגירושים מיובל מתחילה מערכת יחסים עם חבר נעוריה, גבי.
  • דפי בראון: בתם הצעירה של חזי ואהובה. נולדה ב-1961. אחרי הצבא המשיכה לגור עם הוריה ומשמשת סייעת לגננת בגן הילדים של אמה ושרה במקהלת המושב. בהתחלה ניהלה מערכת יחסים בעייתית עם רונן, קצין צנחנים מופרע ואלים. בהמשך היא נכנסת לקשר עם אלי מנשה, ראש המועצה הטרי שבא לגור בכפר אילן בבית הסמוך לבית משפחת בראון. דפי, שבתחילה עמדתה לגבי מכירת השדות לא ברורה, מביעה בהמשך תמיכה למכירת השדות מטעמי רדיפת בצע, על אף ההצקות החוזרות והנשנות לאמה. דפי היא גם המספרת, ומנחה את הסיפור בטון ציני ומתוק.
  • חזי (יחזקאל) בראון: אבי משפחת בראון. נולד בשנת 1933. משפחתו היא ממקימי "כפר אילן", שהוקם ב-1948. כשהיה בן 18, בשנת 1951, נישא לאהובה, בת המושב, לאחר שאהובה נכנסה להריון לא מתוכנן מחזי. בנם הבכור, יגאל, נהרג בתאונת דרכים בשנת 1956, כשהיה רק בן 5. חזי, שנפצע בתאונה בכתפו, היה שנתיים בפיזיותרפיה, שבמהלכן בגד באהובה עם הפיזיותרפיסטית שלו, קורינה פלדמן. פלדמן, שנכנסה להריון, ילדה בת, ומסרה אותה לחזי. חזי, שהוא ואהובה לא הצליחו להיכנס להריון, הביא את הבת שלו ושל קורינה, חלי, למשפחה. עובדה זו לא הייתה ידועה לאהובה ולחלי עד לאחרי מותו של חזי. חזי עבד במשך רוב שנותיו בחקלאות במושב, בעיקר בשדות החומוס שלו, ותמך נלהבות במכירת השדות לטובת "כפר אילן הייטס", למרות שהתקומם באוזני חברו אלי מנשה, ראש המועצה, על ההתנכלויות לאהובה. הוא היה חבר מועצת כפר אילן וחבר במקהלת המושב שנים רבות. חזי קיבל שבץ מוחי ב-1990 ונפטר ב-1991.
  • אהובה בראון: אם המשפחה. משפחתה היא ממקימי היישוב. נישאה לחזי בגיל 18. במשך שנים רבות הייתה גננת. למרות החזות השלווה והרגועה שלה, אהובה רדופה על ידי מות בנה יגאל בתאונת דרכים, שבה היא הייתה הנהגת. היא מתנגדת חריפה למכירת השדות לטובת "כפר אילן הייטס", בין השאר כדי לנקום בחזי על בגידתו בה. בתוך כך החלה מסכת של שכנועים והצקות כלפי אהובה, שכללו שלטים וכתובות גרפיטי בביתה; סילוקה ממקהלת המושב ופתיחת גן אחר במושב, "גן גאון", שהתיימר לשלב שיטות חינוך חדשניות ואילץ את אהובה לסגור את הגן. היא נלחמת עד הרגע האחרון, ולאחר שהיא נכנעת ומוכרת את השדות ומות בעלה, היא מגלה שאיפות פוליטיות לרוץ לראשות המועצה.
עטיפת פסקול סדרת הטלוויזיה. מימין לשמאל: דורית לב-ארי כדפי בראון; ירדן בר-כוכבא כחלי בראון (קראוס) ועליזה רוזן כאהובה בראון
  • אלי מנשה: עורך דין גרוש מנתניה. הוא מגיע למושב האשכנזי ב-1985, ולאחר שנתיים הוא רץ לראשות המועצה ונבחר. לפני נישואיו היה סבוך בקשר עם מזכירתו האישית, סיגי. הוא מחזר אחרי דפי בראון, ונקלע עמה לקשר ארוך. הוא מתחבב גם על הוריה, חזי ואהובה, ומסתובב עם טלפונים סלולריים ומכוניות פאר במושב. הוא מוביל את תהליך הפשרת הקרקעות החקלאיים לטובת "כפר אילן הייטס". הוא מצליח לשכנע את חזי בראון למכור, אך הוא לא מצליח לשכנע את אהובה. הוא מבקש מכמה מחברי המועצה להפעיל לחץ על אהובה, ולחץ זה התפרש כמעשים כגון תליית שלטים וגרפיטי והקמת גן מתחרה. חזי מוחה כלפי אלי על המעשים הללו, אך אלי מגלה אדישות חשודה למעשים. בשנת 1991 היה חשוד שנתן שוחד לחברים במינהל מקרקעי ישראל לטובת הפשרת האדמות בכפר אילן. הוא מגלה עד כמה ההצלחה שלו שבירה, וכמה הוא נבדל משכניו בגלל מוצאו העדתי.
  • יובל קראוס: בנם היחיד של מירי וגידי קראוס, מנהל מחלקת הפוריות בבית החולים רמב"ם בחיפה. יובל השתחרר מהצבא בפרופיל פסיכיאטרי ולא מצליח למצוא עבודה. בביקור אצל אביו בבית החולים הוא פוגש את חלי, ולאחר זמן קצר הם מתחתנים. חלי משמשת בעל כורחה כמשגיחה ואחראית עליו במקום הוריו. למרות אהבתם הגדולה, יובל מרחף באוויר וקופץ מסדנת יוגה אחת לאחרת. הוא מחליט לנסוע ללמוד לימודים רוחניים בהודו, זמן קצר לאחר שחלי מגלה שהיא בהריון. הוא חוזר משם אחרי כמעט שלוש שנים כחסיד ברסלב מזוקן, ומופתע לגלות שחלי, שמגדלת בעצמה את בתם איילת, לא רוצה לחיות איתו עוד. השניים מחליטים להתגרש.
  • גבי אלקלעי: חבר הילדות של חלי. מתגורר עם אמו, ברכה, בבית הסמוך לבית בראון, אך ב-1985 נאלצו הוא ואמו למכור את ביתם ולעבור דירה לאחר שנקלעו לקשיים כלכליים וטענו בצדק שלא קיבלו מספיק תמיכה מחבריהם הוותיקים בכפר אילן. גבי, כחבר ילדות של חלי, נלחץ כשהיא מגלה לו שהיא מאוהבת בו. הוא נישא לחברתו גלית, סטודנטית למשפטים ולאחר מכן עורכת דין. הנישואים מתחילים מתוך אהבה גדולה, אולם עד מהרה גלית מוצאת את עצמה לבד פעמים רבות מדי כשגבי עוזר לחלי. היא מוכיחה אותו שהכל בנישואים שלהם קשור בחלי. הם מתגרשים, וגבי, מהנדס בניין במקצועו עובר לכפר אילן לעבוד ב"הייטס". הוא מנסה לכבוש את לבה של חלי, והיא מסכימה רק אחרי שנישואיה עם יובל מסתיימים רשמית.

