ליאור אשכנזי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לתשומת לבכם, פרט או פרטים מסוימים בערך זה מצריכים בדיקה נוספת. הסיבה שניתנה היא: חשד למספר רב של פרטי מידע שגויים שסיפק השחקן עצמו. לפרטים נוספים ניתן לעיין בדף השיחה.
ערך בבדיקה
לתשומת לבכם, פרט או פרטים מסוימים בערך זה מצריכים בדיקה נוספת. הסיבה שניתנה היא: חשד למספר רב של פרטי מידע שגויים שסיפק השחקן עצמו. לפרטים נוספים ניתן לעיין בדף השיחה.
ליאור אשכנזי
ליאור אשכנזי, 2006
ליאור אשכנזי, 2006
לידה 28 בדצמבר 1968 (בן 55)
רמת גן, ישראל
שם לידה ליאור לואי אשכנזי עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת דרמה וקומדיה
מדינה ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות מ-1993 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג מאיה אמסלם
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליאור-לואי אשכנזי[1] (נולד ב-28 בדצמבר 1968) הוא שחקן קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון, במאי, מדבב, קומיקאי, קריין ומנחה טלוויזיה ישראלי. זוכה שלושה "פרסי אופיר": שני פרסים על תפקידים ראשיים ב"חתונה מאוחרת" וב"פוקסטרוט", ופרס אופיר אחד על תפקיד משני ב"הערת שוליים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשכנזי נולד וגדל ברמת גן, בן למשפחה ממוצא טורקי. כשהיה בן 16 עבר לגור בקיבוץ רגבים. בשנת 1988 התגייס לצה"ל ושירת בגדוד הנח"ל המוצנח.[2] בצנחנים עבר מסלול הכשרה כלוחם[3] וקורס מ"כים חי"ר. לאחר שהשתחרר מהצבא ב-1991, למד בבית הספר למשחק "בית צבי".

בתיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1993, בעת לימודיו בשנה השלישית, כיכב בתפקיד הראשי בהצגה "נוכלים ואוהבים" בתיאטרון באר שבע ובמקביל שיחק בתיאטרון "בית צבי" - "ייסורי איוב", "נ.ב. החתול שלך מת", "אחים בדם", "זה שחוטף סטירות", "מידה כנגד מידה" ו"תמונות".

ב-2005 שיחק אשכנזי לצד לינור אברג'יל בתיאטרון בית ליסין, בהצגה "החדר הכחול", שכתב במקור ארתור שניצלר. כמו כן שיחק בהצגות: "כולם היו בניי", "חלום ליל קיץ", "בשם האהבה", "פילדלפיה הנה אני בא", "הדודה ואני", "הדבר האמיתי" ועוד.

ב-2007 גילם את פיליאס פוג בהפקה "מסביב לעולם בשמונים יום" בבימויו של ירון כפכפי, בהפקה שבה שיחקו אלי יצפאן, דוד קיגלר, מייקל לואיס והדס מורנו.

ליאור אשכנזי לצד טלי בן-יוסף, בהצגה "תקלה קלה", תיאטרון בית ליסין

ב-2012 השתתף בהצגה "שם פרטי" בתיאטרון בית ליסין, לצד יעל לבנטל ודב נבון.

ב-2013 השתתף בהצגה "האמת", לצד הילה זיתון, מיכל לוי וירון מוטולה.

ב-2018 ביים את המחזה "השקר" בתיאטרון בית לסין.[4]

בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1996 גילם בתפקיד משנה את עמית אדיר בסדרת הטלוויזיה "הפוך", שביימו שמואל חיימוביץ' ואריק רוטשטיין. ב-1997 השתתף בסרט הדרמה הקצר "קנון", וגילם את קמיר בסדרת המתח בת חמשת הפרקים "מרחב ירקון", שיצר וביים חיים בוזגלו. בין השנים 20002001 גילם את גלילי בסדרה נוספת שביים חיים בוזגלו, "זינזאנה". בשנת 2001 החל לגלם את אלון ב"שבתות וחגים", סדרת הדרמה של הוט 3 זוכת פרס האקדמיה לטלוויזיה ופרס מסך הזהב, בה השתתף אשכנזי החל מהעונה השנייה עד סופה ב-2004. ב-2002 גילם את גבי אלקלעי במיני סדרה של עירית לינור "בנות בראון". ב-2005 גילם את אל"ם רענן אורן, מפקד החמ"ל, בסדרת הטלוויזיה "חדר מלחמה", שכתב יאיר לפיד. בסוף אותה שנה השתתף בסדרת הדרמה "בטיפול". על משחקו בשתי הסדרות האלה היה מועמד לפרס האקדמיה לטלוויזיה.

ב-2006 גילם בתוכנית הרצועה בערוץ ביפ את עצמו ודמויות נוספות - הרב מאיר כהנא, לוחם ממלחמת לבנון הראשונה, לוחם ממבצע אנטבה ועוד. בסוף העונה השלישית של הסדרה "השיר שלנו" ששודרה ב-yes, גילם ליאור אשכנזי בתפקיד אורח את יותם "יו-יו" ברקת המתמנה לרמטכ"ל. בעונה הרביעית הצטרף לסדרה באופן קבוע. ב-2008 השתתף אשכנזי בסדרת המערכונים "כפיות" של הזכיינית "רשת" בערוץ 2. באותה שנה שיחק גם בסדרת הדרמה "אבידות ומציאות", שיצרו דנה מודן ושבי גביזון, ושודרה אף היא בזכיינית "רשת" בערוץ 2, והפכה אחר כך לסרט קולנוע. עוד שיחק אשכנזי ב-2008 גם בתפקיד יובל בסדרת הטלוויזיה "מתי נתנשק", ששודרה בערוץ 10. ב-2009 גילם את פקד רונן גבאי בסדרת המשטרה "האמת העירומה" שיצרו אורי ובני ברבש ושודרה בערוץ 10 ובאותה שנה הנחה בערוץ את סדרת המשדרים "יפה לנו"; ובסדרת הסאטירה "גם להם מגיע". ב-2011 גילם את אלון אבקסיס בסדרת הטלוויזיה "אדמה" שביים רני בלייר. ב-2012 החל לגלם את שוקי, בן דמותו של אל באנדי, בסדרה "נשואים פלוס" בגרסתה הישראלית. את אשתו בסדרה, מלי, מגלמת דורית בר-אור. דמותו של אשכנזי, שוקי, עוצבה בסדרה כך שחיצונית היא דומה מאוד לאל באנדי האמריקאי - הן במראה (תסרוקת, איפור, לבוש) והן במימיקת הפנים, בשפת הגוף ובצורת הישיבה על הספה בסלון.

ב-2015 חזר לגלם את שוקי אברהמי בעונתה השנייה של הסדרה "נשואים פלוס". באותה שנה גילם את תפקיד הצורף, מנהיג רוחני, בסדרת הדרמה "הצורף". ב־2016 הופיע בתפקיד הראשי בסדרת המתח "עקרון ההחלפה" ששודרה ב-HOT.

ב-2018 השתתף בשני פרקים בסדרה "ככה זה" של yes. בנוסף ב-2018 משחק בתפקיד הראשי בסדרה "המנצח".[5]

החל מהעונה ה-16 של התוכנית ארץ נהדרת מופיע בתור אורח קבוע בתור הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ ויו"ר מפלגת כחול לבן, ובהמשך החל לגלם אף דמויות נוספות (בהם יוני רכטר וגיא מרוז). כמו כן, אשכנזי השתתף לעיתים קרובות בתוכנית הסאטירה "גב האומה", אשר שודרה בערוץ רשת 13.

בתחילת שנת 2020 התחיל להשתתף בסדרת הילדים והנוער "בת השוטר". בהמשך אותה השנה גילם אשכנזי את מני בן דרור בסדרה "שעת נעילה".

בשנת 2021 שיחק בסדרה "פגע וברח".

בשנת 2022 שיחק בסדרה "בוגד" בתפקיד ראשי, כשגילם את החוקר יונתן ג'ורג'י.