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ברכה אלקלעי: תושבת ותיקה של כפר אילן, שכנה וחברה טובה של חזי ואהובה בראון. אמו של גבי, חבר הילדות של חלי. ב-1985 נאלצת ברכה למכור את הבית בכפר ולעבור לעיר לאחר שבעלה נפטר והשאיר אותה עם חובות. היא יוצאת מכפר אילן בהרגשה לא טובה, וטוענת בצדק שלא קיבלה מספיק תמיכה ועזרה מהחברים איתם חיה כל חייה.
  • סיגי (סיגלית): מזכירתו האישית של אלי מנשה. עובדת איתו זמן רב, והייתה מעורבת בקשר איתו לפני נישואיו ואולי אף בתוכם. מרגישה פגועה לאחר שדפי מתחילה להיפגש עם אלי, ובין השתיים, שהיו חברות קודם לכן, שוררת מתיחות. סיגי מתוארת על ידי דפי כ"פרחה" ש"יודעת בערך חמש מילים, וברובן היא משתמשת בצורה שגויה".
  • עליזה שפס: תושבת ותיקה בכפר אילן. המנצחת והאחראית על המקהלה. הייתה מעורבת ברומן סוער עם גבר אחר, והתגרשה מבעלה בעקבות זאת. חברת מועצת הכפר, תומכת נלהבת של התוכנית להפשרת הקרקעות "כפר אילן הייטס". הייתה בין הפועלים לשכנע את אהובה למכור את האדמות, והשתמשה, לטענתה על פי הוראות של אלי מנשה, בתליית שלטים. בתה, ורד, פתחה את "גן גאון" שאילץ את אהובה בראון לסגור את הגן שלה.
  • גלית : אשתו של גבי, עורכת דין במקצועה.

הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בנות בראון (סדרת טלוויזיה)
בנות בראון
מבוסס על בנות בראון עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה
יוצרים עירית לינור
כותבים עירית לינור
בימוי רני כרמלי (פרקים 1-4)
עירית לינור (פרקים 5–8)
שחקנים ירדן בר-כוכבא, דורית לב ארי, אסי דיין, עליזה רוזן, גולן אזולאי, ליאור אשכנזי, רבקה מיכאלי, יאיר לוטן
פסקול רפי קדישזון
ארץ מקור ישראל
שפות עברית
מספר עונות 1
מספר פרקים 8
הפקה
מפיקים בפועל עמי אמיר, אריק ברנשטיין
חברת הפקה מטר פלוס
עורכים טלי הלטר-שנקר
אתר צילומים מושב עשרת, חיפה
צלמים אבי קורן
אורך פרק כ-35 דקות
שידור
רשת שידור בישראל שידורי קשת
תקופת שידור מקורית 2002
קישורים חיצוניים
אתר הסדרה
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זכיינית ערוץ 2, "קשת", הפיקה סדרת דרמה על פי ספרה של לינור, שהייתה מעורבת בהפקת הסדרה וביימה מספר פרקים. את הסדרה ליווה ביצוע מחודש של כוכבת הסדרה, ירדן בר-כוכבא, לשיר "אומרים ישנה ארץ" של שאול טשרניחובסקי ונעמי שמר, הסדרה זכתה בפרס הדרמה הטובה ביתר בפסטיבל ירושלים והייתה מועמדת לפרס האקדמיה הישראלית לטלוויזיה בקטגוריה הסדרה הדרמטית הטובה ביותר[2].

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן תפקיד
ירדן בר-כוכבא חלי בראון
דורית לב ארי דפי בראון
אסי דיין חזי בראון
עליזה רוזן אהובה בראון
גולן אזולאי אלי מנשה
ליאור אשכנזי גבי אלקלעי
רבקה מיכאלי ברכה אלקלעי
יאיר לוטן יובל קראוס
חלי גולדנברג מירי קראוס
אבי יקיר גידי קראוס
רוזינה קמבוס עליזה שפס
יולי הרגיל גלית
נתן רביץ רונן
דינה דורון עדה שוורץ

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]