בשנת 2024 שיחק במיני-סדרת הדרמה האמריקאית "היינו בני המזל" של רשת הולו; בדמותו של סול קורץ.

בקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליאור אשכנזי לצד מוני מושונוב, בסרט "מתנה משמיים" (2003)

ב-1999, עשה ליאור אשכנזי את תפקידו הראשון בקולנוע בסרט הטלוויזיה של עודד רסקין, "הקרב על תל חי", בתור מתיישב.

ב-2001 גילם ליאור אשכנזי את זאזא בסרט הקולנוע של דובר קוסאשווילי "חתונה מאוחרת". בסרט גילם את הדמות הראשית, הצעיר הגאורגי זאזא, הנמצא במשבר משפחה קשה בדרכו אל המימוש העצמי; על תפקידו בסרט זכה בפרס אופיר לשחקן הראשי הטוב ביותר לשנת 2001. ב-2003 גילם את לאונרד בסרטו של אלי כהן "איש החשמל". באותה שנה גילם את דב וסרמן, איש ועד הבית בסרט הקומי של דרור שאול "סימה וקנין - מכשפה" ; גילם את אוטרי בסרטו השני של קוסאשווילי "מתנה משמיים" ואף שר את שיר הנושא "לא אכפת לי". כמו כן, באותה שנה דגמן עבור מותג האופנה "גולף".

ב-2004 גילם את אייל, סוכן המוסד אשר נשלח לתפוס פושע מלחמה נאצי באמצעות התקרבות לשני נכדיו, בסרטו של איתן פוקס "ללכת על המים". לקראת סוף שנת 2005 התראיין למוסף "הארץ" בו התוודה על תקופות הדיכאון הרבות שעבר בחייו שהובילו לטיפול פסיכיאטרי, ועל השימוש הנרחב שלו בסוגים רבים של סמים. ב-2006 גילם את רונן בסרטו של אורי ברבש "מלח הארץ", וגילם תפקיד אורח בסרטו של איתן פוקס "הבועה". ב-2007 גילם את דמותו של ברי, בסרט "אבדות ומציאות" של שבי גביזון. באותה שנה, שיחק את אורי בלום בסרטו של ארנון צדוק ע"פ תסריט מאת אסי דיין "רק כלבים רצים חופשי", יפתח קליין ונטע גרטי. ב-2008 שיחק בסרט "אבדות ומציאות" של שבי גביזון ובסרט הצרפתי "שלום ולהתראות" בכיכובם של ז'ראר דפארדייה ופאני ארדן. ב-2009, שיחק בסרט הטלוויזיה "החזקים שורדים" ובאותה שנה, גילם את בן יסיף בסרטו של אורי רביד "אילי ובן". ב-2010 גילם את דני השוטר בסרט האימה הישראלי הראשון "כלבת" של אהרון קשלס ונבות פפושדו, וכן השתתף לצידם של גל זייד ותום אבני בסרטה של סיגל אבין "לא תדעו עוד צער", אשר נעשה בתוך 48 שעות.

ב-2011 גילם בסרטו של יוסף סידר "הערת שוליים" את חוקר התלמוד פרופסור אוריאל שקולניק, בנו של פרופסור אליעזר שקולניק (שלמה בראבא), על תפקידו בסרט, זכה בפרס אופיר כ-"שחקן המשנה הטוב ביותר". ב-2012, גילם את מוטי הופמן בסרט ההמשך ליוסי וג'אגר, "הסיפור של יוסי". ב־2013 שיחק תפקיד אורח בסרט בננות ותפקיד ראשי בסרט השני של אהרון קשלס ונבות פפושדו - "מי מפחד מהזאב הרע". ב-2014 יצאו לקולנוע הסרטים "אחרי הים" ו-"הקפות" בהם מככב ליאור בתפקיד הראשי, שני הסרטים היו ברשימת המועמדים לפרס אופיר לשנת 2014 וליאור היה מועמד לפרס השחקן הראשי הטוב ביותר על משחקו בסרטים אלה, אך לא הגיע לרשימה הסופית.

ב-2017 שיחק בתפקיד הראשי בסרטו של יוסף סידר "נורמן: עלייתו המתונה ונפילתו התלולה של מאכער אמריקאי", לצדו של ריצ'רד גיר. באותה שנה שיחק בסרטו של צחי גראד, "הבן-דוד" ובסרטו של ערן ריקליס, "מסתור".

ב-2017 גילם אשכנזי, בתפקיד ראשי, אב לחייל קרבי בסרטו של שמוליק מעוז - "פוקסטרוט". על תפקיד זה זכה בפרס אופיר לשחקן הראשי הטוב ביותר.

בשנת 2018 השתתף בסרט הקולנוע "שבעה ימים באנטבה", המבוסס על אירועי מבצע אנטבה. בסרט זה גילם אשכנזי את דמותו של יצחק רבין. בשנת 2019 שיחק בסרט הרוסי "עשו".

בשנת 2021 גילם את עמוס בסרטו של גורי אלפי "עוד סיפור אחד". באותה שנה ביים את הסרט הישראלי "זרים מושלמים".

בשנת 2023 שיחק בסרט הדרמה הביוגרפי "גולדה" את ראש המטה הכללי דוד אלעזר.

כמנחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשכנזי מנחה את האירוע "שרים בכיכר" בערב יום הזיכרון בכיכר רבין, אירוע בהשתתפות עשרות אלפי אנשים שבו שרים אומנים רבים, לזכרם של הנופלים, ומספרים את סיפורם של חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. אשכנזי החליף את יאיר לפיד לאחר שזה פרש לפוליטיקה באוקטובר 2012.

ליאור הנחה את מגזין הקולנוע בערוץ הראשון "טלסינמה" (2002-2005), ומדי שנה מנחה את טקס פרס ספיר (לספרות).

דיבוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1995 דיבב אשכנזי את קוקואם בסרט "פוקהונטס". ב-1998 דיבב את קפטן לי שאנג בסרט "מולאן". ב-1999 דיבב את טרזן הבוגר בסרט "טרזן". ב-2003 דיבב את חץ מקשת בסרט "על כלבים וגנבים 2: הרפתקאות פאטץ' בלונדון", ב-2004 דיבב את באק הסוס בסרט "מרד החיות". ב-2005 דיבב שוב את קפטן לי שאנג בסרט ההמשך של מולאן, "מולאן 2". ב-2008 דיבב את בולט, גיבור הסרט "בולט". ב-2009 דיבב את הגלשן ג'ק קאהונה לגונה בפרק 111 בסדרה "בובספוג מכנסמרובע".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאשכנזי בת מנישואיו הקודמים לתסריטאית והשחקנית שירה פרבר, שממנה הוא התגרש בשנת 2005. ביולי 2011 התחתן בשנית עם המפיקה ומפיצת הסרטים מאיה אמסלם, שהכיר שנה קודם לכן, כששניהם עבדו יחד על הסרט "הערת שוליים". באוגוסט 2012 נולדה לשניים בת.

אשכנזי הודה במספר ראיונות שנתן שהוא מוסר בראיונות פרטים שקריים על חייו.[6]

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט במאי תפקיד שנה
גולדה גיא נתיב דוד אלעזר 2023
עוד סיפור אחד גורי אלפי עמוס 2021
קריוקי משה רוזנטל איציק מרציאנו
עשו פאבל לונגין עשו 2019
שבעה ימים באנטבה חוסה פאדילה יצחק רבין 2018
מסתור ערן ריקליס גד
3 סיפורי ערבה משה רוזנטל
פוקסטרוט שמוליק מעוז מיכאל 2017
נורמן יוסף סידר מיכה אשל
הבן דוד צחי גראד שוטר
הקפות לי גילת בצלאל ניניו 2015
בננות איתן פוקס בעלה של יעל 2013
מי מפחד מהזאב הרע נבות פפושדו ואהרון קשלס מיקי
הדיונה יוסי אבירם חנוך
הסיפור של יוסי איתן פוקס מוטי הופמן 2012
הערת שוליים יוסף סידר אוריאל שקולניק 2011
כלבת נבות פפושדו ואהרון קשלס דני 2010
אילי ובן עודד רסקין ואורי רביד בן יסיף 2009
החזקים שורדים אלן טסמה גיל
אבידות ומציאות שבי גביזון ברי 2007
רק כלבים רצים חופשי ארנון צדוק אורי בלום
מלח הארץ אורי ברבש רונן 2006
הבועה איתן פוקס שחקן תיאטרון
ללכת על המים איתן פוקס אייל 2004
איש החשמל אלי כהן לאונרד 2003
סימה וקנין מכשפה דרור שאול דב וסרמן
מתנה משמיים דובר קוסאשווילי אוטרי
חתונה מאוחרת דובר קוסאשווילי זאזא 2001

קולנוע קצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט במאי תפקיד שנה
בדרך חזרה משה רוזנטל 2018
רק אדם לילי שפי אדם 2015
סרט אפס תום טרגר ואור פז מגיש חדשות
אלוהים יקר ארז תדמור וגיא נתיב אהרון 2014
קצר בכסף נדב שלמה גלעדי אלי
קרון ארז אבני ואיתי אדרי 2012
לא תדעו עוד צער סיגל אבין אהוד 2010

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סדרה תפקיד ערוץ
2024 היינו בני המזל סול קורץ הולו
2016-הווה ארץ נהדרת בני גנץ קשת 12
2021 פגע וברח אסף טלמור נטפליקס
2020-הווה בת השוטר יפתח טין ניק
2020 שעת נעילה מני בן דרור כאן 11
2019 הנערים אורי קורב Hot Yes
2018 המנצח נוח גמליאל Yes
2016 עקרון ההחלפה אטלס HOT3
2015 הצורף יעקב בן דוד HOT3
2014 משפחה טובה נח באומן הערוץ הראשון
2012-2017 נשואים פלוס שוקי אברהמי ערוץ 2
2011 אדמה (מיני-סדרה) אלון אבקסיס HOT3
2011 פולישוק מורדי ציגלר ערוץ 2
2009 החברים של נאור טוביס ערוץ 10
2009-2008 האמת העירומה רונן גבאי ערוץ 10
2008 גם להם מגיע מנחה ערוץ 10
2008 אבידות ומציאות ברי ערוץ 2
2008-2007 כפיות דמויות שונות ערוץ 2
2007-2008 מתי נתנשק יובל לביא ערוץ 10
2007-2006 השיר שלנו יותם ברקת Yes
2005 בטיפול ידין ירושלמי ערוץ 2
2005 חדר מלחמה רענן אורן ערוץ 2
2006-2003 הרצועה דמויות שונות ביפ
2003 פרנקו וספקטור אמיר ערוץ 2
2002 בנות בראון גבי אלקלעי ערוץ 2
2001-2004 שבתות וחגים אלון HOT3
2001-2000 זינזאנה גלילי ערוץ 2
2000 פלורנטין אהרון ערוץ 2
1999 הקרב על תל חי (סרט טלוויזיה) מתיישב ערוץ 2
1999 כל העולם במה ערוץ הילדים
1999 עשרים פלוס סער חינוכית 23
1997 מרחב ירקון קמיר ערוץ 2
1998-1996 הפוך עמית אדיר ערוץ 2
1994 סטרייט ולעניין יגאל הערוץ הראשון
2022 בוגד יונתן ג'ורג'י HOT

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תעודה עם שמו המלא, באתר Facebook
  2. ^ ציפי שוחט תצלום: גבריאל בהרליה, ליאור אשכנזי לא רואה בעצמו סמל סקס, באתר עכבר העיר, 04 בספטמבר 2009.
  3. ^ שוש מימון, ‏"תנו לי לשחק שודד דרכים מצולק", באתר גלובס, 23 באפריל 2000.
  4. ^ "השקר - תיאטרון בית ליסין". תיאטרון בית ליסין. נבדק ב-2018-01-21.
  5. ^ ליהי עטר בכר‏, המנצח הגדול: הג'וב החדש של ליאור אשכנזי, באתר וואלה!‏, 3 בינואר 2018
  6. ^ שוקי טאוסיג, משחק שכולם משתפים בו פעולה, באתר העין השביעית, 9 בספטמבר 2016